Werk (algemeen topic)

Ik ben inmiddels door mijn traineeship heen en nu gewoon bezig in mijn functie. Er zijn weer nieuwe collega’s na mij begonnen die ik ineens kon helpen met inwerken. Er is dus zeker een einde aan de tunnel, en die komt vrij snel!

Of ik me nu meer op mijn plek voel? Eerlijk gezegd niet helemaal. Ik ben nog steeds megablij met mijn werkgever, mijn collega’s, de sfeer, de ontwikkelingsmogelijkheden en alles om mijn baan heen. Alleen begint er een gevoel te knagen dat de functie niet helemaal bij me past. Ik zit nog steeds op tegen de dagen dat ik daadwerkelijk naar klanten moet (ik werk als consultant, dus eigenlijk de kern van mijn baan). Bij collega’s die rond dezelfde tijd als ik zijn gestart, lijkt het helemaal natuurlijk te gaan, maar ik blijf dat onwennige gevoel houden.

Sorry dat ik zo laat reageer! Ik vond het moeilijk om hier antwoord op te geven omdat dit mij heel erg dwars zit. Gaat het nu met jou al wat beter?

He wat shit zeg, hoe is dit afgelopen maandag?

En bij jou @MrFahrenheit, ben je inmiddels al tot nieuwe inzichten gekomen of nog steeds zoekende naar wat je echt zou willen?

Ahh lief dat je het vraagt. Mijn situatie is nog niet echt veranderd. In december heb ik wel een gesprek gehad bij het bedrijf waar ik heb gesolliciteerd, maar het duurt nu al zo lang en ik heb nog steeds geen feedback van hen ontvangen dus heb de hoop al een beetje opgegeven.
Mijn manager heeft me wel een voorstel gedaan voor een nieuwe functie (eigenlijk is het meer een variant op mijn huidige functie) en op zich was het best een goed voorstel met veel uitdaging, maar het is nu ook niet bepaald mijn droombaan dus voorlopig nog steeds niet echt een doorbraak op mijn carrièrepad haha

1 like

Ik ben op zoek naar mijn eerste echte baan (spannend) en ik vind wel vacatures die me echt tof lijken, alleen meestal best ver weg van waar ik nu woon. Hoe lang reizen jullie naar je werk en hoe bevalt het?

1 like

Ik heb wel eens op 1,5 uur reizen vanaf huis gewerkt, en dat vond ik erg slopend. Is natuurlijk heel persoonlijk, maar zelf had ik het gevoel dat ik nog maar heel weinig tijd over hield buiten werken, slapen en reizen om.
Naar wat voor afstanden kijk je?

1 like

Ik kijk naar ongeveer 60-90 minuten reistijd nu. Het zou gaan om vier dagen in de week en bij sommige is thuiswerken ook een optie, dus dan gaat het effectief om drie dagen in de week denk ik. Het scheelt al wel dat het niet 5 dagen is, maar ik vind het zo moeilijk inschatten hoe ik het ga vinden

Voor mij is eigenlijk een uur (enkele reis) het maximum wat ik wil doen. Ik zit er nu iets over en het gaat wel (ook omdat ik het al gewend was van mijn vorige baan om een uur te reizen), maar ik vind het vooral vervelend dat ik daardoor zo lang van huis ben. Als ik alles bij elkaar optel vind ik dat eigenlijk gewoon zonde van de tijd.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de andere voor- en nadelen van het werk er tegenop wegen. En het scheelt inderdaad als het niet alle dagen is.

1 like

Ik ben van 1u45 naar 50 minuten gegaan, maar mijn ambitie is om op fietsafstand van werk te wonen :stuck_out_tongue_winking_eye: Moet je een drukke route afleggen, @Puzzelmeiske? Ik vind lang reizen niet erg, maar dan moet je niet iedere dag in de file staan / vechten voor een zitplek in de trein.

1 like

Het is ook een beetje afhankelijk van hoe je wilt gaan reizen, vind ik zelf. In het OV kun je bijvoorbeeld alvast wat werk verzetten, of juist lekker even ontspannen met een boek. Dat gaat in de auto niet. En hoe is het traject waarop je gaat reizen? Vaak drukte in de spits of file met de auto? Hoe zijn je werktijden, kun je de spits vermijden?

Voor mij zou een uur (van deur tot deur, enkele reis) wel het maximale zijn, denk ik.

1 like

Dankjulliewel voor de antwoorden! Ik kom sowieso in de ochtendspits terecht, maar afhankelijk van hoe flexibel het bedrijf is zou ik de avondspits kunnen vermijden. Ik reis ‘tegen de files in’, dus ik verwacht geen megadrukte. Ik probeer nu ook ongeveer 1 uur max aan te houden, al solliciteer ik ook wel op dingen die verder zijn, ook voor de solliciteerervaring

2 likes

Ik start binnenkort met een nieuwe baan maar ik heb een beetje twijfels bij mijn functieomschrijving. Ik heb getekend voor teamleider, voorheen heette mijn functie bedrijfsleider maar ik heb het gevoel dat beide benamingen de lading niet helemaal dekken.

Ik ga werken bij een culturele instelling waar ik direct onder de directeur werk. Ik ben verantwoordelijk voor het aansturen van de coördinatoren van de verschillende teams, voor het personeelsbestand, het schrijven van beleid (samen met de directeur), de contacten met de gemeente en eigenlijk is het de bedoeling dat ik mee genomen wordt bij alles dat de directeur doet zodat ik haar kan vervangen bij afwezigheid. Dat betekent dat er een grote verantwoordelijkheid bij mij komt te liggen en ik heb het gevoel dat teamleider of bedrijfsleider daar niet volledig bij past, met name omdat ik niet alleen beleid uitvoer maar het ook moet vormen. Maar misschien zit ik er naast hoor. Dus ik vroeg me wat jullie daarvan denken. Is er een omschrijving die passender is? Of is er een plek waar ik daar meer informatie over kan vinden?

Weet niet of het de lading dekt, maar moest meteen denken aan operationeel manager.

1 like

Bij ‘teamleider’ denk ik aan een (véél) lichtere functie dan wat jij omschrijft. Bedrijfsleider zou ik wel al een stuk meer passend vinden.
En de suggestie van @Twijfelkont komt ook wel goed in de buurt denk ik!

1 like

gefeliciteerd met je nieuwe baan!

1 like

Ik ben dit weekend heel kordaat geweest tegen 1 van mijn managers en nu begin ik te twijfelen of ik daar wel goed aan gedaan heb. Vanaf januari gaan er bij ons een aantal dingen veranderen die een grote invloed kunnen hebben op mijn job. Afgelopen woensdag hebben we hierover samen gezeten, omdat ze wilden polsen naar hoe mijn collega en ik daarover denken. Toen hebben we ons heel positief en enthousiast opgesteld en bereid getoond om ons werk volledig anders in te richten, met een stuk meer werk (qua hoeveelheid) en verantwoordelijkheid. We hebben toen ook gevraagd of opslag een optie is. Daar deden ze nogal vaag/ontwijkend over.

Nu zijn er dit weekend een aantal dingen gebeurd (voornamelijk nieuwe/tegenstrijdige informatie), waardoor ik het gevoel krijg dat ze met m’n voeten aan het rammelen zijn. Vanuit andere hoek (ook officieel) horen we namelijk dat er een extra persoon wordt aangenomen, waardoor wij exact hetzelfde werk behouden en mogelijks zelfs iets minder werk zullen hebben.

Ik ben nu dus best wel in een furie naar de aanwezige manager gestapt om het over deze tegenstrijdigheid te hebben. En ik heb toen héél duidelijk gezegd dat mijn eerdere voorstel van woensdag niet meer geldt als ik geen opslag krijg.

En nu weet ik dus niet of dit wel een goed idee was, opslag “eisen” valt waarschijnlijk niet per se in goede aarde :sweat_smile: (en het gaat niet eens over zoveel opslag volgens mij). Ik ben over het algemeen heel gemakkelijk en meegaand, dus dit is nogal out of character voor mij. Wat een gedoe.

Ik vraag me zelfs af of ze zomaar je functie mogen veranderen. Ik denk wel dat je goed hebt gedaan.

1 like

Hmm, ja, daar heb je wel gelijk in. Ik weet alleen niet of ze daar binnen het bedrijf ook zo zullen over denken, hih, je hebt meestal gewoon te slikken wat er beslist wordt. Er is een reden waarom de anciënniteit bij ons niet heel hoog ligt. Ik voelde me er gisteren wel goed bij, omdat ik namelijk niet echt iets te verliezen heb (behalve de kans dat ik in de toekomst die opslag misschien helemaal op m’n buik kan schrijven), maar nu twijfel ik of ik wel ‘goed’ genoeg ben om dit soort dingen zo hard te stellen. Terwijl ik weet dat ik gewoon prima werk lever, ik twijfel alleen snel aan mezelf.

@Nox Ik blijf wel dezelfde functie behouden, alleen wordt de inhoud (en hoeveelheid) mogelijks wel anders. Ik heb die taken vroeger ook nog gedaan, maar het bedrijf is erg gegroeid, waardoor er steeds meer een splitsing is ontstaan en iedereen z’n eigen afdeling heeft. Dus ofwel wordt ons huidig takenpakket geherorganiseerd en combineren we 2 afdelingen, ofwel wordt er iemand nieuw aanvaard voor de andere afdeling en blijft het voor ons min of meer hetzelfde. (Sorry als dit wat vaag is, ik wil niet te veel specifieke details delen.)

Zijn er hier mensen die lang moeten reizen voor werk, of verhuisd zijn voor hun werk? Ik twijfel of ik anderhalf uur wil reizen met het OV of toch beter kan verhuizen naar een stad die me redelijk oké lijkt maar waar ik niemand ken.

Heeft er hier iemand ervaring met bij collega’s of manager aangeven dat je je werk niet meer zo leuk vindt? En eventueel een traject ingaan om te kijken of je hier wat aan kan doen, zoals andere taken of andere functie binnen het bedrijf?

Situatie

Ik zit al een tijdje in een beetje een dilemma tussen:
-Ik vind mijn werk niet leuk genoeg en het interesseert me niet meer
en
-Ik ben zo blij dat ik eindelijk stabiliteit en zekerheid heb, na na mijn afstuderen meerdere jaren van onzekerheid met betrekking tot werk te hebben gehad; en heb helemaal geen zin in de stress en onzekerheid die verandering ongetwijfeld gaat geven.

Dus ik bleef maar doorgaan, maar de situatie wordt minder houdbaar. Ik ben van ‘niet leuk’ steeds meer richting ‘het boeit me niks’ aan het gaan, en dat ervaar ik als moeilijker om doorheen te werken. Ik merk dat ik me sneller erger aan collega’s en soms te fel kan reageren.
Dus ik denk dat het toch tijd wordt om stappen te zetten. Ik vind het bedrijf wel leuk, vandaar specifiek deze vraag… Ben benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben en wat ervan gekomen is.

@S.onrisa

1 like