Ja, natuurlijk is het logisch dat je ingewerkt moet worden op een nieuwe functie. Maar deze constructie zou ik persoonlijk, net als @Nox, niet chill vinden.
Maar misschien heeft dat ook met het werkveld te maken waar je in werkt. Deze situatie zou bij ons namelijk niet zo snel voorkomen.
Pff dat is eigenlijk toch wel heel gek want diegene heeft dus en geen leidinggevende ervaring en geen technisch inhoudelijke kennis ervoor. Dus dan moet jij hem even “opleiden” op technisch vak. Zou er ook een dubbel gevoel aan overhouden en denken “als je mij nou de kans zou geven naar lead te ontwikkelen, zouden we een persoon hebben die alleen op leidinggevende vlak opgeleid moet worden ipv nu iemand die zowel op lead als technische skills opgeleid moet worden”.
@Harrrie @George @FrozenFlame
Dank voor jullie berichtjes. Ik heb morgen mijn 1 op 1 met mijn leidinggevende. Ik ben aan het voorbereiden omdat ik mijn gevoel wel wil delen. Weet alleen nog niet heel goed hoe.
Ik zal niks aan de situatie kunnen veranderen, maar wel aangeven wat ik er bij mij. Toen ik mijn initiële reactie gaf kan mijn leidinggevende het wel goed begrijpen.
Ja dat doe je goed, ook al verandert het nu niets aan de situatie kunnen ze hier in de toekomst wellicht wel rekening mee houden. Heeft diegene wel ervaring op jouw afdeling? Anders zou je kunnen aangeven dat je het vervelend vindt dat iemand zonder ervaring eerder in aanmerking komt voor de rol van lead dan iemand die al ervaring heeft met de taken. Dat geeft wellicht later ook een rare verhouding tussen jullie.
Ik snap wel dat het vervelend is als hij en nog geen ervaring heeft met het technisch inhoudelijke deel en ook nog geen ervaring heeft met de rol van lead. Ik begreep eerst eigenlijk dat hij geen ervaring had met het technisch inhoudelijke stukje maar wel als lead (maar dan dus op een ander gebied). Dan zou ik het niet zo gek vinden, maar als hij met geen van beiden nog geen ervaring heeft vind ik dat wel wat onlogisch. Had jij wel gesolliciteerd op de functie/je interesse kenbaar gemaakt?
Hij heeft ook nog geen ervaring in het lead gedeelte. Hij heeft zich er wel naar ontwikkeld.
Hij zit al op de afdeling maar dan een andere tak en andere rol.
Het is geen functie om op te solliciteren. Dit zijn interne verschuivingen.
Nee niet kenbaar gemaakt omdat mijn ervaring op deze afdeling nog te kort is (2 jaar). En het is ook niet realistisch om mij nu al Lead te maken. En dat begrijp ik allemaal ook heel goed. En ik snap ook wel dat mijn manager niet veel anders kan, gezien de poppetjes en positief. Maar toch voelt het wrang.
Ik ga er even vanuit dat je iets over je onderzoek moet vertellen, dus in dat geval: Probeer je onderzoek uit te leggen alsof je het aan je oma uitlegt! Ligt er een beetje aan wie het publiek is van de video, maar als het algemeen publiek is kun je er vanuit gaan dat je ook dingen op het niveau ‘wat is een cel’ moet uitleggen. Je kunt dit lijstje onthouden om er meer een verhaal van te maken:
- problem: why are you conducting your research? Which problem are you trying to solve?
- solution: talk about your solution to the problem and what makes your research so special. Are there any interesting results yet?
- Impact: how can these results be used to create a larger impact in the world?
Als het meer voor de wetenschappelijke community is dan kan het natuurlijk veel gedetailleerder, maar blijf er op letten dat je altijd ‘wat hebben we er uiteindelijk aan’ in je achterhoofd houdt.
Ik heb donderdag het exitgesprek van mijn huidige baan met mijn directe leidinggevende. Hoewel er in de functie hele leuke aspecten zijn, zijn er natuurlijk ook een aantal redenen waarom ik ontslag heb genomen. Deze wil ik graag ook benoemen in het gesprek, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Sommige dingen gaan namelijk over het functioneren van die directe leidinggevende. Iemand hier ervaring mee of tips? Ik wil wel graag eerlijk zijn omdat dit het moment is om hiermee te oefenen en ik voor mijn collega’s ook hoop dat het gesprek misschien wat gaat veranderen.
Ik werk nu voor een project samen met een junior en hij is echt zo extreem productief? Ik hoor hem te begeleiden en te helpen, maar hij doet echt veel meer dan ik inmiddels. Voel me bijna een beetje lullig dat hij nu met mij zit.
Het is gelukkig wel een leuk en kort project.
Het zo veel mogelijk bij de feiten houden en misschien benoemen vanuit het perspectief van een nieuwe medewerker / vervanger wat er veranderd zou moeten worden.
Het lijkt mij voor een nieuwe medewerker/mijn vervanger fijn als _________…
Zijn er hier mensen die in de algemene ziekenhuisCAO vallen en de maximale reiskostenvergoeding krijgen (0,08 cent per km * 30 km bij 36 uur p/w) en me kunnen vertellen hoeveel je dan iedere maand uitbetaald krijgt? Ik kom op 50,40 euro per maand (0,08 cent/km * 30 km * 5 dagen p/w * 4,2 weken p/m) maar dat lijkt me zo weinig, doe ik iets fout of is het echt zo weinig? Mijn daadwerkelijke reiskosten zouden 13 euro per dag zijn dus hiermee zou ik nog geen kwart van de kosten kunnen dekken en dus iedere maand 150 euro bij moeten leggen.
Ik heb in heel 2021 €750 gehad aan reiskostenvergoeding, ik werk 5 dagen en woon op 23-24km van het werk. Jouw berekening klopt denk ik wel zo, het is gewoon bijna niks.
Je kunt nog wel aan het einde van het jaar het resterende bedrag dat ze belastingvrij zouden mogen uitkeren (dus de €0,13/km die je niet krijgt) van je eindejaarsuitkering laten aftrekken, dat scheelt dan ongeveer de helft aan belasting. Dat was bij mij nog €1035 die je dan netto ipv bruto krijgt.
En reis je met de auto of ov? Mijn werk biedt wel korting op ov-abonnementen, maar dat loont alleen als je altijd met ov gaat.
Ja ik zou dan altijd met het OV gaan, dus misschien is daar nog iets in mogelijk. Ga mogelijk wisselen van een baan in mijn eigen woonplaats (dus met de fiets naar werk) naar een baan op 30 km reizen, maar vind het wel belangrijk voor de salarisonderhandelingen dat ik er dus goed rekening mee hou dat ik straks dus mogelijk 150 euro per maand zelf moet bijleggen. Ik zal dan dus echt wel wat tredes omhoog moeten gaan om het ook financieel aantrekkelijk te maken, anders kan ik beter blijven waar ik zit.
Iemand ervaring met het officieel waarnemen van iemand anders’ functie? Dat het werd vastgelegd door HR etc. En toevallig met een CAO of in de cultuursector?
Zou graag in een DM wat willen vragen.
Wat doet een loopbaancoach eigenlijk? Stel je wilt iets anders met je werk maar je weet totaal niet wat je leuk vindt. Misschien wil ik een test of iets doen om uit te zoeken wat voor werk bij mij past maar moet ik dan bij een loopbaancoach terecht?
Ik heb met een loopbaancoach een traject gedaan waar ik de eerste twee sessies door verschillende opdrachten in kaart heb gebracht wat mijn competenties zijn. Daarna zijn we daar op doorgegaan en hebben we die competenties gekoppeld aan mogelijke werkomgevingen en functies en dus nagedacht waar ik goed tot mijn recht zou komen (heel breed, dus nog niet specifiek organisaties in kaart brengen of hele specifieke functies). Daarna heb ik vacatures gezocht die me aanspraken en hebben we dat geanalyseerd. En tegelijk hebben we gewerkt aan hoe ik mezelf goed kan voorstellen in een gesprek bij hele nieuwe type functies, hoe ik met voorbeelden mijn competenties kan toelichten en aan mijn CV/linkedin.
Ik heb dit gedaan in het traject van herstellen van een burnout en ik ook totaal niet meer wist wat ik wilde en ik geen vertrouwen meer had dat ik iets kon. Ik had er zelf 0 verwachtingen van en had niet gedacht dat het me zou helpen, maar dat heeft het wel gedaan uiteindelijk! Niet zo zeer door dingen die ze zegt of omdat ze echt met concrete voorstellen komt voor functies, maar het helpt wel om goed na te denken over waar je goed in bent en in wat voor type omgeving je graag zou willen werken en waarom.
Ik heb een loopbaancoaching traject gehad. Maar ik had er wel een beetje de verkeerde verwachtingen bij. Het is niet zo dat er hele specifieke banen uit komen rollen die bij je passen.
Bij mij ging het er vooral om dat je keek naar wat je tot nu toe hebt gedaan en dan per baan evalueert welke taken je had, wat je leuk vind, waar je energie van kreeg en juist niet. Wat je er in aansprak en juist niet. Zo krijg je een breed beeld van wat voor soort dingen je zoekt in een nieuwe baan (bv ik wil graag (on)regelmatig werken, ik wil in een teamwerken maar wel een eigen stuk werk hebben. Ik wil graag afwisselende of vaste taken. Ik houd van adhoc dingen of ik krijg er juist stress van). Aan de hand van allerlei opdrachten stelde je dan een soort plan samen. Er werd ook wel nagedacht over welke sectoren zouden aansluiten, maar niet hele specifiek dus.
Ook moest ik vragenlijsten in laten vullen door collega’s, vrienden en familie zodat je erachter kwam welke kwaliteiten je hebt en kom je misschien wel achter een blinde vlek.
Je hebt ook wel testen maar met die uitslag kon ik niet zoveel (je weet al een beetje waar je wel of geen affiniteit mee hebt en het is heel leuk als je veel passie hebt voor een bepaalde werksoort, maar het is niet altijd haalbaar met je opleiding of ervaring)
Toevallig zit ik in dezelfde situatie haha, en ook dat vrijdag geen optie is.
Woensdag lijkt me het fijnste want dan werk je steeds twee dagen en dan heb je weer een dag vrij (of weekend). Ik vind het fijn om op mijn vrije dag op pad te gaan (bios, winkelen, museum) en op maandag is veel dicht. Dinsdag lijkt me niet fijn want dan ben je net een dag aan het werk. Donderdag is ook nog wel een optie.
Woensdag! Je hoeft dan altijd maar 2 dagen achter elkaar te werken. Als je het dan een keer laat maakt op maandagavond, hoef je nog maar één dag door te komen en dan kan je bijkomen. En twee drukke of rotdagen op werk lukt me wel, maar dan ben ik ook wel echt toe aan een vrije dag.
ik denk altijd: sowieso een dag aansluitend op het weekend! haha