Werk (algemeen topic)

Iig gewoon in je eigen jas werken en voorstellen dat ze wat inclusievere maten nemen of hesjes voor de mensen die geen werkjas aan kunnen of willen.
Ik zou het zelf voorstellen dmv een mailtje

Mijn eigen jas is ook niet geschikt. Ik heb het snel warm en heb dus geen echte winterjas maar voor zes uur fietsen moet dat natuurlijk wel. Maar ik mag nu van iemand lenen!! Ga het zeker nog eens benoemen…

2 likes

Ik wil hier nog bij aanvullen dat het wel zo is dat een werkgever een goede reden (ontslagmotivatie) moet hebben om iemand te ontslaan. Zeker als die persoon al even in dienst is (min 6 maand). Indien je na die periode ontslaan wordt kan je eventueel kennelijk onredelijk ontslag inroepen en dan moet de werkgever je nog een extra ontslagvergoeding betalen.
Dus het is dus niet zomaar de opzegtermijn respecteren.

1 like

Is hier iemand die verstand heeft van contracten/regelingen in de retail. En dan voornamelijk met betrekking tot niet uitbetalen/laten werken nu met de lockdown.
Zou graag mn situatie voorleggen via dm.

Ik ben werkgever in de retail, ik weet er wel iets van :blush: Stuur maar een dm

Ik hoop alleen dat je niet toevallig een werknemer van mij bent :sweat_smile:

2 likes

Binnen mijn werk wordt nu de agile manier van werken uitgerold. Nu vallen er mensen stuk voor stuk uit omdat men het zwaar vind. Maar het (hogere) MT ziet dit niet / krijgt het niet te horen. Hoe kun je dan nog voor je personeel zorgen?!?!

Pff alles wijst erop dat ik gewoon recht heb op die tien uur. Maar omdat ik mn contract niet heb kan ik het niet bewijzen. Nu ga ik straks nog even t juridisch loket bellen. En dan een bericht maken voor mn fm. En dat morgen even appen (heb geen mail en wil graag op “papier” zodat ik niet overdonderd kan worden door wat zij zegt). En dan maar even afwachten wat zij zegt. En anders wil ik gewoon een kopie van mn contract.

Leidinggevende begon over 35% bandbreedte. Maar zoals ik de cao lees mag dat pas als die 35% minimaal 6 uur is. En dat is bij mij niet zo. Verder zei ze dat ze niet goed wisten waar ze me konden inzetten. Alsof ik echt een of ander gehandicapte ben. En nu staan er ook wisselend mensen bij de kassa dus snap dat ook echt niet.

Dus iedereen weet weer wat voor een jankerd ik ben :+1: Als ik dit ga aanvechten is de kans ook groot dat ik nooit meer meer dan 10 uur word ingezet maar de wil om weg te gaan hier is groter dan ooit.

Ik heb een uitnodiging gekregen voor een jaargesprek (soort van beoordelingsgesprek) en daarin vraagt mijn leidinggevende ook feedback over zichzelf. We botsen nogal de laatste tijd (werkgerelateerd) maar ik weet bijna zeker dat het echt niet de bedoeling is dat ik haar echt feedback ga geven😑

Ik zou dan misschien niet alle puin over haar heen storten, maar wellicht kun je wel een paar punten meegeven aan haar? Ik zou het ook vreemd vinden als jouw leidinggevende dan vraagt ‘wat zou jij anders willen zien’ en dat je dan niks zegt, terwijl zij ook wel weet dat het niet altijd botert tussen jullie…

Nou ja ik zou toch proberen of je een paar dingen netjes kan zeggen. Ze vraagt t niet voor niks toch?

Juridisch loket gaf me gelijk. Ben benieuwd wat mn fm morgen zegt. Want als ik zeg ik heb t uitgezocht, het mag niet en ik wil werken en zij zegt nee hoor het mag wel. Wat moet ik dan. Zelf als ze zeggen dat ik bv moet verbouwen oid wat ik fysiek niet kan, mag ik volgens juridisch loket weigeren omdat er ook normaal werk is. Pff als t niet van die eikels waren had ik ook dit gezeik niet.

1 like

Je kunt aangeven waar jij als medewerker behoefte aan hebt die je nu mist. Dan geef je feedback op de manier van werken en niet super direct naar je leidinggevende als persoon.

2 likes

Nou I did it. Maar ben mogelijk nog bozer dan ik al was. Eerst een snauw dat t jammer was dat ik langskwam op een dag dat zij er niet was. Terwijl ik moest gewoon wat ophalen. Nu mag ik morgen half werken.
Maar zij zegt dat er nu veel meer mogelijk is voor de ondernemer. Terwijl juridisch loket zegt ze moeten gewoon betalen/laten werken, er zijn regelingen voor die ondernemers.
Daarna zegt ze dat ze vrij is me in te zetten in andere winkels(prima is waar, mits daar werkzaamheden zijn die ik kan). Terwijl ik in mijn bericht niets daarover heb gezegd. En dat “vaste” collega’s in ons filiaal blijven. Nou sorry maar ben er al 13 jaar dus weet niet hoeveel vaster je t wil hebben. En t komt gewoon een beetje als dreigement over, want ze weet dat ik t niet prettig vind.

En deels vind ik t ook gewoon niet prettig dat er over me gedacht word dat ik niets kan. Wat deels ook zo is, maar toch is t kut.

En ik hoop maar dat ze morgen geen gesprek wil want dat gaat niet goed aflopen.
Ik weet ook gewoon niet meer wat waar is als zij zeggen dat ondernemers veel meer mogen nu. Terwijl al die regelingen zijn er toch juist om je werknemers te kunnen betalen?

Als ze me zwart op wit geeft dat ik t zodra we open zijn weer terugwerk vind ik t ook prima, maar nu eigenlijk niet meer maar dat is omdat t een beetje een principekwestie is geworden nu.

Gewoon vast 10 uur volgens mij. Maar t is een oud scholierencontract dus ik weet niet wat ze denken allemaal te mogen. Maar heb mn contract dus niet meer dus kan zelf niks nakijken. Maar ik werk al jaren die tien uur (sinds coroma regelmatig minder, wat nu blijkt waarschijnlijk niet mag) en voor corona altijd meer.

1 like

Vraag echt je contract op! Je staat gewoon in je recht. Afhankelijk van het soort contract dat je hebt hebben zij inderdaad bepaalde mogelijkheden, maar hoe dan ook; als er uren in staan moeten zij minimaal wel bepaalde uren (afhankelijk van soort contract dus) inplannen en kan dat vanuit hun niet dan alsnog betalen! Dit kan je zelfs met terugwerkende kracht vragen, net als het claimen van rechtsvermoeden. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kan je hierbij helpen. Zo niet, zou ik inderdaad via Juridisch Loket een voorbeeldbrief opstellen. Je wil het niet zover laten komen tot kantonrechter, maar dat willen zij neem ik aan ook niet. Zeker omdat jij in je recht staat en zij aan het kortste eind trekken en dat weten ze echt wel. Maar laat je dus niet afschepen, dan zelf de druk er maar wat meer opzetten.

Ik word echt heel kwaad van zulk soort situaties merk ik … haha

@Konijntje Ik wacht een eventueel gesprek morgen even af en anders wordt dat inderdaad de volgende stap. Het is ook echt gewoon een opstapeling van dingen. Ze doen wel meer dingen echt niet netjes, ook bij anderen. Zo zijn de helft van de uren die tijdens de vorige lockdown niet gewerkt konden worden van hun vakantieuren afgeschreven, wat volgens mij ook helemaal niet mocht.

Heb gewoon heel erg t gevoel dat ze nu aan t dreigen zijn met ander filiaal/werkzaamheden die ik niet kan fysiek zodat ik “weiger” en ze me niet uit hoeven betalen.
Ga even de ballen zoeken om morgen al te vragen of ik een kopie van mn contract kan krijgen of via de mail oid.

Dat ze me nu morgen laat werken voelt ergens ook als “zie je wel ze moeten me toch uren geven”. Want waarom zou je t anders doen.

En ik ben gewoon nog de enige met dit soort contract dus heb ook geen medestanders ofzo. Heb alleen maandloners en 15/16jarige collega’s met een nuluren contract. En ze behandelt me als die laatste groep, terwijl ik 1000% geen nuluren contract heb.

Oh en ze doet alsof de ondernemer zielig is. Ja ik snap best dat afgelopen 2 jaar weinig omzet is geweest. Maar hij heeft ook vastgoed. En gaat gewoon echt niet failliet door die paar honderd euro van mij. Als ik al 2 jaar mn spaarrekening leeg kan trekken dan kan hij dat ook.

Ook dit vind ik altijd een vies spelletje van werkgevers hoor… Zoals al een paar keer gezegd: als je als bijbaantje structureel bijvoorbeeld 10 uur in de week werkt, dan hoor je dat gewoon in een contract te zetten ipv zo’n 0-urencontract. Lekker makkelijk je jonge werknemers naaien, want die komen niet voor zichzelf op en mooi makkelijk als je ze een tijd niet nodig hebt: ja je hebt 0-uren. Uh nee, als je structureel 10 uur werkt, wordt dat gewoon van kracht van rechtswege.

6 likes

Nou ja bij ons werd zaterdag na die helse dag dus even snel gezegd dat ze moesten aangeven of ze wilde werken, kon ook op andere plekken zijn(ook totaal andere winkels) maar als er niet genoeg werk was hadden ze pech. Vond dat zo niet kunnen na zo’n helse lange dag. We hebben een paar sinds de zomer maar sommige ook al anderhalf jaar ofzo. Die dus gewoon elke week dezelfde uren maken. Er is er geen een die maar af en toe opgeroepen word. En volgens mij hebben sommigen het ook aangeboden gekregen maar dan wordt er gezegd ja we kunnen je deze uren hier niet garanderen dus kan ook ergens anders zijn. Ja leuk maar dat is een half uur fietsen over echt kutwegen dus dat doe je ook niet. Heb ik ook afgeslagen omdat ik weet dat ze daar oa geen stoel hebben bij de kassa en ik niet de hele dag kan staan.

Maar ze zeggen dus gewoon dat t vanwege de omstandigheden mag. Terwijl ik t overal eigenlijk wel anders lees.

Voel me echt gewoon zo kut hierdoor. Niet eens om t geld maar gewoon om t feit dat t echt niet mag en t de zoveelste naaiactie is. Niet alleen bij mij maar ook mn collega’s.

Zie ook niet hoe ik daar morgen 5 uur moet staan zonder te janken en boos te worden :joy: want mensen gaan sowieso van alles vragen.

Als iemand van mn werkgever dit leest ben ik wel fucked denk. Maar dat ben ik sowieso al denk.

1 like

God allejezus wat een gezeik. Afgelopen vrijdag ging prima. Mn collegas staan achter me.

Heb nu net gebeld voor mn contract, die ligt ergens op t archief. Dus ik vraag of ik kon werken. Ja niet in mijn winkel. In andere winkel zijn andere werkzaamheden. En dr vaste mensen blijven bij ons. Top om te weten dat ik na 10+ jaar niet vast ben. En over t feit dat ik gewoon mn uren hoor te krijgen lulde ze overheen met dat de ondernemer ook ontslag voor ons allemaal kan aanvragen omdat er niets binnenkomt.

Volgende week kan ik misschien wel in mn eigen winkel maar denk maar 1 dag.
Ze werd ook echt een beetje boos.

Nu ben ik bang dat de andere werkzaamheden toch te zwaar gaan zijn. Maar dat zie ik dan wel (en als t te zwaar is doe ik t gewoon niet).

1 like

Ik vraag me wel een klein beetje af of dit niet een enorm verstoorde werkrelatie creëert allemaal en of je dit eigenlijk wel moet willen toch? Zou je wel echt 10 uur jn die winkel willen staan met dit enorme boze gevoel en een leidinggevende die blijkbaar niet veel om je geeft?

Nou nu is die al verstoord toch? Heb dr vrijdag prima genegeerd. En verder normaal gedaan.

En hoezo zou een verstoorde relatie een reden zijn om ze dingen te laten doen die gewoon niet mogen?

@Konijntje deze week werk ik dus “gewoon” en denk dat ik volgende week af moet wachten wat ze dan doet.

2 likes