De huisarts moet ook professioneel handelen he, die hoort niet met een wrok zo’n brief beantwoorden
Ehhh sommige patiënten vind ik heus irritanter dan anderen, maar patiënten “naaien” richting een bedrijfsarts of verzekeringsarts…?! Het gaat om medisch-inhoudelijk vragen he, niet om een persoonlijke mening over een individu. Als je er echt zo bang voor bent dan zou ik je maar over je angst heen zetten om je huisarts onder ogen te komen of te spreken en proberen af te spreken dat je de brief mag zien voor ie op de post gaat, daar heb je in principe gewoon recht op.
Een aantal collega’s zijn vorige week in het buitenland geweest en nu zijn ze allemaal ziek
Sowieso aangeven! Je hebt maar x aantal tijd om te werken en teveel werk is niet goed.
Dan moet er werk bij jou weg als je dat andere moet oppakken. Werk moet echt niet ten koste gaan van jezelf, heb ik ondertussen wel geleerd.
Of iemand extra erbij, taken bij jou weg, of jou meer uren geven, als je meer wilt werken natuurlijk.
Niet onbetaald gaan werken, zeker niet structureel 12uur per week
Ik heb een vraag wat betreft mijn performance review.
Ik werk hier nu meer dan 1,5 jaar. Vorig jaar was mijn performance review prima. Ik had gevraagd om salarisverhoging, maar niet gekregen. De reden was, omdat ze vonden dat mijn salaris toen ik begin al aan de hoge kant was (2800 voor 32 uur in een contentfunctie) en ze konden niet iedereen in het team salarisverhoging gekregen, dus sommigen hebben het wel gekregen en ik niet. Mijn manager zei toen: volgend jaar krijg je het waarschijnlijk wel.
Maar nu is mijn manager weg en komen de performance reviews er weer aan. Ik ben een paar maanden geleden van functie veranderd, geen hogere functie, maar in dezelfde lijn, alleen net wat andere taken. Bij ons is een vast moment voor salarisverhoging, namelijk met de performance reviews, dus heb toen ook niets gedaan daaraan.
Probleem is:
Oude functie ging wel oké, maar niet top. Ik had eigenlijk te veel dingen waar ik me op moest focussen, waardoor ik mijn werk niet goed kon doen.
Nieuwe functie mocht ik zelf bedenken (in overleg) en die doe ik nu sinds een paar maanden. Dat loopt wel lekker, maar in een paar maanden kun je nog niet echt zeggen van: dit en dit heb ik bereikt. Het zit ook echt nog in een opstartfase.
Je moet ook aangeven hoe je vindt dat je overall performance was het afgelopen jaar in een schaal van 1 t/m 5. Als ik eerlijk zou zijn, zou ik 3 invullen (want voor mijn oude functie ging het mwah en had ik ook veel last van frustratie en mensen die me gingen controleren, in mijn nieuwe functie heb ik veel meer vrijheid en daar vaar ik beter op). Maar als ik salarisverhoging wil, kan ik beter 4 invullen.
Nou dat gedeelte kan ik zelf nog wel bedenken, maar ik zat dan wel een beetje met het gesprek wat erop gaat volgen. Wat als ik namelijk geen salarisverhoging krijg? Tegen die tijd werk ik er 2 jaar met hetzelfde salaris en in deze fase van mijn leven is salaris ook belangrijk (om uiteindelijk een huis te kunnen kopen, wil ook kinderen etc). Maar is dat iets wat je kan gebruiken als argument van, als ik geen salarisverhoging krijg, dan raken jullie me kwijt? Of hoe kun je zoiets het beste aanpakken? Want ik vind het grotendeels een leuk bedrijf, maar op dit moment is salaris ook gewoon een belangrijk punt.
Dus punt is eigenlijk: hoe kan ik mezelf verkopen dat ik die 4 wel echt waard ben en daardoor salarisverhoging krijg en wat moet ik doen als ik het niet krijg?
Ik weet natuurlijk niet in wat voor sector je werkzaam bent, maar het feit dat er meer werk is dan jouw contracturen is niet jouw probleem, maar die van je baas. Rotsituatie voor je, hopelijk gaat je hoofdpijn snel weg
Bedankt voor je tips, hier heb ik zeker wat aan!
Ik werk tijdelijk via een uitzendbureau maar wil echt geen dag langer werken waar ik nu werk. Wil eigenlijk vragen of ze een andere functie hebben of een totaal andere baan maar ben bang dat ze dat doorspelen naar mn huidige werkgever. Kan dat zomaar? Of hebben ze een soort van geheimhoudingsplicht?
Jaa uiteindelijk wel. Maar tis meer dat ik bang ben eruit geknikkerd te worden als ze ervan weten voordat ik iets anders gevonden heb
Momenteel werk ik in een kleiner team en hebben wij sinds ongeveer 4 maanden een nieuwe leidinggevende. Nu is al 1 iemand weggegaan vanwege deze leidinggevende maar zijn ook wij ontevreden. Hoe geef je zoiets aan? Bij zijn leidinggevende? Een goed voorbeeld is dat we momenteel allemaal met corona ziek thuis zitten en hij stimuleert om ‘te kijken wat je kunt doen’. Het komt erop neer dat het iemand is met 0 leidinggevende ervaring en dat wij daar nu de dupe van worden. Ik heb nog nooit zo’n situatie gehad maar ik ben echt bang dat er mensen vertrekken op deze manier. Hoe geef je zoiets aan zonder jezelf in de problemen krijgen met je leidinggevende.
Vaak is het voor de verstandhouding goed om het eerst bij je leidinggevende zelf aan te geven. Misschien dat hij ook weer orders van bovenaf krijg om het zo te doen bijvoorbeeld. Ik gok dat het vooral een verschil is met jullie vorige leidinggevende. Het kan helpen om in elk geval het verschil bespreekbaar te maken, zonder direct in te vullen of het een beter is dan het ander. Misschien heeft hij dat helemaal niet door. Het is handig om dat ook op papier te hebben: een soort gespreksverslag op de mail bijvoorbeeld. Als hij daar niks mee doet of heel negatief reageert, kan je het nog altijd hogerop spelen. Of eventueel bij een vertrouwenspersoon die advies kan geven. Maar als je het niet eerst zelf hebt aangekaart, zal dat vaak het voorstel zijn. (Ik kan nu niet helemaal opmaken of je dat al gedaan hebt trouwens.)
Waarom daarop aansturen en niet je energie steken in het zoeken van een andere leuke baan?
Edit: een gesprek aangaan over de moeilijkheden die je ervaart en hoe jullie dat kunnen verbeteren lijkt me sowieso goed, dan is er misschien op korte tijd al verlichting
Mijn ervaring is dat het heel lastig is om “zomaar” via een vso afscheid te nemen. Waar is het je om te doen? Behoud van ww (op neutrale gronden), een vergoeding of extra outplacement?
In de meeste gevallen speelt er iets, ofwel in de samenwerking (disfunctioneren, geen match) of evt reorganisatie, of wil de werkgever zsm iemand anders aannemen en heeft de mdw een extra duwtje nodig maar wil liever niet zelf weg. De werkgever heeft soms moeite om een heel ontslagdossier op te bouwen en kiest dan voor een vso. Maw wat is de incentive voor jouw wg om een vso te willen?
Als ik jouw verhaal lees, ben je op je werk uitgekeken en is de meest logische route dat je zelf opzegt.
Missch het enige waar je evt op kunt aansturen is als de werkgever structureel te weinig heeft geïnvesteerd in je opleiding, dat je aangeeft dat ze al die tijd geen goed werkgever waren. En evt nog een soort van vergoeding vraagt (bijv in de vorm van een opleidingsbudget) ter dekking van dit tekortschieten. Plus alsnog vrijgesteld wil worden tijdens je opzegtermijn en ook je vakantiedagen nog uitbetaald krijgt. Maar veel slagingskans heeft dit niet, en volledig afhankelijk van de bereidwilligheid van je wg
Mijn directe baas heeft aangegeven dat ze in maart gaat vertrekken en eigenlijk heb ik alles aan haar te danken. Ze heeft mij deze kans gegeven zonder dat ik uberhaupt diploma’s had. Door haar ben ik zo ver gekomen en heb ik nu zelfs HBO op mijn naam staan. Ik ben er echt overstuur van en schaam me dood Weet ook helemaal niet hoe ik ga reageren als ze me belt…
Maandag is pas half voorbij en ik heb nu alweer meerdere mensen de kast opgejaagd ze vroegen er nog net niet letterlijk zelf om.
Ja tuurlijk doen!!
Binnen mijn afdeling gaan er wat verschuivingen plaatsvinden. De persoon waarmee ik samenwerk en lead is gaat naar een ander gedeelte. Maar ik krijg dan iemand anders met wie ik ga samenwerken die lead zal worden. Hij weet op dit moment bar weinig van het geen waar ik aan werk. Dan zal ik hem inhoudelijk moeten inwerken omdat ik er al 2 jaar zit. Ik heb daar best wel moeite mee. Ik snap heus wel dat ik nog de kort op deze afdeling zit om deze lead rol op mij te nemen.
Ik heb dit ook bij mijn leidinggevende aangegeven. Ergens deze week heb ik nog een 1 op 1 met mijn leidinggevende om hierover te spreken.
Ik snap heus wel dat er niks kan veranderen hieraan. Vind het ook nog even lastig om te goed onder woorden te brengen. Ik begrijp ook wel dat mijn teamleader er niks aan kan doen, want zoveel mensen heeft hij niet.
Maar jij moet die ene dus inwerken en vervolgens gaat hij lead worden voor de werkzaamheden waar jij hem op hebt ingewerkt. Of begrijp ik het niet goed?
Want die situatie zou ik ook echt krom vinden, ongeacht hoe lang jij er werkt. Als jij hem moet inwerken, heb jij op dat moment toch meer ervaring met dat onderdeel. Of je nu 2 of 10 jaar bij het bedrijf werkt.
Het is toch logisch dat je moet worden ingewerkt als je ergens een nieuwe functie krijgt. Wellicht heeft deze persoon wel al veel ervaring als leidinggevende, maar ik kan me voorstellen dat je niet altijd bekend bent met alle taken van een bepaalde afdeling. Ik snap dat dit voor @Nox een gekke situatie oplevert, maar diegene moet toch de specifieke taken leren kennen. Wellicht heb je daarna juist een streepje voor bij die persoon omdat je hem/haar hebt geholpen. Hopelijk kan je huidige leidinggevende al wat meer duidelijkheid geven in het gesprek.
@George @FrozenFlame
Hij heeft op dit moment nog gen ervaring als lead. Maar mijn manager ziet wel dat hij zich dar naar toe heeft ontwikkeld. Dat begrijp ook wel.
Maar technische inhoudelijk weet hij niet zoveel ervan en dat moet ik hem gaan bijbrengen. Maar dat krijg je natuurlijk ook door te doen.
Als deze verschuivingen 1 jaar tot 1.5 jaar later waren gebeurd dan kon ik zelf die lead functie krijgen.
Er zijn nog 2 andere mensen ‘voor’ mij voor deze lead functie, als je kijkt naar jaren ervaring op de afdeling.
Voel me er vooral bwah door. Ik blijf gewoon met een scheef oog naar d vacature website kijken.