Ik ben per 1 december uit dienst gegaan. Dus heel december en heel januari hebben ze de tijd gehad
Ik zou meteen even kijken wanneer je bij juridisch loket terecht kunt dat lijkt me idd meer dan zat verstreken tijd. Was je lang in dienst?
Nee, drie maanden maar omdat de praktijk heel anders was dan de functieomschrijving in de vacature. Heb wel gewoon al m’n uren gedraaid en m’n werk goed gedaan
Even een boze smiley voor asociaal bedrijfsgedrag. Succes!
Je vroeg het niet aan mij maar het helpt mij als ik weet waar ik het voor doe (los van wat ik “moet” ofzo van mijn baas / volgens mijn functieomschrijving). Dus voor mezelf opschrijven waarom ik mijn werk belangrijk vind, welke aspecten daarvan mij energie geven / welke ik het meest belangrijk vind. En dan zorgen dat ik daar ook elke dag tijd aan besteed. Ik wil bijvoorbeeld graag bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling, dus op dagen die minder vol zijn besteed ik daar vaak direct 's ochtends wat tijd aan door bijvoorbeeld na te denken over waar ik me in wil ontwikkelen of soms ook door inhoudelijke artikelen te lezen over teamontwikkeling of leiderschap en deze toe te passen op mijn rol. En ook zijn er bepaalde inhoudelijke onderwerpen waarvan ik vind dat er niet genoeg op gebeurt dus dan ga ik daar zelf mee aan de slag en dan krijg ik daar ook energie van.
Ik heb zelf wel een best vrije rol en hoef ook niet strikt uren te schrijven dus daardoor kan ik dit makkelijk doen (maar heb weinig ervaring bij andere bedrijven maar ik zou zeggen dat er altijd wel enige ruimte is of niet?). Momenteel zitten mijn dagen helaas propvol met (online of soms op kantoor) vergaderingen en lange sessies, meestal wel leuk/nuttig maar word wel zooo gaar van heel de tijd van de ene naar de andere onlinesessie.
Weet iemand hoe het zit als het bedrijf waar je werkt gaat splitsen? Omdat ik op papier dan niet meer voor bedrijf A (waar ik nu onder contract sta) werk, maar bedrijf B, moet er een nieuw contract komen lijkt me. Echter was dit mijn 3e tijdelijke contract, hoe zit dat juridisch?
Functie blijft hetzelfde, maar voor een ander bedrijf(bedrijfsnaam).
Wat goed! Een fijn gevoel is dat.
Herken je gevoel heel erg, al ben ik alleen nog niet bij een succesvol einde van het project, helaas.
Maar lekker genieten van dit gevoel!
Je hebt online allerlei berekeningen over wat een redelijke vergoeding zou zijn. Zou daar zeker op aandringen als zij jou ook weg willen hebben.
Een ervaren arbeidsrecht advocaat ziet vaak wel snel of het voorstel redelijk is, zou het even voorleggen, er even kort naar kijken hoeft ook niet duur te zijn voor jou dan
Ik heb ervaring met dat soort onderhandelingen vanuit de werkgeverskant en het is heel normaal om daar over te beginnen. Ik zou ook zeker aanraden om te verzoeken om een transitievergoeding. Ligt eraan hoe lang je bij je werkgever werkt, maar als je er lang werkt kan het een aardig bedrag zijn en wie weet kan het je helpen in je verdere loopbaan (bekostigen van opleiding, cursus, loopbaancoach). Die plannen voor je verdere loopbaan zou je ook kunnen bespreken met je huidige werkgever misschien dat het dan minder bezwaarlijk of gretig voelt om te vragen naar een vergoeding.
Is er misschien iemand die verstand heeft van CAO ziekenhuizen en uitruil van je reiskosten binnen de MKSA regeling (of iets dergelijks)? Het werd me vandaag heel snel uitgelegd hoe het werkte maar ik snapte er eerlijk gezegd niks van. Ze had het erover dat ik iets kon uitruilen zodat ik in plaats van 8 cent per km toch 19 cent kon krijgen en dat er dan twee opties waren: of ik kreeg dan minder bruto loon of ik kon iets met m’n eindejaarsuitkering? Het was voor mij echt abracadabra en ik heb geen idee hoe me dit iets kan opleveren en hoeveel dan.
Ken de cao ziekenhuizen niet perse, maar belasting technisch mag een werkgever 19 cent per km belastingvrij vergoeden voor bijvoorbeeld woon werk verkeer. Zo te lezen krijg jij slechts 8 cent. Stel je maakt 500 km per maand, dan zou je dus maandelijks eigenlijk 500 * 11 cent = 55 euro reiskostenvergoeding kunnen krijgen zonder dat je belasting hoeft te betalen hierover. Op jaarbasis is dat 660 euro. Wat je nu zou kunnen doen: je werkgever haalt 660 euro van je bruto salaris/eindejaarsuitkering en keert dit uit als reiskostenvergoeding. Voor je werkgever om het even, maar voor jou een belastingvoordeel. Hoeveel dat voordeel precies is ligt aan een heleboel factoren, maar grofweg 30% veelal wel dat je normaal aan belasting had betaald en nu dus niet. In het voorbeeld dus 660*30%=bijna 200euro. Wel een leuk extraatje kan het dus opleveren!
Maak je er niet al te druk om. (Misschien doe je dat ook niet.) Zolang het echt per ongeluk is gebeurt, dat kan gewoon want mensen maken nu eenmaal fouten. Dus als het goed is wordt het jou ook niet persoonlijk aan gerekend en willen ze gewoon kijken wat er gebeurt is zodat de juiste meldingen gedaan kunnen worden. (Tenminste zo ‘leer’ ik het MT dat ze het moeten aanpakken. En dat ze de systemen zo moeten inrichten dat de kans dat iemand het per ongeluk veroorzaakt zo klein mogelijk is.)
Misschien helpt het om dit ook nog in het onderwijstopic te posten? Het klinkt als heel verstandig dat je hier weggaat in elk geval, want het vertrouwen is gewoon weg. Mijn ervaring is dat je dat nog wel een beetje argwanend zal maken in een nieuwe school, maar dat het echt kan: een veilige en fijne school zonder al die sores. Wat meer inside informatie van anderen in dezelfde regio kan daarbij vast helpen.
En dit is mij ook echt een doorn in het oog, omdat het puur door de verschillende potjes komt. Die voor ziekteverzuim en vervanging zijn vrijwel overal leeg, terwijl er door NPO wel veel geld is, maar dat mag hier niet voor ingezet worden of zo. Ik zou zelf denk ik in jouw situatie vooral inzetten op een nieuwe start vanaf volgend schooljaar en jezelf wat tijd gunnen. Die vacatures gaan sowieso nog komen.
Geen baan voor je helaas, maar elke dag dat je onnodig kutwerk blijft doen is er een teveel. Is er een mogelijkheid om bij andere scholen(gemeenschap) te solliciteren?
Edit: zie nu wat je daarover schrijft, desnoods ook ziek melden en thuis even bijkomen zodat je daarna met frisse moed weer verder kunt.
Late reactie van mij, maar bedankt voor je reactie!
Ik heb hier zeker iets aan. In mijn hoofd neem ik mijzelf dit ook wel voor, maar ik merk dat het door verschillende dingen niet echt lukt. Ik loop op meerdere levensvlakken tegen verschillende dingen aan momenteel en dat maakt het lastig om de juiste energie te vinden om dit door te zetten. Ook is er veel onduidelijkheid over de inhoud van mijn functie en dat vind ik erg lastig. Ik heb overigens ook veel vrijheid waardoor jouw tips zeker toepasbaar zouden zijn.
Algemene vraag: ik wil weten wat mijn opzegtermijn is van mijn huidige werk. Valt onder de cao voor uitzendkrachten. Daarin staat dat ik altijd de eerstvolgende werkdag kan opzeggen met in achtneming van de wettelijke opzegtermijn *zoals bedoeld in artikel 7:672 BW.
Betekent dat dus een maand opzegtermijn of lees ik verkeerd?
Ik werk er nog geen 1,5 jaar dus dat zal idd fase A zijn. Thanks dit had ik alweer over het hoofd gezien. Een dag opzegtermijn niet erg netjes maar good to know
Ojaa dan lijkt me dat idd prima. Dat is hier niet het geval. Ik heb meer speling mocht alles doorgaan met nieuw werk dus zal het dan wel in overleg doen. Maar goed ben zeker zo te vervangen dus wie weet zeggen ze ook wel oke doei! Bij nader inzien… wellicht kan ik dan toch beter later opzeggen zodat ik niet een paar weken zonder inkomen zit