Werk (algemeen topic)

Ik had vandaag zo´n onzinnig misverstand met een collega. Ik vergiste me in twee opdrachten, ik haalde zo door de war en mijn mannelijke collega was meteen geïrriteerd, ga je alweer zo beginnen. Hij had het ook gewoon even rustig aan me kunnen uitleggen wat hij bedoelde en vervolgens trok hij zich echt helemaal terug. Echt zo´n stilte irritatie. Later hebben we wel weer gewoon gelachen om andere zaken maar echt waarom moet dit zo?

Ik ga tijdelijk meer werken (40 uur ipv 36). Ik lever daarmee ook een halve vrije dag in. Ik wilde het zelf heel graag omdat ik andere taken ga doen en het salaris is natuurlijk ook fijn. Alleen normaal had ik na donderdag weekend en nu moet ik morgen nog even. Is toch wel even wennen haha.

2 likes

Ik zie op mijn loonstrook een salarisverhoging staan!
Morgen maar even de heren bedanken :smiley:
(Ben al een week niet op kantoor geweest ivm corona anders hadden ze het vast al verteld)

13 likes

Ik werk veel over en wil minder overwerken, maar het lukt me slecht.

Steeds neem ik me voor om naar huis te gaan, maar dan komt er iets tussendoor/wil ik iets afmaken/raak ik in gesprek. Ik heb ook een groot takenpakket en veel verantwoordelijkheidgevoel, maar ik voel me ook erg slecht als ik er weer al laatste zit.

Vaak denk ik ook: als ik het nu doe hoef ik het morgen niet te doen, maar dat is natuurlijk onzin, want morgen is er weer genoeg werk. En omdat ik zoveel werk verzet komt er ook zoveel op me af.

Hebben jullie praktische tips?

5 likes

Omg ik voel me echt volwassen nu maar ik heb volgende week mn eerste zakelijke diner ooit. Ook als kennismaking (nieuwe werkgever, HEEL VEEL zin in). Ik heb echt do’s and don’ts nodig. Ik heb zelf jarenlang in de horeca gewerkt dus die etiquette bedoel ik niet maar waar heb je het tijdens zo’n gesprek over? Alleen werkgerelateerd of ook prive dingen? Bedank je na het eten (ik bedoel tis op kosten van de zaak ga ik vanuit)? Wanneer ga je weg? Zoveel vragen :exploding_head::baby:t3:

Blij dat door corona het fysieke gedeelte sowieso al wegvalt hahaha

Wat voor soort diner is het? Met je team, met klanten, met hoge pieven van buiten je team? Want met het eerste kan het heel informeel zijn, de andere twee is vaak wel iets formeler. Vaak gaat het meer over privézaken is mijn ervaring, praten over werk doe je al genoeg op werk. Maar als nieuwe kom je eigenlijk met alles wel weg, aangezien je zoveel vragen kunt stellen om mensen beter te leren kennen… ik zou kiezen voor veilig en vragen wat iemand precies doet ofzo en kijken hoe het zich ontwikkelt. En qua bedanken, hangt er ook een beetje vanaf. Als ik met m’n team van het bedrijf van 10 man groot ging dan bedankte ik wel, ga ik met m’n team van een bedrijf van 10000+ Man groot dan was dat minder gebruikelijk. En wanneer ga je weg - ik probeerde altijd niet als eerste, verder maakt het me niet zoveel uit. Meestal probeerde ik de eerste keer/keren wel wat langer te blijven en met iedereen proberen te praten (mits het m’n eigen team is dus)

1 like

Is het met klanten of alleen je collega’s?

Vorige werk had ik elke maand wel zo’n etentje met collega’s (en andere van kantoor).
Vaak was mix van privé en werkgesprekken. Beetje zoals bij een lunch. Bedanken deden we niet echt, tenzij echt kleiner was en de baas/iemand echt zelf betaalde, meestal werd gedeclareerd. Of aansluitend op een event.
Weggaan ging vaak in etappes. Meestal ging ik tegelijk met andere weg waarmee in gesprek was. Soms echt allemaal tegelijk weg als je niet kon na borrelen.

1 like

Ik weet niet echt of dit het juiste topic is? Maar wie snapt hoe de STAP subsidie precies werkt…

Ik wil voor mijn moeder een online boekhouding training afsluiten, en dan kun je as dinsdag die subsidie aanvragen. Stap 1 is aanmelden bij de opleider.
Maar als ze die tegemoetkoming niet krijgt, wil ze de cursus ook niet doen (want ze moet deze volledig zelf betalen). Stukje onzekerheid die,
kun je dan nog onder de cursus uit? Beetje gek, dit vormt wel een drempel om het te proberen terwijl zij denk ik de juiste doelgroep is

1 like

Of je nog kunt annuleren, lijkt mij van de cursus/opleiding afhangen.

Edit:

Kan ik kosteloos annuleren? Voor het annuleren van een inschrijving (met of zonder toegekend STAP-budget) gelden de normale annuleringsvoorwaarden, zoals opgenomen in de algemene voorwaarden van de opleider.

2 likes

Thanks!
Ja het is een specifieke opleiding met in de titel “mede mogelijk door STAP”, vervolgens maken ze een berekeningsvoorstel voor je op akkoord klikt waarbij ze de STAP subsidie al verrekenen. En in de voorwaarden staat vervolgens niets over de STAP. Ik ga maandag ff bellen (zijn nu dicht)

Het is dus best gek dat je de opleiding wel zelf moet voorfinancieren vind ik zelf als het ook is bedoeld voor mensen (met lage inkomens) die zich willen bijscholen maar goed snap dat subsidies zo werken

1 like

Werk je via een uitzendbeding?
Ik had ook fase A en werkte via een uitzendbeding en ik had 1 werkdag opzegtermijn en de opdrachtgever heeft 4 werkdagen opzegtermijn.

Uitzendbureau probeerde mij nog langer door te laten werken omdat ze dachten dat ik een week had, wat dus niet klopte. Als je het zeker wil weten kan je ook even naar het juridisch loket bellen!

4 likes

Volgens mij worden de kosten niet in rekening gebracht bij de cursist maar rechtstreeks vergoed aan de opleiding, als ik het goed heb begrepen…

3 likes

Tnx.
Zo heb ik het ook begrepen maar wat als je dus achter het net vist blijkt later en het budget is op, terwijl je je van tevoren wel hebt moeten aanmelden bij de opleider voor het STAP aanmeldingsbewijs, die nodig is, zodat je door het aanvraagproces van STAP kunt gaan.

2 likes

Goede vraag inderdaad, het kan bijna niet de bedoeling zijn dat je dan ongewenst aan een verplichting zit om die cursus toch af te nemen, maar zeker goed om even de opleider te contacteren om dit te checken. Uit nieuwsgierigheid: bij welke partij wil ze een boekhoud cursus volgen?

1 like

Wat mij het meest heeft geholpen is het besef dat ik veel van mijn eigen tijd inlever, terwijl ik er niks voor terug krijg, maar ook dat het steeds méér wordt. Toen ik stopte met pauzes doorwerken had dat ook echt resultaat op mijn output, en kreeg ik ook wel de vraag wat er gebeurde. Tja ik neem tegenwoordig een half uurtje pauze, waar ik gewoon recht op heb, joe :wave:

Qua iets afmaken snap ik het heel goed, dat wil ik ook, maar stop nu een kwartier voor tijd met echt werken. Ik heb dan een half uur om rustig af te ronden, om alles ‘overdragen’ voor de volgende dag. Dan stap ik alsnog een kwartier later de deur uit maar dat vind ik niet echt overwerken.

4 likes

Hier sluit ik ook bij aan @Sjern. De voorbije weken draaide ik veel overuren omdat ik diverse taken had (teveel taken, eigenlijk voor 2 fte was ik aan het werken) en ik graag successen wilde behalen. Tegen mezelf zei ik dat ik de uren wel zou inhalen cf. het tijd voor tijd principe, daar ik niet voor de uren betaald word, maar in de praktijk lag er elke ochtend weer werk.

Hier heb ik een gesprek over gehad met mijn teamleider en daaruit is gebleken dat helemaal niet van mij verwacht werd dat ik dat deed, maar dat het wel tof gevonden werd. Ik heb afgesproken dat ik uit zelfbehoud wél lunchpauzes hou (want dat deed ik dus niet) en geen uur meer zou overwerken (iets nog snel afronden waar ik mee bezig was wel, maar niet een heel uur, want dan ben ik niet aan het afronden…). Daarnaast manage ik ook de verwachtingen van mijn stakeholders door concreet te benoemen dat x project deze week aan bod komt en niet asap, want, zoals ik eerder hier las, iedereen vind zijn case / project het belangrijkste en dat is voor mij niet altijd zo.

Vind het heel begrijpelijk. Wat mij meer duidelijkheid heeft gegeven is een nieuwe concullega. Die logt om half drie s’ochtends in om alvast een goede start te maken, werkt in de weekenden door en geeft aan dat hij daarvoor helemaal niet betaald hoeft te worden. Hierdoor draait hij een mega productie, waar ik niet tegenop kan gaan werken zonder zelf ook 7 dagen op 7 te werken, en bij die gedachte heb ik gewoon de rem keihard aangetrokken voor mezelf.

Heb hier ook eerlijke gesprekken over gehad met stakeholders, niet diepgaand, maar toch benoemd dat ik de voorbije tijd wel wat te hard werkte en nu wat gebalanceerder met mijn tijd wil omgaan en dat ik daarom niet onmiddelijk een resultaat heb voor me, maar wel verwacht dit de volgende dag af te hebben voor ze. Ik heb geen nare reacties gehad, maar juist heel veel begrip en (h)erkenning.

6 likes

Echt goede tips bedankt!

Ik heb hier goed met mijn manager over gesproken(ook omdat de emmer een paar weken geleden echt overliep) en hij heeft gelijk gezegd dat twee klanten naar andere collega’s gaan en dat hij een junior wil aannemen om een deel van mijn taken over te nemen! Daarnaast gaf hij ook dat ik nog vaker nee mag zeggen, of stelling moet nemen en eerder aan de bel moet trekken (en we bespraken ook hoe). Echt super fijn!

Vandaag heb ik een goede to do list gemaakt en ben ik ook op tijd gestopt en heb nee gezegd toen iemand 5 min voor ik wegging nog wilde bellen! En een takenlijst voor morgen :slight_smile:

16 likes

Ik heb afgelopen november een opleiding afgerond en daarmee ben ik een andere functie gaan vervullen op werk. Alleen is mijn baas erachter gekomen dat die opleiding niet aansluit op mijn vorige opleiding en ik die functie daardoor niet mag vervullen.

En ik voel me er zo kut over. Ik heb ook echt een paar keer gehuild. Mijn baas is er wel relaxed onder en probeert heel erg mee te denken maar voor mij voelt het gewoon als falen. Ik heb een lastige studieloopbaan gehad en nu word ik daar weer mee geconfronteerd. Terwijl ik eindelijk blij was met waar ik nu sta. :frowning:

1 like

Ik moest een kandidaat uitnodigen voor een sollicitatiegesprek, nou prima. Rond 11:00 proberen te bellen, voicemail. Ik ben ongeduldig dus bel dan na 10 minuten opnieuw, kreeg ik weer voicemail. Gaat rond 11:30 de telefoon, is het die man. ‘Hallo, sorry voor de late reactie maar het is hier feest in het zuiden!’ Ineens sprong Carnaval me te binnen en vroeg maar of die man een kater had. ‘Neehoor, maar het was zo vroeg dat je belde, nou poeh wat een gezelligheid hier’ Dus ik reageerde zoiets van nou leuk, hier is het een dooie boel hoor. ‘Nou dan kom je toch ook deze kant op?’ :joy: Nou toen pas kwam de uitnodiging op gang en gaf ik hem enkele mogelijke data waarop het gesprek kan plaatsvinden. Die man hardstikke enthousiast, maar zegt hij ‘vind je het goed als ik je zo terugbel met de tijd die mij het beste schikt. Ik moet echt ff opstarten en bijkomen’ :joy::joy:

Echt zo anders dan de meeste gesprekken gaan. Heb echt gelachen aan de telefoon.

21 likes

Je kunt dit toch aankaarten bij je werkgever ipv onderhandelen, kijken hoe hij/zij reageert. Feit blijft dat het idd niet zijn probleem is dat jij ergens anders bent gaan wonen. Kun je niet later beginnen en dat half uurtje langer door? Of misschien komen jullie samen tot een ander compromis? Want als je idd een half uur minder werkt zal je contract ook aangepast moeten worden?

2 likes