Werk (algemeen topic)

Ik heb hier echt tijden geklaagd over dat ik wilde werken en werk miste, en eindelijk is het gelukt en weer zover dat ik aan de slag mag! Zit nu alweer in m’n 5e week. En het is echt leuk, en de eerste weken ging ik echt als een raket qua energie en dingen doen en dingen oppakken enzo, maar ik merk nu dat ik een beetje afzwak? Ik ben niet meer ‘super nieuw’ dus vind ook wel dat ik veel al moet kunnen en weten, maar ik werk er ook nog niet zo lang dat ik alles weet. En dan ga ik twijfelen aan de antwoorden die ik moet geven of hoe ik dingen het best kan aanpakken. Daardoor voel ik mezelf dan weer slecht en ik voel me gewoon afglijden in werk ipv die stijgende lijn behouden. En ik herken dit echt van mezelf! Mega enthousiast in het begin maar als het voor mijn gevoel niet snel genoeg gaat met staan waar m’n collega staat dat moeilijk vinden en daardoor dus afzwakken.

Is er iemand die dit herkent? Tips misschien?

5 likes

Ander werkgebied, maar bij nieuw personeel bij ons zie ik ook vaak dat ze van zichzelf verwachten dat ze al bijna direct kunnen wat de collega’s met 2 tot 20 jaar ervaring (haha echt) kunnen, maar wij als bazen verwachten dat absoluut niet. Je mag best een collega als voorbeeld nemen, maar je hoeft je er niet aan te spiegelen. Probeer bij je eigen plan en doelen te blijven en blijf om feedback vragen, zo voorkom je dat onzekere moeras hopelijk. Misschien helpt het om laagdrempelig regelmatig met iemand te evalueren? Geen zware gesprekken, maar luchtig: wat merk ik zelf en wat zien jullie.

5 likes

En @Koda ja goede dingen die jullie noemen. Gelukkig zit ik inderdaad regelmatig met leidinggevenden dus ik ga al deze dingen gewoon opschrijven en dan maar met ze bespreken. Bij een ander verwacht ik ook niet dat ze meteen alles weten, maar bij mezelf :upside_down_face: En soms moet ik dat ook gewoon weer even horen denk ik!

1 like

Hoe noem je de afwezigheid van werknemers ook alweer? Als in het algemeen het over de cijfers daarvan wil hebben en ervoor wilt zorgen dat dat minder wordt. Ik kom er niet op. :exploding_head:

1 like

Verzuim?

7 likes

Verzuim?

2 likes

Dank dank dank hahaha.

Haha jij bent snel @Lula, ik wilde mijn post al verwijderen.

1 like

Ik ben zo blij! Na een paar jaar vrij zure werkervaring dacht ik dat ik gewoon niet zo geschikt was voor het werkleven en heb ik als een gargamel zo enorm veel lopen klagen omdat ik gewoon doodongelukkig was/werd en enorm onzeker ervan werd door bepaalde situaties. Ik heb zelfs gedacht dat er iets ‘mis’ met mij was.

Nu mijn eerste week van mijn nieuwe baan en ik ga gewoon elke dag met plezier naar mijn werk! Weet niet wat me overkomt, begin mezelf weer een beetje terug te vinden en heb gewoon weer zin om te werken. Hopelijk zet dit door en kijk ik over een paar maanden nog steeds met een roze bril naar mijn werk/werkzaamheden.

38 likes

Ah echt superfijn! Doe je nu iets heel anders of is het wel een vergelijkbare functie?

1 like

Nee het was eigenlijk door mijn eerste baan waar er echt een toxic werksfeer was en dat heeft wel invloed gehad op mijn vorige baan. Bovendien was het werkveld gewoon echt niks voor mij achteraf gezien. Ik ben daar ook even overspannen geweest, dat was even dieptepunt qua onzekerheid wel.

@Dubio ik doe niet perse totaal iets anders maar wel ander werkveld, minder commercieel en minder lege huls gesprekken met moeilijke termen. Meer gericht op communicatie dan op sales bijvoorbeeld.

2 likes

Echt net of ik mijn eigen situatie lees, zo herkenbaar. Hopelijk vind je het werkplezier voor een lange tijd terug!

Waatt :rofl: zou dit echt awkward vinden, zoiets zeggen als sollicitant.

20 likes

Ik wachtte normaal op een interne mutatie naar een andere nv maar kon bij mijn huidige werkgever niet weg zolang ze geen vervanging voor mijn functie hadden.
Twee weken geleden kwam ik in contact met een HR-verantwoordelijke van een zeer leuk bedrijf en ze vroeg of ik niet wilde solliciteren. Twee gesprekken en een case later, heb ik ontslag genomen bij mijn huidige werkgever, gezegd aan de andere nv dat ik niet meer voor hun kom werken en start ik binnen twee maanden bij het grootste marketing- en communicatiebureau ooit.
Vaarwel financiële sector maar hallooo nieuwe uitdagingen en klanten.

37 likes

@moderators Als er animo is, mag er dan een topic gestart worden betreft werken in de kinderopvang?

3 likes

Nee dat lijkt ons niet een goed plan. Dan kunnen we voor elk beroep of sector wel een topic openen :relaxed:.

3 likes

Jammer, was te proberen. Ik voel me in het “werken in het onderwijs-topic” (die mag namelijk wel) niet echt op mijn plek voor de vragen waar ik wel eens tegenaan loop/tips om te delen.

1 like

Gewoon nieuwsgierig, waarom is er wel een werken in de zorg topic?
Edit: mijn vraag is beantwoord nu ik zie dat er een onderwijstopic is.

1 like

Er zijn in de horeca cao referentiefuncties vastgelegd. Dus voor barkeeper hebben ze een lijstje met taken die onder jouw functie zouden moeten vallen en op basis daarvan kom je in een bepaalde loonschaal. (Wordt aangeduid met een nummer)
Daarnaast heb je binnen de referentiefunctie ook nog de nok (niveau onderscheidende kenmerken), daarmee kun je in een hogere of lagere schaal terecht komen op basis van jouw specifieke taken.

Er zijn loontabellen met je basisloon en je eindloon bij de schaal. Maar je definitieve salaris binnen de schaal spreek je met je werkgever af. Ik werk nu in een bedrijf waar dit wordt gebruikt, maar ik heb ook ervaring in horecabedrijven waar ze gewoon een uurloon met je afspraken en niet naar de schalen keken.
Per 1 april krijgt iedereen in de horeca er trouwens 3% bij.

Kortom, er zijn wel wat handvatten, maar je gaat niet op een standaard moment een schaal omhoog. Tenzij je een andere functie/meer verantwoordelijkheden krijgt. Je kunt natuurlijk wel zelf de onderhandeling aangaan als je al een tijdje op hetzelfde salaris zit en er binnen jouw schaal ruimte is om te groeien.

Hier nog wat meer info
Referentiefuncties: ReferentieFunctieAlgemeen
Als je doorklikt naar downloads kom je bij de NOK
Loontabel vanaf april: https://cdn.khn.nl/media/Loontabellen/20220401-loontabel-cao-horeca.pdf

4 likes

Pff ik moet nog 4 (nu nog 3,5 dag) werken bij mn huidige werk bij een bank. En dat lijkt kort maar voelt als een enorme berg die ik nog moet beklimmen voordat het vrijdag is. Zo klaar met dit werk.

En ja ik weet het, stelt eigenlijk niks voor maar even zeuren :smiling_face_with_tear:

9 likes