Ik zou het doen. Ik denk dat je anders spijt krijgt. Soms komen er dingen op je pad die je niet kunt laten passeren. Dat snapt jou werkgever - ook al vind hij/zij het niet leuk - vast ook.
Sowieso doen! Het ontslag nemen is misschien even ongemakkelijk, maar dat moment gaat voorbij en is niks in verhouding tot alle voordelen die je noemt.
Hoe staan jullie tegenover eens in de zoveel tijd switchen van baan voor je carrièreperspectief, etc?
Ik vind het werk dat ik doe inhoudelijk heel leuk, leuke collega’s etc. Wel lange reistijd en er is wel perspectief op groei, maar dat is allemaal wel vrij onzeker. Heb een goede CAO, vast contract, alles. Maar het is mijn 2e baan ik werk er al echt vrij lang.
Binnenkort heb ik een sollicitatiegesprek voor een functie elders bij de ROV, met betere voorwaarden, dichterbij, hoger salaris etc, maar de inhoud is misschien iets minder afwisselend/saaier en ik denk dat ik minder vrijheid heb.
Naast de voor/nadelen zoals hierboven genoemd is het volgens mij wel goed om gewoon af en toe te switchen, althans dat zegt men soms. Maar ben wel benieuwd wat jullie perspectief hierop is…
Ik zou het doen. Werken dichterbij met kinderen is zoveel fijner. Meer geld in deze tijd ook, minder werkdruk helemaal.
Soms loopt het zo. Zelfde als je ergens begint en toch niet is zoals je dacht.
Ik denk dat het goed is om te switchen als het qua jobinhoud een stap vooruit is. Zo klinkt deze baan niet, aangezien je het als met minder vrijheid en saaier omschrijft. Enige voordeel zou dan de arbeidsvoorwaarden zijn die natuurlijk ook belangrijk zijn, maar dat zou voor mij ondergeschikt zijn in deze situatie (dat is niet waar ik elke dag m’n bed voor uitkom, ervan uitgaande dat het in beginsel een OK niveau heeft).
Een switch kan heel goed uitpakken, maar ook enorm tegenvallen. Ik ben lang zoekende geweest in wat ik wil en sluit niet uit dat ik over een paar jaar weer wat anders ga doen, maar ik weet nu wel welke richtingen me allemaal leuk lijken. Ik zou niet switchen om het switchen of omdat dat ‘goed’ zou zijn. Als je gelukkig bent met je collega’s en je werkinhoud oke vind zou ik de overstap niet zomaar maken. Het is heerlijk om op je plek te zitten en te weten wat je kunt verwachten en wat er van jou verwacht wordt. Je weet niet wat je ervoor terugkrijgt.
Ik heb drie keer een switch gemaakt die vreselijk was en de stress die dat geeft is het echt niet waard, maar daar kom je pas achter als je aan het werk bent/ het te laat is. Gelukkig heb ik nu iets gevonden waar ik heel erg op m’n plek zit en voelt dit wel alsof dit al het switchen waard was. Maar ik heb ook weleens ergens 5 jaar met veel plezier gewerkt, dat is prettiger dan om de zoveel maanden erachter komen dat iets het weer niet is. Ik denk nog steeds met veel plezier terug aan dat werk. Heb overal veel van geleerd maar het heeft me ook veel gekost.
Sommige mensen veranderen om het jaar/de 2 jaar van baan en sommigen om de 10 of nooit. Alles is goed, ik zou niet iets doen omdat je denkt dat dat zo hoort. Als je wel serieus een overstap overweegt zou ik altijd kijken of je ergens een dag mee kunt lopen om de sfeer etc te proeven, als ik dat had gedaan had ik een hoop kunnen voorkomen. Heb zelfs een keer gehad dat ik werd gebeld met ‘je hebt de baan’ en ik dacht ‘kut. Nu moet ik echt’. Nouja, luister naar je onderbuikgevoel is mijn advies.
En ik ben het oneens met @Moskou tenzij je een Carrière tijger bent. Werkgeluk en fijne collega’s zijn veel belangrijker dan ‘hogerop’ komen. Als je graag nieuwe dingen wilt leren, doen. Maar dat moet denk ik niet het doel zijn. Wel eens met dat wat je nu overweegt voor mij zo niet klinkt als de moeite waard
Echt zin in volgende week, als lekker veel collega’s herfstvakantie vieren. Zo rustig op de mail en telefoon dan Kan ik tenminste een beetje bijwerken
@Ohappyday Oh wat jammer. Denk je dat je het wel wil blijven doen of kijk je het maar eerst even aan?
Dit is een hele specifieke vraag waar ik op internet geen antwoord op kan vinden, maar ik dacht misschien heeft iemand dit ooit aan de hand gehad:
Ik heb op dit moment een tijdelijk contract, maar mij is beloofd dat ik na dit contract een vast contract krijg. In het personeelsportaal heb ik ook een wijziging van mijn dienstverband moeten goedkeuren, dat dit in maart (einddatum tijdelijke contract) automatisch wordt overgezet in een vast contract. Dat heb ik zwart op wit dus.
Ik wil heel graag weg in deze functie, en eigenlijk wil ik naar een ander onderdeel binnen de organisatie, het liefst zo snel mogelijk en niet wachten tot na maart. Neem ik die afspraak van het vaste contract dan mee, wordt het op dat moment al omgezet naar een vast contract, of hoeven zij zich daar helemaal niet aan te houden en kunnen ze me weer een jaarcontract geven?
Bij ons kan dat niet en dat is heel nadelig voor interne kandidaten met een vast contract.
Bedoel je dat uberhaupt je vaste contract niet mee gaat naar je nieuwe functie bij jullie?
Dat zou wel heel zuur zijn. Het enige dat ik in de cao kan vinden is dat je een addendum op je contract krijgt, daarom ging ik er vanuit dat vast vast blijft.
Nee het vaste contract moet juist overgenomen worden, dat is het vervelende binnen onze enorme organiseren
Ik heb een beetje iets soortgelijks. Ben zelfs pas 6 weken bij een nieuwe baan en nu wordt me een fantastische kans aangeboden, die ik eigenlijk niet kan laten schieten. Tegelijkertijd vind ik het ook moeilijk om na 6 weken een goed beeld te hebben van mijn plek nu en voelt het dan alsof ik dit geen goede kans geef. Maar denk toch dat het belangrijk is om je eigen gevoel te volgen en je vooral af te vragen of je deze switch zou maken als de omstandigheden rondom het verlof enzo er niet zouden zijn. Dus dat dat niet het enige moet zijn dat je tegenhoudt. Ik ben er zelf nog niet over uit, dus herken wel je twijfel en ook dat gevoel van niet te vaak willen wisselen…
Ik wilde me ook melden met een soortgelijk “probleem” en lees nu jullie verhalen😅 @Zora
Vandaag een aanbod gekregen van een soortgelijke functie als ik nu heb maar bij een organisatie die veel beter bij me past. Ik zit sinds april op m’n huidige plek met een jaarcontract.
Vind het een beetje lullig naar m’n huidige werkgever omdat die relatie verder wel oké is en ze ook hebben aangegeven in me te willen investeren en waarschijnlijk niet zien aankomen dat ik vroegtijdig opzeg.
De nieuwe werkgever wilt zelfs wel wachten tot april maar ziet natuurlijk ook liever dat ik eerder in dienst kom.
Ik zou inderdaad ook gewoon doen wat het beste voelt en voor jezelf kiezen! Ben benieuwd welke keuze jullie gaan maken.
Nee dat is ook zeker zo! Ik heb dat gevoel zelf dan ook veel meer naar collega’s uit mijn team en cliënten waar je dan net wat mee aan het opbouwen bent… Dat voelt dan toch anders, omdat je ook weet wat de impact kan zijn op mensen die zich al moeilijk kunnen hechten bijvoorbeeld (ik werk als GZ-psycholoog).
Ik ben geen jurist dus niet 100% zeker, maar wel vrij zeker: je hebt een contract met je werkgever. Wanneer je intern wisselt, gaat een vast contract dus niet ineens over naar een tijdelijk contract. Juridisch is er nog steeds sprake van een arbeidsovereenkomst tussen jou en de werkgever. Als je dus al zwart op wit een vast contract hebt vanaf 1 maart, lijkt mij dat dat juridisch gewoon stand houdt als je intern van functie wisselt.
Maar mag je zomaar eerder weg uit een tijdelijk contract? Ik meen me ergens te herinneren dat dit niet per se het geval is tenzij het specifiek in je contract staat
Klopt, die eindigt dan van rechtswege en hoeft niet per se een tussentijds opzeg-beding te bevatten
Bij ons worden mensen op projectbasis aangenomen en mogen maar x aantal op vaste basis. Als je intern solliciteert terwijl je een vast contract hebt, is het overnemen van dat vaste contract niet altijd mogelijk. Dat werkt onbedoeld tegen die interne kandidaat. Dus mensen van buiten aannemen is vaak makkelijker.
Bevat die van mij wel! Dus ik kan er onderuit en mijn baas kan mij er in principe ook vroegtijdig uitgooien. @mikselke