Een switch kan heel goed uitpakken, maar ook enorm tegenvallen. Ik ben lang zoekende geweest in wat ik wil en sluit niet uit dat ik over een paar jaar weer wat anders ga doen, maar ik weet nu wel welke richtingen me allemaal leuk lijken. Ik zou niet switchen om het switchen of omdat dat ‘goed’ zou zijn. Als je gelukkig bent met je collega’s en je werkinhoud oke vind zou ik de overstap niet zomaar maken. Het is heerlijk om op je plek te zitten en te weten wat je kunt verwachten en wat er van jou verwacht wordt. Je weet niet wat je ervoor terugkrijgt.
Ik heb drie keer een switch gemaakt die vreselijk was en de stress die dat geeft is het echt niet waard, maar daar kom je pas achter als je aan het werk bent/ het te laat is. Gelukkig heb ik nu iets gevonden waar ik heel erg op m’n plek zit en voelt dit wel alsof dit al het switchen waard was. Maar ik heb ook weleens ergens 5 jaar met veel plezier gewerkt, dat is prettiger dan om de zoveel maanden erachter komen dat iets het weer niet is. Ik denk nog steeds met veel plezier terug aan dat werk. Heb overal veel van geleerd maar het heeft me ook veel gekost.
Sommige mensen veranderen om het jaar/de 2 jaar van baan en sommigen om de 10 of nooit. Alles is goed, ik zou niet iets doen omdat je denkt dat dat zo hoort. Als je wel serieus een overstap overweegt zou ik altijd kijken of je ergens een dag mee kunt lopen om de sfeer etc te proeven, als ik dat had gedaan had ik een hoop kunnen voorkomen. Heb zelfs een keer gehad dat ik werd gebeld met ‘je hebt de baan’ en ik dacht ‘kut. Nu moet ik echt’. Nouja, luister naar je onderbuikgevoel is mijn advies.
En ik ben het oneens met @Moskou tenzij je een Carrière tijger bent. Werkgeluk en fijne collega’s zijn veel belangrijker dan ‘hogerop’ komen. Als je graag nieuwe dingen wilt leren, doen. Maar dat moet denk ik niet het doel zijn. Wel eens met dat wat je nu overweegt voor mij zo niet klinkt als de moeite waard