Werk (algemeen topic)

Echt zin in volgende week, als lekker veel collega’s herfstvakantie vieren. Zo rustig op de mail en telefoon dan :heart: Kan ik tenminste een beetje bijwerken

@Ohappyday Oh wat jammer. Denk je dat je het wel wil blijven doen of kijk je het maar eerst even aan?

3 likes

Dit is een hele specifieke vraag waar ik op internet geen antwoord op kan vinden, maar ik dacht misschien heeft iemand dit ooit aan de hand gehad:
Ik heb op dit moment een tijdelijk contract, maar mij is beloofd dat ik na dit contract een vast contract krijg. In het personeelsportaal heb ik ook een wijziging van mijn dienstverband moeten goedkeuren, dat dit in maart (einddatum tijdelijke contract) automatisch wordt overgezet in een vast contract. Dat heb ik zwart op wit dus.
Ik wil heel graag weg in deze functie, en eigenlijk wil ik naar een ander onderdeel binnen de organisatie, het liefst zo snel mogelijk en niet wachten tot na maart. Neem ik die afspraak van het vaste contract dan mee, wordt het op dat moment al omgezet naar een vast contract, of hoeven zij zich daar helemaal niet aan te houden en kunnen ze me weer een jaarcontract geven?

2 likes

Bij ons kan dat niet en dat is heel nadelig voor interne kandidaten met een vast contract.

Bedoel je dat uberhaupt je vaste contract niet mee gaat naar je nieuwe functie bij jullie?

Dat zou wel heel zuur zijn. Het enige dat ik in de cao kan vinden is dat je een addendum op je contract krijgt, daarom ging ik er vanuit dat vast vast blijft.

1 like

Nee het vaste contract moet juist overgenomen worden, dat is het vervelende binnen onze enorme organiseren

1 like

Ik heb een beetje iets soortgelijks. Ben zelfs pas 6 weken bij een nieuwe baan en nu wordt me een fantastische kans aangeboden, die ik eigenlijk niet kan laten schieten. Tegelijkertijd vind ik het ook moeilijk om na 6 weken een goed beeld te hebben van mijn plek nu en voelt het dan alsof ik dit geen goede kans geef. Maar denk toch dat het belangrijk is om je eigen gevoel te volgen en je vooral af te vragen of je deze switch zou maken als de omstandigheden rondom het verlof enzo er niet zouden zijn. Dus dat dat niet het enige moet zijn dat je tegenhoudt. Ik ben er zelf nog niet over uit, dus herken wel je twijfel en ook dat gevoel van niet te vaak willen wisselen…

1 like

Ik wilde me ook melden met een soortgelijk “probleem” en lees nu jullie verhalen😅 @Zora

Vandaag een aanbod gekregen van een soortgelijke functie als ik nu heb maar bij een organisatie die veel beter bij me past. Ik zit sinds april op m’n huidige plek met een jaarcontract.
Vind het een beetje lullig naar m’n huidige werkgever omdat die relatie verder wel oké is en ze ook hebben aangegeven in me te willen investeren en waarschijnlijk niet zien aankomen dat ik vroegtijdig opzeg.
De nieuwe werkgever wilt zelfs wel wachten tot april maar ziet natuurlijk ook liever dat ik eerder in dienst kom.

Ik zou inderdaad ook gewoon doen wat het beste voelt en voor jezelf kiezen! Ben benieuwd welke keuze jullie gaan maken.

1 like

Nee dat is ook zeker zo! Ik heb dat gevoel zelf dan ook veel meer naar collega’s uit mijn team en cliënten waar je dan net wat mee aan het opbouwen bent… Dat voelt dan toch anders, omdat je ook weet wat de impact kan zijn op mensen die zich al moeilijk kunnen hechten bijvoorbeeld (ik werk als GZ-psycholoog).

Ik ben geen jurist dus niet 100% zeker, maar wel vrij zeker: je hebt een contract met je werkgever. Wanneer je intern wisselt, gaat een vast contract dus niet ineens over naar een tijdelijk contract. Juridisch is er nog steeds sprake van een arbeidsovereenkomst tussen jou en de werkgever. Als je dus al zwart op wit een vast contract hebt vanaf 1 maart, lijkt mij dat dat juridisch gewoon stand houdt als je intern van functie wisselt.

3 likes

Maar mag je zomaar eerder weg uit een tijdelijk contract? Ik meen me ergens te herinneren dat dit niet per se het geval is tenzij het specifiek in je contract staat :thinking:

2 likes

Klopt, die eindigt dan van rechtswege en hoeft niet per se een tussentijds opzeg-beding te bevatten

3 likes

Bij ons worden mensen op projectbasis aangenomen en mogen maar x aantal op vaste basis. Als je intern solliciteert terwijl je een vast contract hebt, is het overnemen van dat vaste contract niet altijd mogelijk. Dat werkt onbedoeld tegen die interne kandidaat. Dus mensen van buiten aannemen is vaak makkelijker.

Bevat die van mij wel! Dus ik kan er onderuit en mijn baas kan mij er in principe ook vroegtijdig uitgooien. @mikselke

1 like

Ik heb een tijdelijk contract dat op 1 november afloopt. Hierin staat ‘De overeenkomst is aangegaan voor de duur van 12 maanden en eindigt van rechtswege, zonder dat enige opzegging vereist is op 31 oktober 2022.’

Half september heeft mijn werkgever aangegeven dat mijn contract verlengd wordt en omgezet naar een vast contract. Harstikke leuk natuurlijk, maar ik heb dat contract nog steeds niet ontvangen. Heb het al een keer aangegeven en toen ging hij er ‘meteen achteraan’. Niks gezien dus sindsdien.

Anyway, ik weet dat hij me zonder opzegging ook na 1 november gewoon in dienst moet houden dus daar maak ik me niet zo’n zorgen over. Maar ik vraag me af hoe dat met mij zit. Stel dat ik morgen besluit dat ik eigenlijk die contractverlenging helemaal niet wil. Kan ik dan gewoon op 1 november stoppen? Of moet ik dat dan toch een maand vooraf per brief aangeven?

Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Ik heb vandaag aangegeven dat ik het aanbod accepteer en ga dus toch de switch maken. Ik ben heel blij maar wel een beetje buikpijn door de moeilijke gesprekken die gaan volgen. Maar dat is uiteindelijk maar tijdelijk. Heel blij als dat allemaal achter de rug is haha

17 likes

Voor de mensen met een kantoorbaan, wat gebruiken jullie op je werk?
Ik heb een iPad en vraag me af of ik nog iets op papier wil doen… Een agenda, planner, leuke pennen (cute) of een klein memobordje ofzo?

Als je budget het toelaat, zou ik er een pencil bij kopen en je ipad gebruiken als notitieboekje en planner! En dan kun je met je apple pencil alle kleuren van de regenboog gebruiken en markeren en in verschillende diktes schrijven en tekenen en lord knows wat nog meer, maar denk niet dat je daarmee iets zult missen in ieder geval

2 likes

Ik stop geen geld in m’n werk dus ik pak daar kantoorartikelen, agenda hebben we in outlook.

2 likes

Pencil heb ik niet maar gebruik ik echt noooit. Heb hem op mp gezet maar toch maar houden?