Werk (algemeen topic)

Ik had net een aanvaring op werk en voel me zo rot. Kan het maar moeilijk loslaten. Ik ben niet de enige die wat er gebeurde op deze manier aanpakt maar ik ben dan weer de lul zeg maar. Erg jammer.

4 likes

Ik denk niet dat dit iets is waar jij per se mee kan helpen. Dit is een probleem dat ik ook heb gehad en zit voor veel mensen veel dieper dan even harder praten. Dit soort dingen leer je jezelf niet even aan nadat iemand wat feedback heeft gegeven, en als je het zelf niet kent kan je eigenlijk ook geen echt goede tips geven. Voor mij heeft zangles geholpen, voor anderen soms logopedie.

4 likes

Ik denk dat je het wel zal moeten aankaarten hoor, maar even een oplossing bieden kan niet. Zou er wel de tijd voor nemen en het niet tussendoor even benoemen. Haar laten nadenken wat zij eventueel nodig heeft van jullie. En je mag best zeggen dat een ‘vriendin’ van je baat heeft gehad bij zangles :smiley: je helpt haar er wel echt mee, dit belemmert haar wss echt in haar verdere werkzame leven.

2 likes

Heeft iemand hier het rijkstraineeship (overheidsjurist) gedaan of doet iemand hier die op dit moment? Zo ja, word je standaard ergens in Den Haag geplaatst of kan je ook bij een uitvoeringsinstantie buiten Den Haag worden geplaatst? En heb je zelf inspraak daarin als in dat je een voorkeur mag opgeven of beslissen zij dat?

Wat tessel zegt kan ik bevestigen dat het zo werkt. En ik denk dat constant zeggen dat ze zacht praat ook niet helpt want ze weet wel dat het een probleem is. Misschien dat naast zangles of logopedie nog iets van een presenteer cursus kan helpen? Ik weet niet of je werk zoiets aanbied?

1 like

In het wetgevinsjurist traject is het wel Den Haag (ministerie, tweede kamer of raad van state). Overheid is ministerie of uitvoeringsinstantie en uitvoeringsorganisaties kunnen door het hele land zitten. Hou er wel rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk op het hoofdkantoor zit. UWV zit bv door het hele land, maar hoofdkantoor in Amsterdam.

Er is overigens heel veel ruimte om thuis te werken en dat is sowieso nog grotendeels de norm. Ik moet zelf 2 dagen naar kantoor maar wordt er niet op aangesproken dat ik maar 1 dag kom (per week dus).

1 like

Oh dat scheelt natuurlijk! Ik vind een wat langere reistijd niet zo’n probleem als je als trainee ook niet fulltime op kantoor wordt verwacht. Hoe bevalt het traineeship jou?

1 like

Ik heb zelf geen ervaring met het rijkstraineeship maar wel regelmatig met rijkstrainees gewerkt. Hoor altijd wel positieve verhalen, maar volgens mij kan je tegenwoordig ook goed als starter instromen. Voordeel van het traineeship is natuurlijk wel dat je meerdere plekken van binnen ziet, gelijk al een netwerk opbouwt en ook en stukje opleiding krijgt. Leek mij heel leuk in ieder geval, maar toen ik afstudeerde viel de aanmelding en start net ongelukkig voor mij.

1 like

Misschien kan het voor nu ook technisch opgelost worden, fysieke presentaties microfoon standje luider, misschien online vergaderen met microfoontje erbij, telefooninstellingen aanpassen e.d.

2 likes

Wil je per se in de avonden? Dan denk ik aan een winkel (al zal dat dan alleen koopavond zijn denk ik) of de supermarkt. Maaltijdbezorging of bijv. in een kiosk op het station.

Als je overdag wil dan moest ik door je achtergrond denken aan poli assistente in het ziekenhuis.

1 like

Omdat je zegt “ook prima” rondom het werken in de avond ga ik er even vanuit dat je in eerste instantie overdag wilt werken? Ik weet niet zo goed waar ik rekening mee moet houden, maar je zou bijv ook naar functies kunnen kijken binnen een it bedrijf?

Vind je het leuk om te plannen, dingen te regelen, dan is mogelijk een functie als projectplanner oid bij een it dienstverlener iets voor je. Je kennis met it zou je dan bijv wel mee hebben. Hetzelfde voor misschien een andere generieke functie bij een it club.

Verder bieden ze best veel werk-leertrajecten aan binnen zorg instanties - Maar ik verwacht wel dat je daarin niet heel opbouwend te werk kunt gaan (je gaat mee met een opleidingsprogramma geloof ik).

Baan in de kinderopvang zou ik me door het niveau van de functie niet door laten tegenhouden maar er gewoon op reageren als je iets tegenkom wat jou ligt. (Alhoewel, ik vraag me af in hoeverre kinderopvang en kindjes tillen/bukken etc niet heel zwaar is voor je bekken). Overigens een vriendin van me heeft zelf een periode in de “Flexpool” gezeten van een grotere kinderopvang(organisatie). Het was een min-Max contract waarbij de zichzelf kon inschrijven op diensten. Maar bijv ook tijdelijke vervanging bij langdurig ziekte/zwangerschap oid op een groep kon opvangen.

Qua opvang: ik zou alvast informeren naar mogelijkheden van opvangen bij je in de buurt.

Voor avond werk: receptie hotel/evenementen locatie? Klantenservice baantje bij iets dat savonds bereikbaar is? Thuiszorg?

1 like

Als ik vacatures voor poli assistente opzoek staat er vaak alleen MBO-niveau vereist, geen specifieke opleiding. De precieze eisen verschillen een beetje per ziekenhuis maar eerlijk gezegd denk ik met het huidige personeelstekort dat je ook als je niet 100% aan de eisen voldoet je ook gerust kan solliciteren.

Zie bijv. voor een idee van de eisen de volgende vacatures

https://nl.indeed.com/m/viewjob?jk=e66562ae63f73453&from=serp

https://nl.indeed.com/m/viewjob?jk=fbedcbe76adf1ad2&from=serp

2 likes

Toch wel horeca, maar misschien bij de front office/receptie van een hotel? Dat is niet fysiek, maar het gaat natuurlijk dag en nacht door, dus dan kun je uren afstemmen die jou goed uitkomen. Er is een groot personeelstekort in de horeca, dus ook zonder ervaring kan je vaak wel aan de slag.

3 likes

Bij ons doen ze van die ‘even voorstellen’ stukjes voor nieuwe mensen en dan moet je een paar vragen beantwoorden. De vraag die aaaaaltijd terugkomt, die ik ook kreeg en ik echt te kut voor woorden vond was ‘verliefd, verloofd of getrouwd’. En dat je dan moet antwoorden ‘geen van allen’. Mannnnn wat voelde ik me een kneus toen. Snap echt niet dat ze dat blijven vragen aan mensen

Wat een stomme vraag zeg. Ik vind jou geen kneus maar degene die deze vraag heeft bedacht.

3 likes

Ik ben rijkstrainee geweest en ken ook wel wat mensen die het overheidsjuristentraineeship hebben gedaan (vooral wetgevingsjuristen). Volgens mij is het bij beide zo dat je voorkeuren mag aangeven qua ministerie/organisatie maar dat de uiteindelijke beslissing bij hen ligt. Als je vragen hemt mag je me ook een privébericht sturen.

1 like

Dit is mijn eerste werkdag na mijn vakantie en er blijkt dat twee collega’s die beiden bronnen van frustraties en ergernissen waren (vanwege slechte communicatie en verschrikkelijk prutswerk wat ze opleverden) per direct, en over twee weken weg zijn.

Wat heeerlijk terugkomen dit! Echt zo’n cadeautje :heart:

20 likes

Je hebt in elk geval veel zin en motivatie om ergens aan de slag te gaan! En het is nu ook een goede tijd om te solliciteren, aangezien er zo ongeveer in elke sector wel een tekort is aan personeel.
En ook als je graag weer in de kinderopvang wil werken, er zijn heel veel organisaties die verkorte leer/werktrajecten aanbieden voor bijvoorbeeld herintreders, omdat ze echt personeel nodig hebben. (Bij onze opvang hangt er al maanden een flyer op de deur)
Dus zeker als je met een organisatie in gesprek gaat, zoals @Kultakala ook aan geeft, zal er vast een weg zijn om weer aan de slag te gaan op een manier die bij je past.

En wat betreft uiterlijke dingen: Op de groep van mijn kinderen werkt een pm’er die bijna elke week een andere kleur haar heeft (paars/groen/blauw/roze etc… De hele regenboog). Meerdere pm’ers met tatoeages. Veel pm’ers met lange gel/acryl nagels.
Er is vast heel veel mogelijk :hugs:

1 like

Ik kreeg het contract van mijn nieuwe werkgever opgestuurd, maar er staat dus een verbod op nevenactiviteiten in, terwijl we heel duidelijk hebben besproken dat ik ook nog freelance werk doe. Snap dat niet echt. :expressionless:

2 likes

Zoals hierboven al gezegd is dat vaak standaard opgenomen, bij mij is er een regel onder gezet dat ik toestemming krijg voor wat ik wilde doen.

1 like