En de meest accurate meme van dit moment:
Ik heb oprecht geen idee waar die van mij bewaard wordt. Is het überhaupt een ding? Ik heb een BSN, heb ik een birth certificate nodig om te bestaan? Heb ik er überhaupt wel een?
In elk geval als je in Nederland geboren bent, heb je de originele akte nooit zelf. Bij geboorteaangifte worden twee exemplaren gemaakt waarvan 1 blijft bij de gemeente waar je bent geboren en de ander wordt opgeslagen in een centraal landelijk archief (voor back-up) Mocht je jouwe ooit nodig hebben, dan kan je een afschrift vragen bij je geboortegemeente
Ik vermoed dat dit een bewijs van inschrijving is bij de gemeente. Die krijg je later inderdaad van je eigen gemeente.
Wat zit er dan in het trouwboekje? Toch ook geboorteakte
Ik moest vet lang nadenken hahaha
Dat is een afschrift van de originele akte. Die krijg je inderdaad mee bij de geboorteaangifte. Zo’n afschrift is eigenlijk gewoon een kopietje, maar wel gewaarmerkt met stempels etc.
Bewijs van inschrijving is weer iets anders, maar krijg je inderdaad ook @anon46493654 Dat is een uittreksel uit de basisregistratie waarop o.a. het BSN van de baby staat.
@Vaiana Het trouwboekje is eigenlijk gewoon voor de lol. Leuk om te hebben. Er zit een mini versie van de trouwakte in en wat pagina’s waar je kinderen op kan laten bijschrijven. Er staan wel stempels bij van de Burgerlijke Stand, maar het zijn geen officiële documenten ofzo