White privilege / racisme

Ik kwam hier inderdaad ook om het artikel van het model te posten. Toen ik de foto zag had ik zelf meteen iets van “dit is niet ok”. Het is denk ik vooral de combinatie van alles in de foto. Als MUA had zij zichzelf dit ook kunnen bedenken. En inderdaad, er had een mooie boodschap achter kunnen zitten maar helaas komt ze dan met iets als schaduw. Heel jammer.

Mbt white privilege verder wat ik heb ervaren in mijn omgeving: een vroegere vriend van mij ging sigaretten kopen bij een snackbar. Op dat moment werd de snackbar overvallen, hij moest op de grond liggen met een pistool op zijn hoofd. Een heel trauma natuurlijk, zeker na wat hij heeft meegemaakt als vluchteling. Vervolgens wordt hij OPGEPAKT wegens verdenking van medeplichtigheid :scream:. Dat was op mn 15e mijn eye opener waarvan ik dacht: “was ik hem geweest, was ik nooit opgepakt”. Dat vind ik echt zó verdrietig.

Wow wat een heftig verhaal. Voor dat ik dit topic las dacht ik echt dat dit soort dingen in NL/BE niet gebeurden. :flushed:

4 likes

Dat iemand iets niet fout bedoelt, betekent niet dat het niet racistisch is. Dat is juist het probleem hier denk ik.

11 likes

Dit was voor mijzelf een eyeopener een paar jaar geleden. Ik dacht echt dat zolang de intenties goed waren, het ok was. Inmiddels denk ik hier anders over.

4 likes

Ik begrijp niet waarom de make-up meteen bestempelt wordt als “racistisch”. Het woord “racisme” verliest op deze manier heel snel zijn belangrijke betekenis. We hebben het over bruin gekleurde make-up. Er wordt verder totaal geen statement gemaakt met deze foto. Als we daardoor al beledigd raken, is het einde zoek. Wat van bronzers in het algemeen? Of zelfbruiners? Vrouwen die hun huid enkele factoren donkerder laten lijken en daarbij luipaard motieven dragen, beledigen zij de gehele Zulu gemeenschap? Misschien een extreem voorbeeld, maar ik heb het gevoel dat we wel langzaam die richting op gaan.

Ik denk dat we een nieuw dieptepunt bereiken als kunstenaars en artiesten niet langer de vrijheid hebben om zich op hun manier uit te drukken en zelfcensuur moeten toepassen. We hebben het hier over een make-up artiest, niet over een tweede Hitler. Dat deze vrouw met de dood wordt bedreigd vind ik een zeer verontrustende ontwikkeling. Je beledigd voelen is uiteindelijk een keuze die je voor jezelf maakt. Je schouders ophalen en relativeren is de andere optie. :woman_shrugging:

8 likes

Ik vind het juist triestig dat je als artistiek persoon niet kan beseffen dat alles wat je doet een politiek statement is of kan zijn. Iedere kunststroming, ieder beeld dat de wereld doet bewegen is een directie reflectie of reactie op hoe de wereld vorm gegeven is. Dat je over zelfcensuur begint te spreken vind ik overdreven en zegt naar mijn ervaringen genoeg over hoe je denkt en dat, dat argument zie ik vooral voorkomen uit rechtse kringen die sowieso overal tegen in willen druisen.

14 likes

Ik had het over de make-up artiest die via FB doodsbedreigingen ontvangt en uiteraard niet over racisme of discriminatie waar forum leden mee te maken krijgen. Ik heb nergens gezegd dat je hiervoor je schouders moet ophalen. Als je dit zo uit mijn bericht opvatte, had ik het wellicht beter kunnen toelichten.

Dat een make-up artiest wordt uitgemaakt voor racist vanwege deze foto vind ik nog steeds buiten alle proporties. Ze wordt beschuldigd van een strafbaar feit, dat is nogal wat. Leg mij uit hoe deze foto een racistisch statement maakt? Hoe raken mensen door deze foto zo beledigd dat de artiest hiervoor een straf zou moeten verdienen?

Mijn vergelijking met zelfbruiners haal je uit zijn verband. Aangezien deze make-up artiest nieuwe trends ontwikkelt voor de mode/make-up industrie, zou dit mogelijkerwijs op een minder extreme manier gebruikt kunnen worden door consumenten, vandaar dat ik het voorbeeld aanhaal. Ook is er is veel controverse over het gebruik van Afrikaanse elementen in de mode industrie in kleding die gedragen wordt door niet-zwarte modellen. Dingen waar 10 jaar geleden niemand van opkeek, worden nu gezien als ongepast. Dus ik vraag alleen maar, wat is de volgende stap? Om dat te vergelijken met blanke vla en dikke bleek is niet van toepassing want dat refereert niet naar het veranderen van een huidskleur of culturele toe-eigening.

2 likes

alsjeblieft meis https://nl.wikipedia.org/wiki/Blackface

3 likes

Je kan het topic beter helemaal van in het begin lezen.
Het is ook niet aan jou om te bepalen wat wel of niet racistisch is.

8 likes

Ik moest trainingen geven helaas dus ik kon niet… Hoe was de demo?

Ik was blij dat ik er was! @anon76889665 had me een berichtje gestuurd dat ze ook wou dus ben samen met haar geweest. Het was niet heel druk, er waren wel een aantal interessante sprekers die goede dingen zeiden.

2 likes

Was even benieuwd wat het andere werk van die visagiste die in opspraak is geraakt. Toen vond ik op haar website ineens deze foto…

Toch wel een staaltje cultural appropriation lijkt mij. De lijn is natuurlijk vrij dun, ik vind het alsnog soms een lastige discussie.

Vond dit ook wel een interessant artikel.

9 likes

Bijzondere uitleg: ik heb nog nooit iemand schaduw in een vrij felle effen bruintint zien toepassen. Dat terzijde, wat me het meest stoort: Ja, hoe je dit ervaart is subjectief. Of je je aangevallen voelt of er iets in ziet ook. Alleen dat een make-up kunstenaar en een kunstgerelateerde organisatie beide in zo’n artikel uitspreken niet te begrijpen waar de associatie vandaan komt én dus eigenlijk stellen dat je een gekkie bent als je die associatie voor jezelf maakt is echt een gemiste kans om zichzelf en anderen een les geschiedenis te geven. Je kan ook erkennen dat je er zelf niet bij stil gestaan hebt, maar toegeven dat je inmiddels begrijpt dat het mensen raakt en dat het niet zo bedoeld was. Of aangeven dat je het gesprek aangaat en je gaat verdiepen in waarom mensen dat vinden ( ik kan me niet voorstellen dat er niemand is geweest die zijn bezwaren normaal heeft aangekaart).

Niet dat ik het bedreigen goedkeur, maar nu wordt het weer zo’n gevalletje: kijk ze vallen mij aan zonder reden. Wat barbaars, ze zoeken overal wat achter. Terwijl ik vind dat de make-up ondanks dat het “niet zo bedoeld” is, zich echt op het uiterste randje bevindt & andere dingen in haar portfolio toch echt aantonen dat schaduw doorgaans niet is waar ze mee experimenteerd.

8 likes

Ik lees dit topic altijd mee. Veel inzichten gekregen en geleerd.
Maar deze laatste zin…
Je geeft aan dat het niet aan haar is om te bepalen wat rasistisch is maar dat vind ik zo onjuist. Tuurlijk is dat aan haar, net zoals jij ook dingen ziet/leest en daar een mening over krijgt. I

Misschien lees ik het verkeerd, en dan hoor ik het graag,maar dit wilde ik even zeggen.

Maar je kan toch niet vertellen of iets racistisch is als je zelf niet kan ervaren of het racistisch is? (dus ik al witte vrouw kan dat niet ervaren, net zoals een man niet kan zeggen dat iets niet vrouwonvriendelijk is omdat die het niet kan ervaren)

6 likes

Hier kan ik deels in meegaan, maar een mening vormen kan iedereen doen.
Je kunt je wel enigzins in onderwerpen verplaatsen.

Dat klopt ook, ik denk/hoop dat best wat mannen kunnen zeggen dat het vrouwonvriendelijk is dr na te roepen of aan te raken. Maar toch zullen deze mannen misschien niet begrijpen dat een opmerking als je hebt geen makeup nodig of lach eens niet vrouwvriendelijk zijn maar ongewenst.
Deze thin line moet je dus vaak ervaren voor je het seksisme erin herkent.

2 likes

Dat ben ik met je eens. Maar om te zeggen dat iemand niet kan bepalen wat racisme, komt hwt over dat je je er niet mee mag bemoeien behalve wanneer je het echt ( helaas) meemaakt. Dat zou mij ontmoedigen om over dingen na te denken, want ik mag niet bepalen of het racisme is.

Een deel van white privilege is ook leren beseffen (ook voor mij) dat jouw mening over bepaalde zaken nu eenmaal niet relevant is. Dan mag je best zeggen dat jij iets niet racistisch vindt, maar hoe waardevol is die mening als jij zelden/nooit met racisme geconfronteerd wordt? Of iets wel of niet racistisch is wordt ook niet bepaald door één persoon uit de groep in kwestie, maar door een consensus van (een siginificant deel van) de groep in kwestie. Dan kun (en mag!) je het daar niet mee eens zijn, maar waarom is jouw mening überhaupt nodig wanneer een grote groep mensen heeft aangegeven dat het ze kwetst of dat ze er aanstoot aan nemen? Deel van ‘ally’ zij is dat je wel mee kan helpen denken en mee kan helpen vechten voor gelijkheid en ook aangeven welke zaken inderdaad racistisch zijn, maar het is niet de plaats van een ‘ally’ om te gaan bepalen wat er niet racistisch is.

Zoals hierboven is aangehaald, mag een man heus wel meegaan en zeggen dat hij iets seksistisch vindt, maar is de mening van een man nu niet bepaald relevant wanneer hij vindt dat hij iets niet seksistisch is, want hij kan dat gewoon niet gaan bepalen voor een andere groep die aangeeft dat ze het wel seksistisch vindt en ook dagelijks met seksisme geconfronteerd wordt.

24 likes

@TheOne de comments hierboven hebben perfect verwoord wat ik bedoelde. En ik had in mijn eerste comment gewoon geen zin om dieper in te gaan.
Ik kan zeggen dat bepaalde dingen niet oké zijn maar kan geen homofobie, antisemitisme uitschreeuwen als ik niet tot de onderdrukte groep behoor.
En ja zaken dan nog gaan vergelijken met zelfbruinee vond ik dan ook een brug te ver gaan.

5 likes