White privilege / racisme

Deze miste ik nog!


Aanvulling vanuit de moderators

Zoals jullie weten, werd er in het vorige white privilege topic op EGF volop gediscussieerd. Dit ging vaak gepaard met uiteenlopende emoties. We willen jullie er op wijzen dat we verwachten dat deze discussies op een respectvolle manier aangegaan worden en er rekening wordt gehouden met een ieders gevoelens. Dat betekent: niet schelden, geen persoonlijke aanvallen etc. Mocht je het gevoel hebben dat iemand deze regels niet in acht neemt, laat het de moderators weten. Een open, maar prettige sfeer is voor ons allemaal fijn.

7 likes

Ik was vandaag op een carrierebeurs en daar was ook een workshop over CV’s schrijven en toen had ik nog een gesprek met een jongen die ik ken hierover. In de workshop zeiden de recruiters dat ze een foto op je CV wel echt fijn vinden, beter idee met wie je praat. Maar ik vind dat toch wel lastig, uit een soort gevoel dat ik bijdraag aan een bepaald systeem? Ik heb denk ik op basis van mijn foto niet zoveel te vrezen, dus op persoonlijk niveau zou het in die zin een makkelijke keuze zijn, maar creĂ«er je dan niet juist iets waarin witte mensen of mensen met een heel ‘gangbaar’ uiterlijk wel foto’s gebruiken, en er bij alle mensen die dat niet doen automatisch vanuit wordt gegaan dat daar dan dus iets mee kan zijn in die zin? Ik kom niet helemaal lekker uit m’n woorden, excuses, maar merk dat dit me wel een beetje dwars zit.

6 likes

@chuckie ik voeg zelf juist altijd een foto toe aan mijn cv. Ik heb een Arabische achternaam en heb het idee dat als ik geen foto toevoeg ik sowieso weinig kans maak om uitgenodigd te worden. Heb eerlijk gezegd geen hard bewijs dat dit ook echt zo is, maar dat idee heb ik wel. Ik hoor het willen toevoegen van een foto aan je CV juist meer van mensen met een niet-Nederlandse achtergrond dan van mensen die Nederlands zijn. Vind het heel erg dat de maatschappij tegenwoordig zo in elkaar zit overigens. Ik woon ook echt op een plek met veel kleine dorpjes, dus weinig diversiteit. Op mijn werk zijn de mensen met een niet-westerse achtergrond ook op 1 hand te tellen geloof ik


2 likes

Ik vind het lastig. Ik heb zelf een heel Nederlandse achternaam en door mijn voornaam ga je er ook niet vanuit dat ik niet volledig Nederlands ben. Dat zou je alleen aan mijn tweede naam zien en die zet ik er dus niet op of alleen met voorletters. Ik merk wel dat toen ik nog wel een foto toevoegde dat ik niet uitgenodigd werd en als ik geen foto toevoegde werd ik eigenlijk bijna altijd wel uitgenodigd. Ging om vergelijkbare baantjes. Dus toen ik dat opmerkte heb ik mezelf qua naam en zo zo Nederlands mogelijk gehouden en dan komen ze er dus pas bij de sollicitatie achter dat ik niet 100% Nederlands ben. Maar dan heb ik tenminste al wel de kans om me te bewijzen en maken ze hopelijk gewoon op basis van mijn kwaliteiten en presentatie een keuze.

Ik verbaas me er telkens weer om hoe normaal mensen racisme vinden. Een tijdje geleden op de bus een man die allerlei racistische shit zat te mompelen bij iedere arabisch uitziende persoon die op- of afstapte. En maandag opnieuw: een dronkaard die een jonge moslima in traditionele kledij gewoon lachend terrorist noemde.
Het zijn ook vrijwel altijd mannen die hun mening met de wereld moeten delen. Ik denk Ă©cht dat white en male privilege niet in het minst aan elkaar te linken zijn.

9 likes

Ja! Ben het inhoudelijk echt niet altijd eens met Sylvana Simons maar kan nog steeds goed misselijk worden van de manier waarop zij in de publieke sfeer en daarbuiten behandeld wordt/is geweest. Moet zeggen dat ik het niet alleen merk bij niet-witte vrouwen maar ook een beetje bij vrouwen in het algemeen; assertief zijn, zelfverzekerd zijn en ‘luider’ zijn dan gemiddeld wordt gewoon niet helemaal geaccepteerd lijkt wel. Alsof er maar 1 manier is om een vrouw te zijn, en zon soort houding niet in dat keurslijf past van wat ‘wij’ vrouwelijk, interessant, mooi vinden. Ben je wel eens de discussie aangegaan en doorgevraagd naar de reden achter de afkeer/irritatie aan bv Sylvana Simons?

9 likes

Ja zeker, of mensen die ‘ni hao!’ roepen tegen aziatische vrienden van me (terwijl sommige nieteens chinees zijn :triumph:

Het zijn echt die kleine ‘onschuldige’ dingen die het doen. De meeste mensen beseffen gelukkig wel dat racisme verkeerd is, maar juist de mensen die doen alsof die kleine dingen niet racistisch zijn, zijn zo ergerlijk

6 likes

Weet niet of dat altijd een geldig argument is. Ik ken genĂłeg vrouwen die feminisme onzin vinden en heel seksistisch zijn. Naar mijn idee worden we meer beinvloed door de wereld waarin we leven dan we vaak toe willen/kunnen geven.

Ja want vrouwen moeten netjes, aardig en lief zijn. En dat zal voor zwarte vrouwen vast nog veel erger gelden. Misschien moeten zij ook bescheiden zijn?

4 likes

Ik vind haar nep overkomen. En haar stem klinkt me niet lekker in de oren. Hetzelfde had ik gehad als ze wit was geweest. Sylvana Simons heb ik nauwelijks problemen mee.

Die extra negatieve reactie op zwarte vrouwen, wordt tegenwoordig ook misogynoir genoemd. Combinatie van misogynie (seksisme) en noir (zwart).
Een soort erkenning dat je als vrouw het zwaarder hebt in deze samenleving. Het als zwart persoon het zwaarder hebt in deze samenleving. En dat de combinatie van die 2 (intersectionaliteit!) het nog zwaarder maakt.

11 likes

Groot voorbeeld (helaas) van misogynoir is de reactie op Serena Williams (en Venus ook overigens). De enige reden dat zij een goede tennisser zou zijn, is omdat ze zo groot en sterk is. Kennelijk heeft jarenlang trainen en oefenen op techniek en tactiek er niks mee te maken.

Als je googelt op Sharapova-Williams gaat het alleen over de clash en rivaliteit tussen die twee.
De ‘frĂȘle’ blonde Maria Sharapova zou haar grootste rivaal zijn. Serena is 1.75m en Maria 1.88m.
En grote rivaal? In onderlinge wedstrijden staat het 19-2 in het voordeel van Serena. Waarbij de laatste keer dat Maria won in 2004 is. En deze twee zouden gelijk/concurrerend aan elkaar zijn?

Echt klassiek voorbeeld van white privilege vs misogynoir. De ene valt omhoog en de ander wordt omlaag geduwd.

24 likes

Ik zag een mooi citaat in een artikel op nos.nl wat denk ik qel in dit topic past:

“Heel vaak denken we niet na over wat een woord eigenlijk betekent. Zelfs met scheldwoorden: als we iemand een ‘mongool’ noemen, dan denken we niet aan iemand met het downsyndroom, en al helemaal niet aan het feit dat dat woord verwijst naar het zogenaamde Mongoolse ras, omdat hun gelaatstrekken overeen zouden komen. Ik wil maar zeggen: ook als we een betekenis niet onderkennen, wil dat niet zeggen dat het die betekenis niet heeft. Zo gaat het met woorden: ze worden zo gewoon dat we er niet meer over nadenken.”

4 likes

Ik vind het ook vervelend hoe Dafne Schippers tegenover haar concurrenten wordt afgebeeld. In 9 van de 10 fragmenten over haar beslissing om te switchen van meerkamp naar sprint werd benoemd hoe ze als enige blonde vrouw tussen al die “amazonen” sprint. En hoe geweldig het dan zou zijn als ze juist dan wint? Alsof al haar tegenstanders dezelfde persoon zijn ook

5 likes

Haar gezichtsuitdrukkingen vind ik nep, haar ogen kijken anders dan ze zich voordoet. Ik weet wat kleur me hierbij niks uitmaakt, omdat ik hetzelfde irritant vind bij witte zangers en zangeressen, zoals Maan. Ik vind Sylvana dus nauwelijks irritant, dus de rest van de vragen zijn denk ik niet van toepassing. Ik denk dat ze voor veel mensen wel onder dat stereotype valt ja.

1 like

Ja wat belachelijk joh. Een oud-docent van mij deed onderzoek naar hoe voetbalpresentators over zwarte en witte spelers praten. En daaruit blijkt bijv dat er bij witte spelers vaker gesproken wordt over ‘een slimme zet’ of ‘een goede strategie’ en bij zwarte spelers vaker in termen gesproken wordt van fysieke kracht ipv intelligentie, dus ‘een sterke speler’ of ‘kan hard rennen’. Zo subtiel maar zo schadelijk

24 likes

Ik denk dat het al misgaat door te stellen dat je door je eigen handelen jezelf een minderheidspositie toebedeelt. Maar dat doe je niet, het feit dat je tot de minderheid hoort (in Nederland) is nu eenmaal een gegeven. Je haalt de minderheidspositie niet weg door niet te protesteren, ik denk dat je daarmee alleen je minderheidspositie voedt

1 like

Ik blijf er nog steeds bij dat een deel van wit privilege, institutioneel racisme etc al minder wordt door mensen beter te onderwijzen. Maar dat is natuurlijk ook lastig omdat je ten eerste heel je onderwijssysteem (en dan hebben we het nog niet eens gehad over andere sociale velden ) om zou moeten gooien. Kijk bijvoorbeeld naar de instroom van niet-westerse Nederlanders op de pabo. En als zou je dat allemaal regelen en oplossen heb je nog steeds mensen die gewoon niet onderwezen willen worden.

1 like

Het is toch een statistisch gegeven dat er minder Nederlanders met een niet-westerse achtergond in Nederland leven, dan mensen die dat niet hebben? Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen met dat je op verschillende manieren kunt kijken naar meerderheid/minderheid. Maar ik denk dus niet dat je uit die positie kunt komen door te stoppen met het ‘vechten’ tegen het ‘systeem’, omdat jij je minderheidspositie niet in zo’n mate in de hand hebt. Uiteraard wel voor een deel ongeacht je afkomst (ik zeg maar wat je hoeft niet bij een religieuze minderheid te horen, bijvoorbeeld refo’s, je kunt eruit stappen en geen minderheid meer zijn. Maar ik kan niet op diezelfde manier besluiten dat ik geen niet-westerse achtergrond meer hebt)

Ik kan wel meekomen met wat je zegt en snap je punt ook, zeker met betrekking tot empowerment. Alleen vind ik dat niet vergeten mag worden dat het soms ook niet het individu is die een minderheidspositie claimt, maar dat je er als het ware wordt ingezet ook al verzet jij je er nog zo tegen. Dus los van het feit dat je zelf deels je positie in de hand hebt denk ik dat je ook dient te kijken naar hoe voorkomen wij als maatschappij dat we mensen niet meer bewust of onbewust in een bepaalde positie laten zitten

3 likes