ook @Biscotti
Ik vind cultural appropriation ook zo’n moeilijk begrip. Er is geen eenduidigheid over ook, de ene persoon van die cultuur kan het prima of juist vleiend vinden en de ander vindt het kwetsend (ik heb dat gedoe gevolgd over dat amerikaanse meisje die een cheongsam naar haar gala droeg en een moeder die een japans thema kinderfeestje gaf voor haar dochtertje, cornrows van kylie jenner). Ik kan me niet helemaal onttrekken aan de gedachte dat er dan eigenlijk niets meer kan, behalve Nederlandse klederdracht en klompen dragen, want vrijwel alles is beïnvloed door andere culturen over en weer. Ik was gisteren aan het lezen over cultural appropriation en ik kon me eigenlijk hier wel in vinden:
" John McWhorter, a professor at Columbia University, has criticized the concept, arguing that cultural borrowing and cross-fertilization is a generally positive thing, and is something which is usually done out of admiration, and with no intent to harm, the cultures being imitated; he also argued that the specific term “appropriation,” which can mean theft, is misleading when applied to something like culture that is not seen by all as a limited resource: unlike appropriating a physical object, others imitating an idea taken from one group’s culture don’t inherently deprive that originating group of its use.[23]"
En ik snap dat het kwetsend is als iemand bijvoorbeeld verkleed gaat als indiaan of '‘terrorist’ of geen enkele notie heeft van de betekenis achter bepaalde dingen, maar ik vind het soms wel ver gaan. Dan kunnen we ook geen souvenirs meer kopen, omdat dat vaak dingen zijn die je mooi vindt maar die tot een andere cultuur behoren. Ik heb in het verleden een handje van Fatima gehad, die had ik van mijn ouders gekregen in Tunesië. Mensen willen het blijkbaar ook graag verkopen. En ik was dol op dat handje, ik vond het mooi en ik wist ook wel dat het voor bescherming stond. Ik ben echter geen moslim. Is dat dan not done?
Ik snap dat ik als wit persoon niet in de positie ben om volledig te oordelen over wat overdreven is of niet. Ik heb net een Marokkaanse, Turkse en Afghaanse collega erover gesproken wat zij bijvoorbeeld vinden van zo’n handje van Fatima, en zij vonden het alledrie alleen maar tof als iemand iets uit hun cultuur zou dragen omdat hij/zij het mooi vindt, ook al ben ik geen moslim. Zoals mijn Marokkaanse collega zei: “als iemand het duidelijk draagt om belachelijk te maken, vind ik het niet leuk, maar anders gewoon doen. Ook al wil je een hoofddoek dragen of een djellaba, vind ik alleen maar tof”. En dat vind ik eigenlijk wel mooi. En ik denk dat ik dus dat jurkje wel zou dragen.