Lokale krantje Heb de gemeente maar een mailtje gestuurd dat ik teleurgesteld ben en dat ik ze dringend verzoek om roetveegpieten te gebruiken.
Deze tip kreeg ik van een leerling. Dit nummer van Chivv is tekstueel heel sterk. We hebben het vervolgens ook over racisme etc gehad en ik ga daar een lessenreeks over geven.
Van die boomers die op mn werk tegen mij en mn blanke collegas beginnen van " Jaa stom he dat zwarte piet niet meer mag. Stom argument hier stom argument daar ze moeten allemaal naar hun eigen land , kinderfeest bla bla"
Yo boomer omdat ik blank ben betekend het niet dat ik een mederacist ben. En omdat het facking druk is kan ik nu niet in discussie gaan dus tyf op of cash me outside how bow da.
Zo hoort het ook, laat ze er maar niet mee wegkomen.
Hoe meer ik erover lees en praat hoe verdrietiger ik word. Naast alle zorgen die je als ouder hebt als je een kind krijgt, moet je je ook eens iedere dag afvragen of de wereld je donkere kind wel zal accepteren en of het een zorgeloze kindertijd zal hebben.
Van de week een verhaal in het AD over een advocate wiens kind dagelijks met racisme te maken krijgt maar tegen zijn moeder niets zei want âzij is ook bruin en hij vindt het ook zielig voor zijn moederâ.
Donkere vrienden die zeiden dat ze als kind zo vaak gedroomd en gehoopt hadden wit te zijn.
Janken!
Ben daar ook bang voor zo naar
Net beetje bijgelezen hier en ik vind het echt fantastisch om te lezen dat sommigen vroeger het kwaad van Zwarte Piet niet inzagen en nu wel, en hoe anderen gemeentes/burgemeesters/scholen/familieleden confronteren. Jullie zijn awesome.
deze past daar ook wel bij.
Ben ik de enige die die stukjes met de pieten geskipt heb? Wat ongemakkelijk en slecht uitgelegd van hun.
âPiet is zwart van het roetâ
Uueueueuegh
ja vond ik ook vooral omdat hij het zo rustig en goed uit weet te leggen!
Schrok hier best wel van eigenlijk. 71%âŠ
Ik hoorde ook altijd bij de groep die dacht âje kunt ook te ver gaan, waar gaat dit overâ. En ik durf wel te zeggen dat ik die mening nog steeds zou hebben gehad zonder dit forum. Het was namelijk niet mijn probleem en daarom had ik niet genoeg motivatie er echt diep in te duiken. White privileged ten top natuurlijk maar wel eerlijk hoe het is. Ik las her en der een artikeltje maar dat was dat. Er is ook vrijwel niemand in mijn omgeving die voor de roetveegpieten is.
Pas toen ik hier zo veel goed onderbouwde meningen las ben ik ook overstag gegaan en snap ik nu niet meer hoe je het er niet mee eens kunt zijn. Ik probeer nu af en toe racisme en white privilege bij anderen aan te kaarten maar ik merk dat ik telkens aan het kortste eind trek. Men vind me links geworden, âjij wordt al net zoals al die andere zeikerdsâ en er word over me heen geluld met flauwe grappen. Ik voel me dan toch nog niet belezen genoeg om met scherpe argumenten te komen en daar baal ik vaak van. Ik wou dat ik dingen net zo goed kon verwoorden als veel van jullie hier, maar tot dat moment komt doe ik wat ik kan
Er wordt bij mijn nieuwe werk gevraagd of ik van allochtone afkomst ben? Afgezien van de benaming vind ik dit een rare vraag. Of ligt dit aan mij?
Hele rare vraag. Is dat belangrijk? Nee. Is dat het enige wat jou moet definiëren ofzo?
Dus ja hele rare vraag.
Nee vond ik dus ook. Staat in de vragenlijst van ânieuwe medewerkerâ waar je je adres enzo moet invullen haha heel apart maargoed blij dat ik niet de enige ben. Snap inderdaad totaal de meerwaarde er niet van in om dit te weten?
Alsof dat jouw essentie moet zijn ofzo. Ben je allochtoon of autochtoon. Het nieuwe ben je man of vrouw. Niet invullen ook.
Gisteren bij zondag met lubach wel een typisch stukje over de discussie. Hoe iedereen schreeuwt dat we vast moeten houden aan tradities, maar dan wel heel selectief.
In mijn ouders dorp waren de pieten gisteren ook volledig zwart. Mijn broer was de hoofdpiet en zit ook in de organisatie, dus ik vroeg hem waarom ze dat niet veranderen. Hij zei dat het niet kan ivm herkenbaarheid. Diegenen die piet spelen en het bestuur organiseren in het dorp verder ook alles voor de kinderen en veel geven ook les op scholen of scouting enzo. Dus dan zou de helft van de kinderen opeens iedereen herkennen was zijn argument. Deze mensen willen dan niet meer voor piet willen spelen, dus te weinig vrijwilligers en alles zou niet meer door kunnen gaan. Ook de school en huis aan huis bezoeken.
Ik kan mij voorstellen dat in heel veel van die kleine dorpen waar iedereen elkaar kent dit een probleem is.
Ik had gisteren een gesprek met mijn opa en oma. Ik hou zoveel van die mensen maar op een gegeven moment ging het gesprek over zwarte Piet. Mijn opa en oma zijn dus heel erg pro zwarte Piet. Spreken ze gelukkig niet uit op social media of schreeuwen het niet van de daken o.i.d. maar ik vond het toch lastig om erop te reageren. Ik heb wel mijn mening gegeven maar ik merk dat ik alles nog niet zo goed kan formuleren en onderbouwen als sommige van jullie. Ik vind het ook zo moeilijk om met mijn opa en oma in discussie te gaan, wil ook eigenlijk helemaal niet met hun discussiëren. Ik heb het gesprek uiteindelijk maar afgekapt maar voel me nu toch stom dat ik niet beter mijn best gedaan heb om het ze uit te leggen. Want ik denk echt dat het bij hun een stukje onwetendheid is
De verwoording is sowieso verkeerd, maar op mijn werk vroegen ze dit ook om inzicht te krijgen in de diversiteit van het personeelsbestand. Bij mij moest ik de nationaliteit van mijn ouders invullen (of nouja, mocht, want het is niet verplicht zoiets in te vullen!). Het is anders namelijk heel moeilijk om je hard te maken voor diversiteit, als je geen cijfers hebt.
Mensen die nu op social media een of ander plaatje delen âgrappig dat zwarte piet een probleem is, maar voor black friday staan ze in de rijâ. Wauw, dan heb je het Ă©cht niet gesnapt he. Ontvolg ontvolg ontvolg.