Sorry maar als je het na vier jaar nog steeds rustig en lief uitgelegd wil krijgen vind ik dat gewoon niet de moeite waard. Het is allang duidelijk waarom we van zwarte piet af moeten, als je dat gedachtegoed deelt kun je zelf op onderzoek uit en genoeg info vinden over waarom dit zo is. Iemand die ergens een sterke mening over heeft moet altijd maar poeslief blijven om ie anders mensen tegen zich in het harnas jaagt. Nou so be it. If you’re not with us you’re against us.
Ik vind dat zo naïef, vanuit de zogenaamde linkse bubbel, gedacht als je denkt dat mensen zichzelf wel informeren. In de volkswijk waar ik woon, kom je verder met een normaal vriendelijk gesprek dan met de houding; if you’re not with us, you’re against us.
Deze mensen (ik generaliseer even) komen dat soort anti-zwarte Piet berichten niet eens tegen. Want waarschijnlijk is iedereen pro op hun FB. En die gaan niet zelf op Google zoeken want daar zien ze geen aanleiding toe. En dan kun je zeggen; zo hoort het niet te zijn! Maar dat is wel de realiteit. En ze zullen eerder aan het denken worden gezet door een zwarte buurman die ze al 20 jaar kennen en die aangeeft hoe kwetsend hij dat vindt dan een tv persoonlijkheid die continu roept hoe racistisch het is.
Ergens snap ik je, maar deze houding draagt natuurlijk wel bij aan de polarisatie. Alleen al het steeds praten over twee kampen. Mensen werken nu eenmaal zo dat er waar er een “wij” is, er ook een “zij” moet zijn. Voorkomen doe je het niet. Maar door onbegrip/ongeduld overtuig je iemand anders niet van jouw punt en is het voor de ander wel heel makkelijk om zich dieper in te graven in zijn eigen kamp zonder dat het over de inhoud gaat. Beide kanten op. Niet dat ik niet snap waar het onbegrip/ongeduld vandaan komt, het is alleen niet zo constructief.
Wellicht dat - als je zelf de discussie aan wil gaan met mensen in je omgeving - je ze kunt wijzen op het feit dat het racisme zelfs verweven is in de liedjes die we de kinderen leren te zingen.
“Daar wordt aan de deur geklopt (…) wie zal dat zijn, wees maar gerust mijn kind ik ben een goede vrind, want al ben ik zwart als roet ik meen het wel goed”.
Dat laatste zinnetje. Daar staat eigenlijk “ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed”. Oftewel: het is een uitzondering dat Zwarte Piet, met zijn kleurtje, iets goed bedoelt?
We zingen het gewoon. En dat is echt niet oké.
Ja dat begrijp ik wel. Maar zoals ik zei: dan ben ik niet de persoon.
Ik ben ook zo wit als de volle maan en tien jaar geleden zat er een meisje bij m’n studie met een ‘zwarte piet is racisme’ T-shirt aan en ik dacht alleen maar: meid stel je niet zo aan, dat is helemaal niet zo. Maar ik heb mijn mening bijgesteld zodra je hoort van anderen dat ze er wel een probleem mee hebben. Dat heb ik ook zelf gedaan, mezelf ingelezen, omdat ik dat belangrijk vind. Als je gaat zit afwachten totdat iemand je overtuigt met argumenten die je precies aanspreken en je niet aantasten in je tere gestel vind ik dat nogal een privilege. Deze issues zijn voor sommigen dagelijkse kost, zeker deze tijd van het jaar, en zij hebben niet de keuze om te wachten tot ze precies op de juiste manier aangesproken worden. Dit is de realiteit, get with the program.
Maar dat laat ik het verder hierbij, mijn punt is duidelijk.
Maar hoeveel mensen ken je daadwerkelijk die in de bijstand zitten of onder bijstandsniveau leven en naar de voedselbank moeten? Wiens wereld niet groter is dan de wijk waarin ze wonen, iedere dag moeten zien te overleven en die zich toch al achtergesteld voelen. Laat ik voorop stellen dat ik niet zeg dat dit terecht is maar dat zijn vaak niet de mensen die er even goed voor gaan zitten om zichzelf te informeren. Het feit dat dat je uitgangspunt kan zijn, dat iedereen zich toch makkelijk kan informeren en dat dit niet meer dan normaal is want jij hebt dit toch ook gedaan, vind ik persoonlijk al een privilege op zich.
Het allerergste hieraan vind ik: pro-zwartepieters roepen altijd “kinderen kennen geen racisme”. Terwijl is aangetoond dateen kind al op de leeftijd van negen maanden onderscheid maakt in uiterlijk van groepen (donkere mensen, aziatische mensen, witte mensen) én voorkeur heeft. Niet vanuit slechte intentie, maar het is er wel. Dat maakt het zingen van deze liedjes nog erger. Je zingt letterlijk: zij zijn onbetrouwbaar.
@Banananana ik denk dat het onderscheid gemaakt moet worden tussen mensen die bewust kiezen om zp te blijven steunen en mensen die oprecht onwetend zijn. Ik ga echt geen mensen van wie ik weet dat ze studeren, politiek en maatschappelijk betrokken zijn, uitgebreide uitleg geven. Dan voel ik me oprecht getrolld, dat stadium ben ik echt voorbij. Dat is zonde van mijn energie want ze kiezen er al jaren voor om het te negeren en kunnen het prima zelf opzoeken. Maar mijn schoonouders uit een klein stadje heb ik wél uitgelegd waarom ik er niet achter sta, inclusief voorbeelden van vroeger en de boodschap dat mijn toekomstige kinderen daar dus ook mee gaan moeten dealen.
Enorm blij ook dat ik daar tijd voor heb genomen want een paar weken later hoorde ik hem vertellen dat hij aan zijn vrienden verteld had hoe hij erover dacht (was het met mij eens) en mijn voorbeelden had gebruikt.
Edit: @Banananana vergeet ook niet dat er mensen zijn die niet een uitgebreid googlen als het gaat om hun eigen financiën of de scholing van hun kinderen. Sommige mensen zijn oprecht niet zo betrokken. Niet uit onwil, maar simpelweg omdat ze dat niet zijn.
Wat @Shaaar zegt inderdaad. Mijn voorbeeld gebruik ik alleen omdat ik er toevallig middenin woon. Maar dat kunnen net zo goed schoonouders in een klein dorp zijn.
Jezelf informeren en inlezen over maatschappelijke vraagstukken vind ik geen privilege. Dat kan in elke bevolkingsgroep.
Mwa. Het gemiddelde opiniestuk in een krant is geschreven in een taalgebruik want minstens de helft van Nederland niet goed genoeg snapt. Tel daarbij op dat er mensen zijn die de energie niet hebben voor dergelijke discussies. Die dagelijks echt wel andere zorgen hebben.
Edit: ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Idealiter is het zo, maar het is in de realiteit gewoon echt niet zo. Dat maakt dit soort discussies ook heel complex.
Hele rare manier van denken dit.
Vind dat liedje echt het allerbeste voorbeeld in deze kwestie en kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit niet 20 jaar eerder begreep. Dit lied zegt eigenlijk alles over het NLse gedachtegoed mbt Sinterklaas. Net als alle verwijzingen naar ‘knecht’.
Nou even specifiek over dit debat. Waar al jarenlang zo’n uitgebreide discussie over gevoerd wordt. Ik geloof niet dat er iemand is die het totaal heeft weten te ontwijken en nog helemaal een tabula rasa is qua standpunten. Als je er nu nog ontwetend over bent vind ik dat een keuze.
Met dit laatste ben ik het wel eens. Je nu niet ingelezen hebben of op tv geluisterd naar standpunten na vier jaar? Er zullen vast 4 mensen in NL zijn die geen idee hadden. Maar de rest heeft nu toch geen enkel excuus meer om de hele kwestie links te laten liggen.
Maar ontwetend zijn is niet altijd een keuze denk ik. Als jou omgeving helemaal niet maatschappelijk betrokken is en je ook niet word gestimuleerd. En ik denk dat heel veel mensen ook niet leergierig(?) zijn op de manier dat ze zelf op onderzoek uitgaan. Niet uit slechtheid maar misschien meer omdat ze misschien niet zo intelligent zijn, niet weten over met wie ze het er over kunnen hebben of welke andere redenen dan ook.
Maar als je de media in deze kwestie neemt kan je daar echt geen standpunt op bepalen he. De berichtgeving in de meest toegankelijke media is ronduit ruk (zeikschrift had hier gister nog een boeiende analyse over). Die leggen niet uit waarom het racistisch is. Enkel dat er gedemonstreerd wordt, geweld gebruikt wordt (vaak wordt gesuggereerd dat het geweld van twee kanten is), tonen een huilend kindje en een groep demonstranten die roept dat het racisme is. Om te begrijpen waarom het racistisch is moet je dieper gaan: ervaringen van mensen horen, uitleg over de geschiedenis krijgen én juist die uitleg is voor deze groep veel minder toegankelijk. En de mensen die die uitleg kunnen geven schieten al snel in een vrij agressieve modus.
Oke akkoord, dit kan ik me voorstellen. Maar om in dit geval te vragen dat iemand, die er wel een duidelijk standpunt over heeft, heeft even rustig en beleefd uitlegt gaat er bij mij niet in. Waar deze discussie mee begon. Want de mogelijkheid om jezelf te onderwijzen is er.
Snap ik ook.
Maar met een agressieve houding denk ik dat je juist mensen afschrikt die zichzelf proberen te in te lezen en vertellen dat ze het beginnen in te zien. Als ze echt pro zwarte piet waren hadden ze dat hier nooit gemeld. Probeer juist te stimuleren door te wijzen op de juist informatie en een beetje begrip op te brengen.
Ja maar nu zijn we weer terug bij af.
‘Oke ik begrijp dat je meningloos bent in een rascistische kwestie?’ Maar hier heb je info hopelijk ga je het anders zien.
Vind ik best heftig na al die jaren, sorry.