Woorden die je alleen in je familie/gezin gebruikt

Oh mijn man zegt hier idd “juice” tegen. “ Mijn telefoon heeft geen juice meer”.

1 like

Met mijn vriend:

Sjompie = kneusje
Vijo = vinger in je oor

2 likes

“Daar is iemand dood gekomen”
Bijvoorbeeld tegen een boom. I.p.v. dood gegaan of om gekomen. Ik had nooit door dat het echt stom klonk totdat m’n vriend me ging uitlachen om die uitspraak.

“Slome drieteldoek”
Iemand die zachtjes rijdt, bijvoorbeeld in de auto voor je. Waar dat vandaan komt weet ik niet maar ik hoorde het als kind zijnde mijn moeder altijd zeggen en nu doe ik het zelf ook.

3 likes

Wij hebben er volgens mij echt heel veel, mijn moeder is Australisch en mijn zusje en ik zijn tweetalig opgevoed. We spraken altijd Nederlands en Engels door elkaar en daardoor ontstonden er altijd rare woorden waar ik nu niet eens echt op kan komen omdat het voor mij zo normaal is. Maar regelmatig waren er momentjes dat als er vriendinnetjes bij ons thuis kwamen die soms iets hadden van ‘huh wat zegt die nou?!’

Saucy was altijd ons woord voor Vaseline. Als we droge lippen/droge huid of ergens een pijn plekje hadden dan vroegen we altijd of m’n moeder er ‘saucy’ op kon smeren.

's Avonds werd ik altijd ‘ingetuckt’ door m’n moeder, als ze dat een keer vergat schreeuwde ik altijd ‘Mam ik ben nog niet ingetuckt, kom!!’

De kleine handstofzuiger die we vroeger hadden was de snuffie.

En mijn oma heeft aan de linker- en rechterkant van haar zolder smalle lange opbergruimten, die worden allebei door mijn hele Nederlandse kant van de familie de ‘slurf’ genoemd. “Waar is dat foto-album van die ene vakantie gebleven?” “Ohhh die ligt vast bij oma in de slurf”

19 likes

Sliertjesworst = leverkaas (vanwege het witte randje noemde ik dit vroeger zo)

Zijn der we al i.p.v. zijn we er al

3 likes

Mijn oma noemde vogels ‘pietermannetjes’ :confused:

En m’n moeder zei “effe m’n gezicht afmaken” als ze haar make-up ging verwijderen.

5 likes

Omg. Bij ons ook door een oom Bert :grimacing::eyes:

2 likes

Ik heb trouwens ook zo’n woord dat ik wel eens met een vriendin gebruik. Misschien gebruiken meer mensen het maar ik word altijd raar aangekeken als ik het zeg: sudderen. Wanneer je niet vroeg uit bed hoeft en lekker blijft liggen. Het moment tussen wakker zijn en slapen in. Lekker sudderen in bed.

7 likes

Staat op de voorpagina van de krant door m neer te leggen en erop te staan “is niet moeilijk hoor, op de voorpagina staan!!!1!1!1”

Huis staat vol prullaria, van m’n tante. Hij doet alles voor die vrouw. Is heel zacht en lief.

2 likes

Hutsefluts was een vegetarische schijf (in de tijd dat daar nog maar 1 variant van was). Als m’n moeder kookte aten we altijd spinaziestamppot met een hutsefluts.

2 likes

leck mich am arsch toch wel denk ik

8 likes

Haha ik vind dit heel leuk

Een kussen noemen wij een hoed. Volgens mij omdat mn zusje altijd kussens op haar hoofd legde tijdens het tv kijken (raar kind).

Pba’tje = papa betaalt alles, als we uit eten zijn ofzo

En als we wie ben ik doen beginnen mijn zusje en ik standaard met Anita. Anita is een opgezet paard in een kasteel in Zweden. En iedere keer weer lach ik me dood.

13 likes

En dan ook aan stuk? Zodat je 18 jaar lang denkt dat het 1 woord is

“Dat voegt niet”.
Weet niet of anderen het wel kennen maar in m’n omgeving verder niet. Betekent dat iets niet goed kan of lukt ong.

3 likes

Spikkeliworst voor snijworst of salami

3 likes

Is Haha wij noemen Bert grappen vader-van-Wendy grappen. Omdat ik een vriendinnetje had die zo heette en haar vader was de koning van de lame grappen.
Verder ‘flinteren’, dat is net niet het laatste van iets eten maar nog een heel klein stukje taart/ een chipje of een pepernoot (dit is de flinter) laten liggen zodat niemand kan zeggen dat jij degene bent die het heeft opgemaakt, maar wel net te weinig voor de volgende om nog te van genieten. Flinteren wordt gezien als een grote daad van disrespect naar degene die na je komt. Vooral m’n zusje wordt woest als iemand haar geflinterd heeft, vaak gevolgd door NEE NU EET JE HET VERDOMME OOK HELEMAAL OP OOK!
Hjbmz, had je bij moeten zijn. Altijd op kutte maar niet naar bedoelde manier gebruikt om te benadrukken dat je ergens niet bij bent geweest en nu buitengesloten wordt. Vaak overdreven met dingen die niet waar zijn. ‘Hee was je naar pap en mam vandaag?’ ‘Ja, hjbmz, we hebben de hele dag puppy’s geknuffeld en pap en mam zeiden dat ik hun favoriete dochter ben en dat ze blij waren dat jij er niet was’
Verder: dinges. Alles is dinges.
Tortuuruur: de vriend van m’n oma leeft nog en hoewel hij niet onze familie is voelen we ons wel genoodzaakt soms langs te gaan. We doen dat graag met tenminste zes mensen. De beste man interesseert zich namelijk totaal niet in ons en wil alleen maar verhalen over zijn eigen kleinkinderen vertellen, ondersteund door de iPad. 6 mensen zorgt voor een rotatie om de tien minuten, want hem maakt het niet uit tegen wie hij aanpraat, maar wij zijn liever maar tien minuten de pineut en houden dat precies in de gaten. Het volgende slachtoffer dient zich vrijwillig te melden om de hele onderneming niet te obvious te maken maar men verzaakt regelmatig omdat ze geen zin hebben. Het gaat dna gepaard met vuile blikken en ook dit is een daad van verraad. Diegene heet de rest van de dag judas. Dat in tegenstelling tot de jezus, die die dag de meeste rotzooi aan heeft moeten horen en zich (onvrijwillig) heeft opgeofferd voor de anderen

19 likes

“Heeft de kat al kleffe hap gehad?”

Dat is dus blikvoer/natvoer uit zo’n zakje.

3 likes

Mijn broer noemde onze vader altijd Pinda ipv papa of ouwe. Ik noemde hem pindafant

Bliepert = computer, bliepen is computeren
Zappert = afstandsbediening
Vulles = vuilnisbak
Palenstampert = heimachine

Als mijn zusjes en ik iets intens dom vinden is het als het een meisje/vrouw betreft ‘snuty’ en als het een jongen/man betreft ‘fluty’ en als het dieren betreft ‘mnur’. Die jongen daar is echt een ‘fluty’, dat was me weer een snutyactie etc

3 likes

wij zeggen ook het kastje! vonden vriendinnen altijd heel raar :joy:
en foeks(andijvie) is bij ons stampot andijvie met spekjes. “eten we vanavond foeks?” geen idee waar dat vandaag komt haha.
en huch is in een bepaalde setting adem. als ik vroeger op vakantie in één bed moest slapen met m’n zusje was dat altijd drama want dan voelde ze mijn huch!!! “wil je je even omdraaien want ik voel je huch tegen mn hoofd!” kan ook als werkwoord gebruikt worden “je hucht in m’n gezicht!” komt volgens mij van het geluid dat je maakt als je uitademt in je slaap :joy:

5 likes

Oja

Vudelen is schelden/foeteren
We hadden een probleempoes die alleen maar gromde en ‘vudelde’, aka vuvuvuvvuvuvuvuuu schreeuwen naar anderen

Stempelen = als een kat zijn reet niet goed heeft afgeveegd en met zijn vieze anus op jouw schoot gaat zitten. Afkomstig van Mo die zo enthousiast aan het kroelen was dat er na verloop van tijd allemaal anusafdrukken op mijn deken zat :rage:

Borrelen = frituren

Krek = graffiti > ‘ff naar de krekketie’ = naar de plaatselijke Hall of Fame

5 likes