Zorgverzekering

Cz gaat er juist een hoop uitgooien qua vergoedingen omtrent zwangerschap. De eigen bijdrage van de kraamzorg geloof ik is er al eentje die eruit gaat. Dan moet je dus de volledige bijdrage zelf gaan betalen.
Menzis kwam hier als beste eruit als je al zwanger bent.
Maar ik ga van het weekend er even goed voor zitten aangezien ik zwanger ben en begin van het jaar ben uitgerekend.

2 likes

Voor alle zwangeren, ik las de tip dat ‘oerkracht verloskundige’ op instagram alle zorgverzekeringen had vergeleken voor zwangeren. Je moet wel reageren onder een post om het linkje te krijgen (niet heel handig voor mensen met een kinderwens/pril zwanger lijkt me) maar wie weet heeft iemand hier er wel wat aan (voor mij niet van toepassing dus heb er zelf niet naar gekeken).

1 like

Ik zou idd zoals hier genoemd is ook met de extra’s rekenen. Ik heb bijv veel fysio nodig gehad voor mijn bekken. We hebben een cursus gedaan, mijn geboorte tens aanschaf werd vergoed. Kinderehbo word vergoed. Mijn eigen bijdrage kraamzorg werd vergoed.

1 like

Net een nieuwe polis binnen en voor 186 euro verzekerd, tandheelkunde er volledig uitgehaald.

Hier ook zowel tijdens als na de bevalling nog fors wat fysio gebruikt. Budget Lactatiekundige gebruikt voor kolf aanschaffen. Cursus ook vergoed.
Dat was alles bij elkaar al ruim 500-600€?
En dan daar boven op nog de eigen bijdrage van de kraamzorg. Dat jaar ook maar meteen gebruik gemaakt van vergoeding voor lenzen, normaal is dat het niet waard maar nu zag het bij dat “opgepluste” pakket in zegmaar.

1 like

Ik quote mezelf even:

VGZ met aanvullend is geloof ik een van de weinige die veel vergoedt van de eigen bijdrage voor kraamzorg en poliklinisch bevallen zonder medische indicatie (als je dat zou willen).
Bij Univé moet ik €125 betalen voor kraamzorg dacht ik, maar krijg ik wel lenzen dus weer betaald, lactatiedeskundige/borstkolf opnieuw etc. Dus dan haal ik het er weer uit vermoedelijk :sweat_smile:

2 likes

Ik heb vorige week een wortelkanaalbehandeling gehad en 2e gedeelte moet nu door een endonotoloog gedaan worden. De tandarts adviseerde mij om mijn tandartsverzekering op te hogen nu het nog kan. Ik had namelijk 250 eur per jaar (75%) bij zilveren kruis. Ik weet nu niet zo goed wat de wijsheid is. Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn tanden of veel kosten moeten maken. Nu heb ik pech dat het maar niet wil lukken met ene kies. Moet ik nu vooral voor 500 eu per jaar 75% gaan of toch 100% bij 500 eu per jaar. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Wat gaat die behandeling bij de endodontoloog kosten? Dan kun je makkelijk uitrekenen of het uit kan. Wel even opletten dat er niet een wachttijd op zit, dat je het eerste jaar er niks aan hebt.

1 like

Dat weet ik dus nog niet. 7 januari heb ik mijn consult dus het is nu zo lastig om al kosten te weten of het zin heeft om dekking te verhogen.

2 likes

Kun je je tandarts niet vragen om een inschatting wat ze moeten doen? Of anders die endodontoloog bellen en vragen of ze vast een schatting hebben?
Vaak hebben ze de tarieven ook op de site staan, dus als je alleen al enig idee hebt wat ze ongeveer moeten doen kun je misschien zelf al opzoeken wat het ongeveer moet kosten.

3 likes

Je krijgt 125 euro extra vergoed als je voor 100% gaat (tov van 75% €500), dus ik zou berekenen wat je op jaarbasis extra betaalt voor die verzekering. Dan weet je vanzelf of het het waard is

@Masterchef @Merel dankjullie! Ik ga maandag het praktijk maar even bellen.

Ik wilde de duurste tandartsverzekering van 4 sterren afsluiten, dan krijg je 100% kroon vergoed en max 1250 per jaar. Omdat ik een kroon verwacht komend jaar (mijn tandarts raad mij die aan ivm een kies die wortelkanaal heeft gehad en daardoor zwak is volgens haar.)
Ik heb toen zo’n vragenlijst moeten invullen en heb eerlijk ingevuld dat ik een kroon verwacht. En ja toen werd ik afgewezen en nu mag ik alleen een 2 sterren tandarts kiezen en krijg je max 500 vergoed en 75% van een kroon. Heb je dus echt weinig aan want de kroon is 800.

Maar goed, ik denk dan van wie sluit er nou zo’n 4 sterren af als je niks verwacht? Je gaat toch niet voor de lol zo’n hoge verzekering afsluiten als je normaal nooit iets hebt? Is toch logisch dat mensen het af sluiten die behandelingen verwachten.

En ze hebben mijn antwoord ook opgeslagen dus als ik volgend jaar die verzekering af wil sluiten en invul dat ik geen kroon verwacht, en dan wel een kroon neem, dan zien ze ook nog dat ik het al wist. Het is gewoon onmogelijk nu om die verzekering af te sluiten met het doel een kroon te nemen.
Ben ik nou te eerlijk geweest, hadden jullie wel gezegd dat je geen kroon verwacht?

Ja je bent te eerlijk geweest. Tandartsen raden zelfs aan om hierom te liegen, want anders krijg je idd geen of een veel lagere vergoeding.

2 likes

Ok. Nou ja ik durf dat dan ws toch niet. Want er staat dat het vergaande gevolgen heeft en ze dan niks gaan vergoeden als ze erachter komen. Maar goed, het lijkt me dat het ze sowieso moet opvallen dat ik ineens zo’n dure verzekering neem toch ipv de goedkoopste, en dan ineens een kroon die ik niet verwachtte, jaaa jaaa. Pff nou ja ik kan er nu niks meer aan doen. Dan maar weer dokken….

1 like

Ik moet volgende maand 2 kronen laten plaatsen :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings: en mijn huidige verzekering vergoedt max €250 per jaar. Maar als ik hem ophoog ben ik volgens mij meer kwijt aan extra premie en de vergoeding van €250 extra dan wanneer ik het zelf betaal.

3 likes

Ja dat is heel vaak het geval. @Croky bij jou ook, je krijgt nu dan 500 vergoed en je moet 300 zelf betalen. Ik ben wel benieuwd hoeveel je op jaarbasis extra kwijt was geweest voor die hoogste vergoeding? Misschien ook een geruststelling voor jezelf, dat het dan uiteindelijk meevalt wat je nu zelf moet betalen tov die hoogste premie.

3 likes
saaie berekening

4 sterren is 767 per jaar verzekering. En dan krijg je 100% kroon vergoed en 1250 totaal. Dus, eigenlijk betaal je wel je kroon zelf met de premie, maar je krijgt dus nog 450 voor andere dingen.
Kosten zijn 767, maar wel nog 450 vergoeding daarna.

Met de 2 sterren betaal je 287 per jaar, krijg je 75% van 775 kroon vergoed (= 581) je krijgt max 500 per jaar, dus je betaalt 275 zelf, en krijgt verder niks meer vergoed.
Kosten zijn 562, en alles daarna betaal je zelf.

Ik kan dus wel goedkoper uit zijn met de 2 sterren als ik weinig andere kosten heb. Maar ik betwijfel het, zelfs controle met schoonmaak en fluor kostte me laatst 150 euro. En daarna nog 2 kleine gaatjes en dat was 170.

Ik mag geen 4 sterren meer dus het heeft toch geen zin om te vergelijken! Maar het scheelt misschien inderdaad toch niet zoveel als ik eerst dacht, alleen jammer van de extra vergoeding die je dan niet hebt.

Edit: ik zie dat ik met 1 ster nog voordeliger uit ben :face_with_raised_eyebrow: 510 kosten, de rest zelf betalen.

1 like

Iemand die toevallig voor zichzelf heeft uitgezocht welke verzekeraar en pakket heel veel fysiobehandelingen hebben en dit wil delen?

Onvz optifit heeft 30 fysio behandelingen per jaar! Alleen niet bepaald goedkoop :sweat_smile:

2 likes