Zo net verzekering bij FBTO afgesloten via Independer, dus gratis tand ongevallenverzekering. Vind ik altijd een fijn idee!
Heeft iemand een tip hoe je het beste kunt berekenen wat voor zorgverzekering voordelig is?
Via independer die opties aanzetten, volgens mij kan je zelfs aantal behandelingen voor specifieke zorg kiezen. Je kan dan ook meerdere verzekeringen aanklikken om te vergelijken. Ik zou dan voor wat je wil opschrijven welke 3 pakketten oid eraan voldoen, waar ze afwijken van jouw wensen en onderling en wat het prijsverschil is.
Edit - @marquez zie nu vanaf 21e behandeling vergoed bij chronische indicatie inderdaad. Dus wat ik eerst schreef daarover klopt niet, dat is dan afgelopen jaren verandert.
Bedankt had ik nog niet eens over nagedacht dat dit via independer kan. Het punt is alleen dat ik niet van zorgverzerking wil switchen.
Independer kan je ook gewoon gebruiken om verzekeringen te vergelijken, je zit dan nergens aan vast. Maar je kan wel kijken of er een betere keuze voor jou is dan Menzis, bv goedkoper of betere dekking. Als je zorgverzekeraar nu vergoedt wat je nodig hebt en je tevreden bent, zou ik zelf niet snel voor misschien een paar euro per maand switchen. Mits je het kan missen natuurlijk! Mocht je op ONVZ uitkomen, dan zou ik even opletten: zij hadden voor hun hoogste dekking AV’s altijd medische selectie.
Vroeger was 't minder behandelingen tot vergoeding vanuit de BV en kon je dat makkelijk met een niet al te uitgebreide AV dekken. Vandaar dat ik even in de war was.
heeft iemand ervaring met het samen fitter programma van de Friesland? Zitten daar leuke beloningen bij?
Zit er iemand hier bij niet-gecontracteerde GGZ? Mijn verzekering gaat mijn therapie niet meer volledig dekken dus ik zoek nu een zorgverzekering die 100% van het NZa tarief vergoed maar word niet veel wijzer van alle informatie online. Overal staat dat max 100% wordt vergoed maar dan weet je dus nog niks…
Kun je je zorgverlener vragen met welke verzekeraars ze wel een contract hebben?
Of de verzekeraar die je wat lijkt bellen en vragen wat zij exact vergoeden voor deze zorgverlener, dat moeten ze je kunnen vertellen (is namelijk hun wettelijke plicht).
Ligt dat er ook niet aan of je een restitutie of natura polis hebt? Ik zit bij umc (en dan de eigen keuze polis) en zij vergoeden niet gecontracteerde ggz, mits de prijs markt conform is.
@Merel @Barend dank voor de reacties. Ik heb nu inderdaad een restitutiepolis bij fbto, expres toen omgezet zodat het vergoed werd maar alles gaat in 2022 veranderen, en zelfs die mensen aan de telefoon vinden het allemaal nog erg vaag. Met een aantal zitten ze nog om de tafel, de declaratiecodes veranderen waardoor ze niet kunnen zien waar ik onder ga vallen (op basis van mijn vorige code). Mijn therapeut werkt contractvrij en zij mag dus ook geen advies geven of bepaalde verzekeringen aanraden.
Deze ziet er goed uit! Ben je daar tevreden over?
Ik ben er heel tevreden over! Zit er eigenlijk al mijn hele leven. Declareren gaat heel makkelijk via een app en ze zijn makkelijk bereikbaar via de chat op de website.
Je zorgverlener zou wel moeten kunnen vertellen of ze NzA tarief rekenen en aan de overige voorwaarden voldoen die een zorgverzekeraar stelt. Ik heb jarenlang een psycholoog gehad die contractvrij werkte en eigenlijk nooit gedoe gehad met restitutiepolis (FBTO, VGZ, Ohra). Maar ik snap al die wijzigingen in de GGZ eerlijk gezegd ook nog niet helemaal. Contractrvij werken is in de Ggz vaak ook een principiële keuze van vrijgevestigde psychologen (die ik echt heel goed begrijp!), ik vind persoonlijk dat ze dan ook hun cliënten moeten kunnen informeren over kosten e.d. Als je wilt, kan ik het wel even navragen bij mijn psycholoog maar dat wordt wel pas volgende week. (Zij heeft een contract met mijn verzekeraar dus loop hier zelf verder niet tegenaan)
Lief! Ik had ook nooit problemen met fbto, werd allemaal netjes vergoed maar dat gaat dus veranderen. Ze hanteert wel een marktconform tarief dus met bijv die UMC verzekering zou ik dan oké moeten zitten…
Huh wordt niet-gecontracteerde GGZ niet door FBTO restitutie vergoed? Ik ben daar juist naar overgestapt omdat ik ook naar de niet-gecontracteerde GGZ moet Op contractvrijepsycholoog.nl staat namelijk dat zij wel het volledige NZA-tarief vergoeden: link
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van aanvullend verzekeren? In mij geval gaat het om acnebehandelingen.
Als ik op independer geen aanvullende verzekering kies, kom ik uit op een prijs vanaf 108,25.
Als ik kies voor 100% vergoeding tot 200 euro voor acnetherapie, is de prijs vanaf 124,90. Per jaar is dat 199,80 euro meer dan de verzekering zonder vergoeding voor acnetherapie. Dus die verzekering heeft dan toch helemaal geen zin?
Ik kan ook 100% verzekeren tot 500 euro. Dan is het per jaar. Dan betaal ik 383,76 euro meer dan niet aanvullend verzekeren, maar ik weet niet of ik aan die 500 euro kom qua acnebehandelingen.
Klopt wat je zegt. AV moet je altijd heel goed narekenen. Maar als je meerdere dingen uit een aanvullend pakket gebruikt (bv én fysio én alternatieve zorg én anticonceptie ) dan kan je prima goedkoper uitkomen. In jouw geval klinkt het niet per see zinvol.
Ah balen! Ik heb expres tot het nieuwe jaar gewacht met de behandelingen zodat ik een nieuwe zorgverzekering kon afsluiten die het zou vergoeden. En had me er dus ook op ingesteld dat ik niet alles zou hoeven te betalen
Ik vind het dus allemaal heel onduidelijk als je hierin kijkt: https://cdn.fbto.nl/-/media/documenten/zorgverzekering-tarieven-ggz.pdf
Daar staat dan het volgende bij Basis Vrij: "Deze tarieven worden niet in dit overzicht
getoond (er staat dan “op aanvraag”). Het Wmg-tarief of een indicatie van de marktconforme bedragen kunt u bij ons opvragen. We vergoeden in ieder geval het indicatieve bedrag. Zijn de kosten hoger dan dit indicatieve bedrag, dan beoordelen we de nota individueel. We vergoeden maximaal het bedrag dat de meeste andere vergelijkbare zorgverleners voor deze behandeling rekenen. U krijgt hierover bericht van ons.”
Eerst maar even mn nieuwe declaratiecode krijgen en dan gaan informeren…
Als je om de paar weken een peeling a 80 euro doet, gaat het ook snel. Ik doe dit in voor- en najaar dus voor mij loont het snel. Dus weet niet of je weet hoe duur je behandelingen per stuk zijn…?