Zorgverzekering

Enigszins versus vergaand…

Als het enigszins was dan hoorde je hier niemand over.

Landelijke afspraken worden niet nageleefd, elke zorgverzekeraar heeft zijn eigen regeltjes, het is echt onwerkbaar aan het worden. Ben al bijna 8 jaar huisarts en het wordt echt steeds problematischer.

Edit: en huisartsen schrijven al lang standaard generiek voor, het HIS is er zelfs op gemaakt dat specialité wordt omgezet naar generiek. Het interesseert mij geen ene moer of de patiënt Lisinopril van Bayer, Pfizer of Ranbaxy krijgt; sterker nog: ik weet het niet eens. Alleen als die ene patiënt aangeeft: geef me aub voortaan die Bayer, want die van Ranbaxy krijg ik hoofdpijn, dán wil ik klaar moeten zijn met “medische noodzaak” op het recept en dat is nu echt niet.

2 likes

@ my medeslachtoffers van een slecht gebit, welke verzekeringen vinden jullie gunstig voor aanvullende tandartspakketten? ik zat dit jaar bij studenten goed verzekerd maar ik wil niet meer onder zilveren kruis (ivm die pro life verzekering).

@Mae_Mobley op deze lijst staat alleen dat ONVZ geen preferentiebeleid voert. Dat klopt ook, maar zij hebben wel een laagste prijsgarantie. De apotheek krijgt dus alleen de prijs terug van het middel met de laagste prijs. Het wil dus absoluut niet zeggen dat je bij ONVZ specialite medicijnen vergoed gaat krijgen. (Want de apotheek gaat niet een doosje van 90 eu meegeven als zij van de verzekeraar maar 2 eu terug krijgen voor dat doosje).

1 like

Dan heb je je goed ingelezen, top!

2 likes

Ik ga ook weer overstappen volgend jaar. Dit jaar had ik Univé Zorg met het hoogste pakket omdat ik mijn ogen heb laten laseren, Univé vergoedde toen als enige 500 euro van die kosten. Ik ga weer terug naar Ziezo Zilveren Kruis; hoogste eigen risico, laagste maandpremie en… een gratis elektrische tandenborstel :sweat_smile:

Weet je, ik waardeer het activisme, maar als dit voor jou gewoon de goedkoopste tandartsverzekering is met passende dekking voor jouw gebit, zou ik gewoon blijven. Normaal ben ik wel van het consumenten activisme maar dit gaat om jouw gezondheid. Het probleem is (naar mijn mening) dat dit dus blijkbaar mag, en daar worden kamervragen over gesteld en maken mensen zich op een hoger niveau druk over.

6 likes

Serieus? Alleen als je overstapt naar ze zeker? Ik zit er al bij en blijf denk ik ook, maar heb wel een nieuwe tandenborstel nodig :joy:

Enige is dat mijn ziekenhuis door hun nog niet gecontracteerd is, en heb selectief. Dus ik wacht maar tot einde van de maand en anders neem ik de andere polis want wil wel zekerheid dat ik hier terecht kan

2 likes

Ja helaas haha, als je overstapt via zorgkiezer.nl

Er staat me een kroon te wachten dus ben naar Hema gegaan omdat die geen wachttijd had en wel goede dekking, was iets goedkoper dan Ditzo geloof ik, maar haal na al het uitzoeken alles door elkaar.

Ja, ik moet vier verstandskiezen laten trekken… Heb eigenlijk jaarlijks wel een wortelkanaalbehandeling (ok nu toevallig drie jaar op rij), en standaard gezeik bij controles ondanks goed poetsen. Echt mijn duurste hobby dit. Vind een kroon laten zetten qua pijngrens goed te doen trouwens!

@tessel Goed punt! Maar ik zat bij Studenten Goed Verzekerd (onder zilveren kruis dus) en die wordt ook pokkeduur vlg jaar als ik dezelfde tandverzekering wil. Dus overstappen is sowieso handig.

@DuivenFan Dankjewel, ga er naar kijken!

2 likes

Je zou ook nog bij Menzis kunnen kijken. Al is die misschien qua start bedrag wel duurder.

1 like

Ik kreeg via ING een deal bij CZ maar is die een beetje oké? Eigenlijk heb ik altijd een basisverzekering + aanvullend tand. Dus niks spannends.
Ik zit nu bij zilveren kruis maar ik wil daar liever niet blijven ivm die pro life tak

@vitaminwater mijn vriend heeft een slecht gebit en het afgelopen jaar veel laten doen. Hij is daarvoor overgestapt naar DSW.

1 like

En heel eerlijk, ik heb liever dat die mensen een verzekering bij pro life afsluiten dan helemaal niet en zich laten registreren als gemoedsgezwaarde. Waarvan ik het nog altijd achterlijk en extreem Nederlands vind dat dit überhaupt mag. En ja, er is 1 verzekering die inspeelt op de groep gelovigen die anders niet verzekerd willen zijn en dat is (relatief logisch) de grootste van het land. Verder moet iedereen het zelf weten of ze daardoor een verzekeringsmaatschappij boycotten, maar ik vind het persoonlijk een klein beetje kortzichtig.

En ik zou er ook niet automatisch vanuit gaan dat elke dochter van Achmea allemaal uit hetzelfde potje komt als Pro Life. Schadeverzekeringen, hypotheken etc. zijn allemaal totaal andere takken van sport van zorg dus je lijst @Frambozentaartje is wel wat overdreven denk ik. Meeste van die labels bieden geen zorgverzekeringen.

4 likes

Een basisverzekering en aanvullende verzekering zijn al twee verschillende potjes. En Pro Life is een ander potje dan een andere ZK zorgverzekering. Ze delen wel de overhead (administratie, inkopers etc) en Pro Life valt onder het reservefonds van Zilveren Kruis.

Pro Life is niet eens opgezet door Achmea maar door een andere verzekeraar die is overgenomen door Achmea.

Gemoedsbezwaarden betalen geen zorgpremie maar een extra belasting. Als zij zorg nodig hebben, dan wordt dat uit dat potje betaald. Dat geldt ook voor andere sociale verzekeringen. Iemand die zich registreert als gemoedsbezwaarde doet dat vaak vanuit een levensovertuiging. De groep die Pro Life afsluit is vaak moreel bezwaard, dus specifiek bepaalde behandelingen. Maar in beide gevallen is het dus niet zo dat mensen zich financieel onttrekken aan het systeem.

2 likes

Ik ben bekend met de regels voor gemoedsbezwaarden, maar ik blijf het bullshit vinden. Je betaalt extra belasting, maar dit is obv inkomen en niet zoals een premie die wij ‘normale’ verzekerden ook nog moeten betalen. Overigens zijn gemoedsbezwaarden relatief vaak mensen uit een streng gelovig milieu hoewel geloof alleen niet de enige reden is om gemoedsbezwaard te zijn uiteraard.

2 likes

Ah shoot, ik dacht m’n zorgverzekering af te stemmen op m’n kroon voor volgend jaar, maar de opties vallen echt tegen zeg.

Saai verhaal

M’n huidige zorgverzekering biedt geen hoge tandartspremies. En andere zorgverzekeringen hanteren een minimum lidmaatschap van een jaar en/of accepteren je pas als klant na een gezondheidsverklaring van de tandarts. Tja, wel logisch vanuit de verzekering, maar had ik niet op gerekend.

Jammerrrrr. :money_with_wings:
Dan ga ik denk ik maar voor Hema met hun 10% korting op het assortiment.

Edit: @Anna88 oh zelfde situatie! Staat Hema bij jou ook nog bovenaan?

Ik verwacht ook een hoge rekening (wkb die opnieuw moet) en ga denk ik ook voor hema.

Ik wilde tussen Kerst en Oud&Nieuw gaan kijken welke zorgverzekering ik volgend jaar neem maar nu krijg ik net een mail van mn huidige verzekeraar dat ze op 27 december de jaarpremie voor 2022 gaan afschrijven (omdat ik afgelopen jaar ook voor een jaarpremie koos). Help! Ik ga snel dit topic bijlezen.

edit na het bijlezen: vroegah zat ik trouwens bij ProLife :grin: Dat ‘hoorde’ zo in de kringen waar ik opgroeide. Maar ben als student vrij snel overgestapt naar de goedkoopst mogelijke verzekering en ben later ook van mn geloof afgevallen. :upside_down_face:

Je kan nu opzeggen en gelijk weer aanmelden, of pas in januari aanmelden. Dan wordt het jan/februari afgeschreven. Wel opletten dat je dan niet evt wachttijd of kortingen verliest.

1 like

Ja ik weet dat ik het dan terugkrijg maar het is wel irritant om zo’n groot bedrag voor te schieten. Ik denk dat ik niet de enige ben die pas in de laatste dagen van december gaat beslissen om al dan niet over te stappen dus vind het een beetje een rare move van (in dit geval) Zilveren Kruis. (reden om bij ze weg te gaan :stuck_out_tongue:)

@Feather Ik ben bang dat als ik nu opzeg (en overstap, of me weer aanmeld) het al te laat is om die incasso tegen te houden. Maar goed, ik heb het bedrag wel gewoon op m’n spaarrekening staan dus moet maar gewoon ff heen en weer gaan schuiven met geld.

1 like