Ik zie heel vaak op mijn werk dat een behandeling tussen de 32-39 euro kost en screening+intake ergens tussen 45-50. Dus niet hélemaal 2 afspraken. Maar dat zal per praktijk verschillen, qua tijdbesteding.
Je zou kunnen overleggen met de arts die voorschrijft of je een medische noodzaak kan krijgen voor een niet-preferent middel. Ik heb dit soms gehad voor bepaalde medicatie ivm hulpstoffen en allergie en nooit gedoe mee gekregen. O.a. toen ik bij VGZ was verzekerd.
Het medicijnbeleid per zorgverzekeraar kan je hier vinden: https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/vergoedingen/medicijnen
Ik heb niet gecheckt of dat actueel is voor 2022 maar staat vast ergens op de pagina.
ik weet alleen zeker dat DSW geen preferentiebeleid hebben . Sommige verzekeraars hebben wel een lijst met preferente middelen op hun site staan dan zou je even kunnen kijken of ze jou medicijn vergoeden.
Ik werk zelf bij de apotheek en misschien dat je het beste bij je eigen apotheek kan navragen welke zorgverzekering zij aanraden. Van sommige zorgverzekeraars krijgen wij boetes als we ons niet goed aan de preferentie graad houden dus wij zijn ook heel streng geworden met medische noodzaak. Bij ons zijn vgz, cz en zk (wel laagste prijs garantie) echt heel streng en bij menzis hebben we iets meer ruimte, maar heeft wel preferentie beleid. ONVZ is wel het beste idd, maar elk jaar krijgen wij nog meer regels van de zorgverzekeraar dus ik weet nog niet hoe dit vanaf januari gaat zijn
Je hebt gelijk, is puur financieel gestuurd.
Apotheken moeten aan de zorgverzekeraars laten zien dat bijv 90% het door de zorgverzekeraar gekozen preferente middel krijgt. Als ze lager zitten dan worden ze niet meer aangemerkt als categorie A-apotheek en als ze in een lagere categorie komen dan krijgen ze nog minder geld van de zorgverzekeraar. Dus je kunt als apotheek bijna geen kant op.
Ik hoorde van onze apotheker dat sommigen nu het zo doen: ze hebben meerdere vestigingen die als losse apotheken geregistreerd staan. Alle “afwijkende zaken” laten ze dan via één vestiging lopen, zodat ze met één vestiging nog in de hoogste categorie blijven en met de andere in een lagere; zo nemen ze hun verlies maar.
Het trieste is dat het echt om centen gaat. Jaren geleden ging het nog om bijv Microgynon30 specitalité versus alle goedkope soorten generieke Ethinylestradiol/Levonorgestrel van andere fabrieken die werden omgezet. Dat scheelde nog wel euro’s. Dat kon je mensen nog wel uitleggen.
Maar nu gaat het om een generiek middel van een Duits merk versus een generiek middel van een Indiaas merk en ze zijn allebei vrijwel even duur, dus het is op patiëntenniveau niet meer uit te leggen. Zeer frustrerend voor artsen en apothekers en hun personeel.
En medische noodzaak op het recept zetten helpt vaak ook al niet meer, heb ooit een heel betoog richting Achmea geschreven en ze weigerden alsnog. Ze hebben zoooo veel macht die zorgverzekeraars.
Wie betaalt, die bepaalt - blijkt hier wel weer.
Als jij het gelijk afrekent in de apotheek dan maakt het de verzekering en apotheker niet uit . Het maakt alleen uit als jij een bepaald merk medicijn wil hebben die afwijkt van het preferentiebeleid en de apotheek dat zou moeten declareren bij de verzekering. En waarom de apothekers weigeren om van het preferentiebeleid af te wijken is > boete en slecht contract van de verzekering voor de jaar daarop en stel jouw merk medicijn kost 10 euro en het voorkeursmerk kost 5 euro dan krijg de apotheek maar 5 euro betaald door de verzekering dus de rest moet de apotheek zelf bijleggen .
Ja ik ben door de jaren steeds minder genuanceerd geworden, omdat we zelfs als arts echt vrijwel niets meer te zeggen hebben en dat maakt me echt boos.
Prima dat zorgverzekeraars samen de zorg betaalbaar houden, maar hun regels interfereren nu veel te veel met de medische inhoud, ze moeten gewoon niet op de stoel van de arts gaan zitten en erop vertrouwen dat wij vanuit ons zelf wel zo veel als mogelijk generiek voorschrijven en “medisch noodzakelijk” erop zou voldoende moeten zijn om een discussie bij de apotheek én de zorgverzekeraar te voorkomen.
Die tijd is echt al lang voorbij.
Dat is dan wel raar van hun , zou geen probleem moeten zijn als de klant het zelf betaald.
Als je het zelf betaald aan de balie moet dat in principe niks uitmaken voor ons. Sommigen krijgen het ook terug als ze de rekening achteraf indienen. Zou denk wel bij elke apotheek hetzelfde moeten zijn…
Als een patiënt vraagt of er iets veranderd is, kijk ik wel altijd waar het aan ligt. Soms is het door een tekort aan een merk maar vaak is het de verzekering. Is wel net zo netjes om dat te doen.
Ik heb hier de lijst voor 2022. Wellicht heb je er iets aan.
Maar in jouw geval moet er wel echt een medische noodzaak voor komen. En anders nogmaals met de verzekering bellen, dat je het bij de apotheek betaald en achteraf de rekening indient. Wij kunnen bij de ene verzekering wat soepeler zijn dan bij een andere verzekering. En dat ligt aan wat hierboven wordt gezegd.
Enigszins versus vergaand…
Als het enigszins was dan hoorde je hier niemand over.
Landelijke afspraken worden niet nageleefd, elke zorgverzekeraar heeft zijn eigen regeltjes, het is echt onwerkbaar aan het worden. Ben al bijna 8 jaar huisarts en het wordt echt steeds problematischer.
Edit: en huisartsen schrijven al lang standaard generiek voor, het HIS is er zelfs op gemaakt dat specialité wordt omgezet naar generiek. Het interesseert mij geen ene moer of de patiënt Lisinopril van Bayer, Pfizer of Ranbaxy krijgt; sterker nog: ik weet het niet eens. Alleen als die ene patiënt aangeeft: geef me aub voortaan die Bayer, want die van Ranbaxy krijg ik hoofdpijn, dán wil ik klaar moeten zijn met “medische noodzaak” op het recept en dat is nu echt niet.
@ my medeslachtoffers van een slecht gebit, welke verzekeringen vinden jullie gunstig voor aanvullende tandartspakketten? ik zat dit jaar bij studenten goed verzekerd maar ik wil niet meer onder zilveren kruis (ivm die pro life verzekering).
@Mae_Mobley op deze lijst staat alleen dat ONVZ geen preferentiebeleid voert. Dat klopt ook, maar zij hebben wel een laagste prijsgarantie. De apotheek krijgt dus alleen de prijs terug van het middel met de laagste prijs. Het wil dus absoluut niet zeggen dat je bij ONVZ specialite medicijnen vergoed gaat krijgen. (Want de apotheek gaat niet een doosje van 90 eu meegeven als zij van de verzekeraar maar 2 eu terug krijgen voor dat doosje).
Dan heb je je goed ingelezen, top!
Ik ga ook weer overstappen volgend jaar. Dit jaar had ik Univé Zorg met het hoogste pakket omdat ik mijn ogen heb laten laseren, Univé vergoedde toen als enige 500 euro van die kosten. Ik ga weer terug naar Ziezo Zilveren Kruis; hoogste eigen risico, laagste maandpremie en… een gratis elektrische tandenborstel
Weet je, ik waardeer het activisme, maar als dit voor jou gewoon de goedkoopste tandartsverzekering is met passende dekking voor jouw gebit, zou ik gewoon blijven. Normaal ben ik wel van het consumenten activisme maar dit gaat om jouw gezondheid. Het probleem is (naar mijn mening) dat dit dus blijkbaar mag, en daar worden kamervragen over gesteld en maken mensen zich op een hoger niveau druk over.
Serieus? Alleen als je overstapt naar ze zeker? Ik zit er al bij en blijf denk ik ook, maar heb wel een nieuwe tandenborstel nodig
Enige is dat mijn ziekenhuis door hun nog niet gecontracteerd is, en heb selectief. Dus ik wacht maar tot einde van de maand en anders neem ik de andere polis want wil wel zekerheid dat ik hier terecht kan
Ja helaas haha, als je overstapt via zorgkiezer.nl
Er staat me een kroon te wachten dus ben naar Hema gegaan omdat die geen wachttijd had en wel goede dekking, was iets goedkoper dan Ditzo geloof ik, maar haal na al het uitzoeken alles door elkaar.
Ja, ik moet vier verstandskiezen laten trekken… Heb eigenlijk jaarlijks wel een wortelkanaalbehandeling (ok nu toevallig drie jaar op rij), en standaard gezeik bij controles ondanks goed poetsen. Echt mijn duurste hobby dit. Vind een kroon laten zetten qua pijngrens goed te doen trouwens!
@tessel Goed punt! Maar ik zat bij Studenten Goed Verzekerd (onder zilveren kruis dus) en die wordt ook pokkeduur vlg jaar als ik dezelfde tandverzekering wil. Dus overstappen is sowieso handig.
@DuivenFan Dankjewel, ga er naar kijken!
Je zou ook nog bij Menzis kunnen kijken. Al is die misschien qua start bedrag wel duurder.