Zorgverzekering

Oh, goed om te weten! Ik heb net geprobeerd te bellen maar er was een wachtrij van 20 minuten. Tijdens het wachten zag ik dit:

Dus ik denk dat het wel goed moet komen. En van dat eigen risico voor je partner hadden we dit jaar inderdaad al gevoeld haha :sweat_smile:

Waar ga jij je verzekeren?

1 like

Ja dit komt helemaal goed! Ik blijf bij Ditzo, alleen een basisverzekering. Twijfelde nog even over een aanvullende verzekering met het oog op hopelijk een zwangerschap maar laten we het lot niet te veel tarten én als ik kijk wanneer ons traject begint lijkt een bevalling in 2022 me uitgesloten.

2 likes

Snap het hoor, ik heb precies hetzelfde. Eerst maar eens beginnen met de eerste stappen, daarna zien we het wel :hugs:

Naja, het scheelt je relatief veel op jaarbasis en tegelijkertijd is het een (waarschijnlijk) verwaarloosbaar bedrag in verhouding tot het risico dat je zelf 885 moet dokken.

Mijn jaarpremie is 1372 en met een eigen risico van 885 euro blijft er 1164 over. Dat scheelt dan 208 euro. Lijkt best veel, maar niet als er tegenover staat dat je bij een ambulancerit (oid) meteen 885 euro zelf betaalt.

2 likes

@Twijfelaar Ja dat is ook zo… Lastig hoor. M’n vriend zet het eigen risico al jaaaren zonder problemen (gelukkig) op max, dus hij heeft daar inmiddels echt profijt van gehad.

Ik zit nu op 152 p/mnd, heb nog nooit zo’n hoge gehad… :pensive: Eerst had ik m zelfs op 167 gezet (tandarts extra hoog). Het lukt me niet om iets goedkopers te vinden tenzij ik het eigen risico omhoog gooi. Maar ja, vind ik idd niet zo’n fijn idee.

2 likes

Mijn vriend heeft een aanvullende verzekering waarin ook anticonceptie vergoed wordt. Ik heb zelf alleen een basisverzekering dus betaal mijn anticonceptie zelf. Ik gebruik de anticonceptie voor ons samen, alleen omdat het in mijn lichaam werkt moet ik het betalen. Zou het niet eerlijker zijn als mijn vriend ook mijn anticonceptie mocht declareren? Weet iemand of hier ooit een zaak van is gemaakt?

7 likes

Ik had even kortsluiting want ik dacht, als het in zijn AV zit dan declareert hij het toch? Maar anticonceptie gaat natuurlijk op naam en op die manier is het onmogelijk om te declareren. Ik vind het een mooi idee van je en het roept ook wel de vraag bij me op waarom dit niet allang zo geregeld is. Maak er een petitie van en ik onderteken 'm wel. :partying_face:

Het zou fijn zijn als alle zorgverzekeraars hetzelfde beleid hanteerden omtrent het betalen van medicijnen (direct bij de apotheek of achteraf een rekening van de verzekeraar).

Ging net - na dagen uitstellen want druk met werk - de pil ophalen bij de apotheek maar had geen portemonnee bij me. :roll_eyes:

edit: en bij m’n vorige verzekeraar hoefde ik dus nooit direct bij de apotheek te betalen. Heb nu FBTO btw

2 likes

Is het tegenwoordig nog nodig om je zorgpas in je portemonnee bij je te dragen? (was het überhaupt ooit nodig?)

Nee, heb ik nog nooit ergens nodig gehad, je BSN is over het algemeen voldoende om alle informatie op te kunnen vragen. Mocht je geen Nederlandse BSN hebben dan is het misschien wel handig, want dan is het denk ik lastiger op te zoeken.

4 likes

Oké top want het paste niet in m’n nieuwe portemonnee :joy:

3 likes

Als je iets in bruikleen hebt van de zorgverzekering maar je bent inmiddels voor de 2e x overgestapt (2021 en 2022) maar hebt er nooit meer iets van gehoord, kan dat later nog problemen opleveren? Heb een briefje gevonden dat ik t al sinds 2007 heb dus dat ding is inmiddels al een paar keer betaald (er werd een klein bedrag per maand in rekening gebracht maar dus vergoed, dus al die jaren ook gewoon niet gezien).

In principe niet, verzekeraars verrekenen in principe dat soort dingen onderling als het nodig is. Hulphonden hebben ook een soort afschrijving die je meeneemt naar je volgende verzekeraar als je overstapt.

3 likes

Jongens vandaag kun je voor het laatst je aanvullende verzekering wijzigen bij een aantal zorgverzekeraars!!

Ik zit er weer diep in gedoken

2 likes

Wat doen jullie met tandarts verzekering? Ik heb nooit echt grote problemen gehad en had altijd een 1 ster tandarts verzekering, iets van €250 vergoed is dat. Nu had ik dit jaar precies de tandartsverzekering op basis gezet dus iets van €75 vergoed. En nu moest ik een wortelkanaal a €820 ofzo :woozy_face: die ik dus helemaal zelf moest betalen -€75

Maar ja zal ik dan voortaan een verzekering van 500 doen ofzo of gewoon weer 250… de kans is klein dat er weer zoiets ingrijpends gebeuren moet en zo werken verzekeringen indd, dat je het nooit weet en je dus verzekerd in het geval dat… maar doen jullie dat ook of gewoon lage verzekering…zo lastig.

Goed uitrekenen wát je aan extra premie kwijt bent en wat je wel of niet vergoed zou krijgen. Bij de tandartsverzekering betaal je vaak veel premie voor weinig dekking. Dus stel het levert op een jaar misschien een paar tientjes voordeel op (en dat is dus alleen als je tandartskosten maakt) zou ik ‘t niet doen.

2 likes

Ook even aan je tandarts vragen wat zij denken. Is dit is onverwachts en onvoorzien? Of verwacht je komende jaren vaker een wortelkanaalbehandeling (of andere dure tandzorg) nodig te hebben?
Ik heb zelf eigenlijk nooit wat, dus heb geen tandartsverzekering. Een controle kost iets van €22, met gebitsreiniging ben ik nog geen €50 in totaal kwijt.

Ja tot nu toe heb ik ook nog nooit meer dan een gaatje gehad en enkel tientjes tandarts kosten. Maar nu was er een vulling uitgevallen en opnieuw gevuld en daarna was de kies een jaar lang heel gevoelig en ineens keiveel pijn, dus moest ik wkb. Maar ja indd tot nu toe nooit zoiets gehad. Ik vroeg me dus af of mensen gewoon preventief een tandarts verzekering nemen die veel vergoed, gewoon om hoge kosten te voorkomen. Maar ik zou indd even moeten berekenen hoeveel dat per jaar kost en of het het waard is.

Ik vind dat ook altijd tricky by de tandarts. Want als er iets aan de hand is stijgen de kosten met honderden euro’s en ben je echt de sjaak.
Mijn gebit is altijd al kak geweest dus mijn vergoeding staat op zn max.

12 november komen de premies weer. Ik wil heel graag overstappen want heb dit jaar geen slimme keuze gemaakt (pakket genomen voor 500 euro aan acne behandelingen maar maar 3 behandelingen doen). Hoop dat independer een leuke actie heeft ofzo. Hahaha ik word echt oud :joy:

1 like