Zorgverzekering

Mijn maandbedrag stijgt met 27 euro, binnenkort maar eens kijken of het ergens nog wat goedkoper kan. Komt niet alleen door de stijgende premie, maar de korting voor een hoger eigen risico daalt ook nog met 7 euro.

Oh shit, ik vond het vorig jaar ook al flink gestegen. Valt me weer tegen

Ik kreeg een mailtje van mijn zorgverzekeraar met de premies voor de basisverzekeringen maar als ik op hun site doorklik naar aanvullend dan hebben ze die nog niet. Irritant! Ik wil gewoon weten wat het totaalbedrag is voor 1 jaar :sweat_smile: Ik spaar altijd vooruit en kan het dan in één keer betalen zodat het nog 2% scheelt ofzo. Maar ja, nog maar afwachten dan.

2 likes

Iemand al ergens een restitutiepolis gevonden? Had nu bij FBTO maar die kan dus niet meer.

2 likes

Zilveren Kruis basis exclusief klinkt als een restitutiepolis.

Edit - en Menzis basis vrij ook. Duurste pakket van VGZ vergoedt 90% ipv 100%

1 like

Volgens mij mag je 'm bij FBTO wel aanhouden als je 'm al hebt, klopt dat?

2 likes

Mijn zorgverzekering bij anderzorg gaat van 1051 naar 1363,30. Ik ga kijen om over te stappen, al zullen alle verzekeringen wel fors gestegen zijn.

1 like

Waar heb je dit gelezen? Ik kan het niet vinden

1 like

Ik ga bij Ditzo 168 euro per jaar meer betalen, dus dat is al een kleinere stijging. Wel 1547 p/j. Het is niet de goedkoopste verzekering, ik betaal bewust iets bij omdat het de meest duurzame is. Maar dat ‘iets bijbetalen’ is inmiddels ook wel echt veel geworden in vergelijking met goedkopere verzekeringen.

Ik ga dit jaar bevallen en krijg ook dit jaar kraamzorg. Een kolf kan ik volgend jaar kopen, de postnatale yoga wordt niet vergoed en ik heb tot dusver 0 bekkenklachten gehad dus verwacht ook geen fysio nodig te hebben. Enkel voor de kolfvergoeding aanvullend verzekeren lijkt niet rendabel, dus ik kan beter geen aanvullende verzekering nemen volgens mij. Weet iemand met baby ervaring of dat klopt? Ook voor de baby is niet iets specifieks aanvullends aan te raden, toch?

1 like

Ik kreeg een mail van FBTO dat als je ongecontracteerde GGZ of nog iets anders (ben even kwijt wat, wijkverpleging ofzo) hebt die in 2022 is gestart, de volledige vergoeding wel blijft.

4 likes

Bij mij bij ditzo werd kraamzorg volgens mij niet gedekt. Ik ben toen overgestapt naar menzis.
Voor kraamzorg, zwangerschapscursus en uiteindelijk na de bevalling zelf nog fysio gehad en m’n dochter gaat nu naar een ostheopaat. Maar het zijn beide geen dingen die ik verwacht had te gebruiken dus zou het niet mee verzekeren.
Edit : ohja poliklinische bevalling werd ook vergoed en ik wist dat ik dat wilde (uiteindelijk medisch bevallen)

2 likes

Voor zowel kraamzorg als een poliklinische ziekenhuisbevalling moet je een eigen bijdragen betalen die een “zwangerschapsverzekering” dekt. Ook krijg je vaak een kraampakket. Kolf wordt meestal niet gedekt dan heb je weer een duurdere verzekering inderdaad. Als je een duurzame verzekering belangrijk vindt dan zou ik kijken of het niet goedkoper is om een basisverzekering te nemen en de rest uit je eigen buffer te betalen. Kraampakketen staan met bosjes op marktplaats of misschien heb je een vriendin die in het ziekenhuis bevallen is die er nog een heeft liggen. Kolven ook maar kan me voorstellen dat je die liever nieuw hebt. Kijk wat je allemaal wil, wat het totaal kost en of dat meer of minder is dan je aanvullende verzekering kost per maand.

1 like

Ik had een vrij gunstig oud pakket bij Anderzorg (met nog 6x fysio tot 150€ tandarts vergoed en de pil er nog in) maar die lijken ze er nu toch helemaal uitgewerkt te hebben :sob:

Gisteravond rond 12 uur op deze pagina maar ik zie nu dat er het een en ander is aangepast.

Als je het zeker wil weten zou ik denk ik eerder bellen.

@NoyraSoturi Dat wordt ook bevestigd via bovenstaande pagina (mocht iemand het willen lezen)

1 like

Ik ga voor de meest basale verzekering met hoog eigen risico waarmee ik wel naar het lokale ziekenhuis kan al meer dan 12 euro per maand extra betalen… Laat staan dan nog alle mensen met aanvullende pakketten etc. die dat gewoon nodig hebben. Dit is écht niet ok…

En independer is nog helemaal niet bijgewerkt, daar krijg ik bij de zorgvergelijker nog de oude premies te zien.

7 likes

Oh ja precies dat heb ik ook gelezen, maar het is dus niet zo dat je je restitutiepolis houdt

1 like

@Kusjessoldaat @Willy Thanks voor jullie reacties! Ik ga dus in 2022 nog bevallen en ben nu nergens voor verzekerd (ik schreef hier vorig jaar zelfs dat het me uitgesloten leek dat ik dit jaar zowel zwanger zou worden als zou bevallen :sweat_smile: tweede helft december uitgerekend hahaha).

Maar zo te horen heeft voor die laatste dingen (kolf, evt fysio, evt homeo/osteopaat voor de baby) bij voorbaat al verzekeren inderdaad niet super veel zin.

2 likes

O nee dan zou ik het zeker niet doen. De duurste dingen heb je dan dit jaar al gehad. Kind onder de 18 is trouwens kosteloos volledig verzekerd ook als je zelf alleen een basisverzekering hebt.

1 like

Het is inderdaad niet ok. Ik vraag me echt af hoelang dit nog geaccepteerd gaat worden. De zorgverzekeringen worden alleen maar duurder en duurder en wat je er voor krijgt wordt alleen maar meer en meer uitgekleed. Ondertussen ben je verplicht die hele dure verzekering af te sluiten en lijkt er geen enkele rem te zitten op de jaarlijkse verhogingen. En dan kunnen ze wel leuk roepen dat je sollidair moet zijn maar op een gegeven moment houdt het natuurlijk wel op met wat men kan dragen. En ook het argument dat er zorgtoeslag is: niet iedereen heeft daar recht op en dan neemt deze verzekering een steeds grotere hap uit je budget. Ik kom steeds meer op een punt dat het financieel verstandiger wordt te stoppen met werken wat natuurlijk belachelijk is.

3 likes

Ik schrik ook best van de zorgpremies dit jaar. Ik heb naar mijn idee best basic wensen (6-9 fysio, €250 tandartsvergoeding en liefst vergoeding voor anticonceptie erbij) en bij alle verzekeraars waar ik de premie al van kon zien zit je daarmee rond de €160 pm. Dat is €23 pm meer dan ik nu betaal, en nu heb ik betere tandartsvergoeding. Dus ik denk dat ik maar bij mijn huidige verzekeraar blijf, die gaat naar €147 pm met collectiviteitskorting (alleen op de aanvullende verzekering natuurlijk) via mijn werk.