Zorgverzekering

Waarom was je ontevreden over asr / vroeger Ditzo? Ben juist net daarnaar overgestapt haha.

Ik betaalde vorig jaar 105e per maand (betaalde het in 1x dus iets korting & max eigen risico), wilde zojuist kijken voor opnieuw goedkoopste en dat is nu al 122e per maand. Pff.

1 like

Ik heb wel goede ervaringen met ASR. Ook na een ongeval 3 jaar terug waar ik fysio voor nodig had maar niet aanvullend verzekerd was.

1 like

Geen idee hoor,
Maar zit hem dat dan bijv in bereikbaarheid / een app hebben wel of niet voor je declaraties / papier of digitaal. Idk, dat soort “bijzaken”?

Ik hecht daar zelf niet echt zo’n waarde aan haha, maar wie weet anderen wel

1 like

Verdomme. Ben echt de laatste paar jaar al 25/30 per maand meer gaan betalen voor basis incl. max eigen risico. Nu nog eens :sob::sob:

Ja ik dacht dat dus ook vorig jaar (dacht idd joh woon in Amsterdam veel aanbod zal wel loslopen) en toen ben ik toch nog per ongeluk overgestapt naar een verzekeraar die mijn psychische zorg toen niet vergoedde (had wel een contract met het OLVG maar niet voor GGZ, alleen in hun eigen tool stond onze lieve vrouwengasthuis ipv onze lieve vrouwe gasthuis dus ik had in eerste instantie niet gevonden dat dat een los ding was). Gelukkig kwam ik er voor het eind van het jaar achter en kon ik nog terug naar een andere verzekeraar maar man wat een stress was dat. En schrok er ook wel van dat dus blijkbaar een deel van de zorg bij zo’n grote instelling gewoon ongecontracteerd kan zijn (maar dat is denk ik wel weer een ding wat voornamelijk voor de GGZ geldt).

4 likes

Ja echt zo balen… ik gebruik ook echt helemaal niks. Kan natuurlijk altijd veranderen maar voelt zo stom elk jaar rond de 25e bij te moeten betalen als het ware.

2 likes

Ja jeetje, in mijn stad viel dat ook zo ontzettend tegen dat ik nu maar een dure restitutie verzekering bij ASR heb afgesloten :broken_heart:

en terecht hoor, we hebben er een vreselijk zooitje van gemaakt in NL

1 like

ik heb nu met eigen risico 885 en alleen de basis (dus geen enkele aanvulling) via independer zorg&zekerheid gemak gevonden voor 122,65 of Aevitae (maar hier heb ik nog nooit van gehoord) voor 119,45.

Wanneer ik kies voor eigen risico 385 zie ik via independer fbto 131,95. Minder risico en het scheelt dus eigenlijk €150 voor een jaar.

Zijn jullie bekend met Aevitae? En hoe kijken jullie naar het verschil van 150 euro in een jaar? Ik vind 150 best veel, maar tegelijkertijd mocht ik dan wat hebben dan ben ik met mijn eigen risico weer duurder uit. Maarja moet je dan op het negatieve gokken dat mij wat gaat overkomen?

3 likes

Ik heb al jaren hoogste eigen risico & voor mij loont dat qua korting en heb ik voldoende opzij gezet mocht er ooit wat zijn en ik het geld nodig heb. Je weet natuurlijk nooit zeker of je wat krijgt… maar ik heb nog nooit fysio of wat anders nodig gehad.

2 likes

Ik had vorig jaar ook een dure restitutiepolis bij ASR afgesloten en toen moest ik alsnog 50-60 euro per sessie betalen bij de psycholoog waar ik eerst was :clown_face: had ff gemist dat je bij een restitutiepolis soms/vaak alsnog 20-30 procent van de rekening zelf betaalt.

2 likes

Ik werk in NL maar woon in Belgie. Al mn zorg gebruik ik in Belgie dus kan in NL in theorie t hoogste eigen risico en het goedkoopste tarief doen.
Maar vind het ingewikkeld hoe dit zit met geboorte zorg. Want eigen bijdrage is weer wat anders dan eigen risico…
Ik heb voor mn bevalling in 2023 niks hoeven te betalen omdat ik op t laatste moment medisch werd. Maar als het poliklinisch bleef moest ik wel betalen volgens mij (heeft niks te maken met eigen risico). Want mn eigen risico stond op max. Dat is toch superraar?
Dan vraag ik volgende x een ruggenprik😂dan is mn bevalling gegarandeerd gratis.

1 like

Wow wat kut. Ik heb nu asr en vgm stond daar in wel 100% overal, maar straks misschien toch ff checken

Ja dat is het verneukeratieve, volgens mij vergoeden ze 100% van het gemiddeld tarief dat zij zelf (of zorgverzekeringen in het algemeen misschien) na pittig onderhandelen hebben afgesproken met gecontracteerde zorgverleners. Dus dat gemiddelde bepaalt dan wat die 100% is. Maar die tarieven liggen over het algemeen lager dan de maximale tarieven die de NZA vaststelt (en die de meeste niet gecontracteerde zorgverleners volgens mij hanteren).

Volgens mij (!)

3 likes

Ik heb nu net via Independer een verzekering afgesloten bij asr (ik kies zelf) met aanvullende dekking voor 12x fysio en max eigen risico. Heb beetje last in m’n linkerknie en fysio gaat toch niet ten koste van je eigen risico. Ga 30 euro meer betalen per maand ofzo… Zonder fysio ook al 15/20 meer dus dan maar zo :smiling_face_with_tear:

Wow stom! Maar op zich krijg je met een restitutie verzekering alsnog meer vergoed dan normaal denk ik dan?

1 like

Je betaalt bij een poliklinische bevalling geen eigen risico, alleen de eigen bijdrage. Bij een medische bevalling betaal je geen eigen bijdrage en geen eigen risico.

Maar gynaecologische hulp tijdens de zwangerschap, bloedonderzoek, evt ambulance, etc. betaal je wel weer eigen risico over.

2 likes

Ja, klopt! Dat wel. Maar voor zoiets als geestelijke gezondheidszorg loopt het dus wel flink op als je daar bijvoorbeeld wekelijks of zelfs vaker naar toe gaat. Ik had die restitutiepolis genomen omdat ik verwachtte naar de ggz te moeten maar nog niet wist bij wie. Dus ik dacht, met een restitutiepolis kan ik dan overal terecht. Maar dat viel tegen :sweat_smile: nu zit ik bij een zorgverlener die een contract met asr heeft (maar dan kan je dus net zo goed een basispolis hebben, want dan wordt het gewoon 100% vergoed).

Ik denk dat een restitutiepolis zoals bij asr alleen handig is als je bij een zorgverlener gaat die met geen enkele verzekeraar een contract heeft, dan is het inderdaad goedkoper dan alles zelf betalen. Maar anders is het handiger een verzekeraar te kiezen die contracten heeft met je zorgverlener.

5 likes

Misschien nog maar eens opnieuw rondkijken dan :smiling_face_with_tear: ik weet ook nog niet waar ik heen ga volgend jaar alleen dus dat is een beetje onpraktisch. Hier in mijn stad valt het aanbod enorm tegen qua contracten en ik wil ook weer niet gebonden zijn aan minimale keuzes

1 like