Zorgverzekering

Waar ik gebruik van heb gemaakt en wat niet in de basisverzekering zit:
Vergoeding zwangerschapscursus
Vergoeding Lactatiekundige
Vergoeding eigen bijdrage kraamzorg

Destijds waren de kosten die ik uit het aanvullende pakket vergoed heb gekregen hoger dan de premie. Is altijd even een rekensom die je moet maken.

3 likes

Ik ben destijds wel voor de zekerheid extra verzekerd. Raakte uiteindelijk in februari/maart zwanger, dus bevallen in hetzelfde jaar.

Kosten die verzekerd waren door mijn aanvullende verzekering (bedragen zijn een schatting, weet het niet meer exact)
Poliklinische bevalling 400 euro
Lactatiekundige 200 euro
Zwangerschapscursus 100 euro
Eigen bijdrage kraamzorg 200 euro
Heb ook bekkenbodemfysio gebruikt voor en na de bevalling, redelijk wat sessies. Dit zat er bij mijn aanvullende ook bij.

De kosten voor de aanvullende verzekering waren opgeteld beduidend lager dan wat ik anders zelf had moeten betalen.

1 like

Mijn kraamzorgorganisatie raadde aan om lid te worden van de Ledenvereniging, een soort organisatie die ondersteuning/thuiszorg/hulp organiseert, kost €22.50 per gezin per jaar, en je krijgt onder andere eerste week kolfhuur gratis, 3 gratis lactatiekundige consulten (maar ik zie er nu een regio bij staan en dat was toen bij mij niet, dus misschien even checken voor je hier op rekent). En als je partner dan z’n been breekt in je verlof zoals bij ons krijg je ook de krukken nog gratis :sweat_smile:

1 like

Ik heb toen ik zwanger wilde worden gekozen om niet volledig aanvullend te verzekeren. Ik had wel fysio en in dat pakket zat ook €50 vergoeding voor kinder-EHBO maar de pakketten waarin ook vergoeding bijdrage poliklinisch bevallen en bijv eigen bijdrage kraamzorg zat was zo €40 duurder pm dus ik heb de gok gewaagd. Uiteindelijk ben ik ingeleid en dus medisch geworden, dus heb ‘alleen’ kraamzorg, wat bloedonderzoek en paar tientjes aan de lactatiekundige uitgegeven. Volgens mij worden best veel vrouwen die van een eerste kind bevallen uiteindelijk medisch, meestal vanwege pijnstilling willen.

1 like

Ik heb een hoog aanvullend pakket gekozen en uiteindelijk net aan gebruikt. Ik ben wel midden in het jaar bevallen anders had ik het er nooit uitgehaald.

Wat ik wel gebruikt heb: lactatiekundige, kolf, kraamzorg eigen bijdrage, bekkenfysio en osteopaat vergoeding voor de baby. Vooral door de bekkenfysio het eruit gehaald en realistisch gezien is dat relevant voor jou vanaf 2026, want je kan het pas beginnen 6 weken na je bevalling.

Ik zou daarom eerder een minder ruim pakket nemen.

2 likes

Bekkenbodemfysio kun je ook tijdens de zwangerschap al nodig hebben.

Ik had uiteindelijk gelukkig heel weinig nodig, maar dat is echt een rekensommetje die je voor jezelf moet maken. Als je handig bent met Excel is dat zo gepiept.

3 likes

Ik gooi dit jaar mijn tandheelkunde voor een deel uit, elk jaar zit ik al aan 1000-2000 euro en betaal ik ook nog hoge premie omdat ik 100% van de eerste 500 euro vergoed wilt hebben. Nou laat maar zitten.
Ook heb ik veel fysio er in zitten voor mijn lipoedeem. Dus die laat ik wel in mijn pakket zitten. Ik hoop wel minder te betalen dan 202 euro want dat betaal ik nu en vind ik veel geld.

dankjewel allemaal, fijn om ervaringen mee te nemen!

3 likes

Ik moest na de bevalling alsnog met de ambulance naar het zh voor hechtingen, in de ambulance bedacht ik me dat ik was vergeten om m’n eigen risico lager te zetten. :smiling_face_with_tear:

Misschien is dit een hele domme vraag, maar ik heb werkelijk nooit gebruik hoeven te maken van mijn zorgverzekering tot twee jaar terug. Nu krijg ik fysio verzekerd uit het basispakket. Als ik overstap, gaat dit dan mee of moet ik weer opnieuw beginnen en dus weer 21 behandelingen betalen?

1 like

Dat loopt door, de fysio zal op de nota zetten bij welke behandeling je bent met de juiste code, wel belangrijk dat de nieuwe verzekeraar ook een contract heeft.

2 likes

Hier ook tijdens de zwangerschap al blij dat ik mijn eigen risico lager heb gezet. Weerstand is behoorlijk in elkaar gekelderd. Ben de afgelopen maanden vaker bij huisarts/ziekenhuis geweest dan in 10 jaar tijd :smiling_face_with_tear:

Edit: @50193905 ik reageerde op jou maar moest @VanderWoodsen zijn

4 likes

Qua zwangerschappen en aanvullende pakketten: welke verzekeraars raden jullie aan? Want misschien ligt het aan mij en ben ik scheel, maar ik vind het aantal verzekeraars dat op een oké geprijsde aanvullende verzekering een brede dekking heeft best tegenvallen.

Toen ik zwanger wilde worden (in 2022, dus maak vooral je eigen rekensom) loonde het niet echt om me extra te verzekeren of zou ik net aan quitte spelen. Als je niet al zwanger bent is het maar afwachten (hopelijk wel natuurlijk!) of je komend jaar gaat bevallen, en vooral poliklinisch bevallen zonder medische indicatie is heel duur en de moeite waard om te verzekeren (~€450 dacht ik).

Dat gezegd hebbend zie ik bij CZ een aanvullend pakket ‘plus’ met 12 fysio, eigen bijdrage kraamhulp en poliklinisch bevallen, €200 vergoeding lactatiekundige en €100 zwangerschapscursus, en €50 bijdrage voor kinder EHBO voor €26,45 pm. Totaal €186,44 pm bij €385 eigen risico

1 like

De afgelopen jaren stond VGZ goed aangeschreven qua aanvullende zorg voor zwangerschappen en bevalling. Zelf in ieder geval goede ervaringen mee qua aanvullende zorg rond mijn eerste bevalling (2022). Dit jaar zat ik bij Zilveren Kruis vanwege collectiviteitskorting, maar daar vond ik de prijs en wat je ervoor krijgt echt een stuk minder dus die zou ik niet aanraden.

2 likes

Aha, ik kom ook steeds op net quitte spelen uit, mits het dan inderdaad op korte termijn lukt. Dacht heel even dat ik iets over het oog zag. Die van CZ zag ik ook, het gat tussen wat ik nu ga betalen als ik blijf waar ik zit en dan ga betalen is 473 euro, dus denk dat ik het erop ga gokken. In het ergste geval betalen we alles zelf en daar gaan we ook niet aan te onder.

Misschien nog wel slim om te kijken voor extra’s. Weet niet wat je nu hebt meegerekend? Ik kreeg dit jaar bijvoorbeeld 100,- voor zwangerschapscursussen die ik gebruik voor yoga en ik kreeg ook nog 130,- voor kinder en baby EHBO uit mijn preventiebudget. Dat scheelt dan uiteindelijk toch weer.

Ik krijg ook vergoeding voor huidbehandelingen waardoor ik sowieso wel gunstiger uitkom met aanvullend maar zo kan het wel nog optellen.

Ik ben in januari uitgerekend dus ga echt last minute besluiten wat ik voor volgend jaar ga doen.

3 likes

Cz gaat er juist een hoop uitgooien qua vergoedingen omtrent zwangerschap. De eigen bijdrage van de kraamzorg geloof ik is er al eentje die eruit gaat. Dan moet je dus de volledige bijdrage zelf gaan betalen.
Menzis kwam hier als beste eruit als je al zwanger bent.
Maar ik ga van het weekend er even goed voor zitten aangezien ik zwanger ben en begin van het jaar ben uitgerekend.

2 likes

Voor alle zwangeren, ik las de tip dat ‘oerkracht verloskundige’ op instagram alle zorgverzekeringen had vergeleken voor zwangeren. Je moet wel reageren onder een post om het linkje te krijgen (niet heel handig voor mensen met een kinderwens/pril zwanger lijkt me) maar wie weet heeft iemand hier er wel wat aan (voor mij niet van toepassing dus heb er zelf niet naar gekeken).

1 like

Ik zou idd zoals hier genoemd is ook met de extra’s rekenen. Ik heb bijv veel fysio nodig gehad voor mijn bekken. We hebben een cursus gedaan, mijn geboorte tens aanschaf werd vergoed. Kinderehbo word vergoed. Mijn eigen bijdrage kraamzorg werd vergoed.

1 like