Zorgverzekering

O goede aanvulling idd. Ik heb 'm al heel lang dus ik hoefde niets in te vullen en was daardoor niet op de hoogte dat ze je ‘zo snel’ afwijzen

1 like

Wat een bijzondere regel. Waarom zou iemand zoveel fysio in een pakket willen die dit niet nodig denkt te hebben :smiling_face_with_tear:

1 like

@Hippe_kikker Ja ergens snap ik het natuurlijk wel, maar toch valt het tegen haha. Moet wel zeggen dat dit online is. Wellicht dat als je ze belt er nog iets te bespreken valt. Dat heb ik niet geprobeerd. Bij de goedkopere pakketten is dit niet het geval overigens. Maar ja… dat is dan net weer niet wat ik zocht.

1 like

Beetje het idee van een brandend huis verzeker je niet. In de basis is een verzekering voor onverwachte kosten, en als je al weet dat je zoveel fysio nodig hebt is het niet meer onverwacht.

4 likes

Vraagje voor een vriendin van mij, zij heeft ook lipoedeem en is bang dat haar praktijk straks onder alternatieve zorg valt. Hoe doe jij dat? Sorry als dit een beetje een vage vraag is hoor maar niet elke masseur is zegmaar officieel

2 likes

Nee klopt, ik zit al jaren bij dezelfde fysio. Maar ik heb gewoon gebeld met de fysio, gevraagd op welke code zij declareren. Ook geïnformeerd of zij een contract hebben met een zorgverzekeraar.
Dan bel ik de verzekeraar of check ik op de website of ze die specifieke code of behandeling vergoeden en vermeld ik de fysio tijdens het telefoongesprek zodat ze het voor mij kunnen controleren.

3 likes

Ik wil ook uitzoeken of het loont om over te stappen. Hoe pak ik dit aan?
Ik heb bijvoorbeeld 18 behandelingen fysio gehad afgelopen jaar en ga eens in de 6 weken naar de osteopaat. Ook heb ik een bril (maar die vergoeding is bizar laag geworden)
Moet ik alles bij elkaar rekenen en dan de aanvullende verzekeringen ook en dan dat verrekenen? En daarnaast de tand verzekering?
Ik begrijp dit soort dingen nooit zo goed.

Volgens mij kun je de vergoedingen die je krijgt (en verwacht nodig te hebben dus voor jou fysio, osteopaat en bril) delen door 12 om te kijken of dat überhaupt hoger is dan de premie die je betaalt.

Dus bijv 30 behandelingen fysio zijn als je er normaal gesproken maar 10 krijgt:
20 x tarief fysio : 12 = vergoeding per maand en die vergelijken met de premie die je betaalt

In jouw geval zal het het waarschijnlijk waard zijn om die fysiobehandelingen te laten vergoeden, dat haal je er over het algemeen wel uit qua kosten. De brilvergoeding niet, maar de kans is groot dat je door de fysio al in zo’n uitgebreid aanvullend pakket zit dat je die brilvergoeding er toch bij krijgt. In dat geval mooi meegenomen dus.

Ik weet overigens niet waar je fysio voor krijgt (hoef je ook niet te delen), maar er zijn bepaalde aandoeningen waar je na een jaar intensieve fysio het daarna vergoed krijgt vanuit de basisverzekering. Deze lijst met aandoeningen is inmiddels nog maar heel beperkt, maar misschien het bekijken waard als er zoveel fysio nodig is.

Bij de tandartsverzekering ligt het er ook aan wat je nodig denkt te hebben. Ik heb even snel een verzekering opgezocht waar je 100% vergoed krijgt tot €500,-. Voor de goedkoopste optie daarvan betaal je op jaarbasis bijna €350,-, dus je krijgt €150,- meer vergoed dan dat je betaalt. Klinkt leuk, maar alleen als je die kosten ook echt maakt. Als jij over het algemeen alleen een of twee controles per jaar hebt en misschien een bezoekje aan de mondhygienste, dan betaal jij veel minder dan die €350,- per jaar die je aan premie kwijt zou zijn en kun je dus beter niet zo’n verzekering afsluiten. Risico is weer dat je pech kunt hebben en je ineens komend jaar een kroon nodig hebt oid en je meer kosten maakt en je liever wel die verzekering had gehad. Dat is een beslissing die je alleen zelf kunt maken.

In jouw geval zou ik eens via Independer invullen wat je graag verzekerd zou hebben en dan bekijken op welke opties je uitkomt.

2 likes

Dank voor de antwoorden, ik zat toch een beetje in de goede richting.
Fysio kan zeker wel uit ben ik al achter, zelf betalen is niet een optie bij 20 behandelingen per jaar. Tandarts ga ik nog even bekijken.
Ik kan natuurlijk ook het geld wat ik normaliter aan tand verzekering zou betalen apart zetten en aan het eind van het jaar kijken hoe het is gegaan, in plaats van elk jaar geld naar vgz te gooien.

Edit: ik heb een overstap gedaan van vgz naar Univ.e
Scheelt toch weer 70€ per jaar.

1 like

Als je bent ingelogd bij vgz kan je per jaar zien wat er vergoed is. Als je dan die van de tandarts bij elkaar optelt, kan je dat vergelijken met het bedrag wat je per jaar betaald aan de tandartsverzekering.
Ik heb dat voor mijn partner voor de afgelopen 3 jaar gedaan, en kon dus zien dat er telkens meer wordt vergoed dan dat we betalen.
Als dat niet zo is, kan je inderdaad beter dat geld in een apart spaarpotje zetten en zelf de rekeningen betalen.

1 like

Ik wil wellicht overstappen naar een andere zorgverzekering ivm therapie die ik ga volgen. De praktijk heeft geen contracten met zorgverzekeraars dus ik heb een combinatie polis nodig maar ik snap niet zo goed welke ik nou het beste kan afsluiten.

Ik snap het tot dusver dat ze tussen de 70 en 80% vergoeden. Maar niet wat de maximale vergoeding per dbc code is want daar zit kennelijk ook nog verschil onderling in. :smiling_face_with_tear:

Moet je dan het eigen risico ook in die berekeningen meenemen? Want dat heb ik dus niet gedaan.

1 like

Aanvullend gaat nooit van je eigen risico

1 like

Maar als ik een rekening van de tandarts heb bijv, dan moet ik toch eerst eigen risico betalen en daarna word die verzekering pas aangesproken?

Eigen risico is alleen over je basisverzekering, niet over de aanvullende (tenzij er in de voorwaarden specifiek een apart eigen risico voor iets in de aanvullende verzekering is vastgesteld).

3 likes

Tandarts gaat niet van je eigen risico af

2 likes

Als je aanvullend verzekerd bent, is dat dus niet zo

1 like

Heb je hier wat aan?

2 likes

Je kan misschien vragen met welke dbc codes ze werken bij die praktijk, en welke tarieven daar bij horen, en dan zorgverzekeraars bellen en vragen welk tarief/bedrag zij precies vergoeden. Waarschijnlijk rekent die praktijk gewoon het maximale bedrag door de nza bepaald.

Ik had een keer mn zorgverzekeraar gebeld en toen gevraagd wat zij vergoedden en toen zeiden zij ja gewoon 80%! Maar ging dan dus over 80% van het gemiddelde tarief dat zij voor zo’n code hebben afgesproken met de zorgaanbieders die zij wel onder contract hebben - en omdat ze daarover hebben onderhandeld ligt het veel lager dan dat nza tarief. Dus ik moest veel meer betalen dan ik verwacht had.

Fucking wirwar kut doolhof man. Misschien wil die praktijk ook wel meekijken/adviseren wat het meest gunstig is voor de zorg die zij bieden. Ze zullen die vraag vaker krijgen.

Edit: Oh wow dat overzicht van @Anna88 is een stuk handiger dan mijn geblaat, excuus

5 likes