Zorgverzekering

Ggz is niet met dbc codes maar andere codes, deze kun je opvragen bij je zorgverlener en dan op veel websites van zorgverzekeraars nakijken hoeveel de vergoeding is

1 like

Ik ga er nu pas voor zitten :clown_face:

5 likes

Haha hier hetzelfde… Bij een snelle vergelijking kwam de salland als beste optie, maar daar heb ik echt nog nooit van gehoord?

1 like

Die zie ik vaak bij mensen die hier werken uit Polen, hebben een heel goede repatrieringsservice daarheen mocht je het nodig hebben :sweat_smile:

1 like

Zijn er hier die ervaring hebben met Aevitae?

Mijn man heeft vorig jaar/twee jaar geleden (?) bij Salland gezeten. Hij was niet zo tevreden over de bereikbaarheid toen hij ze eenmalig nodig had.

same net aangepast haha

Ik ben ook pas nu aan het kijken. Ik krijg meerdere keren per jaar een ingreep onder dbc 15D200 via een kliniek die geen contracten heeft. Ik heb nu in 2024 ASR ruime keuze 85% vergoeding voor ongecontracteerde zorg. Als ik mijn declaratie indien van €1161,97 krijg ik €790,14 vergoed. Met als reden ‘0611: Voor de zorg die u heeft gehad hanteren wij een maximum vergoeding. Het bedrag dat is ingediend is hoger dan de maximale vergoeding. De zorg wordt daarom niet volledig vergoed.’ Dit is dus minder dan 85% vergoeding. Nu zag ik bij ik kies zelf juiste keuze van ASR dat ze voor €0,50 meer dan ASR ruime keuze 100% ongecontracteerde zorg vergoeden. Weet iemand of dit in mijn geval dan ook echt 100% is of is het dan alsnog maar de maximale vergoeding en weet iemand hoeveel dat dan is?

Volgens mij is het dan meestal een percentage van het gemiddelde gecontracteerde tarief en dus niet per se dat percentage van wat jij hebt moeten betalen. Als het goed is staat dit ook zo omschreven in de polisvoorwaarden.

5 likes

Aanvullend op wat @Foxyfoxtrot al heeft aangegeven kan het ook nog eens zijn dat alleen het marktconform tarief wordt aangehouden, ligt wederom aan je polis.
Bij VGZ o.a heb je een PDF met een overzicht van alle polissen en het bedrag van max vergoeding per code. Wellicht kun je op de site van je verzekeraar zoeken op niet-gecontracteerde zorg en hebben zij ook wel zo’n lijst. Dan weet je precies wat ze vergoeden volgens jou polis.

1 like

@Foxyfoxtrot @Moa dankjulliewel. Echt een gedoe om het allemaal te vinden, zorgverzekeringen mogen dit wel wat makkelijker maken.

4 likes

Ik ging eens even kijken bij de declaraties van mijn zorgverzekering. Daar zie ik dat er een heel bundeltje aan huisarts kosten is afgeschreven (gewoon standaard). Nu zie ik daar ook tussen staan ‘ouderenzorg’. Ik ben nog geeneens 30 dus het is niet dat ik dit nodig heb haha. Is het normaal dat een huisarts dit bij iedereen afschrijft of is de mijne de boel aan het belazeren?

Is normaal, als de praktijk dit aanbiedt mag het bij sommige verzekeraars daarvoor een kleine opslag op het kwartaaltarief doen. Ook als er een POH-GGZ is bijv, ook al gebruik je er niets van. Hoe beter uitgerust je praktijk is, hoe hoger het inschrijftarief wat elk kwartaal gedeclareerd mag worden. Maar gaat dan vaak om een euro meer dan normaal ofzo. Als het echt veel meer is dan klopt er iets niet en sta je onterecht als kwetsbare oudere geincludeerd in een zorgprogramma. :joy:

6 likes

Haha nee alleen deze vond ik gek! Bedankt

2 likes