Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Exact online is een goed boekhoudprogramma maar misschien iets te technisch voor kleine ondernemers en mensen met weinig boekhoudkennis. Over moneybird heb ik ook goede verhalen gehoord en zelf weleens uitgeprobeerd, heel vriendelijk programma. E-boekhouden zou ik afraden, niet handig.

1 like

Deze ga ik even volgen.

Haha shit deze heb ik juist. Wat is er onhandig aan, vind je?

Dat je alle grootboeken kunt kiezen overal. Een vriendin van mij gebruikt het (zeer beperkte boekhoud kennis) en als ik haar BTW en IB aangifte doe, dan moet ik eerst van alles corrigeren. Dingen op de balans geboekt die daar helemaal niet thuis horen enzo. Dus ik vind m niet zo handig als je maar ongeveer weet wat je doet. En als je wel kunt boekhouden vind ik m ook niet zo fijn, ik zit zelf soms ook te zoeken of ik iets nu credit of debet zet omdat je dat nauwelijks kunt zien. De lay out vind ik ook heel lelijk. Zo dat was mijn zeursessie op e-boekhouden haha.

1 like

Als je inlogt bij ov-chipkaart kan je al je reizen inzien. Deze kan je ook apart aanklikken zodat je een overzicht kan maken met de reizen die je hebt gemaakt specifiek voor die klant. Deze kan je dan gebruiken voor declaratie.

En maakt het voor de boekhouding dan niet uit dat ik dat prive betaald heb? Ook qua btw enzo?

Volgens mij zit het zo:

Op de declaratie/factuur voor je klant zet je de kosten zonder btw.
Je voert de ov-kosten in als een factuur (dus die jij moet betalen, inclusief btw).
En dan geef je in het boekhoudprogramma aan dat je deze factuur privé hebt voldaan (moet je even googelen hoe dat bij jou moet).

1 like

Voor de mensen met een webshop, welk platform gebruik je?

Late reactie, maar ik heb de naam van mijn blog gekozen, maar dan een beetje aangepast :slight_smile: Ik wild absoluut mijn naam niet. Uiteindelijk wil ik mijn bedrijf inschrijven met een andere naam zodat ik mijn uitgeverij, redactie-werkzaamheden en blogs er allemaal onder kan hangen.
Ik hoop me over uiterlijk een jaar of 2 in te schrijven (maar dat hangt er vanaf of ik een nieuwe baan in loondienst vind, want anders moet ik een aanvulling van de sociale dienst hebben en dan mag je niet ingeschreven staan bij de KvK).

@vuilnisglitter Succes! In Nederland heb je in elk geval 1 grote concurrent met kaarsen :slight_smile: (is een kennis van mij). En ik gebruik nu nog mijnwebwinkel, maar wil zelf een webshop gaan bouwen met Wordpress.

@Totoro Nee, niet gedaan, want ik werk ook deels nog in loondienst en dat is nu mijn grootste inkomstenbron.

Ik begin volgende week als zzp-er en heb een overeenkomst afgesloten met mijn klant waarin staat dat ik een aansprakelijkheidsverzekering moet hebben.
Er zijn twee soorten verzekeringen: bedrijfsaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.

Hebben jullie een of meerdere aansprakelijkheidsverzekeringen afgesloten en zo ja, tips voor aanbieders of waar je op moet letten?

Dankje voor het advies. Heb inderdaad nog wat rondgekeken en gebeld vanmiddag. Ik ga op locatie van mijn opdrachtgever werken en heb ook (dure) spullen in bruikleen dus dat wilde ik wel verzekerd hebben, en ook voor als ik bij hun dus iets kapot zou maken. Dat bruikleen verzekeren was lastig merkte ik, dat doen er niet veel. Ben nu bij Unive uitgekomen.

Beroepsverzekering laat ik voor nu even denk ik, dat gaat meer over risico’s zoals gevolgen van verkeerd advies. Dat is bij mij nu nog niet aan de orde.

Ja dat hebben ze zeker. Het kost me nu 10 euro per maand, dat is te overzien. En ook het gevoel zelf ook verzekerd te zijn is wel fijn.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb begrepen dat het vrij simpel is om een webshop op te zetten via Wordpress met Woo Commerce!

Misschien vinden jullie dit niks, maar ik ben heel erg benieuwd hoe jullie je uurtarieven berekenen! Het maakt natuurlijk uit wat voor soort werk je doet, maar er wordt altijd zo geheimzinnig over gedaan en ik vind het best wel moeilijk om nu voor een nieuw project mijn tarief te bepalen.

Heeft iemand tips voor websites of ander leesvoer wat hierbij kan helpen? En zouden er mensen misschien bereid zijn om anoniem te delen wat zij rekenen? (bijv in een Google Spreadsheet waar je geen naam bij gebruikt oid) Lijkt me zo interessant om mensen hun tarieven, berekeningen en redeneringen te lezen!

Ik ben vandaag gestart met de cursus worthit van Celinecharlotte.
Ik wil niet alles spoilen want ik vind dat je 'm dan zelf moet volgen maar het ging vandaag over je uurtarief bedenken en dat was:
Kosten voor je ideale leven (dus echt alles en wees eerlijk, ga je nu nooit op vakantie maar wil je dat wel reken daar kosten voor). Bij mij 2000 euro
Verdubbel dat bedrag want zzper zijn kost geld (dus wordt 4000)
Reken daarbovenop de kosten die je aan je onderneming/ administratie en alles kwijt bent. (ik heb 1000 gedaan want kon het niet bedenken). Dus ik wil 5000 per maand verdienen excl btw.
Bedenk dan hoeveel uur je per week aan je werk wil besteden (bij mij 30)
Nouja dan kan je dus betekenen hoeveel uur je per maand wilt werken en wat je uurtarief dan wordt. Werd bij mij 38 p/u. Vond dat best prima want m’n streven is nu 35 vragen en wil eigk meer gaan vragen.
Ik vind het moeilijk dat er zo weinig over gesproken wordt want de enige met wie ik er wel over spreek vindt 35 al teveel (mag, maar vind ik dus niet).

3 likes

Maar dan ga je dus enkel uit van hoeveel geld je wil en niet hoeveel jouw werk waard is op een bepaalde markt toch? Ik vind het ook wel belangrijk dat het in verhouding is met anderen en je jezelf dus niet heel goedkoop ‘verkoopt’ en daarmee jezelf en anderen benadeelt. Als een concurrent toevallig twee kinderen heeft en dus meer geld moet hebben om van te leven is die dus duurder, maar dat is niet gebaseerd op kwaliteit of ervaring.

3 likes

Ja dit is dus de basistool en de rest van de cursus vandaag ging in op de factoren die jij noemt. En ze gaat komende week ook nog meer vertellen over hoe je ervoor kan zorgen dat je vindt dat je je uurprijs waard bent zegmaar.
Ik zal vanavond even wat uitgebreider reageren :)!

Oké ze gaf dus nog meer tips over waar je verder op moest letten en 1 ervan was idd kijk naar je concurrenten, neem daar de tijd voor. Ze had zelf zelfs een excel met welke prijzen concurrenten vroegen.
Ze gaf dus nog meer tips maar aangezien de cursus nog bezig is voelt het niet echt goed om nu al die info te delen.
Kan je wel aanraden een kaartje te kopen als je hiermee struggelt/over denkt! Is 99 euro via c academy.

Ik zag die cursus ook voorbij komen maar vind dit soort dingen zo ingewikkeld. Natuurlijk kan ik ook mijn tarieven verhogen omdat ik vind dat ik het waard ben. Maar mensen betalen nu ongeveer €30,- per 45 minuten les (zangles) en vinden dat al veel geld (en dat ben ik met ze eens).

Wanneer ik het verhoog zijn er een hoop mensen die geen les kunnen nemen en dat vind ik niet ok…

Volgens mij heeft die Celine het ook wel eens over verschillende tarieven hanteren, maar het is ook heel raar om te zeggen: “Oh meneer, u komt aanrijden in een BMW en heeft een Rolex om, dan verdubbel ik mijn tarief, want u kunt het toch wel missen!”

Ingewikkelde boel is het.

Misschien moet ik die cursus maar gaan doen. (Maar het stikt ook weer van de cursussen en ook daar heb ik moeite mee.)

Haha. Het is duidelijk dat ik het écht ingewikkeld vind.