Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Huh is dat zo?
(Heb het niet aangevraagd).

Maar dat betekend dus dat als je, laten we zeggen met makkelijke cijfers:
Normaal 5000€ per maand verdiend
En nu 1500€ nog maar
Je dus… recht hebt op 0€ uitkering? En die 3500€ verlies zelf moet ophoesten? Ondanks vaste bedrijfslasten :cold_face:

Ik dacht dat je minimaal 1050€ verlies moest aantonen?

Oh ik begreep van hem dat als je het hele jaar onder die 20k zit en in december nog ff een goede factuur hebt en dus boven de 20k komt, al is het maar een euro, je over je gehele jaaromzet btw moet afdragen. Zal het nog eens navragen, ik snap er vrij weinig van haha. Vraag me idd ook af hoe/en of ze gaan/kunnen controleren of je met/zonder btw factureert en het dan ook terug betaald aan het einde van het jaar. Als ze dat niet doen dan bouw je wel een lekker spaarpotje op.

Dat is wel een creatieve boekhoudtip als ie dat bedoelde :wink:

Ja volgens mij wel!

1 like

Ja hoe @anon65426728 het zegt klopt het. Als je €0 inkomsten hebt krijg je volledige uitkering (€1050 als alleenstaand en €1500 als je partner hebt). Als je €100 inkomsten hebt wordt dat gelijk van je uitkering afgetrokken. Ik loop heel veel verlies door Corona maar heb alsnog winst boven de €1500 dus ik krijg niks.

1 like

Haha maar dat is best wel eh gek, in mijn hoofd zegmaar. Maar oké. :crazy_face:
Dan hebben veel mensen dr precies niks aan… denk ik? Zuur wel…

I know… Het is ook vooral bedoeld om je vaste lasten en je boodschappen nog te kunnen betalen. Dus opzich ook wel logisch. Denk dat letterlijk álle ondernemers nu verlies lijden dus dan moest de overheid echt bizar veel uitkeren. Maar blijft wel zuur ja

1 like

Haha ja inderdaad, lijkt me sterk dat ze daar niet op controleren hoor!

Jaa maar ik kan me voorstellen dat veel ondernemers misschien wel alleen al dat bedrag aan vaste lasten hebben (pandje huren, verzekering van apparatuur etc)… en dan moet je je hypotheek etc nog betalen…
Hoop echt snel op betere tijden voor deze ondernemers… :cold_face:

(Heb zelf beetje mazzel want zzp’er in de zorg dus werk te over… beetje m’n zwangerschapsverlof bij elkaar aan t sparen nu :eyes:)…

2 likes

Wat een gek advies van je boekhouder! Als je de kor hebt aangevraagd hoef je geen BTW te factureren. Je mag nooit alsnog BTW factureren en deze vervolgens niet afdragen, want jouw opdrachtgever vraagt die BTW misschien terug en dan loopt de belastingdienst geld mis! Als je BTW op je factuur zet, moet je m ook aangeven en afdragen.

Wat @Bertie zegt klopt, pas vanaf het moment dat je een factuur stuurt waarmee je jaaromzet boven de 20.000 uitkomt, moet je BTW gaan rekenen en je meteen afmelden voor de kor. Zie hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/omzet-boven-de-20000-geef-dat-meteen-door

1 like

En als je die 8 euro weer ergens in ‘investeert’ of dus weer als kosten kan gebruiken, wordt het dan niet weer rechtgetrokken? Of kijken ze alleen naar omzet en niet naar winst? Anders zou ik alles wat je toch nog verdiend weer uitgeveb? Of werkt het zo weer niet?

Volgens mij werkt het niet zo… Toch @anon46493654 ? (Hopelijk is het oké dat ik je hierin tag, maar waarschijnlijk weet jij het gezien je reacties erover in het youtuberstopic)

Ik ben haar niet, maar volgens mij gaat het inderdaad om omzet en niet om winst. Helaas.

1 like

Zoals het nu wordt gedaan is het omzet minus bedrijfskosten (die gemoeid gaan met die omzet) is netto winst en dus inkomen wat in mindering gebracht wordt op de Tozo.

1 like

Tot wanneer geldt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

Vooralsnog kunt u er vanuit gaan dat de regeling tot 1 juni 2020 blijft bestaan. Dus ook wanneer u pas in mei in de financiële problemen komt, kunt u op dat moment een aanvraag indienen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/tozo/voorwaarden

Edit: dus als jij nu merkt dat je in de problemen komt, zou ik het aanvragen. Zo lees ik het in ieder geval. Hopelijk lukt het!

Hmm, ja ik snap je verwarring idd. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of ze achteraf die vermogenscheck gaan doen. Maar hoe jij het nu beschrijft vind ik het wel een goede en verantwoordelijke oplossing.

Ik moet/wil de naam van mijn bedrijf wijzigen omdat deze niet meer bij mijn huidige diensten past. Mede-afgestudeerden die dezelfde soort diensten aanbieden, verwerken hun eigen naam in de bedrijfsnaam. Dit wil ik ook doen en het zou niet verkeerd klinken. Het privacy-stukje houdt me echter tegen… Anderzijds komt m’n volledige naam toch al op de nieuwe website te staan. Wat denken jullie?

Mijn bedrijf heet voornaam.nl
Ik heb me niet tegen laten houden door privacy, ik ben juist mijn bedrijf en het is lekker algemeen waardoor diverse werkzaamheden erbij passen.
Wat me qua privacy meer tegenhoudt is de vindbaarheid van adresgegevens, maar daar heb ik me bij neergelegd.

1 like

Mijn bedrijf is ook mijn voornaam en achternaam. (Niet Kroepoek uiteraard, al wordt het misschien tijd haar merknaam ook te claimen.)

Waar ben je bang voor qua privacy?

Het enige wat ik wel belangrijk vond, was dat mijn woonadres niet zichtbaar was, dus ik heb bij de kamer van koophandel gezorgd dat mijn werkplek alleen maar te vinden is.

1 like

Dat mijn gegevens toch net wat sneller te vinden en aan elkaar te koppelen zijn, denk ik. Incl adresgegevens. Helaas heb ik geen externe werkplek. Ik zal eens goed de zeef halen door mijn social media en dan ga ik er toch maar voor.

1 like