Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Hoe zit het dit jaar met de uren norm?
Het lijkt er op dat die dan dus helemaal losgelaten wordt? Of zouden ze ‘m toch tot 1/10 laten staan…?

1 like

Ik hoop dat ze die stomme norm helemaal wegdoen, ik haal hem meestal niet eens en ik vind het ergens ook wel demotiverend dat je pas korting krijgt als je een bepaald aantal uren volmaakt. Alsof je geen ‘echte ondernemer’ bent als je probeert meer vrije tijd te hebben.

2 likes

Ik hoop het idd, lijkt me dat ze het sowieso verlengen tot einde jaar inderdaad.

Maar anders zou het ook gek zijn…
Vinkje 1: werkte u 24u per week in de periode januari - medio maart
Vinkje 2: werkte u 24u oer week in de periode oktober - december

Wat eigenlijk ook raar is - want je hoeft toch geen 24u per week te maken? Maar 1125 per jaar? Ik draai bijv veel meer uren in de zomer. Waardoor het gemiddeld 24 is… Dus ze kunnen dat toch sowieso niet handhaven :face_with_monocle:?

1 like

Ja ze kunnen ook niet naar je uren dit jaar vragen toch? Stel je gaat februari - maart - april met verlof…

Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien. Voor ons komt het goed uit die uren norm.
Normaal zou mijn man dit jaar geen aftrek posten gehad hebben en nu dan waarschijnlijk wel…

(We hebben vof, maar die kan alleen draaien als wij alle twee werken. En als ik met verlof ben, mag ik wel uren door rekenen, maar hij dus niet. En nu was ik 3mnd met verlof, en dan komt mijn man dus uren tekort. Want vof draait niet en hij mag ze niet doorrekenen. En hij haalt het normaal nét aan…)

Hoe gaan jullie om met klanten die gratis advies willen?

Ik heb een dienstverlenend bedrijf en mijn ‘product’ is het geven van advies. Ik had een aantal maanden geleden een klant. Tijdens de samenwerking leek ze steeds te vergeten dat ook ‘kleine’ adviesvragen geld kosten. Ik heb toen geadviseerd dat ze beter haar vragen kon opsparen ipv mij iedere dag bellen/mailen/appen omdat ze anders veel duurder uit is. Ik heb haar toen nog wel korting gegeven om de relatie goed te houden.

De opdracht is inmiddels (naar volle tevredenheid van de klant) afgerond en nu stuurt ze me weer een ‘klein’ vraagje waar ze ‘even snel advies over wil zodat ze weer verder kan’. Dit is overigens een compleet nieuwe vraag en het heeft niets met de vorige opdracht te maken. Ik vind het vervelend en niet professioneel om niet te reageren maar ik wil eigenlijk ook niet zomaar ‘gratis’ advies geven. Je gaat er in een winkel toch ook niet vanuit dat je de kleine spullen gratis mee mag nemen.

Kun je niet zeggen dat je het momenteel druk hebt maar je graag binnenkort een adviesmiddag voor haar inplant met je tarief erbij :smile:

2 likes

Ugh ik heb hier ook mee te maken inderdaad, maar dan met aanpassingen. Ik vermeld het duidelijk en bespreek het altijd nog even extra met een nieuwe opdrachtgever, maar tijd is hoe dan ook geld.
Standaard staat mijn Toggl applicatie open, en zodra er gebeld of geappt wordt zet ik hem eerst aan met de juiste klant, die logs lever ik ook in als er gezeur komt over de extra tijd op de factuur.

Het valt me op dat dit vaak voor kleine, onervaren ondernemers lastig is. Helemaal als ze nog niet zo lang bezig zijn en nog volop bezig zijn met uitzoeken en inrichten, begrijpen ze niet dat een appgesprek van een kwartier zodat zij verder kunnen, tijd uit mijn werkdag haalt.
Inmiddels heb ik standaard in m’n offertes 1 ronde aanpassingen staan, want die zijn er altijd en zo dek ik het van tevoren al een beetje in.
Met eindeloze draaikonten die ook nog eens moeilijk doen over facturen zeg ik de samenwerking nu vaak gewoon op. Ik verdien liever wat minder dan dat ik 10 keer per dag uit m’n flow wordt gehaald en continue achter m’n geld aan moet.

2 likes

Ja, klopt. Bij grotere klanten vind ik het ook veel minder erg omdat ik dat zie als een investering. En ik merk inderdaad dat mijn vaste klanten dat waarderen en mij (mede) daardoor weer inschakelen voor een nieuwe klus.

Maar van die mensen die het echt alleen doen voor gratis advies terwijl het duidelijk is dat er nooit meer een samenwerking uit zal volgen. Pffff echt irritant.

1 like

Heeft er iemand ervaring met het offline halen van (negatieve) reviews met smaad/laster? Of kan iemand hier een tip geven voor juridische hulp hierbij? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Misschien charlotte’s law?

Heeft hier iemand ervaring met het stoppen (staken) van een eenmanszaak? En mag ik die wat vragen stellen in pb?

Gefeliciteerd met je inschrijving!

1 like

Zeker, kosten mag je bij resultaat uit overige werkzaamheden ook gewoon aftrekken. Je voldoet waarschijnlijk niet aan de urennorm inderdaad dus de ondernemersaftrekken kom je niet voor in aanmerking. Dat is niet altijd ongunstig, vaak heb je als starter nog niet zoveel verdiend en valt er dus niet zoveel voordeel te halen uit bijvoorbeeld de startersaftrek.

1 like

Hebben jullie je aangesloten bij een netwerkgroep? En zo ja is dat aan te raden? Ik merk dat ik soms de behoefte heb om te sparren met andere zzp’ers over het leven als freelancer.

Ik heb vooral veel andere ondernemers op Instagram waar ik bevriend mee ben geraakt en zo dus ook sparringpartners heb. Ik woon in het buitenland dus kan nooit naar Nederlandse netwerkborrels oid en vond dit dus wel een mooie manier :blush:

1 like

Ik heb via een ondernemers groep een aantal ondernemers leren kennen waarmee ik vaak ff bij klets. Eentje spreek ik dagelijks via fb chat, begin van de week en maand vertellen we ons doelen lijstje. In de ochtend nemen we even de dag door wat je die dag op de planning hebt staan. En tussendoor chatten we over vragen die we hebben of ff spuien over lastige klanten :stuck_out_tongue:

Ik vind het zo erg fijn werken met een sparrings partner. Vroeger deed ik ook maandelijks een meeting met een mastermind groepje maar die is helaas uit elkaar gevallen.

1 like

Misschien is het leuk/handig om een mastermind groepje op te richten?

1 like

Ja goed idee. Daar zou ik wel aan mee willen doen

Wat is dat? :hugs:

Een groepje met ondernemers met verschillende expertises, waar je mee kan brainstormen en bijvoorbeeld (online) meetings kan houden waarin je elkaar kan helpen of tegelijk aan het werk kan gaan. @Flowermarket en ik hebben alvast een whatsappgroep aangemaakt.