Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Dit lijkt mij ook leuk!

Ik heb een werkplekje in een grote loods met zo’n 20 andere vaste zzp-ers. Helaas staat dat door Corona en mijn zwangerschapsverlof op een lager pitje.

Ik zou vanaf 1 november weer aan de slag gaan, maar ik merk dat ik dat echt heel moeilijk vind. Veel moeilijker dan gesacht. Zijn er meer die daar last van hebben? Het ondernemerschap/zzp-erschap oppakken na +/- 4 maanden zwangerschapsverlof? Ik dacht dat ik er dan veel zin in zou hebben, maar ik moet nog zo wennen aan dit nieuwe leven gecombineerd met werk.

Het is natuurlijk geen warm bad waar je na maanden weer instapt, je moet toch weer een beetje ‘opnieuw’ beginnen.

Zijn er hier meer ZZp’ers die meedoen met het ik leer door traject?

Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik jullie hulp mag vragen, want ik zit even in de knoop. De situatie:
Vanaf deze maand verricht ik werkzaamheden (diensten; ongeveer 16 uur per maand) voor het bedrijf van een kennis.
We hebben een uurtarief afgesproken en alles gaat tot nu toe prima, behalve dat ze er vandaag mee kwam dat er sowieso BTW op de facturen moet komen te staan en het zo weinig mogelijk gedoe moet zijn (als reactie op mijn uitleg over het IB47 formulier).

Nu ben ik niet ingeschreven bij de KvK (doe dit naast mijn baan en ben ook niet op zoek naar nog meer klanten) en was van plan om de inkomsten op de geven onder de overige inkomsten bij mijn belastingaangifte. Ik begreep dat je dan ook een nota moet sturen, waar geen BTW op staat (en volgens mij zou dit mèt een KvK inschrijving ook niet het geval zijn, omdat ik dan onder de KOR kan vallen (en als ik daar niet voor zou kiezen moet ik voor deze ene klus belastingaangiftes blijven doen)).

Voor mijn gevoel zal er dus in geen van de gevallen BTW op de factuur staan en ik vind het daarom een beetje onzin om me in te gaan schrijven bij de KvK, aangezien ik naast deze klus niet echt plannen heb. Klopt mijn constatering? Wat zou jullie advies zijn?

Het klopt dat onder de 20.000 omzet je vrijgesteld bent van BTW aangifte en je dus ook geen BTW op de factuur mag zetten. Dus als je onder dat bedrag blijft op jaarbasis, is er van BTW sowieso geen sprake ongeacht een eventuele KvK inschrijving.

Eigenlijk rest de vraag of je dan als ondernemer fungeert en je dus moet inschrijven bij de KvK. Daarvoor zijn helaas geen hele concrete eisen, maar de belastingdienst bekijkt dat per situatie. Ik denk dat er drie opties zijn:

• Jullie situatie is eigenlijk een verkapt dienstverband en zij zou je dus in dienst moeten nemen met alle fiscale verplichtingen erbij. In je aangifte inkomstenbelasting is het opgenomen als loon uit dienstbetrekking.
  • Er is geen dienstverband maar sprake van ondernemerschap bij jou, je schrijft je in bij de KvK, vraagt de kor aan en stuurt haar facturen zonder BTW. Op je aangifte inkomstenbelasting geef je het op als resultaat uit overige werkzaamheden.
  • Er is geen dienstverband maar ook geen ondernemerschap, je doet als particulier een ‘klusje’. Je mag dan geen factuur opmaken, wel een kwitantie (bewijsje van betaling). De andere partij vult na afloop van het jaar dat IB47 formulier in en jij geeft het op als resultaat uit overige werkzaamheden.

Ik neig naar optie 1 of 2, omdat 16 uur per week best wel structureel is en niet een klein klusje. De omstandigheden qua afspraken zullen dan bepalen of jij zelfstandige bent of eigenlijk een dienstverband hebt.

2 likes

Ja ik ook!

Bedankt voor je grondige uitleg!

Ik wist niet dat als je ingeschreven bent bij de KvK je ook de inkomsten moet opgeven onder ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ (ik dacht dat dit dan onder inkomsten uit onderneming moest…wanneer moet je het daar invullen?).

Duidelijk dat je neigt naar 1 of 2! Het gaat echter niet om 16 uur per week, maar 16 uur per maand (dus 4 uur per week), gedurende een maand of 4. Maakt dit nog uit voor je advies? Ik had zelf besloten dat dit te weinig is voor een dienstverband namelijk :sweat_smile:

Yes!

O sorry helemaal over het hoofd gezien dat het 16 uur per maand was en niet per week! Inkomen is resultaat uit overige werkzaamheden zolang je in de inkomstenbelasting niet kwalificeert als ondernemer. Daarvoor zijn ook weer de omstandigheden leidend, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Je zult sowieso geen ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting, dus het is of een dienstverband (loon) of resultaat uit overige werkzaamheden. Bij het bepalen of er sprake is van een dienstverband gaat het eigenlijk niet om het aantal uren, maar om de volgende drie dingen:

• krijg je loon (ja je krijgt je uren uitbetaald)
  • moet je de arbeid persoonlijk verrichten (dus mag je zomaar iemand anders sturen om het te doen of mag dat niet?)
  • is er een gezagsverhouding (kan de opdrachtgever jouw instructies geven over hoe, wanneer, hoeveel uur, met wie je aan de opdracht werkt).

Ik denk eigenlijk dat de drie eisen bij jullie alle drie van toepassing zijn en ze je dus eigenlijk in dienst moeten nemen…

Thanks ! Nu ben ik wel benieuwd hoe bijvoorbeeld adviesbureaus dit doen. Dan worden mensen ook niet in dienst genomen toch (ik zit hier namelijk over te denken in de toekomst)?

De dienst die ik lever is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het klaarstomen van een bedrijf voor een certificering. Het is dus een afgebakende opdracht en ik deel zelf de tijd in (de 4 uur per week is een indicatie. Het kan ook bijvoorbeeld een week niets zijn en de andere week 16 uur).

Sorry voor de vele vragen en heel erg bedankt voor je antwoorden! Ik heb altijd in loondienst gewerkt en dit kwam op mijn pad vanuit de vriendenkring, dus val er middenin…

Toevoeging: ik heb nog even wat gelezen en de situatie komt eigenlijk overeen met het bijgevoegde voorbeeld. Dit betekent dus dat ik me wel bij de KvK in moet schrijven en aan moet melden voor de KOR, maar geen BTW rekenen? Het voelt zo stom om je in de moeten schrijven als het een eenmalige opdracht van een paar maanden is. Maar wat moet dat moet :blush:

Ik zou even de belastingtelefoon bellen en de situatie voorleggen, even navragen of inschrijving bij de KvK en het bijhouden van een administratie nu echt nodig is of dat je het ook als particulier zou mogen doen met kwitanties ofzo. Voor je belastingaangifte straks maakt het niet uit want je geeft het toch op bij resultaat uit overige werkzaamheden. Vind het ook zonde idd om daar een KvK inschrijving voor op poten te zetten als je verder geen plannen hebt om te ondernemen.

1 like

Bedankt voor je hulp! Ga ik doen!

Ik ben ondernemer in een BTW-vrij beroep (zorg), dus nooit BTW-aangiftes gedaan. Maar nu ik vroeg me (na 5 jaar :joy:) ineens af of het commissiewerk wat ik doe, binnen de zorgorganisatie waar ik bij aangesloten ben, waar ik ook inkomsten door heb, eigenlijk ook BTW-vrij is? Weet iemand hoe dit zit?

Volgens mij is alle directe gezondheidszorg waarbij je een patiënt behandelt BTW-vrij, maar als je werkzaamheden niet direct dat doel dienen moet je wel BTW berekenen. Het ligt dus denk ik aan de aard van dat commissiewerk, zie ook deze pagina .
Zou niet 1 van die brancheorganisaties hier iets over weten? Weet niet of je ergens lid bent, maar dit hebben zich vast meer mensen afgevraagd.

1 like

Ja precies, dit is natuurlijk geen directe patiëntenzorg. Ik ga er eigenlijk vanuit dat mijn boekhouder dat wel weet, maar ik weet iig zeker dat er nooit BTW-aangiftes zijn gedaan, terwijl ik alles “vergoeding commissie” noem in het bankboek wat ik hen aanlever. Aan de andere kant is het een schijntje van mijn “normale inkomsten”, dus misschien dat het daarom niet hoeft. Denk 5000 euro max per jaar.

Heeft iemand hier ervaring met een business coach of is iemand zelf coach? Ik twijfel al langer om er een in te schakelen omdat ik geen doelen of structuur heb. En ook regelmatig tegen dingen aan loop ( geen andere ondernemers in mijn omgeving)

Ik heb er een gehad maar dat was toen geen succes :sweat_smile: was geen 1 op 1 coaching dus dat kan het ook zijn geweest waarom het niet werkte.

Een vriendin van mij is erg enthousiast over Taco, ook niet 1 op 1, maar bij hemt werkt het groepsverband dus wel goed ook omdat je veel aan het netwerk om je heen hebt.

Ik heb al een tijdje een webshop. Dat is begonnen als hobby, maar is een beetje uit de hand gelopen. Ik heb zelf een paar jaar gewerkt als psycholoog in loondienst. Ik vond het altijd ‘zonde’ om niks met mijn diploma te doen, waardoor ik nooit volledig voor mijn bedrijf wilde gaan (ondanks dat ik er van kan rondkomen). Vorige maand heb ik mijn contract opgezegd. Nu ga ik volledig voor mijn bedrijf. Heel spannend, maar voelt ook als een enorme opluchting deze stap.

22 likes

Ja, sinds 2 maanden. Ik heb hiervoor wel een groepsprogramma gedaan met online modules maar dat vond ik niks. Nu zit ik in een klein groeoje van 5 met meerdere contactmomenten per maand, zowel 1:1 als in de groep.

Ik vind het leuk en ook zwaar. Ik word echt uit mn comfortzone gehaald en dat vind ik pittig. Maarja ik ging dit ook niet doen om alleen geaaid te worden.

Jeetje wat een verhaal. Heel zuur voor ze.

@Briseis Hoihoi, ik zag dat jij ook correctiewerk deed/doet. Heb jij daarvoor een zakelijke rekening geopend? Ik vraag me een beetje af of dat nodig is.