100 dagen

Och ik was echt ontroerd door deze aflevering, zo bijzonder hoe open Tim is, en hoe diep hij en Nicolaas zijn gegaan in deze docu. Hoeveel ruimte ze hebben gegeven aan het vertellen van het verhaal van de cliënten, zonder te stigmatiseren en er meteen een label op te willen plakken (ook al zag je Tims struggle daarmee). Wauw, ben er stil van. Ook van Tims gedicht, en dan vooral van het begin:

Soms voel ik teveel
En soms ben ik verdoofd
Ik denk soms
Het duurt wel erg lang
Mijn hele leven
In mijn hoofd

9 likes

Haha neee die Benno “ik kan alleen maar met mn voortanden kauwen”
Zegt een ander “… dan moeten ze jou alleen maar wortels geven”
10/10 humor

10 likes

Hebben jullie de nieuwe aflevering gezien?

1 like

Nee want de npo app zuigt. Jij wel? Wat vond je?

1 like

Haha dat wel jaa.

Ik vond de eerste aflevering best sterk! Het zijn allemaal schrijnende verhalen en het is bizar hoe sommige mensen worden behandeld in dit land.

4 likes

Ik kijk straks met je mee, ik ben benieuwd!

De NPO app moest ik opnieuw downloaden via de Play store maar tot nu toe werkt het wel.

1 like

Ik heb net de eerste aflevering gekeken (was even vergeten dat het weer op tv was tot ik dit zag) en vond de aflevering erg mooi. Misschien ga ik zo NPO+ nemen zodat ik de rest deze week al kan kijken en niet steeds hoef te wachten. Vond de andere series die ze gemaakt hebben ook erg mooi. Het zijn schrijnende verhalen maar het wordt op een respectvolle manier in beeld gebracht vind ik. Niet sensatie zoekend. Had ik ook niet van 100 dagen verwacht natuurlijk.

1 like

De app is buitensporig kut nu, zeg maar nog 684 keer kutter dan normaal. Dus ik zou ff wachten.

4 likes

Ik heb geen TV dus kijk via de site. Daar heb ik met gratis dingen kijken nog geen problemen mee gehad gelukkig.

1 like

Ik heb de eerste aflevering nu ook gezien. Voor een eerste aflevering zijn ze meteen al volop in de wijk gedoken. Het komt op me over alsof de stageplekken goed gematcht zijn. Die vrouw waar Nicolaas stageloopt maakt me helemaal rustig joh. :heartbeat:

4 likes

Ik heb de hele serie in één keer gebinged op vrijdagavond via de app. Was er erg van onder de indruk en zag in één van de laatste afleveringen opeens een bekende en dat was helemaal bevreemdend.

3 likes

Ik heb alle afleveringen al gekeken en ben echt wel geschrokken. Ik ben best wel bekend met de wijk Laak, zowel mijn ouders als mijn man komen er vandaan, en wist daarom wel dat het al jaren achteruit ging, maar zo dat het zo schrijnend was. Vind het wel weer heel mooi gedaan, zoals alle 100-dagen, en het verschil tussen Nicolaas en Tim werd ook nu echt wel weer duidelijk.

Vond het dus ook wel leuk om allemaal bekende plekken te zien, dan wel van er geweest te zijn, dan wel van er regelmatig langsrijden.

Wat @Juuldie zegt had ik ook, ik herkende in meerdere aflevering iemand en had datzelfde gevoel.

6 likes

Ik ben nu in aflevering vier, vind het een verslavend programma. Rustgevend (door hoe het is gemonteerd en gefilmd) en verontrustend tegelijk.

Dit is de eerste 100 dagen die ik kijk, maar dit is opvallend en interessant om te zien, ja.

Ik deed voorheen vrijwilligerswerk in een buurthuis maar heb dat na corona nooit meer opgepakt en doe nu iets anders. Maar ik ga over een tijdje eens kijken of ik toch weer wat meer maatschappelijk betrokken kan zijn. Ben niet zo geschikt als Nicolaas vrees ik, maar een klein steentje kunnen bijdragen is al fijn.

7 likes

Vind het altijd mooi hoe Nikolaas heel rustig kan blijven. Tim is altijd een chaos haha.

5 likes

Zit me wel te ergeren aan Bilal trouwens

Waarom?

1 like

Lastig om de vinger erop te leggen dus ik ga het maar een beetje overdreven opschrijven, haha. Maar het is iets in zijn woordkeus, toon en houding. Het heeft allemaal iets verhevens, heiligs en vaags tegelijk. Soort spiritueel leider die vindt dat hoe hij de dingen ziet en aanpakt de enige juiste manier is en die jou dan bij de hand lijkt te willen nemen, maar niet goed over kan brengen wat jij dan verkeerd doet. Hij heeft het steeds over wat ‘de bedoeling’ is en presenteert dat als een soort intrinsieke wonderlijke waarheid maar je ziet gewoon dat Tim en hij niet levelen en dat wat Bilal dan maar blijft herhalen gewoon niet aankomt.

Dus ja heb het idee dat de manier waarop hij met Tim communiceert net zo slecht werkt als de manier waarop Tim met de mensen in het buurthuis communiceert.

Nou is het een heel epistel dat veel te serieus lijkt maar goed de kern is denk ik dat ik gewoon een beetje de kriebels krijg van die ‘warme zakelijkheid’. Snapt iemand wat ik bedoel hahaha

7 likes

Ahh ik ergerde me niet aan hem maar hij was iig geen goede stage begeleider voor Tim. Hij kon echt wel wat meer richting gebruiken. Nikolaas leerde ook in z’n stage over dingen die je kan inzetten maar Tim moest dan maar ruiken (of zelf erover lezen… op zich wel een beter idee dan een boek lezen) wat helpende opties waren. Snapte iig wel dat hij er niet veel mee kon.

3 likes

Jouw epistel beschrijft precies waar ik als epistellover/schrijver dit keer mijn vinger niet op kon leggen. Hij heeft duidelijk de Nederlands als 2e taal moeten leren en gaat denk ik daarom compleet voorbij aan hoe het voor Tim voor wie de taal zijn enige houvast is het lastig heeft. En Bilal heeft ook zeker wel punten, maar ik zou Tim laten ervaren hoe hij ook contact zou kunnen maken zonder/met minder taal, in plaats van hem zo in het diepe gooien. Even weg van die weg die hij zo goed kent en meedenken met Tim hoe het wel werkt voor hem. In een volgende aflevering zie je dit voor een deel ook werken (bij een teambuildingsweekend), maar doet Tim het niet zelf/lijkt er geen reflectie te zijn geweest op hoe het toen beter ging (en wordt in een volgend gesprek weer alleen benoemt wat hem niet lukt). Urgh ik ben ook weer lekker vaag :crazy_face:.

Verder trouwens een heerlijke serie en perfect getimed (ik werk tijdelijk in een wijkteam en voor mijn omgeving is het nogal vaag wat er nou allemaal voorbij komt, dit is een goede afspiegeling vind ik).

4 likes

Ja dit vond ik ook vreemd! Er word ook steeds benadrukt dat het allemaal zo ingewikkeld is met al die verschillende regels en instanties. Maar ja je weet nooit precies wat er buiten de camera’s om gebeurt, natuurlijk. Herinner me trouwens wel een shot waarin Tim allemaal folders verzamelt, dus misschien had hij zich wel redelijk ingelezen?

Ja precies, dit miste gewoon heel erg. Beetje wisselwerking en praktische tips. Het was meer de aanpak van een zenboeddhist die je zo’n raadsel geeft waar je dan uren op moet mediteren, haha. Lekker eenrichtingsverkeer.

Die heb ik al gezien volgens mij! Ik ben bijna klaar met afl. 4.

1 like