No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Oh ja dat is wel jammer! Ik heb ASN sinds kort, geen idee hoeveel potjes ik nog kan maken! Ik had precies hetzelfde idee als jij, sparen gedurende het jaar op een spaarrekening in een speciaal potje, en dan daar geld vanaf halen als ik iets wil (en als het er niet is, dan jammer).

@June thanks! Ik heb het meerdere mensen gevraagd waaronder mijn moeder, en die zeiden ongeveer hetzelfde. Het is ook een veel beter gevoel om genoeg gespaard te hebben en dan in de winkel te gaan kijken en passen denk ik i.p.v. klikken en bestellen. Ik heb me ingehouden, mede dankzij jouw opmerking!

@oliverqueen ja die lijst is een goed idee! Ik heb daar dus een outdoorjas op staan, maar ik kan die ook best volgend jaar kopen i.p.v. nu als impuls zonder ervoor gespaard te hebben. Heb nog wat meer dingen die tijdloos zijn en volgende winter ook nog wel te koop zijn. Het is alleen soms even moeilijk om me in te houden.

2 likes

:stuck_out_tongue: Niet alleen een laptop, haha. Ook een vakantie, verhuizing, een nieuwe fiets en nog wat van dat soort dingen. Nu fingers crossed dat mijn laptop het gewoon nog een jaar blijft doen, zodat ik nog even kan blijven sparen.
Rolluiken kosten denk ik behoorlijk wat. Is dat dit een huurhuis is, anders had ik zoiets ook overwogen.

@Elderflower Ja, ik vind die potjes echt ideaal :slight_smile: Als sommige potjes leeg zijn, haal ik het wel uit een ander potje. Maar dat is alleen als het bijvoorbeeld iets medisch is of met mijn fiets. Rest moet ik vanaf blijven (of althans, dat is de bedoeling).

Net naar de Action geweest en heb natuurlijk weer wat gekocht. Gelukkig paste dat nog binnen t budget (was maar een euro). Heb totnutoe 25 euro uitgegeven deze maand (naast de vaste lasten), dus ben tevreden :smiley:

2 likes

Ik ben vandaag in een etos, kruidvat, hema en 2 kledingwinkels geweest, ik heb dingen gepast en make-up getest maar ik heb niets gekocht. Ik sta er zelf van te kijken jeetje

5 likes

Deze week shampoo en een mascara gekocht. Was namelijk op. Ik merk wel dat ik veel in een opwelling kocht en niet bij na dacht. Vind het wel lastig nog om apps zoals h&m en zalando niet meer te downloaden. Heb ze nu ook weer gedownload na 2 keer te hebben verwijderd. Bestel niks maar de drang om te zien is erg groot. Het is zo stom want het is een gewoonte en die moet ik echt afleren. Pff het helpt wel iets dat een vriendin ook een no buy heeft.

1 like

Ik doe ook mee! Ik werk in een kledingwinkel dus niet shoppen is wel echt lastig (elke dag nieuwe prachtige dingen zien + dat er toch een beetje verwacht wordt dat we in de huidige collectie gekleed gaan). Maar ik heb echt meer dan genoeg leuke dingen en wil zoveel mogelijk sparen :slight_smile: Als ik Ć©cht iets nodig heb mag ik het wel kopen, maar eerst tweedehandswinkels afstruinen. Heb er al zin in eigenlijk!

1 like

:slight_smile: Hier gaat het nog best okĆ©. Wel spullen gekocht, maar wel nuttige spullen. Ik ben overigens afgestapt van echt no buy. Ik doe nu low buy en daā€™s voor mij dus alleen spullen kopen die ik echt nodig heb. Bijvoorbeeld; een laptop voor mijn werk en eyeliner omdat mijn vorige op is.

4 likes

Ik doe dit jaar een now buy (very low buy) en ik vind het echt moeilijk!
Ik heb in januari op vakantie nog een Leviā€™s broek gekocht, maar dat mocht ik nog. Verder mag ik alleen maar dingen kopen die ik echt nodig heb, vooral voor mijn aankomende reizen.

Ik wist wel dat ik het veel deed, maar nu valt het nog harder op:
Ik surf graag en vaak naar allerlei kledingshops, maar dat is de komende 10 maanden compleet nutteloos. Maar het is echt een soort van avondbezigheid.

2 likes

Ik heb al 2 maanden geen kleding gekocht. Ik geef wel veel geld uit aan bijv. goede skincare. Vorige week was ik met iemand in de stad en toen had ik het wel even heeel moeilijk! Maar een week verder heb ik niet meer nagedacht over die kledingstukken, was dus een compleet onnodige aankoop geweest. Gek hoe je ineens weer meegesleurd wordt in ā€œik moet ook meedoenā€. Mijn challenge loopt nog een maand en daarna ga ik op vakantie en dan zal ik ook niks kopen.

Ik voel me wel echt powerful door niet meer verleid te worden door winkels. Maar ik ambieer ook een meer minimalistische levenstijl.

2 likes

Dat vind ik knap van je.
Ik heb dit jaar ook nog niets onnodigs gekocht (behalve de afgesproken Leviā€™s-broek), maar ik blijf het na meer dan 2 maanden moeilijk vinden. Terwijl ik meer dan genoeg hebā€¦

Ik heb last van de ziekte van meer. Ik wil meer kleding, meer oorbellen, meer make-up, etc. Ik heb hier echt maandenlang geen last van gehad en ineens speelt dat gevoel weer op. Zo irritant :weary:

Laatst had ik bijvoorbeeld een nieuwe lippenbalsem nodig. Ik hou echt van Babylips van Maybelline en kon ze echt nergens meer vinden. Ineens zag ik ze bij de Action en kocht er meteen drie. Dikke onzin natuurlijk, want hoeveel lippenbalsem gebruikt een mens nouā€¦

Ik wil de komende tijd weer opletten op wat ik koop. Het is niet nodig om steeds nieuwe dingen te kopen. Mā€™n kast is vol, mā€™n oorbellen stash is groot genoeg en mā€™n make-up is nog lang niet op. Daarnaast wil ik ook gewoon graag sparen voor een rijbewijs en dat gaat niet als ik steeds maar extra dingetjes blijf kopen.

Zo. Dat is eruit. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil zeggen, maar vind het fijn om deze gedachten even ergens op te schrijven. Het is zit me echt dwars.

8 likes

Zo herkenbaar, ik moet ook altijd meer of koop iets in meervoud. Ik zou ook graag meer willen sparen ipv mijn geld te zien verdwijnen aan ā€œonzinā€.

2 likes

Ik ben heel blij dat ik een no buy gedaan heb, ik heb het 3 maanden ipv 8 weken volgehouden. Aan de ene kant ben ik veel bewuster geworden van de spullen wat ik al heb, maar toch ook soms nog de drang om te blijven kopen. Het is nu wel zo dat ik er beter bij na denk. Heb ik het echt nodig, ga ik het ook dragen.

Ik denk dat ik net zoals iemand hier boven beschreef ik een lijstje bij ga houden. Met wat ik echt graag wil hebben.

Wat bij mij heel erg helpt met sparen is dat ik op mijn spaarrekening aparte potjes kan maken waar ik het geld heen kan schuiven binnen die rekening. Ik kan een doel instellen en zelfs een datum aangeven. En dan kan ik automatisch of handmatig dat potje steeds meer vullen. Het helpt om eens in de week even te kijken naar dat lijstje met potjes en hoe vol ze zitten. Tegen het einde van de maand voordat ik mijn salaris krijg weet ik ongeveer hoeveel geld ik ga overhouden en vul ik ze nog wat extra bij! Super motiverend!

Ik heb veel kleine doelen waar ik makkelijk snel voor kan sparen, dus geen mega doelen van een paar 1000 euro. Die doelen die ik heb besteed ik ook niet direct dus ik kan er ook nog even van genieten als ik het doel gehaald heb. Het geeft rust en plezier om te weten dat ik alvast het geld heb voor het moment dat ik het wil/kan uitgeven.

Wat wel belangrijk is dat je focust op een of twee tegelijk. Dus stel je hebt 10 doelen, ga dan niet allemaal steeds een beetje vullen want dan duurt het langer en zie je geen progressie.

5 likes

Kijk dat is echt een goede tip. Mijn dank is groot.

1 like

Ik heb besloten om geen zomerkleding meer te kopen. Ik wil ook proberen tot aan het eind van het jaar sowieso geen kleding meer kopen.
Vind het tot nu toe echt super moeilijk! Ik ben er achter gekomen dat winkelen toch wel een beetje mijn hobby is en dat ik echt blij kan worden van nieuwe spullen. Met een nieuw kledingstuk voel ik me zelfverzekerder en fijner.
Heb zalando en wehkamp geblokkeerd op mijn telefoon maar voel nog steeds een soort drang. Vooral de advertenties van leuke kleding maken het voor mij moeilijk. Hopelijk houd ik het netjes vol.
Hoe gaat het met jullie en het niet kopen?

3 likes

Dat laatste herken ik. Ik heb besloten om me nu steeds op 2, 3 te focussen en dat dan vol te storten. Maar ik heb 12 potjes of zo, dus ben nog wel even bezig. Ik heb overigens hele grote doelen tot aan kleintjes zoals mijn eigen risico sparen. Al blijft dat eigen risico staan als ik het niet nodig heb.

Wat ik nu soms heb is dat mijn prioriteiten van de potjes wisselen en dan haal ik geld uit het ene potje om een andere te vullen. Bijv als ik eens iets op korte termijn wil sparen haal ik geld uit het potje van een lange termijn doel. :rofl: Vond het wel slim van mezelf maar nu ik het opschrijf slaat het nergens op. Ach ja, zo lang ik geen geld van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening overzet is het prima

Ik wil eigenlijk tot eind november weinig/niks kopen. Ik heb voor mezelf een paar uitzonderingen gemaakt omdat ik ook nog op vakantie ga, maar verder niks. Voor mij helpt het wel om een beetje ruimte te hebben in de vorm van uitzonderingen, mits het niet teveel zijn natuurlijk haha.

1 like

Ik ben dit topic bijna een jaar geleden gestart en het heeft me zoveel gebracht!
Ik heb sindsdien echt een switch gemaakt in hoe ik naar spullen kijk.
Ik heb bijna niets gekocht het afgelopen jaar.
Qua nieuwe kleding alleen ondergoed (hemdjes en onderbroeken. Waarvan die laatste bij een duurzaam merk, Saint basic) verder bij de kringloopwinkel 4 kledingstukken gekocht en wel wat nieuwe kleren gekregen :).
Qua spullen heb ik denk ik wel iets meer gekocht (powerbank, telefoon, refurbished laptop, stofzuiger, heuptasje, vogelkooi en nog wel meer) maar ik merk dat ik daar veel meer over nadenk. Heb ik het echt nodig, kan ik het tweedehands krijgen, wat kan ik met mā€™n vorige product doen en daardoor geef ik ook mā€™n oude spullen makkelijker weg.
Ik merk dat als ik heel soms in winkels als kruidvat, action of h&m kom het me totaal niet meer trekt. Vooral die bakken vol spullen waar ik vroeger alles uit wilde denk ik nu echt mehh bij.
Ik hoop dat iedereen die dit topic volgt hier ook is of komt want geen nieuwe spullen willen/moeten kopen geeft zoveel rust in mā€™n hoofd (ik heb dit jaar er 3 x aan toegegeven en iedere x alles weer teruggebracht, ohja en online webshops open ik gewoon niet meer)

30 likes

Yeah ik herken mezelf hier heel erg in! Heb met mezelf afgesproken in 2019 geen nieuwe kleding te kopen en ik vind naar de stad gaan ook echt niet boeiend meer haha. Alleen als ik met anderen ben, dan ga ik altijd lekker voor hun kijkenšŸ˜‹

1 like