No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik doe ook mee tot eind maart.
Ik mag nog 2 dingen kopen van mijzelf:
1 paar schoenen = nodig
Dekbedovertrek.

Verder wanneer dingen kapot gaan die ik veelvuldig gebruik mag ik deze wel vervangen.
Maar geen kleding, make-up en andere onnodige spullen

2 likes

Begin van januari ging top, maar het eind van de maand echt zwaar gefaald. Ik ben ook echt een beetje teleurgesteld in mezelf. Ik merk dat als ik me niet zo goed in mijn vel voel ik dingen ga kopen in de hoop dat ik me daar beter door ga voelen (nieuwe kleding, parfum etc.) maar dat werkt natuurlijk niet.

Ik ga gewoon weer opnieuw beginnen. Hele maand februari niks kopen. Zijn maar 28 dagen, dus dit moet te doen zijn.

1 like

Wat een goed idee om het gebruik van je oogschaduw zo te regelen. Misschien ook wel een idee voor mij. Ik gebruik eigenlijk alleen m’n Mac oogschaduw in een setje van 4 maar heb veel meer. Dit zou voor mij ook wel werken!

1 like

Ik ging best goed. Tot ik ontdekte dat ik een boek gepre-ordered had (vorig jaar al) en dat ik het ook nog eens 2 keer gepre-ordered heb. :woman_facepalming: Gelukkig heb ik 1 van de 2 boeken verkocht aan een vriendin, voor de prijs waar ik het voor gekocht heb. Nou ja, nu maar niets meer uitgeven verder.

Ik vind het erg confronterend hoe vaak ik toch de neiging heb iets te kopen, misschien juist nu wel meer. Mijn voornemen is van januari tot april geen kleding te kopen en verder ook zo min mogelijk te bestellen. Dus eventuele boeken ook gewoon in een boekwinkel. Uitzondering is een dansrokje als ik ingeloot wordt voor een studentendansweekend in februari.

Ik doe dit ook, want ben mega blut. Hoop het iig vol te houden tot april. Januari ging oké. Had wel een paar schoenen besteld in de sale… Zucht. Maar die pasten gelukkig niet. :sweat_smile: Zit ook steeds op Charlie Temple te loeren voor een nieuwe bril en zonnebril, maar dat kan nog wel een paar maandjes wachten.

Hier gaat het eigenlijk verrassend gemakkelijk. :slight_smile: Behalve die pre-order en een zak paaseitjes nog niets gekocht deze maand (ik tel vanaf 20 jan) qua prullen enzo.

1 like

Ik vind het ook echt zo lastig :neutral_face: ik merk dat ik als ik een goede deal zie, ik het meteen wil kopen. Bijvoorbeeld; ik had een goed budget met spaardoelen gesteld, waardoor ik dit jaar een hele goede outdoor-jas mag kopen. Daarbij heb ik rekening gehouden met mijn inkomen (ik studeer nog) en het sparen voor deze spaardoelen vanaf januari. En ja hoor, het is nu sale, zie een dure jas van 320 voor 220 en nu wil ik hem direct NU kopen, terwijl ik dan wel mijn weinige spaargeld eraan opoffer… maar het is wel een goede korting :frowning: zo lastig, verzin altijd wel een goede smoes voor mezelf om iets te verantwoorden

1 like

Heel herkenbaar dat verantwoorden voor jezelf. Wanneer had je eigenlijk een jas willen kopen? Ik zou als ik jou was nog even wachten als je het nog niet direct nodig hebt. Er komt nog wel vaker korting en wat je zegt, zonde van je spaargeld.

2 likes

Dit herken ik ook, hoor. Ik heb het met bepaalde schoenen, maar bijvoorbeeld ook elektronica.

Ik wil voor mezelf ook gewoon een kledingbudget voor dit jaar in gaan stellen (als een doel op mijn spaarrekening) en dan haal ik alles wat ik nodig heb daar af :slight_smile: Vooral ook omdat ik bv nog nieuwe Allstars wil en ongetwijfeld nog wel een paar Dr Martens koop dit jaar.

:sweat_smile: Bij ING mag je per rekening maar 10 potjes, beetje jammer haha.

1 like

Probeer voor jezelf te bedenken dat het een heel stom idee is dat je aan het sparen bent voor een specifieke jas en dat je dan het geld uitgeeft aan iets heel anders. Je bent niet aan het sparen voor die jas in de sale. Dan kun je weer opnieuw beginnen voor die outdoor jas!

Ik heb zelf een wishlist met artikelen die ik graag wil hebben, maar echt tijdloze, niet-trendgevoelige dingen. Dan zet ik iets erop en laat het even rusten. Ik heb geen haast om iets aan te schaffen want ik kan het altijd krijgen als ik wil, het is niet trendgevoelig. En vaak heb ik dan dat ik uiteindelijk iets niet per se wil en dan haal ik het van het lijstje af of het blijft super lang erop staan. Het idee dat ik het mag kopen maar nu nog niet per se nodig heb geeft ook rust.

4 likes

Ik ben sinds 1 januari gestopt met het kopen van kleren en schoenen en wil dit volhouden tot 1 april! Heb alle winkelapps van mijn telefoon verwijderd en me uitgeschreven van allerlei nieuwsbrieven.

Daarnaast wil ik me ook focussen op meer duurzame kleding kopen. De blog van WhenSaraSmiles vind ik super inspirerend!

6 likes

Ja, dat laatste vind ik ook echt zo fijn. Nou ja, groot deel van wat ik spaar, geef ik vrij snel wel weer uit, maar goed :stuck_out_tongue: Ik hoop alleen dat mijn laptop het nog tot en met december uit gaat houden.

1 like

Oh ja dat is wel jammer! Ik heb ASN sinds kort, geen idee hoeveel potjes ik nog kan maken! Ik had precies hetzelfde idee als jij, sparen gedurende het jaar op een spaarrekening in een speciaal potje, en dan daar geld vanaf halen als ik iets wil (en als het er niet is, dan jammer).

@June thanks! Ik heb het meerdere mensen gevraagd waaronder mijn moeder, en die zeiden ongeveer hetzelfde. Het is ook een veel beter gevoel om genoeg gespaard te hebben en dan in de winkel te gaan kijken en passen denk ik i.p.v. klikken en bestellen. Ik heb me ingehouden, mede dankzij jouw opmerking!

@oliverqueen ja die lijst is een goed idee! Ik heb daar dus een outdoorjas op staan, maar ik kan die ook best volgend jaar kopen i.p.v. nu als impuls zonder ervoor gespaard te hebben. Heb nog wat meer dingen die tijdloos zijn en volgende winter ook nog wel te koop zijn. Het is alleen soms even moeilijk om me in te houden.

2 likes

:stuck_out_tongue: Niet alleen een laptop, haha. Ook een vakantie, verhuizing, een nieuwe fiets en nog wat van dat soort dingen. Nu fingers crossed dat mijn laptop het gewoon nog een jaar blijft doen, zodat ik nog even kan blijven sparen.
Rolluiken kosten denk ik behoorlijk wat. Is dat dit een huurhuis is, anders had ik zoiets ook overwogen.

@Elderflower Ja, ik vind die potjes echt ideaal :slight_smile: Als sommige potjes leeg zijn, haal ik het wel uit een ander potje. Maar dat is alleen als het bijvoorbeeld iets medisch is of met mijn fiets. Rest moet ik vanaf blijven (of althans, dat is de bedoeling).

Net naar de Action geweest en heb natuurlijk weer wat gekocht. Gelukkig paste dat nog binnen t budget (was maar een euro). Heb totnutoe 25 euro uitgegeven deze maand (naast de vaste lasten), dus ben tevreden :smiley:

2 likes

Ik ben vandaag in een etos, kruidvat, hema en 2 kledingwinkels geweest, ik heb dingen gepast en make-up getest maar ik heb niets gekocht. Ik sta er zelf van te kijken jeetje

5 likes

Deze week shampoo en een mascara gekocht. Was namelijk op. Ik merk wel dat ik veel in een opwelling kocht en niet bij na dacht. Vind het wel lastig nog om apps zoals h&m en zalando niet meer te downloaden. Heb ze nu ook weer gedownload na 2 keer te hebben verwijderd. Bestel niks maar de drang om te zien is erg groot. Het is zo stom want het is een gewoonte en die moet ik echt afleren. Pff het helpt wel iets dat een vriendin ook een no buy heeft.

1 like

Ik doe ook mee! Ik werk in een kledingwinkel dus niet shoppen is wel echt lastig (elke dag nieuwe prachtige dingen zien + dat er toch een beetje verwacht wordt dat we in de huidige collectie gekleed gaan). Maar ik heb echt meer dan genoeg leuke dingen en wil zoveel mogelijk sparen :slight_smile: Als ik écht iets nodig heb mag ik het wel kopen, maar eerst tweedehandswinkels afstruinen. Heb er al zin in eigenlijk!

1 like

:slight_smile: Hier gaat het nog best oké. Wel spullen gekocht, maar wel nuttige spullen. Ik ben overigens afgestapt van echt no buy. Ik doe nu low buy en da’s voor mij dus alleen spullen kopen die ik echt nodig heb. Bijvoorbeeld; een laptop voor mijn werk en eyeliner omdat mijn vorige op is.

4 likes

Ik doe dit jaar een now buy (very low buy) en ik vind het echt moeilijk!
Ik heb in januari op vakantie nog een Levi’s broek gekocht, maar dat mocht ik nog. Verder mag ik alleen maar dingen kopen die ik echt nodig heb, vooral voor mijn aankomende reizen.

Ik wist wel dat ik het veel deed, maar nu valt het nog harder op:
Ik surf graag en vaak naar allerlei kledingshops, maar dat is de komende 10 maanden compleet nutteloos. Maar het is echt een soort van avondbezigheid.

2 likes