ADHD-topic

Het enige verschil dat het bij mij maakt is dat ik inderdaad de rest van de dag misselijk ben als ik ontbijt. Ik heb het geprobeerd onder het mom van ‘zo gezond mogelijk leven’ zodat de medicatie optimaal werkt maar voor mij is het echt niet te doen, maar ik ben sowieso al geen ontbijter! Misschien iets van een proteine shake proberen of een smoothie zodat je wel wat binnen krijgt? Ik hoef in ieder geval geen dingen te eten waarvoor je veel moet kauwen want dat gaat echt mis. Ben nu de hele dag kleine hapjes aan het eten vooral.

En ja, ik heb vrijdag een afspraak met de psychiater dus ik ga het sowieso bespreken. Vind het alleen lastig want ik heb ook het gevoel van ik heb verder weinig vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn of slaapproblemen of angstklachten dus ik ‘mag’ niet klagen ofzo, maar als ik heel kritisch kijk merk ik wel dat ik bijvoorbeeld sinds het begin al een stuk vlakker ben en ook depressieve klachten toenemen dus ik vraag me dan af in hoeverre dat door de medicatie komt of dat ik onderliggend al depressief was en dat nu ineens flink verergert. En dan is het misschien een soort hoop dat een andere soort medicatie werkt en ik niet aan de antidepressiva hoef :sweat_smile:

1 like

Love dit :two_hearts:

25 likes

Bij mij nam de misselijkheid af na een aantal weken maar bleef het wel houden.
Ben nu over op dex en daarbij heb ik nergens meer last van.

3 likes

Extreem misselijk/overgeven was na paar weken voorbij, maar niet helemaal wat je wil horen denk ik, helaas na jaren gebruik nog steeds misselijk.
Verder wel veel profijt van dus besloten het maar te accepteren! Maar ontbijtbuffet in hotel kan ik altijd overslaan

2 likes

Wat een opluchting dat al die rare random feestdagen weer voorbij zijn. Vrije dagen zijn leuk, maar raak altijd helemaal van de leg :unamused:

4 likes

dit is ook wel echt een main mood, en dan alles later pleuren inderdaad

10 likes

Dit is wel erg gevaarlijk, ik ben vaak genoeg vergeten welke dingen ik vast hield waardoor een vinger een sleutel zomaar los liet :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ja omg ik hield ook nooit bij wanneer de winkel dan open en dicht is. Ik ben nu op vakantie dus geen last van maar m’n vriend zei opeens dat ie maandag vrij was en ik dacht??? Hoezo?? Maar Pinksteren natuurlijk. Elke keer weer een verassing wanneer Pasen/Hemelvaart/Pinksteren is voor mij

@ontherun en @DoornRoosje dank voor de ervaring! Als het echt niet afneemt zal ik het proberen van iets anders wel met m’n psychiater bespreken. Over een paar weken staat onze laatste afspraak voor nu mocht ik niks willen/hoeven veranderen, dus ik neem die tijd wel ff om te experimenteren met ontbijt soorten en momenten ofzo. Ik ben nu op vakantie met ander ontbijt dan wat ik normaal eet en het lijkt eigenlijk wel wat beter te gaan, maar goed. Kan ook de frisse lucht zijn steeds lol

Update over het vliegen met medicatie: nergens gecontroleerd en heb niks hoeven laten zien :’) wel blij dat ik alles bij me had maar vond het ook weer verrassend haha

3 likes

Gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Ik reis al meer dan 10 jaar met medicatie, heb altijd braaf een verklaring bij me, maar nog nooit gecontroleerd. Laatst dacht ik dat het eindelijk ging gebeuren, maar toen sloegen ze toch ergens anders op aan, haha.

1 like

Ja die wachtlijsten zijn echt niet normaal… zelf dik een jaar op de wachtlijst gestaan maar heb nu morgen mn onderzoek/testdag! Ben heel benieuwd

3 likes

Hoe is het gegaan? :slight_smile:

Ik heb ook een verwijzing voor een diagnostiektraject (alweer want bij de vorige kwam ik echt niet verder) en nou ja, dan maar weer dik een jaar wachten maar de verwijzing van mijn kant uit is in ieder geval de deur uit.

Een collega is ivm enorme wachtrijen iom zijn zorgverzekeraar bij een online psycholoog uitgekomen! Weet niet of dat bij alle diagnoses en verzekeringen een optie is maar scheelde hem heeeeel veel wachttijd

4 likes

Succes! Ben benieuwd. Ergens kan ik me wel voorstellen dat nu online behandelingen veel meer geaccepteerd zijn, dat ook kan gelden voor de diagnostiek… maar goed zorgverzekeraars niet altijd het meest vooruitstrevend

Mijn ADHD hoofd kan niet inpakken. Ik ben echt een fucking chaoot, dus ik had bedacht nu alvast te beginnen terwijl ik zondagnacht vlieg.

Heel m’n huis ligt vol doompiles, overal was, droogrekken, hopen kleding die mee moeten of de kast terug in. Ik wil ook nog heel m’n huis schoonmaken en de bedden verschonen zodat we fijn thuis komen. Ik moet ook nog spullen voor de katten halen, naar de drogist en sleutels bij laten maken. Waarom is dit zo’n onmogelijke taak voor me? 🫠 Ik kan wel janken (heb ook PMS heuy)

Ik heb ook heel de week vrij op woensdag na, dus plenty of time zou je zeggen. Geen paniek om 70m2 schoon te maken en voor 3 personen in te pakken. Waarom begrijpt mijn hoofd dat niet?

ADHD is echt niet leuk en hihaho of quirky. Kan bijna zelf bij 1 van mijn doompiles gaan liggen.

5 likes

heb je een inpaklijst? en dan het liefst per soort spullen. ik heb altijd één lijst voor kleding, één voor toiletspullen en één voor overig. en dan zet ik een vinkje als het in de koffer ligt, dan kan het niet mis gaan. m’n vriendinnen gebruiken mijn lijsten inmiddels ook, en zelfs een lijst per persoon. dus toiletspullen voor haarzelf, toiletspullen voor haar kinderen. ik ben nu aan het kamperen en had een extra lijst voor kampeerspullen. en heel ouderwets, maar ik zet vinkjes met een pen zodat ik het ‘fysiek’ kan afvinken/afsluiten.

3 likes

Nee, ik heb wel 709 notities in mijn telefoon met dingen die in m’n hoofd poppen.

Wil je jouw lijstje delen? 🥹

Sorry late reactie, maar zoals verwacht heb ik add! Mijn wachtrij was ook zo lang omdat m’n zorgverzekeraar niet genoeg budget had ofzo hiervoor dus hopelijk is een jaar niet de norm. En ik wilde in Utrecht waar het denk ik sowieso al langer duurt.

Ik kreeg echt gelijk medicatie (ritalin) voorgeschreven, wil er eigenlijk niet standaard aan maar heb 5mg geprobeerd zoals voorgeschreven op m’n thuiswerkdag en werd er vooral heel moe van, meer mensen die ervaring? Wellicht is de dosering dan te laag, want met de 10mg op m’n testdag kreeg ik wel echt betere focus

1 like

Wat fijn dat je je diagnose hebt gekregen en ook medicatie mee! En ik heb ook de verwijzing naar Utrecht staan want meest makkelijke te bereiken voor mij. Hopelijk dat je snel kan/mag ophogen als je merkte dat dat daar beter voor je ging :crossed_fingers:

1 like

ik ben voor het eerst sinds m’n diagnose drie jaar geleden op chillvakantie, en ik ben erachter gekomen dat ik m’n hyperfocus bij het lezen mis :smiling_face_with_tear: vroeger las ik echt in anderhalve dag een boek uit, kon ik niet stoppen met lezen. dan zei ik altijd “even m’n hoofdstuk aflezen!” als we iets moesten of gingen doen, en dan had ik niet eens door dat ik alweer aan een nieuw hoofdstuk begonnen was. toen zaten vriendinnen en familie altijd te zeuren van oh unglaublich moet natuurlijk eerst ‘haar hoofdstuk aflezen’… uhuh.
en nu met medicatie heb ik dat dus niet meer haha. ik kan me nu gewoon prima concentreren op het lezen, maar niet meer die intense hyperfocus op het zo snel mogelijk willen weten wat er gebeurt. toch best jammer maar het weegt niet op tegen de voordelen :stuck_out_tongue: herkennen meer van jullie dit?

1 like

Ja maar ik heb dit nog steeds als het een heel leuk boek is. Ik heb mezelf wel aangeleerd om te kunnen stoppen ivm lezen in de bus enzo dan moet dat wel maar ik kan nog steeds een hele dag lezen zonder moeite.

1 like