ja dat kan ik ook wel, maar het is toch anders ofzo? niet meer dat haast obsessieve. ik denk ook dat ik nu bewuster lees, en m’n aandacht beter kan verdelen.
Oh zo dat je dan heeeeeeel snel je boek uit wilt lezen om het einde te weten ja dat heb ik ook nog steeds! En totaal doof voor de buitenwereld.
Het ligt wel aan het boek hoor dus dat is dan ook bij mij wel veranderd maar ik niet perse dat het komt door medicatie ofzo maar dat het ook komt doordat ik veel leesmeters heb gemaakt, je volwassen bent, je weet beter hoe een boek opgebouwd is, ziet andere dingen waar je op kan letten en misschien dat de boeken minder plot gedreven zijn maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik vind het echt niet leuk dat ik nu alweer €175,- eigen bijdrage heb betaald voor de kut adhd medicatie.
Welke heb je? Ik krijg het namelijk vergoed via een instantie
Klopt, met sommige kan het.
Ik heb Methylfenidaat 36 mg.
Ik neem sinds kort ook rilatine en hier in be wordt het enkel terug betaald of deels vergoed voor minderjarigen. Want vanaf dat je 18 bent heb je geen adhd meer of heeft het blijkbaar geen invloed op je functioneren .
Hoi! Zijn hier ook moeders met add?
Hoe ging/gaat bij jullie de periode met meerdere jonge kinderen? En hebben jullie medicatie en zo ja, hoe heeft dat voor verandering bij jou gezorgd?
Ik merk dat ik aardig op ben namelijk. Van mijn volle, wazige hoofd. Alsof er een deken over mij heen ligt. Ik zit eraan te denken om misschien toch medicatie te proberen. Maar ik heb het idee dat ik door de add de kinderen juist weer heel goed zie en hun goed kan aanvoelen. Ben bang dat medicatie mij daarin als moeder vlakker maakt. Aan de andere kant ben ik ook weer niet helemaal hier door die ‘deken’ en vind ik het lastig om structuur te bieden, terwijl ze dat juist wel nodig hebben.
Weet even niet wat nou zwaarder weegt. En of er misschien andere oplossingen zijn wat bijvoorbeeld bij jullie goed gewerkt heeft?
Ja, ik ben moeder met adhd en gebruik geen medicatie. Wat bij mij helpt is:
- een gezamenlijke digitale agenda met mijn man zodat ik alles kan regelen en alle afspraken op 1 plek zijn. Die agenda is zichtbaar op een scherm aan de muur (amazon echo show) op een plek waar ik veel langsloop zodat ik er vaak naar kijk.
- een papieren to do list op het aanrecht waar ik iedere keer als ik thee maak naar kijk
- online boodschappen doen via Picnic en als iets op is het meteen in het mandje doen.
Maar verder ben ik wel burnt out door mijn werk in combinatie met twee jonge kinderen. Dus tips van anderen zijn welkom!
Wat rot om te horen dat je je zo voelt.
Ben je tijdelijk gestopt met werken?
voor jou!
En bedankt voor je tips. Zo’n schermpje in de keuken is een goeie!
Lukt het je dan ook om energie te vinden voor de activiteiten om te doen? Merk dat daar bij mij het punt zit: actie ondernemen en daadwerkelijk wat gedaan krijgen. Daar zullen veel met ad(h)d last van hebben natuurlijk, maar vraag me echt af hoe anderen een huishouden draaiende houden én er zijn voor het gezin én werken én zelf overeind blijven
Ik heb opgezegd. Alleen augustus nog werken. Ik neem een aantal maanden vrij om de stress uit mijn lichaam te krijgen. Als de ontspanning er weer meer is ga ik bedenken welk werk beter past in deze fase van mijn leven (en wel adhd-proof) is.
Activiteiten met mijn kinderen op mijn part time dag lukt wel. Ik bedenk vaak de avond van te voren wat we gaan doen. Ik heb in mijn telefoon een lijstje gemaakt met activiteiten zodat ik inspratie heb. Ik vertel ze ‘s ochtends wat we gaan doen zodat ik er niet onderuit kom dat ook daadwerkelijk te gaan doen met hen. Meestal ga ik wel pas rond 11:00 uur de deur uit. Daarvoor is het beetje rommelen thuis en een paar taakjes doen.
Ik ben er pas na de geboorte van mijn kind achter gekomen dat ik adhd heb. Vond het heel zwaar voor de diagnose (en medicatie) en vond het heel erg veel.
Werken, huishouden, sporten en een kind zou ik niet op een fijne manier kunnen volhouden zonder ritalin. Ik kwam tot niks toe en alles koste me super veel moeite. Dat heb ik nu niet meer gelukkig. Kan veel meer prikkels aan en ben een chiller persoon
Wat een moedige stap! Succes nog even deze laatste maand met werken.
En bedankt voor het delen. Zo’n lijstje met activiteiten is zeker een goede, die ga ik maken!
Ah wat goed dat Ritalin zo goed werkt! Lukt het dan ook beter om structuur te vinden en bijvoorbeeld het huishouden beter bij te houden?
En heeft het ook nadelen? Of last van bijwerkingen gehad? Ben ergens een beetje bang dat ik vlakker word van medicatie.
Ik heb geen diagnose maar de laatste tijd denk ik meer en meer dat ik add heb. Ik ‘vink alle vakjes af’ zeg maar.
Ik merk dat ik het best moeilijk vind om een voltijdse job, bijberoep, twee jonge kinderen en een huishouden te combineren. Ik vergeet veel, raak snel afgeleid en ik geraak maar niet bijgebeend. Dat deken waar jij het over hebt is zó herkenbaar. Ik zou graag willen weten of medicatie mijn functioneren zou verbeteren maar ik weet niet waar te beginnen. Komt ook mede door dat enorme uitstelgedrag.
Weet iemand een fijn boek over omgaan met adhd zonder medicatie? Ik heb de diagnose nog niet en twijfel of ik mezelf op een wachtlijst wil laten zetten, maar misschien kan ik eerst in de tussentijd proberen zelf wat kleine stapjes te nemen.
Hier precies hetzelfde @minic. Pas toen ik moeder werd en meer ballen moest gaan hooghouden liep ik vast. De diagnose en medicatie heeft zoveel rust gegeven. Vooral in het overzicht houden en prikkels verwerken. Ik kan alleen maar beamen dat het mij sowieso een betere moeder maakt
Vond het boek Druks van Francien Regelink goed. Deel 2 heb ik nog niet gelezen maar het was een goeie 101 met wat AD(H)D nou eigenlijk is.
Probeer trouwens al weken mijn aanmelding rond te krijgen met de nieuwe verwijzing maar het gaat zo niet lekker. Zeg niet dat ze achter me aan moeten rennen met: vergeet je dit of dat niet? Maar een beetje hulp zou wel fijn zijn
Hebben meer van jullie last van adhd en daardoor geen rem hebben op alcoholgebruik? Ik merk dat ik geen rem heb zodra ik alcohol drink. Ik kan het nooit bij 2 drankjes houden en ga altijd te lang door. Ik ben vandaag nog steeds brak van afgelopen zaterdag en merk dat ik er angstig van wordt. Ik ben soms bang dat het doorslaat in een verslaving. Terwijl ik ook weet dat ik prima 1 of 2 weken niet kan drinken en dit ook vaker doe. Ik merk ook dat al mijn afspraken met vrienden ook gepaard gaan met een drankje doen. De dag dat ik brak ben denk ik dat ik noooit meer ga drinken en dan 3 dagen later heb ik weer een afspraak en doe ik wel een drankje. Ik ga het woensdag toch maar bespreekbaar maken met mijn psycholoog want ik merk dat ik er heel erg mee zit.
Ik heb geen structuur, maar dat wil ik ook niet Ik werk sowieso diensten en die wisselen heel erg dus dat is moeilijk om daar structuur omheen te krijgen.
Maar ik krijg nu wel alles geregeld in huis. En ik ben zeker niet vlak geworden door de medicatie. Heeft mij juist heel erg geholpen met mijn stemming. Ik was echt wel heel somber en overvraagd. Ben nu veel vrolijker en kan veel meer genieten van mijn kind. Maar ook op mijn werk presteer ik nu veel beter.