+1 voor Todoist inderdaad! Heb op m’n beginscherm op m’n telefoon de widget staan dus dan zie je gelijk je taken voor de dag. Verder heb ik een excel bestand gemaakt met een sheet voor mijn financiën, maar ook voor bijvoorbeeld een sheet voor een kleding wishlist, activiteiten/dates ideeën met partner, series die ik nog wil kijken, noem het maar op.
Nog even doorzetten met Notion! Het is zo handig, ik gebruik het nu echt voor alles en heb het ook op m’n werk geïntroduceerd.
Dit is natuurlijk super persoonlijk, maar ik vergeet dingen heel vaak als ze alleen digitaal ergens staan. Ik heb een soort hybride systeem dat een beetje chaotisch klinkt, het bestaat uit twee dingen:
-
een ongedateerde agenda, de mijne heeft zowel maandoverzichten als weekoverzichten. De weken hebben wat extra schrijfruimte voor prioriteiten en reminders en zo, en de dagen zijn verdeeld in time blocks (die gebruik ik eigenlijk meer als to do lijstjes). Door die maandoverzichten heb ik voor ogen wat ik op de iets langere termijn moet doen (want alles zonder urgentie bestaat natuurlijk niet) en dat maakt mijn weekplanning een stuk intuïtiever. En als ik even niets erin schrijf heb ik daarna niet meteen het idee dat deze agenda mislukt is want ik hoef geen pagina’s leeg te laten, dus ik blijf hem ook oprecht gebruiken.
-
een bullet journal, maar niet als planner of tracker of voor ~aesthetics~, dit ding is echt mijn tweede brein. Ik heb een HELE strakke index en een paginanummering en tabjes en zo, daardoor kan ik de inhoud loslaten. Ik gebruik hem voor alles voor wat ik wil onthouden of terugvinden, dus het zijn vooral random lijstjes en stapjes van processen en gedachtestromen over hoe ik dingen wil gaan doen. Hiervoor deed ik dit altijd op het dichtstbijzijnde random notitieblok en raakte ik het natuurlijk binnen 5 seconden kwijt, maar nu heb ik alles zo gevonden en kan ik het ook crossreferencen met mijn agenda dus dat is allemaal helemaal handig.
Dit is digitaal allemaal veel efficiënter ofc, maar ik heb het echt nodig om soms even bewust (maar met zo min mogelijk druk) bezig te zijn met mijn planning!
Voelen jullie je ook slechter dan normaal als je adhd medicatie gebruikt na een avond alcohol drinken? Ik heb geen kater maar ik voel me dan altijd emotioneel slechter en alsof ik een suiker tekort heb ofzo?
Meer mensen hier die een traantje hebben weggepinkt bij Birgits liedje?
Wat goed dat ze het hebben over de andere kant van adhd en niet alleen over dat hyperactieve.
Ik ga vrijdag naar de show van Thomas van Luyn, ben heel erg benieuwd.
Oh leuk, ben ook heel benieuwd! Wil je hier delen wat je ervan vond?
Ik heb het net gekeken en moest ook huilen. Ik heb vanmiddag het onderzoek met m’n moeder erbij en ik hoop dat ik dan snel m’n adhd-diploma heb Ik ben er nu al zo lang mee bezig, ik weet vrijwel zeker dat dit het is (en kan wel wat hulp en vergiffenis gebruiken). Ik wil eigenlijk ook wel naar zijn voorstelling, maar op de dagen dat ie hier in de buurt speelt kan ik helaas niet.
Oja ik wilde ook nog iets anders delen: bijna al m’n vrienden hebben adhd en m’n lievelings collega’s hebben het ook en op advies van hen heb ik laatst toch maar zo’n klokje gekocht waarbij ik de tijd zie verstrijken. Ik heb hem nog niet zo lang, maar ik vind het nu al fijn! Echt handig vind ik het. Ik ben natuurlijk nog steeds wel eens te laat, maar het gevoel van tijd is makkelijker te bevatten ofzo. Ik vond altijd dat ik dat gewoon moest kunnen, maar dat kan ik niet en het is oké om daar een hulpmiddel voor te hebben (zeg ik vooral tegen mezelf).
Edit: naah ik moet nóg een vragenlijst doornemen. Duurt laaaang
Gister naar De Grote ADHD Experivaganza van Thomas van Luyn geweest en ik vind het echt een aanrader. Het was een groot feest der herkenning en heb zo hard gelachen en paar keer ook wel tranen in mijn ogen en 1x traantje weg gepinkt. Gewoon zo enorm herkenbaar en het voelde aan soort erkenning ofzo.
Wat ik er extra goed aan vond is dat het niet een show is van haha adhd, ik ben lekker druk en klunzig, maar het gaat echt in op de lastige kanten van adhd en belicht ook echt het minder leuke deel ervan, zoals het vergeten te betalen van rekeningen, niet aan het werk kunnen of het jezelf als een mislukking zien omdat je simpele dingen niet kan.
Moet ik dan zien dat je bijv een timer kan zetten van 30 minuten en je hierdoor gelijk kunt zien hoe lang je over hebt etc?
Of een beetje zoals pomodoro techniek?
Ik wil ook heel graag, maar in mijn eigen stad zijn de shows uitverkocht. Jouw bericht inspireert mij toch te kijken waar er nog wel kaartjes zijn.
Zeker proberen!
Ik was beetje sceptisch toen ik in eerste instantie over las, was beetje bang dat het dus weer zo een hihaho show zou zijn, maar dat viel me dus echt 100% mee. Ik zit er ook aan te denken om voor nog een show kaartjes te kopen om met mijn man die geen adhd heeft, maar met mij moet dealen, te gaan.
Ja! Dat rode vlak is hoeveel tijd je hebt en het wordt dus steeds minder als de tijd verstrijkt. Voor het alarm kun je kiezen uit een lampje, 2 piepjes of meerdere piepjes.
Dit klinkt geweldig! Ik had al gezien dat er bij mij in de buurt ook geen kaartjes meer zijn maar ik ga denk ik toch nog even verder kijken. Het lijkt mij inderdaad ook heel fijn om m’n man mee te nemen. Of misschien leuk teamuitje met m’n collega’s
Hahahahaha ja! Ik ken ook nog wat oud managers die ik kaartjes gun, haha
Er is een extra show: maandag 2 december in Carré
Als jullie medicatie nemen, nemen jullie dat echt elke dag? Of alleen op werkdagen? Of ander patroon/geen patroon maar wisselend?
Hebben jullie tips voor het maken van aantekeningen tijdens een college als adhd-er? Ik merk dat ik bij het noteren (via laptop en schrijven) van aantekeningen dit gewoon niet lukt. Als ik de aantekeningen maak, focus ik me op het schrijven of typen. Ik raak dan de draad enorm snel kwijt… en heb ik al snel door dat ik dus de draad kwijt en het heeft eigenlijk 0 effect. Ik neem en niet goed in me op wat er wordt verteld en tegelijkertijd heb ik niks aan mijn aantekeningen omdat het halfbakkige notities zijn.
Ik neem het elke dag, maar vergeet het regelmatig. Soms heb ik de intentie om het niet te nemen, maar dat zijn dan echt op mijn luier dagen, waarop ik 0 verplichtingen heb en wil chillen.
In principe neem ik ze elke dag, omdat ik ook op mijn vrije dagen er toch veel baat bij heb. Op vrije dagen ga ik toch vaak even boodschappen doen, ergens lunchen of iets anders met veel prikkels.
Voorheen sloeg het wel eens over, maar naar paar keer huilend in de supermarkt te hebben gestaan, neem ik ze toch maar gewoon elke dag. Neem ze ook op vakantie gewoon in, om de overprikkeling te beperken.
Alleen op dagen dat ik écht niks ga doen en pyjama op de bank blijf hangen, neem ik geen medicatie.