ADHD-topic

Iedere dag langwerkende ritalin. Dat zit er wel redelijk in qua routine. Soms vergeet ik of ik het al genomen heb en neem ik het per ongeluk twee keer.

Kan gedurende de dag nog normale ritalin erbij nemen, maar dat is op vrije dagen meestal niet nodig.

1 like

Als je iets doet (tekenen of friemelen met een pen oid) terwijl je luistert neem je het dan wel in je op?

3 likes

Heb je mindmappen geprobeerd? Dat is wel een handige methode waar je niet teveel tekst ook mee kan schrijven en je constant op moet letten. Dit boek is wel heel handig als je er meer over wilt weten

Ik zag dat die ook via thema als ebook te koop is maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

1 like

hier ook elke dag langwerkende methyl. ook op vakantie en vrije dagen, heb er zoveel baat bij. vorige week onderweg op vakantie, had ik het nog niet genomen en ik liep echt als een kip zonder kop op die raststätte :joy: van de mac, naar de coffee fellows, en weer naar een broodjeszaak en ik kon maar niet kiezen. m’n hele familie zat al te eten en ik dacht opeens ohhhh ik snap het al, heb geen rita genomen :joy: alleen als ik ziek ben neem ik het niet want de hele dag in bed, maar verder ben ik echt een leuker mens als ik gewoon lekker m’n medicatie neem.

4 likes

Kan je AI niet je eigen aantekeningen laten aanvullen?

1 like

Hebben jullie ook van die rare hyperfocussen op specifiek eten? Ik heb het dus heel lang gehad met sushi, maar ik heb het nu dus met een broodje Unox. Komt denk door werk dat het zo jn m’n hoofd is gaan zitten. Maar ik heb gisterenavond al een broodje Unox op als avondeten en ik ben echt net een halfuur wakker en ik kan nu al niet wachten tot ik het bij de lunch straks weer kan maken en eten? En dit gaat al een paar weken zo. Echt wazig haha.

12 likes

jaaaaaa heel herkenbaar alleen heb ik dan wel ineens een moment dat ik bijna kan kotsen als ik er alleen al aan denk om het te gaan eten.

7 likes

Haha ik heb dat ook. Ik had het een tijdje met Griekse yoghurt met een gele kiwi en crusli. Ik heb het denk ik 5 weken volgehouden (en ik vond het steeds iets minder lekker/speciaal worden), maar toen ik het gisteren weer at voelde het haast alsof ik cement in m’n mond had. De fase is weer voorbij :sparkles: Gelukkig was het ook de laatste kiwi haha.

6 likes

Jaaa ik heb dit nu ineens met Brinta pap! ( echt why)

1 like

Hahaha heeel herkenbaar :rofl: en dan is de fixatie over en denk je 2 jaar niet meer aan broodje unox

2 likes

Jaaa :joy::joy:

Heb hierdoor de crosta molica pizza helemaal verpest. Die at ik 4 x per week. Heb het nu met brocoli, aardappelpuree en stroganoff saus. Heb ook een hele lange kippensoep met knapper bolletjes fase gehad.

Maar hangt bij mij ook wel heel erg samen met overprikkeld zijn en dan gewoon ‘veilig’ eten willen. Ik heb dat alleen met avondeten namelijk.

4 likes

Nog bedankt voor jullie reacties @Natiui @Mrs.Fraser en @Karl_Lagerfeld. Ik heb voor het eerst
medicatie en ben nog een beetje aan het zoeken wat ik fijn vind, daarom was ik benieuwd naar jullie ervaring. Over het algemeen vind ik het geloof ik wel prettig om het elke dag te gebruiken, maar ik werk op dit moment niet dus ik heb niet zoveel structuur in m’n dagen en soms voelt het ook een beetje loos om die medicatie te nemen op een dag waarop ik bijvoorbeeld expres niets ga doen om een beetje bij te komen. Maar ik denk dat dat wel anders wordt als ik gewoon weer werk en in m’n vrije tijd ook meer “moet” doen.

2 likes

Ik kom er net vandaan en ben het er helemaal mee eens! Mocht je nog de kans hebben, zeker gaan!

Aah ik was er vanavond toevallig ook weer! Dit keer met mijn vader zonder adhd, vond het weer net zo goed als de eerste keer.

1 like

Ah leuk! Ik moest vooral heel erg lachen om dat stuk over de Kruidvat. Had de vergelijking nog nooit gehoord, maar m’n hoofd voelt inderdaad wel als een Kruidvat-winkel vaak haha.

2 likes

En @Mrs.Fraser

Eens! (ik was er ook gisteravond) Ik vond vooral de liedjes ook heel erg goed!

Mocht je al helemaal in de adhd info rabbithole zijn gedoken, dan voegt het informatieve stuk van de avond niets voor je toe. Maar denk dat het voor familie/vrienden van ADHDers een goed behapbare en waardevolle toevoeging is. Hoorde na afloop ook iemand vertellen dat ze zich nu veel beter kon inleven hoe ADHDers het leven ervaren.

Ik ben blij dat ik geweest ben en denk wat mensen voor kerst wat kaartjes voor volgend jaar cadeau te doen :wink:

3 likes

Ik heb gister het liedje achter de piano gefilmd, mocht je die willen, kan ik je een pb sturen. De vorige keer schoot ik vol bij dat liedje, dus wilde het nu filmen.

Dat liedje met 3 stemmen was heel fijn om tegen mn vader te kunnen zeggen dat dit dagelijkse kost is in mijn hoofd.

Ook @lisaanna

2 likes

Gebruikt er iemand strattera /Atomoxetine? Het was het laatste medicijn in het rijtje om uit te proberen en het hielp!

Alleen nu is het bij apotheken niet verkrijgbaar, in ieder geval die in mijn stad die ik gebeld heb. Er is vast ergens in NL een apotheek die het nog op voorraad heeft maar om ze allemaal te gaan bellen. Wordt er moedeloos van, had eindelijk iets wat hielp…

Tijdens mijn studie kregen wij volgens mij best vaak de powerpoint slides al vooraf en die printte ik dan uit om mijn notities daarbij te kunnen schrijven. Gewoon steekwoorden zoals bij mind-mappen, vaak als opsommingen. Daarmee kon ik de slides aanvullen met die woorden en kon ik achteraf makkelijker herinneren waarover de docent gesproken had. En ik kon precies achterhalen waarop de steekwoorden betrekking hadden omdat ik het letterlijk bij de juiste pp slide had geschreven.

Maar wij hadden ook altijd best uitgebreide pp presentaties. Heel veel vakken heb ik gehaald door alleen dat te leren met mijn notities. Geen enkel boek opengeslagen want daarvoor had ik echt geen concentratie.

Ik denk ook dat je niet moet proberen om in zinnen te schrijven, dan kun je het inderdaad niet bijbenen. De juiste woorden zien te noteren en dan achteraf het eventueel verder uitwerken in zinnen die je begrijpt ook als je het later nog terug moet lezen voor een toets.

Even klagen hoor, maar wat blijft reizen met medicatie toch kut.

Ik ga buiten Europa op vakantie volgende week en moet dus een verklaring hebben die gelegaliseerd is door de rechtbank en een stempel erop van het CAK. Echt zo veel gedoe. En die stempel bij de rechtbank kost ook nog eens €25.