ADHD-topic

Sorry het kwam misschien heel onaardig over. Ik vind het sowieso heel lief van je dat je er zo over nadenkt!

3 likes

Net naar de voorstelling van Thomas van Luijn geweest en toch stiekem wel een paar traantjes weggepinkt. Ook van het lachen.

3 likes

Iemand hier ervaring met medicatie voor adhd met tegelijkertijd ook een angststoornis? Mijn psychiater vindt dat ook wel tricky omdat veel adhd medicatie juist angst symptomen kan verergeren. Ik heb het idee dat een deel van de angst ook samen hangt met chaos en gebrek aan overzicht hebben, maar het deel (met name sociale) angst is er wel ook echt. Waarschijnlijk start ik binnenkort met bupropion omdat dat qua bijwerkingen iets milder is. Heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

1 like

Mijn onderzoek staat gepland! Over paar weken al. Op basis van mijn verhaal vond de psychiater het wel een goed idee dit even nader te onderzoeken ja, ik voelde me ook echt gehoord. Ben zooo opgelucht.

6 likes

Adhd medicatie vraagje

Ik slik sinds februari dit jaar medicatie en voor mij heeft het mn leven echt 70% verbeterd.
Uiteraard zijn er ook dingen waarvan ik niet weet of dit met medicatie te maken heeft of dat ik gewoon ouder ben geworden.

Ik zet het even in een spoiler omdat ik niemand wil triggeren.
Het zijn geen erge dingen :slight_smile:

Voorheen kon ik super hard lachen om bepaalde soorten humor. Denk aan gay mannen onder elkaar. Nu vind ik het na 2 piemel en valse zuster grappen wel genoeg.

Ik ben opeens veel eerlijker naar mensen toe over wat ik van hen vind. Heb ook vriendschappen beëindigd omdat het me gewoon niks bracht.

Grote groepen mensen vind ik enorm vervelend. Vooral vanwege bovenstaande. Ik heb de behoefte niet meer om aardig tegen iedereen te doen. Niet dat ik op iemand afstap en dan zeg dat ik die persoon niet aardig vind maar ik vind het niet meer mijn taak om iedereen te entertainen ofzo.

Ik begrijp dingen opeens beter. Wat ik
voorheen ingewikkeld vond komt nu beter tot me.

4 likes

Heeft iemand hier het adhd onderzoek gedaan zonder ouders er bij te betrekken maar bijvoorbeeld alleen een partner oid? Ik heb een lastige geschiedenis met mijn ouders en ik denk ook dat zij eigenlijk helemaal geen accuraat beeld hebben van mij als kind. Ik wil liever echt geen dingen van vroeger open halen met hun net nu ik daar na veel therapie weer een beetje oke mee ben. Ik ben bang dat dat er voor zorgt dat ik dan niet aan genoeg criteria voldoe.

2 likes

Ik wilde dat proberen (mijn moeder had een brief geschreven) maar bij mij deden ze daar toch moeilijk over. Maar volgens mij bij @Zemraluani was het geen probleem terwijl we bij dezelfde organisatie waren.

1 like

Nee ze was er bij mij wel bij hoor, we hebben ook gewoon een goeie band al deed ze eerst er een beetje lacherig over. Maar ik denk dat het ook wel zonder kan als je rapporten hebt uit je basisschool tijd met aantekeningen van juffen en meesters over hoe je was. Of iets anders, misschien een buurvrouw of de moeder van een vriend(in) waar je vroeger veel kwam of een familielid als je die wel spreekt, misschien kunnen die iets opschrijven hoe ze zich je herinneren. Is dat eventueel een optie @Reader ? Of een ander iemand, een oppas? Een sport trainer ? Ik denk maar even mee 🫶🏼

1 like

Oh dan was het verschil dat jij geen hele dag daar moest rondhangen en ik wel.

Want daarom wilde ik de mijne niet meenemen :joy:

3 likes

Oh nee klopt! Ze was er denk ik 1,5 tot 2 uur, samen met mij, een ochtendje. Dus was geen grote moeite.

Ik had sowieso 2x zelf een gesprek gehad van twee uur, toen met haar en erna de conclusie zeg maar en dat was denk ik een uur? Of misschien ook twee? En toen nog 1x bij een medicatie voorschrijver.

1 like

bij een vriendin van me en bij mijn vader hoefde er geen ouder mee. vriendin moest haar partner allerlei vragenlijsten laten invullen en bij m’n vader was m’n moeder mee. dit was allebei bij ad.hd. cen.traal trouwens. puntjes even ivm vindbaarheid.

Ja, ik. Maar als ik dit allemaal lees, voelt het bijna als een illegale verklaring :rofl:

Ik heb een telefonische intake gehad, daarna een gesprek aka vragenvuur met een psycholoog, toen de diva-test met een andere psycholoog en vervolgens “de uitslag” met een psychiater. Daarna een vervolgafspraak met die zelfde psychiater voor medicatie en daarna 8 a 10 gesprekken gehad met een psycholoog.

Mijn vader is overleden en met mijn moeder heb ik geen contact, dat was allemaal in orde. Ik heb ook verder niets hoeven aanleveren uit mijn jeugd.

Mocht je in de buurt van Den Haag wonen, kan ik je een DM sturen met de gegevens.

3 likes

Heb hierdoor contact gezocht met een andere instelling nadat het bij een andere organisatie vastliep hierdoor. Heb echt niemand die me zolang kent buiten mijn ouders om namelijk en ook geen relatie dus ik vind het maar wat moeilijk allemaal.

1 like

Wow wth waarom heb ik geen diva test gehad, had ik vast hoog kunnen scoren

3 likes

Ik ben afgelopen week toevallig heen geweest voor als ouder zijnde, ik dacht dat dit soort diagnostische onderzoeken veel uitgebreider waren. Ook een diva test besproken en in totaal “maar” 2 afspraken en een diagnostiek afspraak.

2 likes

Hebben ze dit nog meegenomen in de diagnose :upside_down_face:

1 like

Ik had mijn ouders ook niet mee! (In Nijmegen). Wel de diagnose ontvangen

Ik begin echt te twijfelen of de 60 mg niet teveel voor me is. Ben echt een ander mens ofzo. Heb nu vakantie nog 4 weken, heb dus veel minder te doen en geen structuur van werk. Maar ben echt een bonk anxiety en hyperactief, maar ook onnodig boos enz. Ook is mijn hartslag met 8 omhoog gegaan in de rust gemiddeld, maar weet niet of dit echt wat zegt want is via de fitbit Wil naar de huisarts om dit aan te kaarten maar de vorige keer dat ik er was was 2 maanden terug ofzo en toen was ik nog zo tevreden over de medicatie en schaam me ook wel een beetje… dagboekpost sorry

1 like

Ik heb het recent zonder ouder en rapporten gedaan, omdat ik niet wilde dat mijn ouders wisten dat ik dit zou doen en mogelijk zou hebben. Had wel een basisschool vriendin stand-by staan die ingebeld kon worden. Maar de psycholoog gaf aan genoeg te hebben gehoord waardoor haar inbellen ook niet nodig was.

Die dag ook de diagnose gekregen bij de hier eerder genoemde organisatie.

1 like

Aah sorry. Ik zie dat ik de verkeerde zin heb gequote. Het moest deze zin zijn.