ADHD-topic

Nou ik denk idd dat wat jij zegt (niet gezien worden in wat ik allemaal wel doe) die verdediging is. Als ik vraag of hij de ontbijtspullen na gebruik meteen op wil ruimen begint hij over de zolder die hij vorige maand heeft opgeruimd. Voor mij raakt dat kant noch wal maar dat is misschien hetzelfde als wat jij bedoelt.

Bedankt!

1 like

Ik ben zelf ook het type dat heel fel zou reageren, vooral omdat ik alles wat gevraagd wordt wel weet, en het dus gewoon een reminder is van mijn onvermogen om ‘normaal’ te functioneren. Het is gewoon heel moeilijk om gewoontes op te bouwen, dus zijn al die dingen (elke keer dingen in de vaatwasser zetten, elke dag na het ontbijt opruimen) afzonderlijke taken die ik moet onthouden.
Ik zou zelf ook beter gedijen in een opgeruimd huis, maar het lukt mij gewoon niet als ik ook energie wil overhouden voor de rest van mijn leven. Voor mezelf heb ik dat ongeveer wel aanvaard, maar dat ik dat voor mijn partner niet kan bieden blijft moeilijk. Je kan weinig met deze reactie misschien maar ik wilde het perspectief toch ook nog even delen. Wat wel geholpen heeft is het boek How to keep house while drowning, misschien kan je dat nog proberen?

14 likes

Dit zei waarschijnlijk genoeg haha

1 like

Wat een mooie reactie, dankjewel!

Ik vind het vaak lastig om structureel rekening te houden met hoe de hersens van iemand met AD(H)D werken (ook na best veel boeken etc hierover) en dit soort berichten helpt me heel erg om alles weer in perspectief te zien.

5 likes

Wat een leuke tip. Ik heb m meteen besteld voor mijn dochter. Net gediagnosticeerd met adhd en heeft vanaf volgende week een studentenkamer. Hopelijk heeft ze er iets aan!

Misschien kun je het samen met je dochter doornemen. Want ik heb ook 4 boeken thuis liggen die ik zelfs zelf gekocht heb en nooit heb geopend…

3 likes

Ik kan me voorstellen dat je niet zo goed weet wat je hier mee moet :sweat_smile:. Heb er zelf ook niet de perfecte oplossing voor, maar misschien helpt een klein inkijkje in het hoofd van iemand met ADHD? :raising_hand_woman:

• je moet ervan uitgaan dat hij al bezig is met 100 (uitgestelde) taken in zijn hoofd en die ene extra taak waar je dan mee komt is dan net even te veel…hoe simpel deze ook is.

• Zo’n ‘saaie’ taak is minder lonend in dopamine dan het conflict dat ontstaat omdat de taak niet is gedaan. Maar dit betekent niet dat hij het conflict bewust opzoekt…

• Het kan zijn dat hij overweldigd is en niet weet waar hij moet beginnen, aanbieden om het samen te doen of een planning te maken kan hierbij helpen.

• Zoals anderen hierboven hadden aangegeven kan hij misschien streng voor zichzelf zijn en kritiek minder goed aan, de manier van brengen iets zachter maken kan hierbij helpen. Dus bijvoorbeeld ipv aangeven dat hij iets niet heeft gedaan, zeggen dat het jou heel blij zou maken als hij dit zou doen voor je.

• Mensen met ADHD kunnen moeite hebben met opdrachten krijgen van anderen. Misschien een beetje sneaky, maar je kunt proberen om hem te laten kiezen tussen twee taken, waardoor hij het gevoel heeft dat hij zelf deze beslissing neemt.

Hoop dat dit een beetje helpt :blush:

9 likes

Ik probeer dus meer te plannen om te zorgen voor minder chaos in mijn leven. Het enige is dat het maken van een plan met vaste tijdstippen van taken als boodschappen doen met mijn vriend oid of een plan met een kort to do lijstje dat ik wil doen me juist zo veel extra stress geeft. Ik voel me dan helemaal beklemd alsof mijn dag al helemaal voorbij is en ik geen tijd meer heb voor mezelf. Dat mijn leven alleen bestaat uit taken doen, terwijl ik ook leuke dingen plan en daar tijd voor vrij houdt. Het is een beetje zoals het wanneer ik een afspraak gepland heb staan om 15 uur voelt alsof mijn dag voorbij is en ik nergens meer aan toe kan komen tot die afspraak. Ik denk dat het ligt aan dat ik altijd of het gevoel meer of minder tijd te hebben dan ik in werkelijkheid heb. Heeft iemand hier misschien tips voor mij voor meer rust hierin? Ik sta trouwens op de wachtlijst voor adhd diagnostiek, maar heb nog geen behandeling op het moment.

3 likes

Ik heb gisteren een vriend uitgenodigd om vandaag langs te komen als emotionele steun bij een paar huiselijke taken waar ik al 1.5 week tegenaan loop te hikken en mentaal helemaal in vast loop. Ik ben trots op mezelf dat ik hulp heb durven vragen maar ik heb ook spijt want nu moet ik die shit zo allemaal gaan doen en ik heb zo geen zin.

Wel mega fijn als het af is en lief dat iemand me wil komen ondersteunen!

22 likes

Het duizelt me met betrekking tot het kiezen van een zorgverzekering. Ik sta op de wachtlijst voor ADHD-centraal en dan maakt welke zorgverzekeraar je hebt uit voor hoe lang je moet wachten (6 weken tot 53 weken was het vorig jaar). Voor dit jaar zijn nog niet met alle verzekeraars de contracten rond dus dat maakt het kiezen lastig.

Ik verwacht komend jaar medicatie voor adhd te gaan gebruiken. Is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden bij de keuze voor een zorgverzekering?

Ik heb add, yay! Ik ben blij dat ik nu bevestiging heb. Ik krijg nu eerst psycho-educatie en dit is de eerste opdracht. Ze kennen hun doelgroep goed :joy: Hierna krijg ik groepstherapie en als ik wil kan ik daarna medicatie proberen. Ik vind het eigenlijk wel fijn dat dit de volgorde is i.p.v. direct met medicatie starten. Ook al ben ik ook heel nieuwsgierig naar hoe ik ben met medicatie haha.

5 likes

Nouja als ze hun doelgroep goed kennen weten ze dat je daar maar gewoon iets invult dat sociaal wenselijk is en je helemaal niet aan dat programma gaat werken.

15 likes

Haha ja dat dacht ik later ook inderdaad. Want ik kan wel leuk maandag invullen, maar ik ga het waarschijnlijk toch tussendoor ergens doen of een dag voor m’n nieuwe afspraak nog alles even invullen :tipping_hand_woman:t2::sparkles:

3 likes

Hahahah of tijdens die afspraak gewoon alles freestylen en ter plekke verzinnen :joy::joy:

11 likes

Haha ook heel goed mogelijk :joy:

1 like

Ik zei een keer tegen een begeleider dat ze een zelf maak module over iets (geen idee meer wat) niet klaar hoefde te zetten omdat ik hem toch niet ging doen ( ik zag het nut er niet van in en ze kon me ook niet overtuigen). Was ze verbaasd over, blijkbaar kende ze haar doelgroep toen ook niet voldoende.

3 likes

Vragen jullie eventuele eigen bijdrage voor medicatie terug? Heel chill dat het kan, ben er nu mee bezig via TerugBetaalRegeling.nl maar wat een kutwerk :joy:

2 likes

Ja heb ik toevallig laatst gedaan! Het stond al 2 jaar op mijn to do lijst ofzo maar eindelijk kon ik me ertoe zetten. Even een klus maar ik kreeg binnen een paar dagen al het geld terug, dus je wordt snel beloond :blush:

1 like

Ja chill! Ik ben er een half uur mee bezig geweest (valt ook wel mee voor €250 euro) en heb het nu ingediend :smiley:

2 likes

Valt toch best mee wat voor werk dat is? Ik zoek bij mijn verzekeraar de nota en die upload ik op terugbetaalregeling en dan is het al klaar. Wat gegevens die op de nota staan invullen alleen

Edit: sorry dit klinkt nogal lullig, ik bedoel te zeggen dat ik het mee vond vallen!

1 like