ADHD-topic

Ik gebruik ook Google keep, ik heb daarin een aantal lijsten bovenaan gepind (boodschappen, dingen die door mijn hoofd spoken die ik wil doen maar vergeet) en nog meer notities voor alles en nog wat.

Verder gebruik ik routinery, ik heb de gratis versie met 2 routines voor ochtend en avond. Vind het super chill om dan niet meer hoeven na te denken welke stap ik moet doen en je kan instellen hoeveel tijd je per stap wil doen.

En verder de Google agenda, daarin krijg ik elke week herinneringen voor taken (was zetten, opruimen, boodschappen doen) zodat ik ze niet vergeet te doen. Heb mijn agenda in 3 categorieën verdeeld (belangrijk, voor mezelf, zorg) en elke krijgt een andere kleur en automatisch herinneringen 1 dag en 1 uur van te voren.

3 likes

Ik heb ook alleen de gratis versie

Daar ben ik van op de hoogte! :grin:

1 like

Ik heb woensdag diagnostiek! Spannond

Ik vrees dat de conclusie wel ik heb deze week de diagnose adhd gekregen! Ik leegde eigenlijk al mijn leven in de veronderstelling dat ik het had, maar nu het eenmaal echt zo is is het toch wel even gek. Ben er veel mee bezig in mijn hoofd en merk dat ik steeds terug denk aan hoe alles in het verleden misschien ook terug te leiden is naar adhd.

Hoewel ik er al wel veel vanaf weet door mijn werk is het natuurlijk tijd voor hyperfocus op alle informatie die ik kan vinden over ADHD.
Wat vonden jullie fijne bronnen/sites/filmpjes/podcasts/boeken die gemaakt zijn door professionals?
Ik was nu vooral de webinars van Sandra Kooij aan het kijken op dubbele snelheid, maar daarin zegt ze steeds een beetje hetzelfde haha

3 likes

Als je in een adhd rabbit hole gaat duiken raad ik aan om bijvoorbeeld ook wat dingen met/van Trudy Dehue en Laura Batstra tot je te nemen. Er is van alles, boeken, podcasts, video’s, (wetenschappelijke) artikelen etc. Vond zo snel bijvoorbeeld dit:

1 like

De laatste paar weken kan ik eigenlijk nauwelijks meer goed slapen omdat m’n brein maar niet uit gaat wanneer ik naar bed ga. Het lukt alleen als ik een ~ glazen alcohol heb gehad want dan is het ook stil maar A) dat is niet ideaal en B) dan voel ik me de dag erna weer mega kut als ik m’n medicatie inneem.

Ik slik kortwerkende methylfenidaat, en daar worden m’n gedachten wel erg rustig van. Volgens mij was het hier maar kan ook reddit geweest zijn, maar ik las ergens over iemand die juist methylfenidaat in nam voor het slapen om die brein zoomies tegen te gaan? Anyway ik vroeg me af of het dus hielp haha

(voordat we het gaan hebben over slaap routines en stress: ik doe m’n best en het kan vast beter maar dat is m’n vraag niet)

1 like

ik heb vanaf het begin eigenlijk al dat ik 5mg neem rond half 10 savonds, dat is tegenwoordig 10mg want dat werkt veel beter voor mij. Dan kan ik ‘gewoon’ gaan slapen zonder uit te werken, zonder al te veel na te denken (het helpt het niet compleet tegen het brein uitschakelen. Daar gebruik ik dan nog lofi voor of ik ga lezen)

3 likes

Je hebt dan ook geen last van extra wakker zijn oid? Ik ga het wel eens proberen haha maar ik slaap al zo weinig dat ik bang ben nog meer te verliezen :joy::sob:

2 likes

Vandaag op mijn verjaardag de diagnose ADHD cadeau gekregen. En ergens voelt het ook als een cadeautje want er valt zoveel op zijn plek. Tegelijkertijd ben ik nog steeds bang dat ik de boel beflikkerd heb dus imposter syndrom is ook real. Ik ga starten met medicatie om te kijken of het me kan helpen. Vind het mega spannend maar kijk ook wel echt uit naar wat het me kan brengen eventueel.

16 likes

Ugh wat haat ik dat ik dingen uitstel er last van heb me voorbeen het de volgende keer echt anders te doen en er dan gewoon weer intrapt. Ik moet nu in een paar uur heel veel doen, allemaal stomme huishoudelijke dingen. En in plaats dat ik al wat hen gedaan zit ik van alles te doen behalve dat. Hebben jullie ook wel van die momenten? En wat helpt bij jullie om toch wat te doen?

Als het al zo is opgestapeld en ik van alles in korte tijd moet doen maak ik een lijst met al die dingen zodat ik alles kan afstrepen, en dan zet ik m’n hoofdtelefoon en een podcast op en ga ik als een malle aan de slag. En dan ben ik daarna heel tevreden met mezelf.

Ik heb mijn medicatie binnen (Concerta 18mg) en ik twijfel of ik morgen wel al moet beginnen want ik heb t dus nog nooit gebruikt en heb best een drukke dag op werk :smiling_face_with_tear: dus als t niet goed valt kan ik me niet even terugtrekken ofzo (want ik werk als psych en heb cliënt gesprekken dus wil wel gewoon nog kwaliteit leveren). Maar omdat ik niet weet wat het doet, weet ik niet wat ik kan verwachten, en of het me helemaal van de leg gaat brengen en ugh. De verhalen op dit forum over Concerta lijken wel overwegend positief dus dat is wel een beetje een geruststelling. Al kan t natuurlijk heel erg verschillen per persoon. Kan ik toch beter maar gewoon het zaterdag voor het eerst innemen??

Ik zou het eigenlijk niet voor het eerst nemen als je gesprekken met cliënten hebt. Ik slik dexamfetamine en vond contact met mensen enigszins ongemakkelijk omdat ik mij in de eerste periode niet helemaal mezelf voelde (maar alsof ik drugs op had haha). Ik herinner mij ook wel zoiets van toen ik methylfenidaat probeerde van vrienden maar ik heb geen idee wat voor dosering ik toen nam.

Maar goed, ik zou in jouw situatie dus beginnen op een dag dat je geen cliënten ziet of in het weekend. Either way valt het vast mee en komt het wel goed, maar lijkt mij niet prettig tijdens jouw type werk.

3 likes

Hmm ik vond het toen ik starte met medicatie inderdaad soms ook lastig om met collegas te praten omdat het toch een beetje voelde alsof mensen iets aan me konden zien. Dus met client gesprekken lijkt me dat nog lastiger. De dosis die jij echter als eerste zal nemen is (volgens mij) wel vrij laag, dus ik vraag me af of je zo’n groot verschil zal merken gelijk (ik nam toen ik nog aan de concerta zat vaak 54+18 mg per dag).

4 likes

Ik zou zaterdag beginnen. Dan is het weekend en heb je wat meer tijd om te voelen.

3 likes

Ik sluit me hier en bij @boonie aan. Ik zit nu lager dan m’n startdosis en kan nu eindelijk weer normaal professionele gesprekken voeren ipv dat ik het idee heb dat m’n woorden sneller gaan dan m’n gedachten.

2 likes

Dank voor al jullie adviezen ! Ga ik het zaterdag pas nemen, klinkt ook het meest logisch om gewoon eerst uit te proberen op een veilige dag

1 like

Haha gvd, ik ben net in de verkeerde trein gestapt en nu kom ik te laat bij mijn psych. MEDICATIE DOE JE WERK :joy: kan er wel om lachen though maar was net een vriendin aan t vertellen dat ik me veel opgeruimder voel dus deze classic fout die ik vaker maak is wel weer top haha

Nou monoloog maar ik werd hier uiteindelijk heel somber van, dus ben nu gewisseld naar dexa. Ben benieuwd, so far so good maar dat was de eerste dag Concerta ook…

4 likes

Wellicht een domme vraag, maar ik ben bezig met de belastingaangifte en daar kan ik een deel van mijn kosten voor adhd medicatie (eigen bijdrage) invullen. Echter heb ik dit deel aan kosten ook terugbetaald gekregen via terugbetaalregeling.nl

Weten jullie of ik die eigen bijdrage kosten dan alsnog mag/kan invullen of is dit belastingfraude?

1 like