haha omg sorry!!
Ja ik heb methylfenidaat, maar volgens mij zijn de regelingen niet per se anders. En misschien is het ook helemaal geen probleem, maar ik wilde het risico niet lopen, aangezien je bij de overstap ook gewoon medicatie het land mee in neemt. Dus ik had gevraagd bij de ambassade en/of het CAK (in elk geval ergens waar ze dit weten) of ik dan OOK voor die overstap al die dingen moest regelen, en dat was wel het geval. Ze checken echt nooit medicatie die ik mee heb, maar stel dit keer wel en dan heb je al die dingen nodig, wilde het risico niet nemen
Maar goed voor dubai had ik dus een heel ander formulier, met een hele andere stempel, nodig.
Dit site die je linkt heb ik ook gebruikt, en voor Japan ben je vast helemaal klaar. Maar er zijn andere regelingen voor andere landen.
Ik had trouwens voor Japan (dacht ik???) een stempel of whatever het was (apostille???) van de rechtbank nodig maar tbh dat is misschien medicatie specific. Al denk ik eigenlijk dat lisdexamfetamine sterker gecontroleerd wordt dan methylfenidaat
Edit: Het CAK schrijft hier: Heb ik op doorreis voor elk land een aparte medicijnverklaring nodig? - CAK dat het niet nodig is als je in het vliegveld blijft (maar dat is niet helemaal wat mij verteld is, maar misschien verschilt dat dus weer per vliegveld)
Edit 2: sorry ik las het verkeerd, maar je hebt het dus WEL nodig als je door de douane gaat, ook in geval van overstap: “Als u het land van de tussenstop bezoekt, heeft u een medicijnverklaring nodig die daar geldig is. Dat is ook het geval als u alleen door de douane gaat en even later weer incheckt voor een volgende vlucht.”.
Ik neem eigenlijk aan dat je wel binnen de douane kan blijven bij een overstap, maar honestly er is toch altijd iets van een check punt waarin al je tassen en whatever gecontroleerd worden met een mega lange lijst van dingen die het land niet in mogen, ookal blijf je in het vliegveld.