Ben benieuwd, net het getekende formulier bij de huisarts gehaald en digitaal naar CAK verzonden. Het is nu net voor de meivakantie wel, dus misschien drukker dan januari? Al zeggen ze zelf wel “We zorgen er altijd voor dat u de goedgekeurde verklaring op tijd krijgt.” maar weet niet of dat ook geldt als je het en week van te voren opstuurt haha.
Heeft iemand wel een allerlei medicatie uitgeprobeerd en toen niks werkte een pauze genomen en daarna weer opnieuw begonnen? Ik heb een aantal jaar terug bij een medicatietraject gehad, maar niks sloeg (goed genoeg) aan. Ik zat toen ontzettend slecht in mijn vel. Momenteel loop ik niet meer bij een psycholoog en ben ik dan ook wel bij mijn psych, maar ik wil het weer opnieuw proberen. Ik hoop dat het de vorige keer niet aansloeg, omdat ik niet de juiste mindset had en erg negatief en depressief was. Nu gaat het over het algemeen erg goed met mij. Over twee weken heb ik een afspraak bij de huisarts, die wil een uitzondering maken dat de huisarts mij begeleid, gezien mijn verleden en ervaring.
Ik wil mij wel graag goed voorbereiden en zelf wat onderzoek doen. Heeft iemand ervaring hiermee? Wellich dat ik gewoon het traject van begin af aan weer moet beginnen hoor.
TL/DR :
Welke medicatie sloeg wel bij jou aan terwijl niks werkte?
Ps. Enige wat werkte was Bupropion, maar dat heb ik vooral gebruikt voor de depressie, en ga ik niet weer gebruiken.
Ik heb het zelf best nodig om aangestuurd te worden of dingen samen te doen. Ik vergeet vaak dingen mee te nemen, of de was op te hangen etc. Mijn moeder weet dit van mij en appt dan van tevoren met: vergeet je … niet. Snap dat anderen mensen dat vervelend kunnen vinden, dus zou dat wel eerst overleggen. Afgelopen week had ik zo’n zooi van mijn huis gemaakt dat mijn zus is komen helpen opruimen. Zij kan dan structuur aanbrengen in waar ik kan beginnen en wat een handige volgorde is, anders vlieg ik alle kanten op en is uiteindelijk nog niks opgeruimd. Ook merk ik dat dingen voor mij uit zo min mogelijk stappen moeten bestaan. Sinds 2 maanden kook ik bv vooral verspakketten. Ik hoef op deze manier niet een recept te zoeken/bedenken, losse groenten te kopen etc. Al mijn kopjes en servies heb ik weggezet, zodat ik overal nog maar 1 van heb staan in de keuken. Zo moet ik dus dat ene kopje of bord afwassen als ik het nodig heb en stapelt de afwas zich minder op.
Hoe gaan jullie om met superveel craving naar iets wat even dopamine afgeeft maar je op lange termijn denkt: jammer dit.
Ik zit aan de medicatie sinds een maand maar qua dosering nog niet op de goede mg, want er gebeurt nog niet veel/genoeg. Ik heb nu ik vakantie heb en geen dagstructuur de hele tijd dat ik verval in uren scrollen, meh gevoel, de hele tijd behoefte om te roken en ook een paar keer toegegeven terwijl ik dat eigenlijk niet wil (en t levert ook echt frictie op met mijn vriend) en ik wil het zeker niet ‘om deze reden’ (als verveling / coping). Hetzelfde geldt voor snacken al heb ik nu niet zoveel eetlust en dus nu wel minder last van deze impulsiviteit. Maar altijd als doel: om even uit die meh te komen. Leuke korte termijn oplossing maar lange termijn natuurlijk ellende want dan voel ik me er weer rot over. Ik krijg mezelf alleen echt niet opgestart om iets te gaan doen, heb nergens zin in, alles voelt als veel moeite om aan te beginnen, uuughh. Ik had stiekem ook gehoopt dat de medicatie zou werken op dit soort cravings/impulsen
Voor mij is het belangrijkste eigenlijk voorkomen dat ik in zo’n staat van zijn kom. En daarvoor werkt het voor mij heel goed om m’n telefoon niet naast m’n bed te hebben en eigenlijk om te proberen m’n telefoon niet meteen 's ochtends te pakken. En voor m’n laptop geldt eigenlijk hetzelfde: gewoon echt niet de dag beginnen met het kijken van een video op youtube, scrollen op instagram of het forum lezen
Ik heb ook niet zoveel structuur op dit moment en een bepaalde periode kwam ik was ik eigenlijk heel de dag op de bank aan het liggen en youtube/forum kijken/lezen en daar werd ik echt heel naar van. Was wel in combinatie met oververmoeidheid en somberheid ook. Toen heb ik met m’n psycholoog afgesproken om tot de lunch geen schermen te gebruiken en dat hielp wel erg; dan ging ik uit mezelf lezen, iets lekkers voor de lunch maken, opruimen, klussen, sporten, schilderen, anything else dat idd niet korte termijn chill was maar waar ik mij op de lange termijn slecht over voelde. Negen van de tien dagen deed ik 's middags dan ook nog dingen die ik leuker vond dan youtube/forum, en soms niet maar dan had ik daar vrede mee en was het niet uit gewoonte ofzo.
En verder geldt dat voor mij sowieso: de dag “goed” beginnen is het halve werk. Ik zet nu elke dag een wekker en probeer dan gewoon uit bed te gaan en niet meteen iets hersenloos te doen, maar de hond uitlaten, sporten, taakjes doen, en dan voel ik mij de rest van de dag al beter. Dus ondanks dat je vakantie hebt, toch misschien proberen structuur in je ochtend te brengen door een wekker te zetten en een routine mbt douchen, ontbijt en eventueel een activiteit (zoals sporten, lezen, iets creatiefs) ofzo? En dan kan je eventueel de rest van de dag gewoon chillen als dat is waar je zin in hebt.
Oh en ja ik gebruik zelf ook nog niet zo lang medicatie en had stiekem ook de hoop dat het vanzelf allemaal chiller zou zijn maar blijkbaar moet je nog steeds het werk doen. En ik merk dat als ik met medicatie op begin te scrollen dat ik mij daar ook nog beter op kan concentreren
Net ontvangen:) chill zeg
Wat zijn jullie ervaringen met ADHD en PMS/PMDD?
Ik heb zelf PMDD en merk dat m’n ADHD in die 10/12 dagen ook echt zege viert. Zeker sinds m’n laatste zwangerschap ervaar ik beide heel heftig. Ik weet niet zo goed of dit iets is waar ik mee naar de huisarts moet stappen
Uit onderzoeken blijkt dat vrouwen in deze periode meer behoefte hebben aan hogere dosering medicatie.
Bron is een lezing over psychiatrie en hormonen. Dus als je huisarts voorschrijven is zou ik het even bespreken. Je klachten zijn dus niet ‘raar’.
@seveneleven yes je zou je even kunnen inlezen op overeenkomsten oestrogeen en dopamine, dosering aanpassen op cyclus wordt vaker aangeraden!
Je klachten zijn zeker niet raar, ik ben er al even mee aan het stoeien.
Sinds een half jaar ben ik aan de minipil met 1 hormoon, na heel veel maanden onverwachte bloedingen heb ik dat nu niet meer. Merk dat ik daarmee hormonaal gezien iets rustiger ben maar nog steeds helaas niet hoe ik zou willen.
Ophogen van medicatie werkt bij mij soms wel, dan weer niet.
Laten jullie je bloeddruk regelmatig meten bij de huisarts als je medicatie gebruikt? Ik gebruik sinds november dexamfetamine en was net bij de huisartsassistente voor een bloeddrukmeting en het was 133/85 , terwijl het voor dexamfetamine of toen ik net begonnen was “perfect” was (ik weet niet meer precies, maar zal dus 120/80 ongeveer geweest zijn). Kan vanmiddag of morgen bellen om te horen wat de huisarts er van denkt maar ik vind het echt kut
maak mij niet acuut zorgen maar ik heb helemaal geen zin om met een verhoogde bloeddruk rond te lopen
Mijn huidige huisarts is daar wat alerter op dan mijn vorige, maar omdat ik bloeddonor ben wordt mijn bloeddruk toch regelmatig gemeten. En ik zit, als ik het goed onthouden heb, sinds ik medicatie slik (methylfenidaat) rond hetzelfde als wat ze nu bij jou gemeten hebben. In het begin is het toen wat gestegen, want ik zat ook echt wel lager toen ik begon, maar ze hebben zich bij mij nooit zorgen gemaakt. Zowel huisarts, psychiater (helemaal in het begin) als bloedbank geven steeds aan dat het nog goed is. Wat ze vaak ook zeggen dat ie waarschijnlijk nog wel iets lager zal zijn, maar dat door de spanning van zo een meetmoment hij wat hoger uit kan vallen.
Dankje dat is toch fijn om te horen. Ik ga het wel horen vandaag!
Ownee, ik heb vanmiddag controle bij de huisarts (na anderhalve maand uitstellen/vergeten, en ben nu echt bijna door m’n medicatie heen en hen een herhaalrecepten nodig) . Ik hoop dat 't voor jou goed uitpakt!
Met ADHD Centraal heb ik iedere afspraak een meting gehad. Sinds het over is naar mijn huisarts niet meer, ik heb zelf een meter maar dat vergeet ik.
Zelfs geen controle gehad toen ik vroeg of het recept van één maand naar twee/drie maanden kon.
Ik heb binnenkort een evaluatie bij mijn psycholoog over mijn groep (voor iets anders dan ADHD) en wil eens gaan vragen naar Dex. Ik heb met een kennis medicatie uitwisseling gehad en merkte op dat met de Dex ik een minder scherp randje heb van met de methyl. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.
Hoi, Ik sta aangemeld voor adhdcentraal, wachtlijst is daar 57 weken, wat gemiddeld is volgensmij. Nu zegt mij zorgverzekering dat het ook bij ‘max ernst’ kan. Lees er niet echt goede reviews over. Iemand toevallig ook daar geweest?
Ik zou niet afgaan op online reviews aangezien positieve verhalen bijna nooit worden gepost. En van wat ik op de website zie zou ik zelf ook eerder naar Max Ernst gaan dan naar ADHD Centraal, als is het alleen al om een bredere visie te krijgen dan enkel ADHD gericht
Ja dat klopt wel ja, ga ik over nadenken. Ook wel goed dat er breder word gekeken. Denk dat een zorgverzekeraar ook wel kijkt bij wie ze aansluiten,dankjewel
Jeetje ik vind de aanloop naar überhaupt een diagnostiek traject echt best wel slopend. Kost me zoveel energie en zorgt ook voor veel frustratie, boosheid en verdriet.
Mijn vraag voor diagnostiek is ontstaan na een (nog lopend) traject bij de psycholoog vanwege meerdere klachten. Gaandeweg dus steeds meer herkenning bij ADHD en gegaan van vermoeden naar dat ik er eigenlijk zeker van ben dat ik ADHD heb. Zij doen helaas zelf geen diagnostiek dus ben ik door de huisarts verwezen maar keer op keer kreeg ik afwijzingen vanwege aanmeldstop. Nu uiteindelijk via mijn zorgverzekeraar terecht gekomen bij een instantie die dan ADHD screening zouden doen en aan de hand daarvan dan vervolg bepalen en inzetten. Moest een tijd terug een aantal vragenlijsten invullen en vandaag heb ik welgeteld 11 minuten met iemand gebeld die toen voorstelde dat ik daar in behandeling kwam om aan de slag te gaan met “het piekeren” maar daarnaast wel kon vertellen dat ik hoog scoor op verschillende vlakken omtrent ADHD?
Pas toen ik aangaf dat ik een andere verwachting had en dat ik toch wel echt voor de officiële diagnostiek en bijbehorende behandeling wil gaan bleek dat ook een mogelijkheid. Nu ben ik dus weer doorverwezen en sta ik daar dus weer op een wachtlijst van (gelukkig maar) 12 weken.
Heel herkenbaar en heel frustrerend idd, ook als verwijzer.