Net ontvangen:) chill zeg
Wat zijn jullie ervaringen met ADHD en PMS/PMDD?
Ik heb zelf PMDD en merk dat m’n ADHD in die 10/12 dagen ook echt zege viert. Zeker sinds m’n laatste zwangerschap ervaar ik beide heel heftig. Ik weet niet zo goed of dit iets is waar ik mee naar de huisarts moet stappen
Uit onderzoeken blijkt dat vrouwen in deze periode meer behoefte hebben aan hogere dosering medicatie.
Bron is een lezing over psychiatrie en hormonen. Dus als je huisarts voorschrijven is zou ik het even bespreken. Je klachten zijn dus niet ‘raar’.
@seveneleven yes je zou je even kunnen inlezen op overeenkomsten oestrogeen en dopamine, dosering aanpassen op cyclus wordt vaker aangeraden!
Je klachten zijn zeker niet raar, ik ben er al even mee aan het stoeien.
Sinds een half jaar ben ik aan de minipil met 1 hormoon, na heel veel maanden onverwachte bloedingen heb ik dat nu niet meer. Merk dat ik daarmee hormonaal gezien iets rustiger ben maar nog steeds helaas niet hoe ik zou willen.
Ophogen van medicatie werkt bij mij soms wel, dan weer niet.
Laten jullie je bloeddruk regelmatig meten bij de huisarts als je medicatie gebruikt? Ik gebruik sinds november dexamfetamine en was net bij de huisartsassistente voor een bloeddrukmeting en het was 133/85 , terwijl het voor dexamfetamine of toen ik net begonnen was “perfect” was (ik weet niet meer precies, maar zal dus 120/80 ongeveer geweest zijn). Kan vanmiddag of morgen bellen om te horen wat de huisarts er van denkt maar ik vind het echt kut
maak mij niet acuut zorgen maar ik heb helemaal geen zin om met een verhoogde bloeddruk rond te lopen
Mijn huidige huisarts is daar wat alerter op dan mijn vorige, maar omdat ik bloeddonor ben wordt mijn bloeddruk toch regelmatig gemeten. En ik zit, als ik het goed onthouden heb, sinds ik medicatie slik (methylfenidaat) rond hetzelfde als wat ze nu bij jou gemeten hebben. In het begin is het toen wat gestegen, want ik zat ook echt wel lager toen ik begon, maar ze hebben zich bij mij nooit zorgen gemaakt. Zowel huisarts, psychiater (helemaal in het begin) als bloedbank geven steeds aan dat het nog goed is. Wat ze vaak ook zeggen dat ie waarschijnlijk nog wel iets lager zal zijn, maar dat door de spanning van zo een meetmoment hij wat hoger uit kan vallen.
Dankje dat is toch fijn om te horen. Ik ga het wel horen vandaag!
Ownee, ik heb vanmiddag controle bij de huisarts (na anderhalve maand uitstellen/vergeten, en ben nu echt bijna door m’n medicatie heen en hen een herhaalrecepten nodig) . Ik hoop dat 't voor jou goed uitpakt!
Met ADHD Centraal heb ik iedere afspraak een meting gehad. Sinds het over is naar mijn huisarts niet meer, ik heb zelf een meter maar dat vergeet ik.
Zelfs geen controle gehad toen ik vroeg of het recept van één maand naar twee/drie maanden kon.
Ik heb binnenkort een evaluatie bij mijn psycholoog over mijn groep (voor iets anders dan ADHD) en wil eens gaan vragen naar Dex. Ik heb met een kennis medicatie uitwisseling gehad en merkte op dat met de Dex ik een minder scherp randje heb van met de methyl. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.
Hoi, Ik sta aangemeld voor adhdcentraal, wachtlijst is daar 57 weken, wat gemiddeld is volgensmij. Nu zegt mij zorgverzekering dat het ook bij ‘max ernst’ kan. Lees er niet echt goede reviews over. Iemand toevallig ook daar geweest?
Ik zou niet afgaan op online reviews aangezien positieve verhalen bijna nooit worden gepost. En van wat ik op de website zie zou ik zelf ook eerder naar Max Ernst gaan dan naar ADHD Centraal, als is het alleen al om een bredere visie te krijgen dan enkel ADHD gericht
Ja dat klopt wel ja, ga ik over nadenken. Ook wel goed dat er breder word gekeken. Denk dat een zorgverzekeraar ook wel kijkt bij wie ze aansluiten,dankjewel
Jeetje ik vind de aanloop naar überhaupt een diagnostiek traject echt best wel slopend. Kost me zoveel energie en zorgt ook voor veel frustratie, boosheid en verdriet.
Mijn vraag voor diagnostiek is ontstaan na een (nog lopend) traject bij de psycholoog vanwege meerdere klachten. Gaandeweg dus steeds meer herkenning bij ADHD en gegaan van vermoeden naar dat ik er eigenlijk zeker van ben dat ik ADHD heb. Zij doen helaas zelf geen diagnostiek dus ben ik door de huisarts verwezen maar keer op keer kreeg ik afwijzingen vanwege aanmeldstop. Nu uiteindelijk via mijn zorgverzekeraar terecht gekomen bij een instantie die dan ADHD screening zouden doen en aan de hand daarvan dan vervolg bepalen en inzetten. Moest een tijd terug een aantal vragenlijsten invullen en vandaag heb ik welgeteld 11 minuten met iemand gebeld die toen voorstelde dat ik daar in behandeling kwam om aan de slag te gaan met “het piekeren” maar daarnaast wel kon vertellen dat ik hoog scoor op verschillende vlakken omtrent ADHD?
Pas toen ik aangaf dat ik een andere verwachting had en dat ik toch wel echt voor de officiële diagnostiek en bijbehorende behandeling wil gaan bleek dat ook een mogelijkheid. Nu ben ik dus weer doorverwezen en sta ik daar dus weer op een wachtlijst van (gelukkig maar) 12 weken.
Heel herkenbaar en heel frustrerend idd, ook als verwijzer.
Ik heb morgen een afspraak met de behandelaar die mijn medicatie voorschrijft.
Ik gebruik nu methylfenidaat mga 36 en daarnaast nog los ‘zo nodig’ nog 5mg een paar keer per dag.
Ik zou alleen graag die langwerkende iets verhogen of misschien twee keer per dag? Weet niet of dat mogelijk is; maar ik maak best lange dagen met werk/sporten en werk daarnaast ook nog diensten waardoor ik dus soms om 7 uur al moet presteren en soms tot 23:00.
Neemt iemand hier de mga variant twee keer per dag?
Ja ik kan het verdeel over de dag nemen maar dan vergeet ik het waardoor ik 2x 36mg makkelijker vind en op drukke dagen neem ik in de avond 10 mg bij
geen ervaring mee maar ik zit met hetzelfde als jij, maak lange dagen. ben erg benieuwd wat je behandelaar zegt!!
Maar ga je dan niet over de maximale dosering heen met 2 x 36? Neem nu overigens ook wel eens 2x36 in de ochtend omdat ik dan vergeten ben dat ik het al genomen had het werkt wel goed tbh
Zal morgen een update geven! Ben altijd bang dat ze denken dat ik een junk ben of het verkoop ofzo mijn vorige behandelaar vond mijn dosering erg hoog