ADHD-topic

Ik heb morgen een afspraak met de behandelaar die mijn medicatie voorschrijft.

Ik gebruik nu methylfenidaat mga 36 en daarnaast nog los ‘zo nodig’ nog 5mg een paar keer per dag.

Ik zou alleen graag die langwerkende iets verhogen of misschien twee keer per dag? Weet niet of dat mogelijk is; maar ik maak best lange dagen met werk/sporten en werk daarnaast ook nog diensten waardoor ik dus soms om 7 uur al moet presteren en soms tot 23:00.

Neemt iemand hier de mga variant twee keer per dag?

1 like

Ja ik kan het verdeel over de dag nemen maar dan vergeet ik het waardoor ik 2x 36mg makkelijker vind en op drukke dagen neem ik in de avond 10 mg bij

2 likes

geen ervaring mee maar ik zit met hetzelfde als jij, maak lange dagen. ben erg benieuwd wat je behandelaar zegt!!

1 like

Maar ga je dan niet over de maximale dosering heen met 2 x 36? Neem nu overigens ook wel eens 2x36 in de ochtend omdat ik dan vergeten ben dat ik het al genomen had :grimacing: het werkt wel goed tbh :joy:

2 likes

Zal morgen een update geven! Ben altijd bang dat ze denken dat ik een junk ben of het verkoop ofzo :joy: mijn vorige behandelaar vond mijn dosering erg hoog

1 like

Ik heb nu op vakantie ook per ongeluk dubbel ingenomen een paar keer. Heb dan het gevoel dat mijn hart 10 x harder tikt, echt eng. En strak gevoel in mijn gezicht. Heb die pillendoosjes ergens laten liggen in airbnb perongeluk toen ik ze niet op tijd gevuld had

1 like

Oh die is best hoog, wordt alleen nergens duidelijk beschreven. Zo uit mijn hoofd 120 mg kan nog veilig.
Maar 2x 36 is gewoon veilig. Ik zat altijd op 3x 20mg en dat is met verlengde afgifte net wat hoger.

ja same :joy: mijne dacht dat ik de 5mg gebruikte ‘voor de lol’ of ik citeer: gebruik je het als pepmiddel ofzo?! dus toen ging ik ff haarfijn uitleggen dat ik vaak van 15.00 tot minstens 00.00 uur werk en dan ook 's morgens graag wil functioneren. een vriendin van me is gz-psycholoog en die zegt joh 36mg + kortdurende 5mg is prima hoor, best lagere dosering nog. dus het zal allemaal wel loslopen haha

@unglaublich ze was in eerste instantie niet zo enthousiast van het idee maar later in het gesprek (was ons eerste gesprek) kwam ze erachter dat ik niet op zoek ben naar het maximale stimulerende effect maar gewoon tegen praktische ongemakken aanloop als die mga uitwerkt maar ik wel nog tot 23:00 moet werken en functioneren. Mag nu voor 3 dagen 2 x 36 gaan proberen en dan wel zonder extra toediening van de 5mg.

1 like

oké, ben benieuwd! en ga je dan 1x per dag 2x 36mg nemen of bijvoorbeeld 1x 36mg om bijv 7.00u 's morgens, en 1x 36mg om bijv 15.00u? ben benieuwd. ik doe dan nu 's morgens als ik nog thuis ben 5mg, en later dan 1x 36mg.

2 likes

Ik sta meestal rond 5:00 op en dan neem ik 1 x 36mg en dan nu ongeveer 8 uur later weer 36mg. Als ik later opsta verschuift het gewoon. Bedtijd is bij mij meestal wel gelijk rond 00:00

1 like

Omg ik ben ook zo dom. Ik dacht vanochtend ‘ohja iets anders met medicatie’ wat doe ik? Pak gewoon meteen 2 stuks :grimacing:🫠 echt haat mezelf

Dat wordt heel hard sporten met hartkloppingen vandaag! :joy: hoop dat het meevalt!

1 like

Ik gebruik nu ongeveer twee maanden methylfenidaat en merk dat mijn huid ineens veel onrustiger is geworden en ik iedere week een dikke puist heb, terwijl ik normaal altijd een hele rustige huid had. Heeft iemand anders dit ook ervaren sinds het starten met de medicatie?

Hoe merken jullie dat medicatie echt werkt? Aantal jaar terig heb ik een medicatietraject gehad en veel geprobeerd, maar ik dacht dat niks werkte. Toen gestopt. Nu (zit stuk beter in mijn vel) ben ik weer begonnen met langwerkende methylfenidaat de laagste dosis. Dit via de huisarts, maar ik ben gewoon zo bewust bezig met welke positieve werking merk ik en dat lijkt nog steeds niet echt aanwezig te zijn.

Bijwerkingen merk ik wel maar niet heel erg vervelend

Ik merk het vooral als ik het een keer vergeten ben of zoals nu door zwangerschap helemaal niet slik. Dan ben ik veel onrustiger in mijn hoofd, komen prikkels veel harder binnen en ben ik dus ook echt veel moeier, omdat ik dus harder mijn best moet doen om door de dag heen te komen zeg maar. Ik merk ook dat ik door dat alles weer meer vergeet en ik lastiger om kan gaan met alle veranderingen/nieuwe dingen die er aan de gang zijn thuis.

Ik slik wel een hogere dosis dan jij, ik zit op 63mg. Ooit begonnen met 18, maar snel (en begeleid) opgebouwd naar dus 63.

3 likes

Vandaag wel genomen zoals de bedoeling en ben geen fan tot nu toe.

Om 18:00 werd ik heel moe, 5 minuten geslapen op de bank. Daarna gaan sporten, in de auto op weg naar huis werd ik mega energiek en vrolijk; ben ik daarna nog eens gaan sporten. En nu zit ik op de bank maar zou ook zo opnieuw aan de dag kunnen beginnen voor mn gevoel.

3 likes

Ik merk dat ik niet constant achter de feiten aanloop, een stuk minder chaotisch ben en niet meer verstrooid ben. Ook heb ik op het einde van de dag energie over. Ik was voorheen altijd doodmoe na een werkdag en met medicatie heb ik gewoon weer avonden om iets te toen behalve op de bank liggen.

Langwerkende methylfenidaat werkt een stuk minder goed bij mij dan kortwerkende. Dat verschil merkte ik meteen

5 likes

Moet je het de tweede keer dan niet misschien wat eerder nemen? Na 5 of 6 uur ipv na 8 uur?

De huisarts wilde mij aan langwerkende omdat meerdere doseringen per dag en een ADHD brein niet altijd goed werken. Dat snap ik wel. Ben zelf nooit goed strak op die dingen. Vergeet ik het weer mee te nemen etc.

Ik heb wel het idee dat ik energieker ben, maar ook wat opgefokter/stressiger. Weer nu alleen niet zo goed of ik nu deze dosis moet verhogen of en stap door naar (lis)dexamfetamine. Zie mijn huisarts maandag weer, maar wil zelf ook een goed plan hebben natuurlijk.