ADHD-topic

Dat het invloed heeft op alles begrijp ik inderdaad. Maar voor veel dingen heb ik zelf een soort van oplossing kunnen bedenken. Ik heb totaal geen normaal slaap-waakritme, dus werk ik onregelmatige diensten. Ik kan niet plannen, dus heb ik een baan waarin ik dat niet hoef. Ik werk maar 28 uur, zodat ik genoeg dagen even niks hoef (en dan krijg ik dus stress van het idee dat ik weer ergens wekelijks therapie zou moeten plannen). Ik heb verder ook geen structuur of niks, maar ik vind dat niet heel erg en ik heb het geluk dat dat ook gewoon kan. Ik ga naar mijn werk, en voor de rest improviseer ik zonder duidelijk plan. Het klinkt heel triest misschien, maar het werkt voor mij (in de zin van dat ik nu in ieder geval wel gelukkig ben).

Wat jij zegt over andere diagnoses is waar ik bang voor ben. Eerst was ik depressief, toen was het PDD NOS, daarna een bipolaire stoornis. Het heeft me heel veel tijd (en geld) gekost, maar ik had er voor mijn gevoel niks aan. En dat wil ik niet nog een keer. En dan snap ik uiteraard dat medicatie geen wondermiddel is, maar wel het laatste wat ik zou willen proberen.

2 likes

Uiteindelijk zijn die labels ook maar een middel om op een handige overzichtelijke manier hulp te kunnen bieden. Ik zou proberen de labels niet te groot te maken en vooral je aandacht te richten op wat je nodig hebt. Praktische hulp, medicatie, gecombineerd, lichamelijke therapie bekijk wat je nodig hebt en zoek daar de therapie op uit. (en ik zou neigen naar praktisch/lichamelijk omdat ik verwacht dat je al veel ‘hoofd’ therapie gehad hebt maar goed dat is een invulling)

6 likes

En dat is op zich legitiem vind ik hoor - als het zo is dat je die dingen die niet lukken wel écht wil tenminste, want op zich klinkt het alsof je je leven verder goed hebt ingericht!

1 like

Mijn ADHD is echt weer aan het fleeken sinds gisteren. Oplader vergeten van mijn telefoon terwijl ik het weekend wegga, sleutel in fiets laten zitten op het station (gelukkig in de bewaakte stalling) en net mijn ontbijt in de koelkast op werk. :smiling_face_with_three_hearts:🫠

2 likes

Hebben jullie ook wel eens van die fases dat koken zo moeizaam gaat? Wat doen jullie dan? Hebben jullie favo recepten of heb je sowieso een vast weekmenu en ken je dit niet?

3 likes

Ja ik heb dit ook heel erg, en zeker toen ik nog niet samenwoonde. Wat mij nu heel erg helpt is dat mijn vriend het koken vaak op zich neemt, maar dat is wellicht geen optie dus wat ook helpt als ik toch alleen ben:

• We bestellen via Picnic en kijken op voorhand in de app wat we die week gaan eten: er staan recepten in, wij selecteren op gezond en klaarmaken onder het half uur- en die ingrediënten/ recepten worden dan toegevoegd aan je winkelmandje. Zo hoef ik niet ineens te bepalen wat we gaan eten, ben ik minder overwhelmed want niet naar een supermarkt om nog snel shit te halen = recipe for disaster (zeker na een werkdag)
  • Lazy Vegan maaltijden op voorraad hebben in de diepvries: alleen opwarmen in de pan maar wel een voedzame, gezonde maaltijd.
  • Ja open deur maar maaltijden koken voor meerdere dagen op een moment dat je wel headspace hebt, dus meerdere porties van iets of een soep en een pastasaus - en dan invriezen.
  • Ik heb een aantal hele makkelijke go to maaltijden in mijn repertoire waar ik naar terug kan grijpen maar puntje bij paaltje: als mijn hoofd overstroomt, ik moe ben, ik nog boodschappen moet doen voor bepaalde ingrediënten, val ik terug op een gebakken ei of broodje of whatever, en dan is dat maar even wat het is.

Ik geef daar heel erg aan toe, maar heb wel de luxe dat mijn kind op de opvang eet of dat mijn vriend kookt.

Maar ik eet dan makkelijk 3 x diepvries pizza in de week of kippensoep uit blik met knapperbolletjes.

Eten in de diepvries, vooruit koken of weekmenu’s werken voor mij niet omdat ik dan hele specifieke wensen heb wat betreft eten. En ik kan dan ook niet iets anders eten.

Ik heb verassing bakstenen in de diepvries. Soms een beetje een russische roulette, maar meestal hoef ik alleen op te warmen en soms blijkt dat er nog een spaghetti bij moet of zo.

2 likes

Hoi allemaal,

Sorry dat ik zomaar kom inbreken, ik ben nieuw in dit topic.:grin: Ik vroeg me af of mensen het volgende herkennen.

Ik loop al mijn hele leven vast met dingen. Nooit een vinger op kunnen leggen, maar ik dacht wel dat ik hooggevoelig was.

Nu ben ik 2 jaar geleden moeder geworden en kreeg ik meer klachten, ik dacht PMS. Maar ik ben veel aan het lezen en zit in een autisme + adhd algoritme en ik herken zóveel! :astonished: Dat ik nu ineens denk: ooooh mijn brein werkt gewoon anders! Daarom sta ik ook constant in een soort overlevingsmodus.

Maar nu moet ik van de POH zelftesten invullen voor zowel autisme als ADHD, maar daar herken ik mezelf dan weer niet overal in. Ik vind het heel verwarrend.
Heeft één van jullie dit ook? Dat je niet hoog scoort op alle punten van die typische testen, maar wel neurodivergent bent?

Ik heb zelf adhd/add, geen autisme. Maar je kan vanuit een rabbit hole je heel erg ergens in herkennen en daarna hoeft dat niet per se de diagnose te zijn. Zo wordt bij mannen adhd en hoogbegaafdheid vaak door elkaar gehaald.
Daarnaast hoef je niet alle vakjes te herkennen om de diagnose te krijgen. Ik zie over adhd vaak filmpjes dat ze enthousiast plannen maken en daarna niet willen op de dag zelf, of de keukenkastjes open laten staan. Hier heb ik nooit last van.

3 likes

Wat voor mij heel erg helpt zijn de verspaketten in de supermarkt halen. Ik kan soms al 1,5 uur bezig zijn met bedenken wat ik ga eten, recepten zoeken etc waardoor het veel te groot wordt en te veel stappen zijn. Als ik gewoon bedenk dat ik een verspakket uitzoek dat mij lekker lijkt die avond scheelt het al zoveel stappen!

3 likes

Ik heb audhd zoals het op insta genoemd wordt :joy: maar ik heb dat ook. Ik herken me niet zozeer in het autisme beeld, maar ook niet in het adhd beeld. Mijn psychiater zei dat dat is omdat ze elkaar in zekere zin compenseren. Je bent wat minder star dan een ‘normale autist’ maar ook niet zo extravert of avontuurlijk omdat daar juist weer een rem op zit vanuit het autisme.
Maar het is nog vrij ‘nieuw’ dat deze diagnoses samen gesteld worden en social media lijkt daar een soort verder in te zijn dan de reguliere ggz (als wat op insta staat klopt natuurlijk)

Sowieso maakt het misschien niet per se uit wat het is, en is de gedachte dat je brein anders werkt al prettig om jezelf wat minder straffend/ streng toe te spreken als dingen niet lukken.

1 like

Dit is best een goede en ik als single kan daar twee of drie keer van eten! Ik heb vooral echt een hekel aan allemaal losse ingrediënten moeten kopen.

2 likes

Ja ik eet er ook altijd meerdere dagen van! En ik kan soms ook op een error schieten als er dan net bepaalde ingrediënten niet zijn in de supermarkt en ik was anders moet bedenken. Met zo’n pakket heb ik daar geen last van.

1 like

In december '23 heb ik mijn adhd diagnose gekregen. Met mijn psychologe had ik een prima klik, maar bij de praktijk zelf liepen allerlei dingen (vooral verzekeringstechnisch) niet echt lekker. Als ik verder wilde met medicatie en bij de praktijk wilde blijven dan zou ik in het volgende jaar over moeten stappen naar een andere verzekeraar. Dat heb ik toen gedaan, maar doordat zij me niet goed geïnstrueerd hadden zat ik alsnog bij een verzekeraar waar de praktijk geen contact mee had en kon ik er niet blijven. Vanwege dat gedoe had ik toen zoiets van ‘laat maar’ ik red me ook wel zonder die medicatie of ik probeer het wel op mijn eigen manier. Maar inmiddels loop ik al echt zeker een jaar vast, qua werk maar ook in ons gezin en huishouden, maar zie ik overal hobbels op de weg om nu wel door te pakken met medicatie. Maar ik denk wel echt dat het nodig is.

Mijn huisarts wil het niet voorschrijven omdat ze er geen ervaring mee hebben maar wel doorverwijzen. Ik wil ook niet terug naar die praktijk, maar als ik nu ergens weer een wachtlijst moet dan ben je volgens mij ook zo een jaar verder en dat ontmoedigt me zo enorm/ Pfff ik weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil maar ik moest het gewoon even kwijt ik vind het gewoon zo lastig

2 likes

Heb je dus echt de diagnose gekregen? Onderzoek e.d. is gedaan?

Je zou kunnen zoeken naar een (vrijgevestigde) psychiater en vragen of die je medicatie wil voorschrijven/je wil instellen.

Ik heb mijn medicatie ook via een vrijgevestigde psychiater zonder contact met m’n zorgverzekering, heb hem 2 of 3 keer gezien en mn recept loopt nu gewoon via mn huisarts. Omdat ik wel een restitutiepolis had kreeg ik wel een deel van die zorg vergoed, waardoor het mij uiteindelijk iets van 200 euro gekocht heeft. En misschien is er ook wel een psychiater te vinden je wel contracten heeft met je verzekering.

Je moet dan wel van je huisarts een verwijzing vragen.

Nadeel is wel dat je dan verder geen begeleiding hebt bij je adhd klachten en bij de medicatie, al zou je misschien wel kunnen afstemmen met je huisarts of die daar toch een rol in wil spelen (misschien paar keer check gesprek over hoe je je voelt i.i.g.). En ik weet niet of je daar behoefte aan hebt of dat nodig hebt?

Persoonlijk vind ik adhd medicatie best “heftig” dus zou er geen voorstander van zijn het zelf uit te zoeken wat dat betreft. Maar misschien als je er wel al veel over weet, een netwerk hebt waar je het mee kan bespreken etc dat het een optie is voor je.

Ik had zelf dus wel therapie lopen, niet perse voor adhd en heb ook geen behoefte aan psychoeducatie oid want weet er door omstandigheden veel van, maar mijn therapeut heeft wel veel ervaring met mensen met die classificatie dus kon in het begin wel af en toe checken hoe en wat en ook meedenken over medicatie - vond dat dus wel een fijne achterwacht zeg maar.

Je zou ook kunnen vragen of je huisarts wil bellen met een psychiater voor collegiaal overleg, dat gebeurt ook wel eens. Vind het enerzijds heel goed dat je huisarts het niet wil doen, anderzijds vond ik het ook heel frustrerend dat de psychiater gewoon de standaard dosering voorschreef met opbouw schema en verder niet eens m’n bloeddruk e.d. controleerde :joy: dat ik echt dacht, waarom betaal ik nu een psychiater zoveel geld voor eigenlijk helemaal nul afstemming etc over mn klachten enzo (ook omdat ik dus gewoon in therapie was). Maar die psychiater volgde ook gewoon het standaard protocol, dat had de huisarts ook kunnen doen.

Dankjewel dat je zo uitgebreid hebt gereageerd. Ja onderzoek is gedaan en diagnose is eind 23 vastgesteld.

Ik heb nu as. Woensdag een afspraak bij de POH en samen met hem ga ik kijken wat de beste weg is nu voor mij. Maar heel fijn om jou ervaring te horen, en te weten wat mogelijke opties zijn.

2 likes

Ja, nu ik er nog eens over nadenk en je zegt dat je vastloopt, denk ik eigenlijk wel dat het goed/belangrijk is om (ook) weer in therapie te gaan. Medicatie kan ondersteunen bij adhd-klachten maar het lost het ook niet op. Tenminste, ik weet natuurlijk de rest van je verhaal niet, maar waarschijnlijk ben je ook wel gebaat bij meer hulp (of dat nou echt adhd gerelateerd is of meer gericht op maybe andere aspecten waardoor je vastloopt).

Fijn dat je met de POH opties kan bespreken!

1 like

Ik herken het heel erg, ik merk dat ik vooral in drukke weken wel veel hetzelfde eet (lees soep op maandag/dinsdag, curry op woensdag/donderdag).

Voor de soep maak ik dan altijd een soep waarbij ik alle groenten (inc een hele bol knoflook ongesneden) in de oven gooi, en daarna met wat bouillon pureer. Op die manier hoef ik én niet goed te snijden én heb ik er nauwelijks omkijken naar maar heb ik wel wat voedzaams op tafel (vaak voeg ik nog edelgist vlokken en/of bonen toe voor de eiwitten).

Voor de curry maak ik eens per maand een hele voorraad curry paste (recept met o.a. ui, gember en knoflook uit de oven) die ik in ijsblokvormpjes invries, vaak voeg ik dan vega kip en diepvries sperziebonen toe zodat dat gerecht ook binnen 20 min op tafel staat zonder echt te snijden.

Verder kook ik altijd heel veel en eet ik op werk vaak het avondeten van de dag ervoor zodat ik ook niet daar over moet nadenken.

Ik heb ooit 3 maanden op tomatensoep geleefd omdat ik door een hele heftige breakup ging plus bezig was met mn diagnose.

Ik maakte 1x per week een basis soep zodat ik m’n groente in iedergeval binnenkreeg en wisselde dan af wat ik er in die week doorheen deed. Soms dumplings, soms vermicelli, andere dagen maakte ik er een tosti naast. Ik weet dat anderen dit echt psycho vonden maar het was voor mij een manier om wel elke avond eten te hebben zonder dat het ongezond werd.

5 likes