ADHD-topic

In de periodes dat ik liever warm ontbijt zorg ik dat iets van losse rosti in de vriezer heb liggen en spek en eieren in de koelkast, dat maak ik dan klaar, duurt hooguit 10 minuten en eet ik als het nog warm is op, want koud niet lekker. Andere optie voor mij is geroosterd brood met roerei.

Heb ook een periode gehad dat ik een gevulde omelet maakte en dan zorgde ik dat alles al klaar had liggen. Vaak sneed ik dan 2x per week (want op zondag voor vrijdag al snijden vind ik dat de groente niet lekkerder van worden) de groenten (uit, paprika, tomaat), plakjes ham en wat je eventueel nog meer zou willen en deed dan in portiezakjes in de koelkast. Dan hoefde ik alleen 's ochtends nog de eieren te klutsen, alles erbij en in de pan ermee. En omdat ik dit ook het lekkerste vind om warm te eten, gaat het ook snel op.

Kan je niet 's avonds al een deel van de havermout maken of als overnight oats maken en dan alleen 's ochtends nog opwarmen?

Wat mij ook helpt in mijn ochtendritueel, is mijn telefoon echt niet aanraken tot na ontbijt, want daar gaat het bij mij ook vaak mis. Dat ik weer verzand in filmpjes kijken terwijl ik eigenlijk me klaar moet maken voor de dag.

En verder is het ook lastig om als je nergens hoeft te zijn, te zorgen dat je op tijd ontbijt en klaar bent. In de periode dat ik thuis zat en moest solliciteren zat ik ook echt niet stipt 9 uur achter mn laptop brieven te schrijven en zat ik ook vaak zat pas tegen 10en te ontbijten. Maar nu ik weer op tijd ergens moet zijn, lukt het me wel om warm te ontbijten en op tijd op werk te zijn, want er zit druk op.

1 like

Ik heb ook een redelijke maaltijd nodig 's ochtends en ik eet het liefste havermout. Zoals @Mrs.Fraser zegt helpt het misschien om overnight oats te maken. Wat ik vaak doe is 's avonds echt alles al klaarleggen: kommetje, lepel, kopje, noem maar op, om maar te zorgen dat je niet halverwege afhaakt in het klaarmaken en er geen hordes zijn in het proces. Op die manier hoef ik de pap alleen maar op te warmen en klaar. Daarnaast heb ik ontdekt dat als ik 's avonds douche ik echt een veel efficiëntere ochtendroutine heb. Het gaat me niet eens om de snelheid of efficiëntie eigenlijk, maar dat getreuzel na het douchen, niet weten wat ik aan moet trekken, 100000x mijn telefoon checken, enzovoorts heb ik dan een stuk minder en dat zorgt ervoor dat ik veel lekkerder de dag begin. Ook al bedacht hebben wat ik aantrek voor ik uit bed stapt helpt. En direct de deur uit gaan na het ontbijt is soms ook fijn, al is het maar voor een klein wandelingetje.

& @Rompslomp thanks voor de suggesties! Ik ga de overnight oats vanavond in de koelkast zetten in 2 delen zodat ik morgenochtend ook in 2 delen kan ontbijten (en niet 1,5 uur zit te eten en te hannesen).

En ik ben geinspireerd door het rosti en ei ontbijt idee. Ga ik ook een keer in huis halen voor de dagen dat ik hartig zou willen ontbijten!

Door de posts over koken en ontbijt voel ik me zo ‘gezien’. Thanks! Ik heb de diagnose nog niet lang en het voelt zo idioot en stom dat zulke ‘simpele’ dingen zo moeilijk zijn en ik het niet eens voor elkaar krijg om thuis te lunchen, maar door jullie posts zie ik dat ik misschien mezelf daar niet zo hard om hoef te veroordelen.
Echt heel fijn

Ik start binnenkort met psychoeducatie over de combi ASS en ADHD. Ik ben heel benieuwd! Iemand hier die zoiets al eens gehad heeft?

4 likes

Dit is zo herkenbaar! Het klinkt altijd stom, maar als mijn man niet thuis is, dan vergeet ik zo vaak te eten. Hij helpt me er echt aan herinneren dat ik moet eten. Als hij een weekend weg is bijvoorbeeld, dan vergeet ik zo vaak te lunchen en vervolgens eet ik pas om 21:00 avondeten en dan is dat vaak iets wat ik toevallig nog heb liggen, want niet gedacht aan boodschappen doen.

Net als dat ik ook vergeet te drinken. Toevallig vandaag nog, ben alleen thuis en ik heb pas om 11:00 ontbeten en pas na 12en een eerste slok water binnen gekregen. Ik ben dan zo bezig, dat ik alle signalen gewoon negeer en vergeet te eten of te drinken.

2 likes

Ik ga donderdag naar een festival en elke keer als ik iets bedenk wat mee moet, dan doe ik het in een bak. Nu loopt m’n hoofd niet meer over, liggen alle spullen bij elkaar ipv overal door het huis en ik vergeet zo niks. Ik doe dit al jaren zo, ook al voordat ik wist dat ik adhd had. Maar ik vertelde het net aan de vrienden met wie ik naar het festival ga (ook allemaal adhd natuurlijk lol) en zij vonden het heel slim en handig, dus ik dacht ik deel het even hier. Misschien heeft iemand anders er ook wat aan! Ik doe het ook met spullen voor vakantie

15 likes

Ik ben hier toevallig ook deze week mee begonnen voor de vakantie! Ik heb zo’n grote shopper in de woonkamer gezet en steeds als ik me iets bedenk om mee te nemen gooi ik het erin, geeft inderdaad veel rust.

2 likes

Ik doe dit ook met spullen voor vakantie en het scheelt zoveel stress!

1 like

Dit doe ik ook! Echt geweldig.

En het helpt mij ook bij het uitzoeken van spullen in het algemeen. Dus ik sorteer alles per “type” in bakken en dan pas heb ik het overzicht van welke spullen overbodig zijn en waar ik juist te weinig van heb.

2 likes

dit!! ik had in aanloop naar m’n vakantie toe een tas en een bak klaargezet, alles daar in wat ik tegen kwam. zo fijn! en ik ging kamperen, dus heb had voor losse spullen in de tent twee mandjes neergezet, ook heel chill. en nu per tas de auto ingepakt, dus een tas met schoenen, tas met was, koffer met kleding, etc. scheelt ook enorm met uitpakken, zo blijft het overzichtelijk.

2 likes

Ik doe dit met opruimen! Zet ik een wasmand op de trap en alles wat van beneden naar boven moet gooi ik daar in en dan is het de bedoeling om het daar dan op te ruimen :grimacing:

2 likes

Ik ook maar de mand van gister staat nog steeds bij de trap. Ik stap er heel goed overheen :joy:

1 like

Haha dit deed m’n moeder vroeger ook! En toen het huis te koop stond ging de wasmand mee in de auto als er kijkers kwamen :joy: Ik doe het soms ook. Ik heb alleen geen trap en daardoor ook niet echt een logisch moment om het mee te nemen naar de juiste ruimte, dus ik probéér het na het verzamelen direct op te ruimen maar meestal gebeurt dat niet.

God het is weer zo’n dag waar ik pas om 15:00 voor het eerst iets at en hersenloos kop na kop koffie dronk dus ik ga helemaal slecht nu haha zo kut weer.

Hebben jullie dat ook wel eens? Ik heb gewoon nergens zin in en alles lijkt te veel stappen.

2 likes

Helaas wel ja. Vooral met de warmere dagen merk ik het op. Dan heb ik het gevoel dat ik helemaal geen eten nodig heb ook, wat wel zo is natuurlijk. Dan betaal ik de ADHD tax en haal ik gewoon kant en klare salades ofzo.

3 likes

Ja hier ook juist op die warmere dagen, en dan vergeet ik water te drinken. Mijn productiviteit op werk is dan super laag, en dan moet ik eind van de dag alles in stroomversnelling doen nadat ik eindelijk iets gegeten heb. Tegenwoordig neem ik dan soms een glaasje ORS, tegen de uitdrogingsverschijnselen.

1 like

Ik zag net deze en zo herkenbaar :joy:

18 likes

Ja ik vergeet soms ook water te drinken en dan heb je ‘s avonds echt kei erg hoofdpijn en dat is zooooo kut

1 like

Precies dit! Urghhhh

1 like

Ik ben op vakantie zonder medicatie en het is 35 graden en de wegen zijn suuupersteil en ik durf niet te rijden ook al hebben we een roadtrip gepland :sob::sob: en ik heb 1 dag helemaal zelf gepland (mijn partner is normaal goed in plannen) en ik zag nu net dat het per ongeluk tot in Rusland is. Ik was blijkbaar te enthousiast ofzo.

1 like