Klinkt gezonder dan hoe ik heftige/drukke periodes overleef. Op kant en klaar maaltijden, broodjes, friet …
Wow dit klinkt allemaal heel goed en chill. Heb je recepten van die currypaste?
Jaaa ik gebruik tegenwoordig dit recept Easy Thai Yellow Curry Paste Recipe - Pinch of Yum
Maar dan doe ik zelf alleen de bollen knoflook in aluminiumfolie, de gember en ui gooi ik gewoon zo (wel geschild en gesneden) in de ovenschaal en dan alles tezamen 30/40 minuten zodat het goed zacht wordt. Anders vind ik het namelojk ook weer te veel gedoe.
Thanks!!
Ik heb ook een eet-gerelateerde vraag. Tldr: voor de mensen die stevig en warm ontbijt nodig hebben, en daar een redelijk snel/efficient proces voor hebben, wat en hoe ontbijten jullie?
Ik zit door omstandigheden momenteel thuis en moet solliciteren. De zeëen van tijd zijn echt een enorme uitdaging om mee om te gaan.
Ik denk dat het probleem vaak al start bij mn ontbijt: ik heb een goed ontbijt met proteinen nodig, het liefst ook warm (in elk geval niet koud). Nu maak ik een uitgebreid havermout ontbijt, waar ik vervolgens makkelijk 1 of 1,5 uur over doe om we7o69,g te werken. Ondertussen zit ik op mn telefoon mn dopamine weg te spelen. Vanaf opstaan, douchen en klaar zijn met ontbijten is het vaak al een uur of 10 of 11 voordat ik klaar ben met ontbijten. De motivatie waarmee ik uit bed stapte is op dat moment al helemaal zoek.
Nu denk ik: ik moet een efficienter ontbijtproces. Welke warme ontbijtjes zijn er die snel kunnen? Hoe doen jullie dat?
Sorry, dit klinkt als zo’n simpele vraag die ik zelf zou moeten kunnen bedenken, maar ik zit vast en ik denk dat voorbeelden van anderen horen mijn denkproces hierover ook al op gang kan helpen
In de periodes dat ik liever warm ontbijt zorg ik dat iets van losse rosti in de vriezer heb liggen en spek en eieren in de koelkast, dat maak ik dan klaar, duurt hooguit 10 minuten en eet ik als het nog warm is op, want koud niet lekker. Andere optie voor mij is geroosterd brood met roerei.
Heb ook een periode gehad dat ik een gevulde omelet maakte en dan zorgde ik dat alles al klaar had liggen. Vaak sneed ik dan 2x per week (want op zondag voor vrijdag al snijden vind ik dat de groente niet lekkerder van worden) de groenten (uit, paprika, tomaat), plakjes ham en wat je eventueel nog meer zou willen en deed dan in portiezakjes in de koelkast. Dan hoefde ik alleen 's ochtends nog de eieren te klutsen, alles erbij en in de pan ermee. En omdat ik dit ook het lekkerste vind om warm te eten, gaat het ook snel op.
Kan je niet 's avonds al een deel van de havermout maken of als overnight oats maken en dan alleen 's ochtends nog opwarmen?
Wat mij ook helpt in mijn ochtendritueel, is mijn telefoon echt niet aanraken tot na ontbijt, want daar gaat het bij mij ook vaak mis. Dat ik weer verzand in filmpjes kijken terwijl ik eigenlijk me klaar moet maken voor de dag.
En verder is het ook lastig om als je nergens hoeft te zijn, te zorgen dat je op tijd ontbijt en klaar bent. In de periode dat ik thuis zat en moest solliciteren zat ik ook echt niet stipt 9 uur achter mn laptop brieven te schrijven en zat ik ook vaak zat pas tegen 10en te ontbijten. Maar nu ik weer op tijd ergens moet zijn, lukt het me wel om warm te ontbijten en op tijd op werk te zijn, want er zit druk op.
Ik heb ook een redelijke maaltijd nodig 's ochtends en ik eet het liefste havermout. Zoals @Mrs.Fraser zegt helpt het misschien om overnight oats te maken. Wat ik vaak doe is 's avonds echt alles al klaarleggen: kommetje, lepel, kopje, noem maar op, om maar te zorgen dat je niet halverwege afhaakt in het klaarmaken en er geen hordes zijn in het proces. Op die manier hoef ik de pap alleen maar op te warmen en klaar. Daarnaast heb ik ontdekt dat als ik 's avonds douche ik echt een veel efficiëntere ochtendroutine heb. Het gaat me niet eens om de snelheid of efficiëntie eigenlijk, maar dat getreuzel na het douchen, niet weten wat ik aan moet trekken, 100000x mijn telefoon checken, enzovoorts heb ik dan een stuk minder en dat zorgt ervoor dat ik veel lekkerder de dag begin. Ook al bedacht hebben wat ik aantrek voor ik uit bed stapt helpt. En direct de deur uit gaan na het ontbijt is soms ook fijn, al is het maar voor een klein wandelingetje.
& @Rompslomp thanks voor de suggesties! Ik ga de overnight oats vanavond in de koelkast zetten in 2 delen zodat ik morgenochtend ook in 2 delen kan ontbijten (en niet 1,5 uur zit te eten en te hannesen).
En ik ben geinspireerd door het rosti en ei ontbijt idee. Ga ik ook een keer in huis halen voor de dagen dat ik hartig zou willen ontbijten!
Door de posts over koken en ontbijt voel ik me zo ‘gezien’. Thanks! Ik heb de diagnose nog niet lang en het voelt zo idioot en stom dat zulke ‘simpele’ dingen zo moeilijk zijn en ik het niet eens voor elkaar krijg om thuis te lunchen, maar door jullie posts zie ik dat ik misschien mezelf daar niet zo hard om hoef te veroordelen.
Echt heel fijn
Ik start binnenkort met psychoeducatie over de combi ASS en ADHD. Ik ben heel benieuwd! Iemand hier die zoiets al eens gehad heeft?
Dit is zo herkenbaar! Het klinkt altijd stom, maar als mijn man niet thuis is, dan vergeet ik zo vaak te eten. Hij helpt me er echt aan herinneren dat ik moet eten. Als hij een weekend weg is bijvoorbeeld, dan vergeet ik zo vaak te lunchen en vervolgens eet ik pas om 21:00 avondeten en dan is dat vaak iets wat ik toevallig nog heb liggen, want niet gedacht aan boodschappen doen.
Net als dat ik ook vergeet te drinken. Toevallig vandaag nog, ben alleen thuis en ik heb pas om 11:00 ontbeten en pas na 12en een eerste slok water binnen gekregen. Ik ben dan zo bezig, dat ik alle signalen gewoon negeer en vergeet te eten of te drinken.