ADHD-topic

met ADHD en heb toen een jaar of 4 medicatie gebruikt. Daarna ben ik gestopt vanwege zwangerschappen en het krijgen van kinderen. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en merk ik dat het me nu echt te veel wordt: jong gezin, drukke baan… het loopt niet meer zoals ik het zou willen.

Ik ben in overleg met de huisarts weer begonnen met medicatie: 2x 18 mg langwerkend en 1x 10 mg kortwerkend methylfenidaat. Maar ik heb sterk het idee dat die 18 mg langwerkend bij mij nog geen 4 uur werkt. Herkent iemand dit? En heeft iemand ervaring met 3x per dag langwerkend?

Mijn huisarts heeft helaas weinig kennis over ADHD bij volwassenen. Ik ben nu op zoek naar een psychiater die me beter kan helpen, maar dat blijkt nogal een uitdaging te zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2 likes

Ik heb dit nog regelmatig. De dagen dat niks interessant of lekker is vind ik echt het ergst. Een tijdje geleden wist ik gewoon een week niet waar ik zin in had qua eten en activiteiten en het was zo vermoeiend :weary: Vond het echt moeilijk om te doorbreken.

Vergeten te drinken heb ik ook vaak! Op werk gaat het wel goed, maar nu ik een lang weekend naar een festival ben geweest is al m’n (minimale) routine weer verdwenen :sweat_smile::joy: Vrijdag heb ik een afspraak met de psychiater over starten met medicatie, ben benieuwd waar die mee komt!

1 like

Heb je het al een hele maand gebruikt? 18mg heb ik ook weinig effect van. Maar werking ligt ook wel aan mijn cyclus.

Ik gebruik 2 x 36 mg mga. Maar vergeet die 2e dosis eigenlijk heel vaak. Soms neem ik hem dubbel in de ochtend. Daarbij nog zo nodig 5mg kortwerkende

Nee een week haha!

Ik heb morgen een belafspraak. Ik hoop dat ik dan naar 2x 27mg + 1x kortwerkend mag. 18mg heeft gewoon 0 effect.

Merk je dan niet een rebound of iets in de middag?

Ik las ook iets over lisdexamfetamine ik zat ook me af te vragen hoe dat is. Hebben hier mensen daar ervaringen mee? Lisdexamfetamine was er nog niet toen ik gediagnosticeerd werd.

Ik werd van lisdex somber en merkte weinig effect op adhd klachten.

1 like

Wat gebruik je nu?
Ik vind dit echt ingewikkeld merk ik :sweat_smile:

Ik gebruik lisdex! Methylfenidaat deed niks bij mij, en dit dus wel. Ik neem langwerkende.

In het kort:
Ik vind het goed en prettig werken qua dat het me heel erg helpt om aan de gang te gaan en uit de executive dysfunction te komen. Maar:

• in mn luteale fase werkt het minder/niet.
  • ik krijg er wel bijwerkingen van, en de vervelendste zijn tics.
  • je moet het niet te laat innemen want dan kom je moeilijk in slaap
  • eetlust vermindert ook, ik heb overgewicht dus voor mij helpend maar niet voor iedereen handig.

Ik heb veel medicatie uitgeprobeerd en het enige wat echt heel prettig werkt bij mij is lisdexamfetamine, ik neem 60mg per dag wat volgens mij best wel een hoge dosis is (ik week namelijk 68 kilo ongeveer). Maar in vergelijking met de andere medicatie heb ik van lisdexamfetamine de minste bijwerkingen. Ik heb bijna geen last meer van mijn tics (alleen als ik niet heel fit ben). Ik voel me ook veel energieker overdag, maar ik kan met lisdex ook prima pas de pillen om 12 u s middags nemen en dan om 23 slapen. Enige bijwerking is inderdaad wel echt sterk verminderde eetlust waardoor ik zo’n 7 kilo ben afgevallen. Maar ik had hiervoor juist wel veel last van vreetbuien en die zijn helemaal weg en sinds een paar maanden is het gewichtsverlies gelukkig ook gestabiliseerd. Ook merk ik dat mijn bloeddruk wel licht is gestegen. Maar het verschil tussen een dag wel/niet medicatie is erg groot. Wel alleen bij die dosis van 60mg overigens, want 40 en 50 mg deed net niks mentaal, maar dan voelde ik me wel opgefokt.

1 like

Ik vind het zo lastig. Weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Eerst verder met methyl of meteen over naar lisdex. Slik je dat 1 keer per dag?

1 like

Nee dat snap ik, ik zou misschien eerst nog wel de methylfenidaat een goede kans geven (misschien een hogere dosis). Want zoals hierboven ook al gezegd heeft je cyclus wel echt veel effect op de werking dus ik zou het wel een maand ofzo proberen. Ik slik lisdex inderdaad 1x per dag in de ochtend. Ik eet altijd veel eiwitten vantevoren zodat het beter werkt (en ik al wat voedsel binnen heb), en dan probeer ik de pil tussen 8 en 10 te nemen. Maar in het weekend vergeet ik het vaak en is het vaak al 12 uur voordat ik hem slik en dat gaat vaak goed. Ik raad alleen niet aan om koffie te drinken gelijk na het innemen want dan voel ik me wel slecht.

Voor m’n gevoel verschilt het ook echt per medicatie. Ik ga heel slecht op dexamfetamine, ik heb een heel hoge dosering nodig en tot die tijd alleen hartkloppingen. Terwijl ik meerdere vriendinnen heb die daar het beste op reageren. Ik gebruik zelf ritalin kortwerkend en ik gebruik nu een lagere dosering dan 12 jaar geleden terwijl m’n gewicht veel zwaarder is dan toen.
Waarom wil je nu al overstappen naar een andere medicatie terwijl je deze pas een week gebruikt?

Lichaamsgewicht doet er niet toe bij Ritalin/(lis)dexamfetamine.

2 likes

Ik twijfel aan alles… ik heb nu het gevoel dat het niks doet en soms toch ook weer wel maar dan in het negatieve. Ik ging gisteren bijvoorbeeld naar de stad en waar ik normaal iedereen begroet in de winkel deed ik dat nu niet, vergat in 3 winkels m’n gekochte spullen en was in mezelf gekeerd.ik ga dan meteen in de stand O dit werkt niet voor mij. Maar ik zit mezelf denk ik gewoon gek te maken. Daarnaast voel ik geen rebound volgens mij. Dus weet niet goed wanneer ik de tweede dosis in moet nemen. Dus ben nu heel erg in twijfel of 18 al te veel is en andere kant te weinig want het doet lijkt het niks positiefs…

Ik heb vanmorgen ook weer 18mg genomen en ik voel me nu een beetje apathisch ofzo.

Straks spreek ik de dokter en had gisteren al de assistente gesproken en die had de opties 4x 10mg of op 2x per dag blijven (weet niet op 18 of 27) en ik weet niet goed waar ik goed aan doe.

1 like

Lichaamsgewicht doet er altijd wel toe? Spier/vet verdeling en uberhaupt lichaamsgewicht hebben een belangrijke invloed op de verspreiding van het medicijn in het lichaam. Iemand die kleiner is/minder weegt zal zeker meer risico hebben op bijwerkingen als die een dosis krijgen die afgestemd is op iemand die meer weegt/groter is.

1 like

Ik snap wat je bedoelt maar het werkt anders in je lichaam dan bijvoorbeeld paracetamol ofzo. Mensen met een laag lichaamsgewicht kunnen ook een hoge dosering dexamfetamine gebruiken bijvoorbeeld.

1 like

Oh dit klinkt wel logisch want ik had kinderen op de basisschool (6 jaar) die een hogere dosering namen dan ik nu neem!

@Bourbon oh lastig idd, ik snap dat je dan aan alles twijfelt. Toen ik te hoog ingesteld stond merkte ik dat m’n hoofd sneller ging dan m’n mond waardoor ik geen zinnig gesprek meer kon voeren. Voor m’n werk moet ik veel vergaderen en dat was dus niet te doen. Heb toen m’n dosering verlaagd en dat was veel fijner. Dexamfetamine heb ik alleen viavia gebruikt dus nooit op recept, dus heb ook niet echt ervaring met dat begeleidingstraject als een medicatie niet bij je past.

1 like

Hm ja dat is zo, maar dat betekent niet dat lichaamsgewicht niets uitmaakt. Er zijn ook een hele hoop andere factoren die een rol spelen in hoe effectief een medicijn is, waardoor kleinere of jongere mensen een hogere dosering kunnen hebben dan langere/oudere mensen (hormonen/lever functie/CYP metabolisme/levensstijlfactoren/hart en bloed/etc etc etc). Er zijn sowieso een hele hoop factoren die een rol spelen bij welk medicijn wel/niet werkt, en uberhaupt relatief weinig onderzoek naar adhd medicatie bij volwassen vrouwen. Maar goed deze discussie boeit hier ook eigenlijk niet haha sorry.

Uiteindelijk is het in praktijk toch voor jezelf testen wat goed werkt

1 like

Ondertussen heb ik de dokter gesproken. Was een fijn gesprek. Voelde een stuk beter dan doen ik er volgende week was. Ze had m’n dossier opgezocht en gekeken wat ik toentertijd nam. Dat was 4x per dag 10 mg Ritalin kortwerkend. Ze zei ook dat ik langwerkend geprobeerd had en in die tijd had aangegeven dat ik het niet fijn vond. Ook toen voelde ik me apathisch. Dus we hebben nu afgesproken om kortwerkend te proberen 4 tot 5x 10 mg per dag (door de kinderen ben ik vaak rond 6 uur wakker). Ik heb vanmiddag m’n eerste keer kortwerkend ingenomen 10 mg en ik merk (naast de bekende bijwerkingen) dat m’n “vage” hoofd meteen weg is en dat apathische gevoel ook. Dus ik denk dat dit inderdaad beter is om te proberen en een hogere dosis niet handig was geweest.

Ik heb nog niet dat jubel gevoel waar ik veel mensen over hoor en ik ben ook niet stil in m’n hoofd. Ben benieuwd of dat nog komt. Wel merk ik dat ik m’n dingen wat beter op volgorde kan doen en in een rustig tempo in plaats van 100 dingen in 10 minuten tijd.

De dokter was heel lief en zei dat ik haar meteen mocht bellen als t niet goed voelde en dat we er samen goed naar gaan kijken. Dus dat is fijn!

4 likes

Hebben jullie het idee dat recreatief drugs gebruik anders werkt bij adhd’ers dan bij niet adhd’ers?

Ik ben geen groot gebruiker, maar altijd wanneer ik mdma gebruik slaat het niet lekker aan. (Niet regelmatig, maar de paar keren dat ik het afgelopen jaren heb geprobeerd). Ik ben ook wel altijd voorzichtig. Maar zelfs als ik denk nou kom op ff wat meer, komt er niks.
Ik ben ook nog bezig met zoeken welke voorgeschreven medicatie werkt voor mij, slaat ook nog niet helemaal lekker aan. Het gewenste effect heb ik nog nooit echt gehad met methylfenidaat en (lis)dex.

Misschien werken mijn hersenen anders dat stimulerende mdma anders verwerkt.

1 like

Volgens mij is er wel iets van indicatie dat mensen met adhd inderdaad drugs anders ervaren, denk zeker als het ook op dopamine werkt. Maar er zijn ook meer dan genoeg mensen met adhd die wel iets merken. Ik heb zelf eigenlijk ook nooit echt iets gemerkt van drugs, maar ik merk wel effect van methylfenidaat haha. Kan ook zijn dat je lichaam medicatie anders (sneller) verwerkt. Of dat je verwachtingen misschien te hoog zijn :smiling_face_with_tear: (hier moest ik aan wennen helaas)

2 likes