Door de stelligheid waarmee het ging ben ik wel geneigd te stoppen met reageren en uitleggen en mezelf erin vastdraaien, dus ik voelde hem ook wel.
Anyway, door deze hele discussie en de termen, je moet het iets kunnen noemen dus ik noem het gewoon adhd als ik erover praat. Dat hele omslachtige ‘ja de symptomen die samen adhd worden genoemd’ maakt het een onnodig moeilijk gesprek. Dan mag je nooit meer een term gebruiken. Depressies? Nee is een verzamelnaam van de symptomen. Borderline? Nee dat is een verzamelnaam. Wordt nogal lastig communiceren. Maar @boonie : ik denk, en dat is ook wat ik geleerd heb in mijn 8 jaar studies, dat er wel degelijk neurobiologische verschillen zijn in breinen van mensen met adhd (net als bij autisme) in vergelijking met mensen die, laten we het neurotypisch noemen, zijn. Hoe die verschillen zijn ontstaan is een combinatie: genetica en niet goed ingespeeld op de specifieke behoeften als kind (kan trauma zijn, kan gewoon al zijn dat een ouder niet wist om te gaan met een kind wat gevoeliger is voor prikkels, afleidingen en interne of externe drukte). Het ene kind heeft ook meer last of is erger belast. Het is een spectrum. Je brein is natuurlijk continu in ontwikkeling en past zich hoe langer iets duurt aan: ook trauma, depressies, etc: is vaak gewoon terug te zien in hoe je brein werkt en hoe het reageert. Het is zo’n ingenieus orgaan.
Ik denk inderdaad dat adhd in vrouwen onderbelicht is, in ieder geval: de symptomen die adhd worden genoemd. Omdat vrouwen meer geleerd hebben aan te passen, door die omgevingsfactoren grotendeels. En dan heb je ook nog gewoon verschillen in uiting. Mijn zus is tering druk. Ik ben intern heel druk maar uit dat met name in vrij subtiele fysieke onrust, de hele dag onrust in mijn hoofd/gesprekken/liedjes/associaties, en onrustig slapen. Ik ben waarschijnlijk ook meer aangepast omdat mijn zus al veel ruimte innam en ik aan alles merkte dat er geen ruimte was voor nog meer onrust. Dat is dus zo’n ‘trauma’ wat erin sluipt: je gaat jezelf wegcijferen. Meisjes zijn hiertoe wat meer geneigd dan jongens, die over het algemeen meer externaliseren.
ADHD en trauma gaat vaak samen, maar ook simpelweg doordat er vaak niet goed gereageerd wordt op de mensen met adhd/niet aangesloten wordt bij hun behoeften die toch afwijken van de norm. Dus ja schematherapie sluit vaak aan, want daar ga je kijken naar die onderliggende behoeften en wat iemand nodig had gehad. Dat is minder symptoom bestrijdend dan andere therapievormen zoals CGT (je moet ‘anders denken’ - nou dat werkt bij mij in ieder geval niet: die gedachten gaan maar door) . Maar symptoombestrijding is gewoon sowieso een ‘GGz probleem’. Al die dsm classificaties worden vaak eerst bestrijd met symptoombestrijding en vaak blijven problemen dan niet weg want onderliggend gaat het vaak dieper: niet gezien voelen, onzekerheid, óf kwetsbaarheden in het brein zoals een ontregeld dopaminesysteem.