ADHD-topic

Ah oké sorry, het is niet de bedoeling geweest om je het gevoel te geven dat je jezelf aan het vastdraaien was/moest uitleggen. Juist omdat je zei dat het jouw heuvel is om er duidelijk over te zijn dat iemand z’n classificatie niet ís, en dat het verzamelnamen van symptomen zijn dacht ik dat je het niet erg/misschien juist interessant zou vinden als ik het aanstipte. Mijn twee heuvels zijn 1) dat taal (specifiek in de psychiatrie) heel erg belangrijk is, en dat het reïficeren van classificaties de indruk wekt dat die classificaties de onderliggende oorzaak zijn van waar mensen tegenaan lopen ipv door mensen bedachte categorieën, wat allerlei consequenties heeft waar de meeste mensen niet over nadenken.

En 2) dat er tot nu toe geen enkele bewijs is om adhd te verklaren aan de hand van neurobiologische verschillen (en ik geloof ook niet dat het gaat komen, maar als dat gebeurt I will stand corrected). In 2017 is er grote neuroimaging meta-analyse door onderzoekers van het Radboudumc gepubliceerd in The Lancet waar heel boute claims worden gemaakt over dat hun studie bewijst dat adhd een hersenziekte is omdat er heel minimale, verwaarloosbare verschillen op groepsniveau gevonden zijn. Dat is breed uitgemeten in de media en bepaalt nog steeds voor een groot deel het publieke én wetenschappelijke discours, terwijl hun eigen data die claims helemaal niet onderschrijft. Sowieso is het effect statistisch verwaarloosbaar of op z’n meest minimaal, en de variatie binnen de groepen is groot. Dat wil zeggen dat als je twee willekeurige individuen uit die groepen met elkaar vergelijkt, er een grote kans is dat er geen effect of een omgekeerd effect is. Commentaar op de foutieve en schadelijke conclusies is ook in The Lancet gepubliceerd, maar helaas wordt zulk commentaar niet breed uitgemeten en blijft berichtgeving over dat er verschillen zijn gevonden

Bronnen:
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(17)30160-8/fulltext
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(17)30107-4/fulltext
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(17)30158-X/fulltext

En ja ik kan mij voorstellen dat ik stellig overkom, ik ben dat ook over dit onderwerp omdat ik denk dat ik mij na tien jaar er in verdiepen ook wel stellig mag zijn :woman_shrugging:

2 likes

@Rose_Gold Van mij ook even een ander geluid. Ik heb door de medicatie (langwerkende methylfendidaat) echt slaapproblemen gehad. Als ik er nu op terug kijk denk ik soms ook waarom ben ik die medicatie blijven slikken, maar toen vond ik dat ik er meer positieve effecten van had dan negatieve. Terwijl ik soms nachten niet sliep of dan maar 2-3 uur per nacht. Met een streng ritme voor mezelf is het uiteindelijk over gegaan en slaap ik weer goed, maar ik blijf gevoelig voor ritme veranderingen, zoals tijdsverschil en zomer/wintertijd. Ook moet ik mijn medicatie niet te laat innemen, want dan heb ik weer een nacht plafonddienst. Ik denk ook dat het voor mij altijd een gevoelig iets zal blijven, waarbij ik soms streng moet zijn voor mezelf.

Wat ik al zei, op het moment zelf heb ik eigenlijk nooit aan stoppen met medicatie gedacht en ook nu ben ik nog steeds blij dat ik ze slik, maar terugkijkend had ik het niet gek gevonden als ik wel gestopt zou zijn.

Ik wil je hiermee niet afschrikken, want de medicatie is wel heel fijn als het goed werkt, maar ik denk dat het wel goed is dat je beide kanten hoort zeg maar.

3 likes

Not me op de wachtlijst voor de 3e x cgt in 12 jaar in de hoop dat het dit keer wel werkt en m’n hoofd andere gedachtes accepteert :sweat_smile:.

Het enige wat voor mij tot nu toe effect heeft gehad (ook al stond ik er in eerste instantie niet helemaal achter) was schematherapie in groepsverband.

Het was niet specifiek gericht op ADHD, maar het heeft me wel geholpen om mijn hoofd wat meer dingen te laten accepteren.

2 likes

thanks voor je toelichting nog! heb je ff een dm gestuurd (:

@ de rest van de mensen hier die mn posts hebben gelezen, denk/hoop het niet maar wil het toch even benadrukken: de discussie liep uiteindelijk meer naar diagnostiek en van mijn kant cptss over maar daarmee bedoelde ik niet te zeggen dat ik vind dat elke adhd’er eigenlijk cptss heeft. ik zie adhd wel echt als een valide diagnose en iets waar je mee geboren wordt. en mbt specifiek de mensen in mijn omgeving met comorbiditeiten kan het heel goed zijn (dat is eigenlijk wel zo denk ik) dat ik meer weerstand of een blind spot heb die vanuit frustratie komt over de ggz an sich. maar mn insteek was vooral nieuwsgierigheid en open vragen! van neurobiologie weet ik gewoon echt niks dus daar was ik ook vooral benieuwd naar zeker mbt verschillende uitwerkingen van dezelfde medicatie op mensen met dezelfde diagnose en of daar onderzoek naar gedaan is mbt comorbiditeiten en/of evt misdiagnose en of dat het verschil zou kunnen verklaren. ook als open vraag maar natuurlijk wel gekleurd door mijn eigen interesses/diagnoses/omgeving.
hoop iig dat ik niemand geinvalideerd of onzeker heb laten voelen in zn diagnose en problematiek door mn focus op cptss (later) in de discussie of mn vraagstellingen :hugs:

4 likes

Ja daar kom ik echt niet voor in aanmerking. Was al een uitzondering dat ik toch de doorverwijzing voor cgt kreeg. Dus hopelijk gaat het me wat nieuwe handvaten geven.

ik hoop dat ze goed kunnen aansluiten bij jouw hulpvraag.
Het blijft altijd een zoektocht, zowel naar de juiste vorm van hulp als naar een behandelaar die met je meedenkt. :hugs:

2 likes

Ik volg nu mbt. Had ik nog nooit van gehoord, mijn hulpvraag omvatte eigenlijk een herhaling van schema therapie maar toen boden ze mbt aan. En dat doe ik nu een jaar, veel baat bij. Maar heb wel naast adhd nog andere diagnoses waarbij die therapie passend is. Maar denk dat 99% van de mensheid er wel belang bij zou hebben

2 likes

Merken jullie laxerende bijwerkingen van adhd meds? En is daar een oplossing voor?
Ik heb zelf niet zo’n lekkere darmen/misschien pds. Dus ik weet niet zeker of het door de lixdex komt of wat ik eet en drink.

nee eerder het tegenovergestelde eigenlijk

2 likes

Ja die merk ik wel :smiling_face_with_tear: zeker toen ik net begonnen was moest ik ‘s ochtends na het nemen van dexamfetamine na 20-30 minuten oid plots heel nodig naar de wc en dan was het ook wel ehh explosief (en stinkend :smiling_face_with_tear:). En volgens mij had ik in het begin dat ik dan ook als ik de tweede keer nam weer (snel) moest.

Dat is inmiddels wel minder hevig, al slaat het nog steeds op m’n darmen. Ik heb er niet echt last van, dus ook niet naar oplossingen gezocht.

2 likes

Ah ja dit heb ik ook denk ik. Hopelijk zwakt het snel af. Neem het sochtends (lamgwerkend) tegelijk met mijn anticonceptiepil. Dus is niet handig als die er dan direct weer uit gaat.

Ohja, ik neem de pil niet dus daar heb ik niet over nagedacht. Misschien toch voor de zekerheid de pil op een ander moment nemen dan? Of even overleggen met je arts? Het is bij mij zeker afgenomen maar nog steeds wel dunner/explosiever dan “normaal”, maar het is ook nooit zo geweest dat ik echt het gevoel heb dat ik mn hele darm en maaginhoud meteen verlies :sweat_smile: dus misschien is het ook niet zo dat de pil er meteen weer uitkomt?

1 like

Ja nee het is niet alles eruit inderdaad, ik kijk het nog even aan. Ben niet echt sexueel actief, dus maalt niet heel erg uit als ik wat minder beschermd ben nu. Thanks voor het delen van je ervaringen!

1 like

Is er momenteel een methylfenidaat te kort?
Ik zit al twee weken te wachten op een recept. Nog steeds niet gehoord wanneer het er nu is.

Geen melding van gekregen maar de apotheek zelf weet dit het beste.

Die geeft inhoudelijk geen reactie erop.

1 like

Bijzonder. Ook geen week dat het weer geleverd kan worden? Want dan is 1+1=2

Nee, dat hebben ze dus niet aangegeven ‘Dat kunnen we momenteel niet aangeven’ ook niet bij de vraag of er een verwachting is. dat is dus het bijzondere :sweat_smile:

2 likes

Nou ja dat vind ik ook wel een antwoord tussen de regels door.
Heb je problemen nu? Je kan je voorschrijver vragen om mee te denken dan.

1 like