Bij mijn vriend belden ze inderdaad hem op (de apotheek) dat er op dit moment geen voorraad is. Daar gaven ze aan dat het er over twee weken weer is. Ze hadden hem wel een alternatief aangeboden.
Goede reminder dat ik morgen echt even voor dat herhaalrecept moet bellen
Ik heb nog voor een paar dagen en daarna is het op. Heb in het verleden wel eens eerder andere merken gehad en daar ga ik niet super goed op. Heb ik heel eerlijk niet zoveel behoefte aan om daar schommelingen in te krijgen, maar goed, uiteindelijk zal het wel weer moeten als ik niets heb. Ze zijn er overigens ook niet over begonnen.
Normaal gesproken vind ik twee weken al vrij ruim van te voren, zal de volgende keer nog wel eerder doen.
@Vaski netjes dat ze hem bellen!
hahaha ik heb na het lezen van dit topic gelijk mn herhaalrecept aangevraagd
kan gelukkig online, echt een blessing
Zijn er trouwens meer mensen die vastzittend slijm in de ochtend hebben en methylfenidaat slikken? 10 jaar geleden was het voor mij een reden te stoppen met medicatie. Nu heb ik het weer en supererg, echt dat ik niet kan praten en sta te kokhalzen tot het weg is. Het wordt wel erger als ik koffie met (haver)melk drink. Mensen schrikken er ook van hoe heftig het is als ze sochtends bij me zijn.
Ik moet hier eigenlijk mee naar de huisarts maar dat heb ik toen ook gedaan en ze zei dat het geen bekende bijwerking was en ik heb me er toen bij neergelegd.
En ik heb vooral helemaal geen zin om van medicatie te wisselen want ik sta helemaal goed afgesteld en dat is zo fijn.
Er is inderdaad een tekort volgens de databank geneesmiddelen tekorten maar je kan altijd met een geldig recept over de grens halen en dan hier terug declareren. Heb ik een tijd gedaan toen mijn anticonceptiepil vrijwel wereldwijd niet te krijgen was maar wel nog makkelijk in BE.
Mijn arts wist helaas niet hoe het zat met adhd en menstruatie, ik gaf aan dat ik had gelezen dat in bepaalde periodes bij vrouwen de normale dosis te weinig is. Maar hij wist hier niet vanaf, en ik kon zo snel geen wetenschappelijke bron vinden. En nu ook niet… Weet iemand wat ik bedoel en heeft iemand een goede bron? De arts zou het zelf nog uitzoeken maar dan kom ik de volgende keer beter voorbereid en kan ik het zelf nu uitzoeken en lezen.
Omdat hormonen best wel mijn ding zijn is dit iets waar je wat mee kan? Ik vond het zelf erg informatief althans maar ja, ik kon deze hele lap tekst wel geconcentreerd en aandachtig lezen want het interesseert me hahaha
Waah haha het begint al met past decades Dankjewel!!
Jaa dit heb ik echt heel erg gehad inderdaad!! Ook inderdaad veel kokhalzen van de slijm. Met lisdex is het nu wel iets beter, maar is een heel nare bijwerking.
Ik zit in de testfase met methylfenidaat en ik weet het nog niet zo goed of dit wat voor me is haha. Eerst deed ik een paar dagen 2x per dag 5mg en toen voelde ik soms helemaal niets en soms de hele dag een zenuwachtig gevoel (alsof xtc bijna begint te werken maar er dan niets komt bijvoorbeeld). En ik heb ook een paar dagen 2x per dag 10mg gedaan en het is dan lekker rustig in m’n hoofd, maar soms ook gewoon saai? Ik had ook het gevoel dat ik er heel moe door werd en zelfs bijna staand in slaap zou kunnen vallen. Vandaag test ik het op een vrije dag en ga ik zometeen sporten. Ben benieuwd! Ik vind het wel een leuk experiment dit, maar het is wel lastig in te schatten op welke dagen ik het nodig heb of wil gebruiken. Maar daar is deze periode ook voor, dus dat is prima
Ik ben nu een aantal weken verder en ben sinds 2 weken bezig met lisdex. De Ritalin kortwerkend maar ik moest echt om de 2 uur nemen om het effect te houden. En daarna een behoorlijke rebound.
Ik heb een week 20mg geslikt een week 30mg en sinds vandaag 40mg. Ik merk nu subtiel iets. Wel merkte ik vandaag rond 15.00 uur hartkloppingen en ik voelde me duizelig en heel erg gefocust/opgejaagd. Dit heeft bijna een uur geduurd voordat ik weer ok was. Ik had 2 koffie op een uur daarvoor dus ik denk dat dat het veroorzaakt heeft .
Morgen weer 40mg innemen. Ik zit alleen heel erg te twijfelen qua ontbijt. Moet ik het nou daarvoor of daarna innemen. Zelfde met de 1 cappuccino die ik altijd drink in de ochtend. Ik weet het niet zo goed. Iemand tips/ervaringen?.
Ben je met deze reden gewisseld van medicatie?
@Bourbon ik heb vanaf dat ik begon tot ik een paar weken goed ingesteld stond geen koffie gedronken. Ik neem m’n medicatie met of na m’n ontbijt in, vooral omdat ik nogal eens vergeet te ontbijten al en de medicatie ook m’n eetlust vermindert.
Heb je het ook wel eens voor je ontbijt ingenomen? Ik lees dus op veel plekken dat het dan beter/sneller werkt? Vandaar m’n twijfel…
Uhm vast wel, maar niet bewust. Ik gebruik het echt om de randjes van m’n adhd weg te krijgen dus het effect komt subtiel tot me binnen uur na 't nemen van de medicatie.
Waar dan? Ik wil de bijsluiter echt niet lezen haha
Internet … de 1 heeft het over een heel eitwitrijk dieet. De volgende over juist eerst innemen. Ik zie door het bomen het bos niet meer. Bijsluiter staat dat beiden kan:wink:
Ja omdat er lactose in de langwerkende methylfenidaat zat die ik steeds kreeg voorgeschreven (en t merk zonder lactose was niet leverbaar). En omdat de pil langwerkend was werd de lactose ook continu in kleine beetjes afgegeven dus ik kon daar ook geen lactase pillen tegen slikken. Dus een heel stomme reden haha. Maar achteraf gezien wel blij met de overstap naar lisdexamfetamine want ik heb er ook minder bijwerkingen van.
Ik word soms ook echt heel moe van mezelf. Ik volg nu therapie voor ADHD en één punt was dat ons huishouden niet liep (man heeft ook ADHD). Dus nu hebben we een systeem bedacht waarin we alle klusjes op een briefje schrijven en in een pot doen. Heel haalbaar beginnen: allebei 2 briefjes trekken en dat moet dan aan het eind van de week gedaan zijn.
Nu moet ik dus de koelkast schoonmaken. Super haalbaar, want dat ding is leeg na de vakantie. En toch krijg ik dan een soort paniekerig, agressief gevoel en dan weet ik totaal niet meer hoe het moet. En dan voel ik me zo stom en aanstellerig. Dat ik me niet even gewoon tot iets kan zetten. Ik ga vrijdag met medicatie beginnen naast therapie, daarmee hoop ik ook dat dit iets minder wordt.
Mijn man is weer het andere uiterste. Die heeft al 3 klusjes af, behalve dat wat er op zijn briefje stond. Toch zou ik wel liever zo zijn, want dan gebeurt er nog IETS. Ik zit dan de hele dag te balen dat het niet lukt, maar ga ook niks anders meer doen. Wat dan eindigt in de hele dag onrustig scrollen, lezen, heen en weer lopen en vreten.
Wat rot en wat goed dat jullie toch aan het proberen zijn wat er werkt voor jullie. Ik herken het, als ik dit heb vind ik het soms fijn om om aan chatgpt te vragen dit op te breken in kleine taakjes. Dus: ik wil vandaag de koelkast schoonmaken, vertel me welke spullen ik hiervoor nodig heb, hoe ik deze moet gebruiken en in welke volgorde ik moet werken, stap voor stap. Dat helpt mij altijd goed om het overzicht te bewaren, in plaats van dat het zich als één onmogelijke berg taken opstapelt in m’n hoofd. Wie weet werkt het voor jou ook!
Wat trouwens ook nog wel eens wil helpen: ik zet een timer voor 30 min (bijv) waarin ik alleen met dit taakje bezig mag van mezelf. Meestal is het zo dat ik minder tijd nodig heb dan ik van te voren dacht, of dat ik er na die 30 min zo in zit dat ik denk nou dan kan ik het ook nog wel even afmaken.