ADHD-topic

Voor het opbreken van taken vind ik Goblin Tools ook heel fijn (AI-based tool): Magic ToDo - Goblin Tools. (Al herinner ik mij nu dat ik een eigen ADHD GPT had gemaakt om mij te helpen in het dagelijks leven. Wel fijn dat ik het weer vergeet lol)

Wat ik zelf vaak doe: als ik moet wachten op de oven of op water dat kookt, maak ik er een soort wedstrijd van. Kan ik al wat klusjes afronden vóórdat de timer afgaat?
En bed verschonen… dat blijft iets waar ik altijd tegenop zie, ook al is een schoon bed een van mijn favoriete dingen. Als ik mezelf hoor denken “megh, geen zin” , zet ik een van mijn favoriete liedjes op. Meestal ben ik dan verbaasd als het niet eens twee liedjes kostte.

En soms werkt dat allemaal niet, en dan ben ik al blij als ik gewoon de dag heb overleefd.

@Rose_Gold Misschien kun je jezelf motiveren door er een beloning aan te koppelen. Bijvoorbeeld: als je die taak afrondt, mag je daarna extra tijd besteden aan je favoriete hobby of iets anders waar je blij van wordt. Dat werkt voor mij vaak wel.
Je laatste stuk is ook wel herkenbaar. Ik merk bij mezelf dat hoe gefrustreerder ik raak, hoe meer alles tegen lijkt te werken en ik minder en minder doe. Tot het punt dat ik uiteindelijk explodeer.

5 likes

Heel herkenbaar :upside_down_face:. Ik vind het vooral lastig om überhaupt te beginnen. Wat voor mij helpt: het kleiner maken. Dus niet “koelkast schoonmaken” (dat is voor mij niet concreet genoeg en veel te groot), maar: stap 1 → alles eruit halen, stap 2 → weggooien wat niet meer goed is, stap 3 → planken schoonmaken. Dan voelt het minder als één mega-klus en meer als een paar kleine stappen.

4 likes

Ik heb dit maar dan met ‘regels dingen’ die achter de computer/bellen moeten: afspraken, declaraties, vakantie plannen en boeken
Ik heb daar zo geen zin in en ik weet niet waar/hoe ik moet beginnen, er gaan zo veel gedachtes door mijn hoofd heen dat ik er ook paniek van krijg en het dus steeds uitstel

Heb alle rijkosten sinds januari niet gedeclareerd bij mijn werk, echt zo stom… Ik ga dat soort dingen pas doen als ik er zo veel stress van krijg dat ik niet meer slaap

Ben er wel mee bezig om en manier te vinden dat werkt maar tot nu toe niet echt iets. Ben nu wel bezig alles als een soort ‘werkinstructie’ aan het opschrijven in kleine stappen, zodat ik het hopelijk makkelijker doe als het moet

2 likes

Super fijn deze tips! Het is zowaar gelukt. Ik ben inderdaad gewoon begonnen met alles eruit halen wat niet meer goed is, en daarna volgde de rest vanzelf. En daarna als beloning gezegd dat ik iets lekkers mocht eten. Ik heb dus wel altijd dat als ik zo’n taak doe, ik erna geen opluchting of tevredenheid of iets voel, ik ben gewoon kapot eigenlijk.

@Miss.Verstand Herkenbaar ook! Administratie en regeldingen lukken mij helemaal nooit. Hoe klein ik het ook maak, het lukt niet, ik snap het niet, ik raak gefrustreerd. Het enige wat bij mij werkt is het samen met iemand doen die het wel snapt. Die naast me komt zitten en dat we dan alles samen doornemen. Dus ik spaar alles op en doe dat eens in de zoveel tijd. En ik accepteer dat ik dingen of geld misloop doordat ik inderdaad geen declaraties doe/iets niet doorgeef/iets niet uitzoek. Soms is het me de frustratie niet waard.

4 likes

Fijn dat het gelukt is!

Ik heb dat ook wel, geen tevredenheid voelen als je klaar bent met een taak, hoort ook echt bij adhd helaas. Niet zoals bij NT mensen die blijkbaar wel iets positiefs voelen

Ja, ik heb bij sommige dingen dat de moeite er voor te groot is dus dan maar meer betalen/geen geld terug vragen. Ik ga het proberen om met iemand dit samen te doen, thanks!

1 like

Ik ben iets duurs kwijt en ik denk dat ik het nog wel heb, maar gewoon even niet weet waar ik het heb neergelegd — zoals met bijna alle dingen die ik kwijt ben. Ik vind het alleen echt zó irritant dat ik onoplettend ben en m’n stappen niet kan teruglopen. Meestal kan ik het wel loslaten en denken dat ik het later wel weer terugvind, maar vandaag even niet :upside_down_face:

4 likes

Voor de mensen met lisdex. Hoe zit het met jullie hartslag? Ik ben ondertussen opgebouwd naar 50 mg. Maar mijn hartslag is gemiddeld rond de 90/100 in rust. Als ik iets trap loop of andere iets wat inspannende dingen doe dan schiet die al snel naar 130/140. Ik heb dinsdag een afspraak bij de dokter maar ik was even benieuwd of dit nog minder wordt. Ik vind de 50 fijn maar ik voel me ook wel wat opgejaagd.

Ik heb ook hoge hartslag. Als ik ren zelfs 150. Nou doe ik dat bijna nooit. Mijn arts checkt het jaarlijks. Heb zelf dat opgejaagde gevoel als ik wel de medicatie neem maar verder niet werk oid die dag. Vind het maar lastig allemaal…

1 like

Hmm dat klinkt wel hoog inderdaad maar nog wel steeds binnen de marge. Is er ook een groot verschil met je hartslag ervoor? Mijn hartslag in rust was voor de medicatie ongeveer 55, en zit nu wel gemiddeld rond de 60-65 te schommelen dus die is wel wat gestegen. In beweging stijgt hjj inderdaad wel veel sneller dan voorheen. Mijn bloeddruk was voor de medicatie (60 mg lisdex) altijd heel goed (in het groen) en zit sinds de medicatie vaak wel in het geel/oranje dus die is voor mijn gevoel harder gestegen dan mn rusthartslaf. Ik heb zelf wel het idee dat nu na een dik half jaar medicatie mn bloeddruk wel weer iets meer is gezakt/gestabiliseerd dus hopelijk heb jij dat ook.

Oh wat heftig! Hopelijk heb je met dex dan minder last.

Ik ben deze weken ook methylfenidaat aan het uitproberen. Geen hartkrampen gelukkig, wel een beetje kortademig/verhoogde hartslag en onrustig gevoel. Alsof ik net heb gerend, maar dan de hele dag. Maar aan de andere kant werk ik ineens wel in een soort turbostand door en heb ik ineens van alles af. En wat ik ook top vind: ik was altijd snel slaperig overdag, zeker bij vroeg opstaan. Dat is ook totaal weg.

Dus ik hoop wel dat die bijwerkingen nog wat verminderen, want voor de rest vind ik het fijn werken.

1 like

Ja, was echt niet leuk! Ik hoop ook dat het met dex minder is :sweat_smile:

Volgens mij worden die bijwerkingen die je noemt normaal gesproken minder als je het wat vaker gebruikt. Fijn dat het voor je werkt!

1 like

Bij werd het na verloop van tijd minder! Ik had toen ik begon last van hartkloppingen en ook dat opgejaade gevoel, maar dat was na een tijdje over. Ik kan alleen niet te veel cafeïne gebruiken icm methylfenidaat, dan gaat mn hart nog wel gek doen.

Ik ben heel benieuwd hoe ik ga reageren als ik weer ga beginnen met de methylfenidaat. Door mn zwangerschap gestopt en wil zo snel mogelijk na de bevalling weer beginnen. Ik zat op 63mg langwerkend en dat vind mn huisarts wel wat hoog. Ze zei dat zelden iemand hoger dan 54mg had gezien, dus nu wil ze dat ik rustig ga opbouwen, weer beginnen met 18mg en dan kijken waar ik genoeg aan heb.

2 likes

Ik had de hartkloppingen de eerste dagen dat ik het nam niet en nu ineens wel. En ik besef me door jouw post dat ik deze dagen op mijn werk was en dan veel meer koffie drink dan thuis! Ga ik even op letten, kijken of het verschil maakt. Goed om te weten!

Hopelijk kun je met minder af dan die 63 ja! Ik vind het ook wel lastig bepalen wat nou goed is moet ik zeggen. Op sommige dagen denk ik echt: die dosis moet echt hoger. En soms gaat het juist echt de hele dag goed. Ik doe nu ook 18 mg.

1 like

Gebruik je niet een te hoge dosering? Ik herken dit van toen ik net te veel slikte. Ook het werken op turbostand.

Heb jij adhd?

• Ja
  • Nee
  • Misschien/ik vermoed van wel

0 stemmers

Heb je ook last van een winterdepressie?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik weet niet of dat van mij echt als winterdepressie telt of meer een dip, maar ik heb wel echt last van de winter. Heb vorig jaar ook lichttherapie gevolgd hiervoor (dat kon omdat ik ook al andere therapie volgde) en dat had een positief effect.

3 likes

vroeger gehad, toen jaren niet meer want ik woonde in het buitenland en daar had ik er geen last van. nu komt m’n derde nederlandse winter eraan en ik ben me aan het oriënteren op een goede daglichtlamp :joy: iemand misschien nog tips voor een goede, niet al te dure lamp?

1 like

Ik heb lichttherapie gehad met een lamp van 10.000 lux en heb nu via Vinted een klein lampje voor thuis gekocht met hetzelfde aantal lux. Bij zo’n kleine lamp moet je er wel dichter op zitten, maar verder is het gewoon hetzelfde lijkt me. De mijne is van Beurer en echt veeeel te vinden op Vinted!

1 like

Hier ook een Beurer TL30, betaalbaar en werkt prima. Het was mijn eerste lamp om uit te proberen en nooit de behoefte gehad om een andere te kopen.

1 like

Vraag 1: Ik vermoed van wel (daarom dat ik soms meepost, voornamelijk lees) en 2: wel een zomerdepressie. Heb wel ooit zo’n lichtlamp voor een andere aandoening geprobeerd maar dat was een drama dus mee gestopt.

1 like