ADHD-topic

Hebben jullie ervaring met ‘gebitsproblemen’ door adhd medicatie? Ik gebruik het niet zo lang (en ook niet zo’n hoge dosis/niet erg consequent) en heb nu ineens gevoelig/licht ontstoken tandvlees en tandsteen. Dat heb ik nooit in mijn leven gehad. De tandarts zei dat het kwam door droge mond en dat dat vaak zo is bij methylfenidaat

Ik heb sinds maanden weer Elvanse ingenomen en dat moment dat het gaat werken is altijd zo chill haha, voel me helemaal alsof ik aan de drugs zit. Gaat zo wel weer weg though. Ben wel benieuwd wat het doet als ik niet maanden achter elkaar slik maar gewoon sporadisch.

Hi! Ik ga vanavond naar zijn show en vond via zoekfunctie jouw bericht… weet jij nog of hij ook de zaal in komt lopen? Ik zit op een hoek en wil even het risico inschatten :joy: dat zou echt mijn nachtmerrie zijn namelijk.
Verder ben ik heel benieuwd! Ga samen met mijn moeder en we hebben allebei in de laatste jaren een diagnose gekregen!

3 likes

Leuk! Nee hij kwam niet de zaal in lopen als ik me het goed herinner. Wel is er wat interactie met publiek.

3 likes

Oké, dan kan ik wat rustiger zitten :joy: thanks!

Zitten er hier ook mensen die hun medicatie alleen nemen op bijvoorbeeld werkdagen, of als ze specifieke taken/dingen te doen hebben waarbij medicatie goed helpt. En dus op andere dagen, bijvoorbeeld weekend oid, geen medicatie nemen?

Ik heb dit heel lang gedaan, nam het dan idd alleen in op werk/schooldagen en dan in het weekend of als ik vrij was niet, tenzij ik op die dagen wel iets moest. Als ik bijvoorbeeld mn huis wilde opruimen nam ik het wel in.

Inmiddels neem ik het eigenlijk elke dag in, tenzij ik echt helemaal niks ga doen en pyjamadag heb. Ik heb weet nu voor mezelf dat de overprikkeling van bijvoorbeeld een bezoek aan de supernarkt of een restaurant het niet waard is om mn medicatie niet in te nemen, dus daarom slik het nu wel dagelijks.

3 likes

Ik ben net ook bij de show van Thomas van Luyn geweest en vond het echt wel goed. Veel herkenbaarheid. Mijn vriend kwam niet meer bij na het betoog over ‘de stapeltjes’, die zag ons huis voor zich :joy:

8 likes

Haha herkenbaar :joy: ik vond het ook echt heel tof. Mooie combi tussen grappig herkenbaar en soms bijna therapeutisch. Toffe avond!

1 like

Als je een pyjamadag hebt en je slaat je medicatie over, merk je dan dat de onrust of chaos in je hoofd toeneemt? Kom je dan wel toe aan rust?
Ik neem mijn medicatie standaard elke dag in. Een paar keer heb ik het weleens niet genomen, of was ik vroeg wakker maar bleef ik liggen tot mijn tweede wekker (ik zet er één om mijn medicatie te nemen en een tweede om echt op te staan). Dan merk ik wel dat mijn hoofd meteen veel drukker en chaotischer voelt

1 like

ik zocht nog een cadeau voor m’n vader, heb net de tickets gekocht!! m’n vader, zus en ik hebben alledrie adhd, en m’n moeder gaat mee om te zien wat er in onze hoofden omgaat :joy:

7 likes

Leuk! Ik was met een familielid wat ook ADHD heeft en we hebben beide zo gelachen om hoe herkenbaar bijna al die scènes zijn. Soms ook pijnlijk herkenbaar trouwens :joy:. Later bedacht ik me dat ik graag had gehad dat mijn ouder zonder ADHD erbij had gezeten om misschien ook eindelijk een keer te begrijpen hoe mijn brein werkt

2 likes

oh wat fijn om te horen! ik wilde eigenlijk alleen met m’n zus en vader gaan, maar m’n moeder wilde graag zelf mee om ons beter te begrijpen (althans een poging doen tot) :joy: we gaan pas in het voorjaar dus duurt nog even. maar ben erg benieuwd haha

1 like

Hoe meer ik lees/hoor/praat over adhd, hoe zekerder ik weet dat ik het heb :confused::sweat_smile:

Ik sta net aangemeld voor onderzoek, dus duurt nog wel even voordat ik aan de beurt ben.

Bedankt voor je antwoord! Ik ben benieuwd omdat ik nu iets meer dan een jaar dexamfetamine gebruik, in principe elke dag. Maar ik merk dat ik (het idee van) de (fysieke en) mentale afhankelijkheid best wel heftig vind, en hoewel ik merk dat medicatie “helpt” bij alledaagse dingen is dat niet waarvoor ik het wilde proberen (maar voor werk).

Ik heb even een week geen medicatie genomen en na twee dagen bijkomen gaat het dan eigenlijk prima. Merkte op een dag wel dat ik ineens weer aan letterlijk vijf dingen tegelijkertijd begonnen was en het even niet meer overzag, maarja, nou en. Medicatie wakkert bij mij ook heel erg het idee aan dat ik productief en efficiënt en georganiseerd moet zijn, maar eigenlijk ben ik een groot voorstander van diversiteit in mensen.

Ik begin morgen aan een nieuwe baan, en ik wil toch proberen of ik medicatie wat doelgerichter kan inzetten ipv elke dag. Ga het ook wel met mn psycholoog bespreken.

1 like

Ik geloof dat mijn medicatie vandaag niet wil helpen. Echt de concentratie van een goudvis 🫠

Ik ben wel benieuwd of mensen dit herkennen. Ik slik nu bijna 2 maanden methylfenidaat. Maar mijn grootste verbetering is niet concentratie of iets maar vermoeidheid?

Ik ben mijn hele leven eigenlijk al heel veel moe. Dat ik naar de winkel ga en dan een uur moet bijkomen. Of op vrije dagen 1 ding doe en dan weer een uur ga slapen. Gewoon omdat mijn hoofd een soort ‘opgebruikt’ voelde.

En dat is nu dus helemaal weg. Echt bizar! Ik heb me altijd afgevraagd wat er ‘mis’ met mij was, dat ik niet dezelfde energie had als anderen. Maar nu kan ik gewoon meerdere dingen achter elkaar doen, zonder moe te worden. En daardoor gaat alles ook weer efficiënter ofzo. En als ik een keer niet neem, ben ik meteen weer moe.

Ik ben er heel blij mee, maar het voelt wel gek! Alsof ik geen ADHD behandel maar meer vermoeidheid.

14 likes

Wat fijn dat je zoveel meer aan je energie hebt! En heel herkenbaar. Merkte pas toen ik medicatie nam dat er echt verschil is tussen een lichamelijke moeheid (zo van: veel gedaan dus logisch dat je moet rusten) en moe zijn van je hoofd.

Zonder medicatie ben ik bijv op werk voor 12u al aan het gapen en moe door alle prikkels van licht, geluid, indrukken noem maar op. Val dan ‘s avonds ook standaard om 20u voor de tv in slaap. Met medicatie komt alles net even wat minder hard binnen en kan ik alles veel makkelijker volhouden. Vond het ook een prettige verrassing haha.

5 likes

Ja heel herkenbaar! Ik heb autisme en ADHD en merkte dat de ritalin vooral veel deed op overprikkeling. Ik kon ineens meerdere winkels achter elkaar aan, of meerdere afspraken op 1 dag.

1 like

dit was bij mij ook zo! ik hoef dus niet te slapen na een werkdag, of een dutje te doen nadat ik boodschappen heb gedaan! dat vind ik nog steeds helemaal geweldig haha. ik was dus vooral moe van de overprikkeling maar dat wist ik gewoon nooit. tuurlijk ben ik alsnog steeds wel eens moe, maar dan vooral lichamelijk moe en niet zo intens moe en leeg/overprikkeld zoals vroeger!

2 likes