ADHD-topic

Hier ook sinds gisteren begonnen met de beurer. Ik ontbijt ervoor en zit dus nu as we speak te forummen. Hierna m’n make up en dan ben ik zo 20-30 minuten verder. Ben echt benieuwd of het wat voor mij doet, maar ben wel positief, heb nog niemand erover gehoord die zei “ dit werkt niet voor mij”.
Enige jammere vind ik dat hij altijd aan het netstroom moeten zitten. Anders kon ik hem makkelijker meenemen naar het aanrecht om de lunch klaar te maken etc.

Ik mocht bij mijn lichttherapie niet een scherm gebruiken als ik voor de lamp zat. Ik denk omdat je dan weer ander soort licht hebt? Ik zat er een half uur voor en ging dan een boek lezen of puzzeltjes maken. Een vriendin van me volgde lichttherapie via het ziekenhuis en zij mocht het ook niet. Zij moest alleen nog veel vroeger aanwezig zijn, dus zij ontbeet er altijd voor. Ik weet niet hoe strict het echt is met geen schermen, maar misschien iets om rekening mee te houden?

Volgens mij heeft dat meer te maken met dat je dan je ogen niet voldoende op het licht scherm richt maar teveel naar beneden. Als je je lamp zo zet dat het licht alsnog in je ogen valt is het volgens mij geen probleem.

Maar als iemand hier meer over weet hoor ik het graag en schaf ik een puzzelboekje aan :grinning:

1 like

Haha nu je dit zegt klinkt dat wel logisch. Ik ben nu wel benieuwd hoe het precies zit.

1 like

Ik heb geen adhd maar wel last van winterdepressies. Ik vind zo’n lamp best irritant omdat het in de ochtend vrij veel tijd kost, en daardoor kwam het er vaak niet van, of maar halfslachtig (te kort of ondertussen toch iets anders zitten doen) waardoor ik niet het volledige effect kreeg).
Ik heb een lichtbril gekocht en dat is echt een uitkomst! Kan met die bril gewoon rondwandelen dus ik verlies er geen tijd meer. Het is zeker vergeleken met een gewone lamp een absurd dure aankoop, maar ik heb hem nu een paar jaar en ben er zo blij mee!
Deze heb ik Valoterapia – Hyödyt, käyttötavat ja Luminette-lasit | Luminette FI

Verder is dit wel heel vroeg om al lichttherapie te starten voor winterdepressie? Ik heb altijd begrepen dat op voorhand al starten, nog voor je klachten hebt niet per se zinvol zou zijn.

3 likes

Ze starten eind september binnen de ggz weer met lichttherapie.

1 like

Ik zit nu op de laagste dosering van 18 mg. Maar ik heb nu even een week getest met maar 1 koffie op een dag. Nu nergens meer last van gelukkig. Dus dankjewel voor de tip @Mrs.Fraser!

Ik heb vanmiddag terugkoppeling bij de psychiater en ik vind het wel lastig. Ik merk wel verbetering (of mijn gedrag is verbeterd omdat ik denk dat ik me met medicatie zo moet gedragen??). Maar de verbetering zit met name in dat ik minder uitstel, niet perse in dat ik lastige dingen die veel concentratie vergen nu wel snap. Bijvoorbeeld lange teksten lezen of een handleiding volgen.

2 likes

Wat fijn dat het werkt om minder koffie te drinken!

Wat betreft het tweede deel van je post, het is ook geen wondermiddel waarbij je ineens alles doet zoals de maatschappij verwacht dat we ons gedragen. Het is toch al winst dat je nu minder uitstelt bijvoorbeeld?

Je moet mij met medicatie ook nog steeds niet in een drukke ruimte zetten en verwachten dat ik een tekst kan lezen, dat trek ik gewoon echt niet. Wel merk ik dat bij mij de onrust in mn hoofd minder is, waardoor ik gestructureerder kan werken. Dus ipv 6 taken door elkaar te doen, doe ik het 1 voor 1 (of 3 door elkaar, hahaha).

Wat ik doe als het rumoerig is en ik me moet focussen is noise canceling koptelefoon met brown noise (werkt voor mij beter dan white noise) opzetten, dat icm medicatie werkt voor mij goed. Misschien iets om een keer te proberen?

5 likes

Ik gebruik sinds april methylfenidaat langwerkend. In het begin merkte ik vooral de voordelen: meer focus, meer structuur en overzicht. Super fijn. Maar de laatste tijd merk ik dat ik veel sneller geïrriteerd ben, vaker boos reageer (vooral naar mijn kinderen) en zelfs meltdowns krijg die ik eerder nooit had.

Het voelt alsof mijn emoties harder binnenkomen en ik minder kan relativeren. Ook als de medicatie is uitgewerkt, blijf ik die spanning nog voelen. Verder heb ik veel meer grote pieken en dalen in mijn energie.

Herkennen anderen dit? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Hebben jullie uiteindelijk gekozen voor een andere dosering, ander medicijn of juist stoppen?

Ja ik heb kortwerkende dexamfetamine en ik hoor van mijn partner dat ik veel relaxter en minder opgefokt ben sinds ik (tijdelijk) gestopt ben met de medicatie. Als ik weer ga starten wil ik ook samen met een psychiater kijken naar medicatie waar ik niet zo opgefokt van raak, want ik heb de medicatie wel echt nodig voor werk/orde/focus enzo!

1 like

Ik merkte dit ook tot ik mijn dosering echt drastisch verlaagd heb. Ging van 20 mg naar 7,5 mg. Toen ik die hoge dosering gebruikte stond ik voor de klas en merkte ik dat ik echt niet leuk en realistisch was naar de leerlingen toe.

ik heb altijd super veel last gehad van ~ rejection sensitive dysphoria ~ en de laatste tijd helemaal, ook omdat ik daadwerkelijk door 2 belangrijke mensen uit mijn leven gecancelled ben om redenen die buiten mijn schuld om liggen
anywayyyy ik wil daar wat mee doen want vooral mijn partner trekt nu vaak aan het kortste eind (hij vindt me toch stom, niks is goed genoeg, etc)
ik zat te lezen over mao-remmers (medicijnen i guess) en ik wil hier wel wat mee, maar vind het zo stom om de huisarts ofzo hiervoor te vragen?

hoe pak je zoiets aan?
en werkt dat uberhaupt?
heeft iemand hier ervaring mee?

Mao remmers gaat een huisarts echt niet ‘zomaar’ starten. In de psychiatrie is het ook niet vaak voorkomend omdat je je leven flink moet aanpassen met dit middel.

1 like

Cognitieve gedragstherapie

2 likes

Dit zou ik inderdaad eerder aanpakken met CGT of eventueel schematherapie als het echt een hardnekkig patroon is. Dat kan best een lange adem zijn, en dan nog blijft het gevoel misschien een kwetsbaarheid, maar dan weet je hopelijk wel beter hoe je ermee om kan gaan als het opspeelt.
Mao remmers gaan ze echt niet ‘zomaar’ voorschrijven, dat is echt best heftig spul met inderdaad veel leefstijl aanpassingen. Wat bijv bij ernstige depressie wordt voorgeschreven (als andere ‘meer reguliere’ behandelingen niet (meer) helpen) of bijv om symptomen van Parkinson wat te verminderen. Behoorlijke aanslag op het reguleren en functioneren van je neurotransmitters dus.

3 likes

He shit dat klinkt idd super heftig allemaal
Ik ga maar eens langs de huisarts

Schematherapie :raised_hands: je bent waarschijnlijk wel 2+ jaar bezig maar dan heb je ook wat :stuck_out_tongue:

(Ik zou geen cgt aanraden)

4 likes

Eens!

Even inhakend op schematherapie voor adhd.

Op welke manier heb je hier baat bij gehad?

Ik heb verschillende vormen van therapie gehad. Ook schema groepstherapie. Mijn herinneringen zijn niet meer heel scherp van die periode, maar ik weet niet meer zo goed hoeveel ik er aan had. (Dit was minder intensief dan dat jij hebt gehad gok ik).

Maar ik twijfel of ik weer zo iets moet beginnen ivm het terugvallen van patronen bij mij nu.

Aangezien ik van mijzelf weet dat ik flink wat weerstand kan hebben met therapie, hoor ik graag succesverhalen.

Alleen als je wilt uiteraard, snap als dit wat persoonlijk kan zijn!

2 likes

ik wil wel mijn ervaring delen na dit weekend! Ben nu ff op kampeervakantie haha

1 like