ADHD-topic

Veel plezier! Fijn weekend!

Ik moet stoppen met Elvanse. Ik word er depressief van en krijg er paniekaanvallen van. De psychiater heeft 2 opties voor me. Of Concerta of naar strattera. Strattera is een niet stimulant begreep ik. Ik ken niemand die daar ervaring mee heeft. Is hier iemand van stimulans naar strattera gegaan?

Ik heb het een tijd lang geprobeerd, ongeveer 8 maanden, ik ben er helaas even mee gestopt door andere omstandigheden. Het was de laatste optie voor mij kwa adhd medicatie.

Bupropion, ook geen stimulant, heb ik ook even geprobeerd. het werkte voor een paar uur en dan was alles langzamer om me heen en was het stil in mijn hoofd. ik kreeg er juist hartkloppingen van als het uitwerkte en een lagere dosering is niet verkrijgbaar in NL. Dus als laatste strattera geprobeerd en dat werkt wel heel fijn. De effecten ervam zijn subtiel en je merkt pas na een paar weken dat het werkt.
Positieve effecten bij mij: Ik vergat de pil opeens niet meer, ik vond het opruimen van de was en huishouden oppeens niet meer erg, een rapport typen op mijn werk gaat zo veel makkelijker, en de kleine kut taakjes die heel saai zijn maar wel moeten, kosten me ook minder moeite. minder snel emotioneel / overprikkkeld, minder dingen overdag vergeten/kwijtraken. Bij een gesprek of vergaderingen flap ik minder snel dingen uit.

Bijwerkingen waar ik echt last van had: duizeligheid en misselijk 1-2 uurtjes nadat ik het in de ochtend innam. Misselijkheid is te voorkomen door een goed ontbijt te nemen. Hele droge mond, dus veel drinken en veel plassen, wat soms onhandig kan zijn. Het vervelendste was dat ik minder kon genieten van leuke dingen. Dat merkte ik pas na 6 maanden, zonder strattera kon ik echt heel intens genieten van leuke dingen, kleine of groot, maar dat was dus minder. Ik miste dat gevoel na een tijdje wel.

2 likes

Hoe zijn jullie erachter gekomen dat de paniekaanvallen van elvanse komen? Wellicht is dat bij mij ook zo. Ik moet nu bijhouden wanneer ik me zo voel en wanneer mijn cyclus enz is. Maar denk nu hee ik heb ook elvanse.

Bij mij gebeurde het vooral op werk. Achteraf kan ik nu ook zeggen dat ik steeds depressiever aan het worden was in die paar week. De paniekaanvallen kwam in de laatste weken. Ik kon kleine dingen die veranderden niet meer aan en heb hard huilend in paniek bij m’n baas gestaan 2x in 1 week. Ik kreeg al paniek van de kleinste dingen en overzag het allemaal niet meer. Ook thuis veel aan het huilen en alles zwaar vinden.

Ik ben daarnaast heel erg aan het rommelen met m’n cyclus (kan ook door de medicatie komen). Maar het was na mijn ongesteldheid (denk ik, want ik blijf constant vloeien de laatste maand Maargoed dat is een ander probleem)

Ik herken het deels, maar weet dan niet waardoor het komt, hoe weet je zeker dat het door de elvanse komt… is zo lastig allemaal, dan pas je iets aan en moet je weer wennen en weet je niet zeker of dat het was en zo niet, wat dan wél. Ik ben heel huilerig de laatste tijd en moodswings van hier tot tokio, maar dacht dat de elvanse het enige was wel goed zat… Als ik dan terug tel misschien is dat wel de oorzaak, heb ook paar keer de dosis veranderd. Wat een gedoe.
Ben wel door de poh verwezen naar een soort ademhalings fysio. Is gratis en zou helpen bij paniek, zodat ik me niet zo machteloos voel dan.
Oja toen ik vragen had over mn cyclus, de adhd medicatie en hormonen citeerde ze iets dat wel goed klonk. Ik zo; oh kan ik dat zelf ook terugzoeken, klinkt herkenbaar blabla. Draait ze het scherm… is het de Linda website :joy:

Het is ook echt een gedoe. Ik ga vrijdag weer naar de psychiater om verder te bespreken hoe en wat. Mijn vermoeden kwam doordat mijn baas allemaal aanpassingen voor mij had gedaan in werklast omdat hij (en ik ook eerst) dacht dat ik misschien wel zou gaan uitvallen door overspannenheid. Ik heb namelijk in paniek daar gezeten dat ik het niet meer trok. Vervolgens gebeurde het 2 dagen later weer doordat m’n collega iets onbenulligs had veranderd. Dit trok ik zo slecht en zat ik dus weer met een paniekaanval. En toen dacht ik dit is niet hoe ik normaal ben. Dus ik heb psychiater gebeld en ben meteen gestopt. In de hoop dat het inderdaad door de elvanse kwam. Ik voelde mij daarna nog 2 dagen slecht en daarna vele malen beter. Is echt een wereld van verschil.

Ik had daarnaast dus ook hele sombere gedachtes. Heel negatief, niks is leuk etc. Dat is nu ook weg

Fijn dat het na een paar dagen over was. Dan kun je tenminste terugkijken en zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk door de elvanse komt. Ik zou ook eens een week ofzo moeten stoppen… maar dan kan ik de miljoen prikkels op werk niet aan ben ik bang. Ik heb nu allemaal lijntjes uitstaan dus hopelijk binnenkort ook een gesprek met psychiater over de medicatie. Vind dat meteen zo heftig, dat een huisarts dat niet mag veranderen.

1 like

Hebben jullie ervaring met ‘gebitsproblemen’ door adhd medicatie? Ik gebruik het niet zo lang (en ook niet zo’n hoge dosis/niet erg consequent) en heb nu ineens gevoelig/licht ontstoken tandvlees en tandsteen. Dat heb ik nooit in mijn leven gehad. De tandarts zei dat het kwam door droge mond en dat dat vaak zo is bij methylfenidaat

Ik heb sinds maanden weer Elvanse ingenomen en dat moment dat het gaat werken is altijd zo chill haha, voel me helemaal alsof ik aan de drugs zit. Gaat zo wel weer weg though. Ben wel benieuwd wat het doet als ik niet maanden achter elkaar slik maar gewoon sporadisch.

Hi! Ik ga vanavond naar zijn show en vond via zoekfunctie jouw bericht… weet jij nog of hij ook de zaal in komt lopen? Ik zit op een hoek en wil even het risico inschatten :joy: dat zou echt mijn nachtmerrie zijn namelijk.
Verder ben ik heel benieuwd! Ga samen met mijn moeder en we hebben allebei in de laatste jaren een diagnose gekregen!

3 likes

Leuk! Nee hij kwam niet de zaal in lopen als ik me het goed herinner. Wel is er wat interactie met publiek.

2 likes

Oké, dan kan ik wat rustiger zitten :joy: thanks!