ADHD-topic

Ik herken dit ook wel, dat ik niet meer om 20:00 uur helemaal leeg ben. En ook overdag meer energie. Maar methylfenidaat en dexamfetamine werken ook wel gewoon oppeppend haha dus ik vind het nog wel moeilijk om te onderscheiden of het betere prikkelverwerking is door de drug, of gewoon de drug :woman_shrugging:

2 likes

Wacht, de vermoeidheid kan ook komen door ADHD? Damn. Ik dacht gewoon eigenlijk altijd mijn uitputtingsstatus was door chronische pijn maar wat jullie beschrijven is veel meer relatable :smiling_face_with_tear:

3 likes

Iemand anders recentelijk ook methylfenidaat (kortwerkend) gekregen van het merk Viatris ipv Mylan? Ik ben er nu net mee begonnen en heb toch het idee dat ie wat anders valt. Ik voel me een beetje gekkig, slapjes, alsof ik al heel lang niks gegeten heb. Terwijl ik hetzelfde eet als normaal.

Ik ben altijd een beetje een zenuwpees met dit soort dingen, ik wil het liefst gewoon altijd precies hetzelfde merk. Misschien zit het dus ook gewoon tussen mijn oren :sweat_smile:

1 like

Mylan is opgegaan in Viatris dus het kan zijn dat die variant andere hulpstoffen heeft waar je minder goed op gaat dan die van Mylan destijds. Helaas kan ik nergens zo snel meer een bijsluiter van Mylan vinden online zo snel want anders zou je dat kunnen vergelijken of als je zelf nog eentje zou hebben met oud en nieuw?

O dat is wel een goeie, ik weet niet of ik nog een oude bijsluiter heb maar zal eens kijken!

Heb nog even zelf gezocht (met dit soort dingen kan ik echt uren heerlijk ongestoord zoeken en helemaal in opgaan haha) maar uiteindelijk kunnen vergelijken. TL;DR precies dezelfde hulpstoffen onderling:

microkristallijne cellulose (E460i), maïszetmeel, magnesiumstearaat (E470b) en calciumwaterstoffosfaatdihydraat.

Wat lief dat je dat helemaal hebt uitgezocht! :smiling_face_with_three_hearts: Ik kon zelf zo snel geen oude bijsluiter vinden, ik gooi ze meestal meteen weg :see_no_evil:

Maar ik merk vandaag eigenlijk al geen verschil meer dus ik denk idd dat het toch iets anders is geweest gisteren. Wel fijn om te weten dat het dus echt precies dezelfde pilletjes zijn.

1 like

Wat fijn dat het vandaag weer beter gaat :slight_smile: en graag gedaan, farmacologie is een van mijn hyperfocus interesses dus ik heb ergens op mijn computer een hele map vol staan met bijsluiters over van allemaal verschillende medicatie staan. Gelukkig dus ook nog een oude Mylan om te vergelijken met Viatris gevonden.

1 like

Wat handig! En een leuke hyperfocus, ik heb me er nooit zo in verdiept maar kan me voorstellen dat het heel interessant is als je er echt in duikt.

Ik heb gisteren en vandaag geen medicatie genomen en merk dan dat ik eeeecht niks kan uitvoeren. Hele dagen niksen en toch niet relaxed eigenlijk :frowning: Baal er dan zo van. Morgen echt mijn wekker zetten zodat ik het niet vergeet :frowning:

2 likes

Herkenbaar ja. Ik was het vrijdag vergeten en dan word ik zo afwezig en energieloos, maar toch een onrustig gevoel. Uiteindelijk nog een lage dosis in de avond genomen en toen voelde ik me zoveel beter. Ik was van plan medicatie voor af en toe te gebruiken, maar daar ben ik heel snel vanaf gestapt.

1 like

Mijn kind ( 6 jaar ) heeft de diagnose van ADHD gekregen, ik heb zelf ADD, en vind dit toch wel een enorme klap. Ze heeft er zoveel last van en de school waar ze zit vind het precies ook een last. Ze zeggen dit niet letterlijk natuurlijk maar het voelt zo.

Iemand tips ? Haar grootste probleem is concentratie, op school lukt haar namelijk niets, lezen, tellen. Thuis “lukt” dit wel.

Namen jullie als kind medicatie of nemen jullie kinderen medicatie?

Poah… hoe zijn jullie tot die classificatie gekomen (waarom is adhd onderzocht, wat ging er aan vooraf?) en wordt er ook gekeken naar de context? Is je kind toevallig relatief jong ten opzichte van klasgenootjes?

Ik zou medicatie echt als last resort inzetten op zo’n leeftijd om eerlijk te zijn, zou afhankelijk van de situatie bijvoorbeeld eerder kiezen voor druk verlagen door een klas over te doen dan nu aan medicatie beginnen.

(En ik zou misschien het boek van Laura Batstra lezen, of haar mullock hower lezing live bekijken as dinsdag!)

1 like

Voor mijn gevoel heeft ~80% van dit topic pas sinds 25-35 een diagnose en zijn er weinig mensen die het als kind al erkend hadden, laat staan medicatie slikten. En zelfs al was dat zo dan hebben we het over een kwart eeuw geleden in de meeste gevallen. Vind dat ook niet aan ‘ons’ leken om daar advies over te geven eigenlijk, als je dit topic doorleest zie je dat zelfs volwassenen hier struggelen met medicatie en doses etc en het is allemaal heel individueel hoe de werking is, de voor/nadelen etc.

7 likes

Ik had een kindje met adhd in de klas, hij kreeg met 6 wel medicatie maar reageerde daar heel heftig op, vond dat ook wel sneu voor hem. Maarr hij hoorde eigenlijk thuis op speciaal onderwijs in een kleinere klas.
Wat ik wilde zeggen is dat onze intern begeleider toen echt vaak tegen me gezegd heeft dat medicatie alleen aan te raden is gecombineerd met therapie.
(dit was 9 jaar geleden, ik weet de details niet meer).

Edit : ik snap je verdriet trouwens heel goed, mijn dochter is 3,5 maar ik denk dat ze ook adhd heeft en vind dat echt lastig dat ze daar mee moet omgaan. Maar ik denk dat een vroegere diagnose d’r wel echt veel gaat helpen. Ik ben op m’n 18e gediagnosticeerd en ik dacht dat het logisch was 5 uur bezig te zijn met bepaalde schooldingen terwijl dat gewoon m’n adhd was die me tot last was.

Ik zie op mijn school verschillen, bij het ene kind werkt de medicatie goed en kan het kind beter concentreren en lekker meedoen met alles. Bij een ander kind werkt het niet en is het kind wat vlakker enz. Echt lastig om iets erover te zeggen want tips tja bij ons volwassenen is het “uitproberen” en jezelf in de gaten houden maar ja bij kinderen is het anders. Is toch meer voor de huisarts of psychiater als het over medicatie gaat. Vroeg de school om tips?
De kinderen die ik bedoel zijn tussen 9 en 11 jaar.

Ik werk in het onderwijs en heb al meerdere keren een leerling met AD(H)D in de klas gehad. Wat voor de een helpt, hoeft voor de ander niet te helpen. Ook niet alle kinderen hadden medicatie, omdat ze dat niet nodig hebben en voldoende hebben aan een of meerdere van onderstaande dingen.

Dingen die ik in m’n klas inzet (zal vast nog meer zijn, maar een paar voorbeelden):

• koptelefoon tijdens het zelf werken
  • tangle of een andere fidget toy om in de hand te friemelen
  • wiebelkussen tijdens instructiemomenten (dit niet heel de dag doen)
  • tekenschrift, om na een werkje van bijv 5 minuten even te ontspannen
  • klein klokje op de tafel om 5 minuten te werken per opdracht. Ik loop dan ook telkens langs om het per opdracht uit te leggen
  • opdrachten per stuk aanbieden ipv 2 volle bladzijden, of een afdekblad gebruiken
  • loopje door de school
  • aparte werkplek waar eventueel ook gestaan kan worden
  • studybuddy als al het bovenstaande onvoldoende werkt

Zit je kind nu in groep 3? Misschien is ze nog niet toe aan groep 3 en is het beter om groep 3 opnieuw te doen, zodat ze goed kan leren.

10 likes

Even heel random maar ik vind haar echt heel goed! Heb ooit een keer een lezing van haar bijgewoond, misschien dat ik die volgende week dinsdag ook wil bekijken. :blush:

Over het wel/geen medicatie slikken als kind. Zelf heb ik de diagnose op de basisschool gekregen en ‘moest’ ik medicatie slikken wat voor mij niet werkte maar dat betekent niet dat dit voor alle kinderen opgaat.
Ga in gesprek met de school en de orthopedagoog of andere hulpverlening om te kijken wat het beste bij jouw kind aansluit!

2 likes

Ik zou zelf eerst beginnen met de tips van @Moet voorleggen aan school voordat je aan medicatie gaat denken. Zeker omdat het thuis dus wel lukt

2 likes

Ik wil jou als juf :heart:

3 likes