- Ja
- Nee
- Gebruikt maar nu niet meer
0 stemmers
- Kortwerkende ritalin
- Langwerkende ritalin
- Dex
- Anders
0 stemmers
- Elke dag
- Alleen op werkdagen
0 stemmers
0 stemmers
0 stemmers
0 stemmers
Ik gebruik kort en langwerkend
Oh ik wist niet dat dat ook een optie is! Wanneer neem jij dan wat in?
In de ochtend langwerkende en dan gedurende de dag kan neem ik dan nog 2 of 3 normale in. Soms ook niet maar als ik werk meestal wel.
Heb alle soorten op verschillende momenten gebruikt maar ik merk toch dat therapie, voeding/bewegen en alle andere randvoorwaarden beter werkten. Heb dat nooit echt gecombineerd maar ben nu toch zwanger en slik liever geen medicatie dus het is wel goed zo ![]()
Ik overweeg weer te starten omdat ik er overwegend vaak last van heb tijdens werk. Wil alleen geen ritalin of concerta meer, laatste keer dat ik dat geprobeerd heb voelde het alsof ik aan de drugs zat zonder feestje.
Ah super lief! Ik vind het soms best lastig met alle prikkels (heb zelf autisme), maar vind het zo belangrijk dat een kind zichzelf kan zijn en zich prettig voelt.
Heeft iemand ervaringen met diagnostiek bij kinderen?
Onze dochter van 9 zit nu in een diagnostiektraject. Ze loopt op school vaak vast, maar met de juiste aanpassingen gaat het redelijk goed. De vraag is nu of een classificatie zinvol en helpend is voor haar.
De uitdaging is dat de GGZ sturend is richting wel begeleiding maar géén diagnose. Terwijl wij zelf nog twijfelen. Ik ben als ouder (met ADHD) niet bang voor een label, maar ik vraag me vooral af wat in de praktijk het meest helpend is voor een kind op deze leeftijd.
Ja lastig ik zou zeggen geen label geven maar wel hulp gericht op de problemen zodat je de eigen gebruiksaanwijzing snapt. Al kan praten zonder label ook lastig zijn. Maar ik neig naar geen label.
Dat komt ook mede door een boek wat ik laatst heb gelezen Taal grijpt altijd in door Bram de Ridder. Misschien dat dit boekje je nog kan helpen bij een keuze.
Wat doe je precies met voeding? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar!
Ik heb methylfenidaat geprobeerd en daarvan kreeg ik ontzettend last van m’n borst/hart van en ik voelde verder geen positieve effecten, dus daar ben ik mee gestopt. Daarna heb ik dex geprobeerd en daar kreeg ik echt enorm gespannen spieren van in m’n kaken en slapen en verder geen positief effect, dus daar ben ik ook mee gestopt. Ik gebruik nu al een tijdje niks en wil misschien atomoxetine of bupropion proberen omdat in combinatie met de winterdepressie m’n adhd symptomen erger worden, maar dat ga ik binnenkort bespreken. Voor nu probeer ik dan maar voldoende te bewegen, een soort van ritme aan te houden (echt het allermoeilijkste ooit vind ik), een planning te maken als ik vastloop en er verder maar het beste van te maken haha. Maar voeding is nog iets wat ik wil proberen! Daar heb ik niet zoveel kennis van.
Waarom zou je wel een label willen als er wel begeleiding georganiseerd kan worden en dat goed genoeg lijkt te helpen? Ik vind het heel positief om te horen dat de GGZ daar op aanstuurt!
Haha ja ik heb bijna al deze dingen die we op school gebruiken voor kinderen ook voor mezelf ![]()
@Karl_Lagerfeld ik heb ook kortwerkende aangevraagd om mijn langwerkende mee aan te vullen, door jouw verhalen hier. Heb dan 40 mg lisdexamfetamine in de ochtend en dan 5 mg dexamfetamine rond de middag. Ben benieuwd hoe het werkt. En heb 20 mg gevraagd. Wat een gepuzzel.
Hoe lang combineer jij de lange met de korte? Heb jij ook elvanse?
Nee ik heb gewoon methylfenidaat. Dat is dan 36mg langwerkende en 5 mg kort. De lange neem ik als ik op sta (wisselend want werk diensten). En dan meestal na 5-6 uur neem ik de eerste keer een normale. Ik maak over het algemeen best wel lange dagen (meestal 5 uur op en 01:00 naar bed), had dan best wel last van de dip van de langwerkende en die kan ik dan met de normale methylfenidaat zo opvangen.
Heb ook een tijdje 2x langwerkende genomen maar dat vergat ik te vaak ![]()
Het is wel echt gepuzzel, maar kan het ook wel heel erg waarderen van mijn behandelaar dat ik er zelf zo mee mag experimenteren.
Dat vind ik wel echt een voordeel aan methylfenidaat ja, dat experimenteren ook gewoon kan. Op mijn medicatie zit dan zo’n sticker van de apotheek met: elke ochtend om 8.00 uur innemen. Ja, super leuk, maar ik doe idd wisseldiensten dus de ene dag slaap ik nog om 8 uur, de andere dag eindig ik dan net de nachtdienst en weer de andere zit ik in de trein op weg naar werk.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd en nu 27 mg aan het begin van de dag en na een paar uur dan nog 10 mg. Heel soms bij heel lange dagen dan een tweede 10 mg.
Ik vind het ook zo fijn dat ik dit nu mag uitproberen. Echt chill dat je dat gedeeld hebt. Ik heb er gewoon zin in haha. Ook in de 20 mg voor in het weekend. Neem jij oo vrije dagen dan net zoveel als op je werkdagen?
Heb nu 40 mg genomen vanochtend om 9 u (vrij vandaag) en ik sta de hele dag AAN. Heb het hele huis van onder tot boven en weer terug gepoetst, wil ook wel eens kunnen relaxen. En als ik niks neem ben ik zo lui dat ik vergeet te eten en alleen een serie kijk op de bank.
@Rose_Gold kan blijkbaar ook met dexamfetamine, niet alleen methylfenidaat
Bij mijn ongerelateerde medicatie neem ik het gewoon in mijn ochtend wanneer dat zo is. Voor genoeg mensen zal dat best 8u 's ochtends kunnen zijn zijn maar dat is niet bij ons het geval dus niet van toepassing. Je kan altijd je apotheek vragen of ze er ook op kunnen zetten in de ochtend nemen met/zonder maaltijd of iets in plaats van echt een tijdstip.
Ja, ik had het wel gezegd, dat ik het anders had besproken met mijn behandelaar. Was verder ook goed. Het zal idd voor veel mensen ongeveer kloppen. Bij mij verschilt innemen echt van 9.00 uur bij dagdienst tot om 23.00 uur bij nachtdienst. Dus daarom super fijn dat dat mogelijk is met deze medicatie.
Ik ga weer ADHD medicatie proberen. Hopelijk helpt het me wat rustiger in mijn hoofd te worden en meer gefocust.
Vind het wel spannend aangezien ik niet louter positieve ervaringen heb maar gelukkig heb ik zelf de regie!
Zucht ik wil nog steeds onderzoek laten doen maar overal waar ik informeer: nee je hebt wel een volwassene sinds de kindertijd nodig hoor! en hoewel mijn moeder inmiddels wel van mening is “dat dit het wel zou kunnen zijn” heeft ze echt niks met het idee om dan mee te gaan om die rol te vervullen voor het onderzoek. Hoe de fuck los ik dit toch op? ![]()
Ga je naar ADHD centraal? Daar namen ze bij mij ook genoegen met videobellen met mijn moeder zodat ze niet helemaal mee hoefde.
Mijn moeder zag het nut er ook niet zo van in (ik hoopte gewoon op een diagnose om haar ongelijk te bewijzen
) maar tijdens het gesprek met de psycholoog realiseerde ze zich dat ik toch wel heel wat hokjes afvinkte, ook als kind al. Mensen van oudere generaties hebben vaak nog zo’n beperkt beeld van ADHD, zeker hoe het zich kan manifesteren bij meisjes en vrouwen, dat wisten ze in onze kindertijd gewoon nog niet.